Audiophile-Arve
Æresmedlem
Den beste av dei alle?
Vedlegg
-
32.1 KB Visninger: 1.040
Med digital RIAA-korreksjon om jeg ikke husker feil. Høres ikke veldig fristende ut med en A/D + en D/A converter i den ellers så analoge signalkilden.....LMC skrev:de har kommet med en ny
Audiophile-Arve skrev:Den beste av dei alle?
Ein er då meir trendy enn som så. Her går det i mellomhjul....(unnskyld digresjonen)slowmotion skrev:Audiophile-Arve skrev:Den beste av dei alle?
Har du kjøpt en sånn, Arve?
Eller så går EMT950/948 for å være ganske gode.
Sikkle sikkle sikkle sikkleAudiophile-Arve skrev:Ein er då meir trendy enn som så. Her går det i mellomhjul....(unnskyld digresjonen)slowmotion skrev:Audiophile-Arve skrev:Den beste av dei alle?
Har du kjøpt en sånn, Arve?
Eller så går EMT950/948 for å være ganske gode.
Er du helt sikker på det?NAC skrev:Goldmund reference ( I og II) er beltedrevet. Studio og Studietto var direktedrevne.
Det er greit. My bad.NAC skrev:Ja, jeg er sikker. Jeg har Studio, som var den første. Reference var det ultimate, med beltedrift. Les på nettsiden.
Og hvilken har du endt opp med?slowmotion skrev:Jeg kan bare si at jeg har endt opp med en direkte drevet spiller som etter mine ører
slår knock out på både Well Tempered og Garrard 401.
Men smaken er jo som baken, og gode spillere kan lages på mange måter.
Tji-hi, nå ramler himmelen i hodet på vinylfantastene, men de vil vel hevde at PVC-ørene kom uskadd ifra det.slowmotion skrev:Ikke så viktig, poenget er at gode spiller kan lages på mange måter.
For meg er stabiliteten i lyden til spilleren jeg endte opp med overlegen de 2 andre jeg nevnte.
Jeg kan også være vrang og si at den lyder mere digitalt enn de 2 andre?
Digitalt har særlig 3 ting, dynamikk og stabilitet og støyfrihet, som analogt ofte mangler.
Så har jeg vel kanskje også valgt side?
I prinsippet tror jeg ikke digital riaa ville vært så ille.Parelius skrev:Til noe ytret tidligere; vet vi hvor stor forringelsen er når vi kjører vårt analoge hjertebarn gjennom AD/DA prosessen? Noen har ymtet frempå at forskjellen nesten ikke er hørbar.
Har hørt det samme, og er belemret med den samme uvitenhet.slowmotion skrev:I prinsippet tror jeg ikke digital riaa ville vært så ille.Parelius skrev:Til noe ytret tidligere; vet vi hvor stor forringelsen er når vi kjører vårt analoge hjertebarn gjennom AD/DA prosessen? Noen har ymtet frempå at forskjellen nesten ikke er hørbar.
Men så fikk jeg høre fra en venn av meg, som studerer disse tingene,
at problemet faktisk er digital støy. Dette har jeg ikke filla greie på,
så jag skal ikke si mer enn det. De som er interessert bør forske mer på problemet
digital støy/eq/ osv ....
Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.Audiophile-Arve skrev:Den beste av dei alle?
Jeg lo høyt ( ja faktisk ) da jeg leste det. Sorry33 skrev:Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.Audiophile-Arve skrev:Den beste av dei alle?
Ved forhandlinger ang. frakt kom butikksjefen (ganske forbannet på ekspeditøren), og fortalte at der nok skal være en null til i beløpet....
Så nær, så nær.....
Jan
Jeg hadde hatt mareritt fremdeles....mulig du har det....33 skrev:Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.
Ved forhandlinger ang. frakt kom butikksjefen (ganske forbannet på ekspeditøren), og fortalte at der nok skal være en null til i beløpet....
Så nær, så nær.....
Jan
Ikke alle er enige i dette. Rob Robinson som lager Pure Vinyl programmet har skrevet en AES avhandling om temaet.JENO skrev:For å fortsette med OT...
Jeg har ikke prinsippielt noe i mot digital riaa, men det kreves såpass kraftig eq at man mister ganske mye oppløsning/bits/dynamisk område.
Fra amr-audio.co.uk:
The common RIAA equalisation requires low frequencies to be boosted around 20dB and high frequencies to be attenuated by around 20dB. To implement the equalisation in the digital domain, at high frequencies, one would have to remove some 40dB of dynamic range available from the Analogue-to-Digital Converter.
A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
OT fortsettelse ...JENO skrev:For å fortsette med OT...
...
A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
Ugh $21,750.00!Burnt_Island skrev:Monaco er vel det en skal kjøpe om en vil ha en moderne direktedreven superspiller... I alle fall et produkt jeg har lyst til å lytte til