Direktedrivne superspelarar, utan forkleining for dagens gode beltespelarar...

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.999
Antall liker
13.469
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
de har kommet med en ny
 

Hedde

Førr evig!
Ble medlem
20.04.2009
Innlegg
7.274
Antall liker
3.700
Jeg synes min er super, men det er det vel delte meninger om ja :)

...en dual selvsagt!
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.828
Antall liker
430
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
de har kommet med en ny
Med digital RIAA-korreksjon om jeg ikke husker feil. Høres ikke veldig fristende ut med en A/D + en D/A converter i den ellers så analoge signalkilden.....
 

NAC

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Goldmund reference ( I og II) er beltedrevet. Studio og Studietto var direktedrevne.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Ble litt usikker her...
handler dette om direktedrevet spiller fra Goldmund, eller rent generellt om DD spillere?
(Noe en mellomhjulsspiller IKKE er)
OG hva er en "superspiller" ?
Mvh Jan I (som faktisk har 4stk DD spillere )
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Jeg kan bare si at jeg har endt opp med en direkte drevet spiller som etter mine ører
slår knock out på både Well Tempered og Garrard 401.
Men smaken er jo som baken, og gode spillere kan lages på mange måter.
 

NAC

Medlem
Ble medlem
22.09.2004
Innlegg
5
Antall liker
0
Ja, jeg er sikker. Jeg har Studio, som var den første. Reference var det ultimate, med beltedrift. Les på nettsiden.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.174
Antall liker
8.311
Torget vurderinger
12
Goldmund reference er beltedrevet, det er helt sikkert.
Disse tre favorittende derimot er i tråd med tittelen:

Denon DP-100:



Onkyo PX-100:



Kenwood L-07D:
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
bare for oppklaring:


hentet fra hifi & video revyen 85
 

Vedlegg

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
NAC skrev:
Ja, jeg er sikker. Jeg har Studio, som var den første. Reference var det ultimate, med beltedrift. Les på nettsiden.
Det er greit. My bad.

;)
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
slowmotion skrev:
Jeg kan bare si at jeg har endt opp med en direkte drevet spiller som etter mine ører
slår knock out på både Well Tempered og Garrard 401.
Men smaken er jo som baken, og gode spillere kan lages på mange måter.
Og hvilken har du endt opp med?
(bilder har vært supert)

Mvh Jan I
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Ikke så viktig, poenget er at gode spillere kan lages på mange måter.
For meg er stabiliteten i lyden til spilleren jeg endte opp med overlegen de 2 andre jeg nevnte.
Jeg kan også være vrang og si at den lyder mere digitalt enn de 2 andre? :D
Digitalt har særlig 3 ting, dynamikk og stabilitet og støyfrihet, som analogt ofte mangler.
Så har jeg vel kanskje også valgt side? ;)

;)
 
P

Parelius

Gjest
slowmotion skrev:
Ikke så viktig, poenget er at gode spiller kan lages på mange måter.
For meg er stabiliteten i lyden til spilleren jeg endte opp med overlegen de 2 andre jeg nevnte.
Jeg kan også være vrang og si at den lyder mere digitalt enn de 2 andre? :D
Digitalt har særlig 3 ting, dynamikk og stabilitet og støyfrihet, som analogt ofte mangler.
Så har jeg vel kanskje også valgt side? ;)

;)
Tji-hi, nå ramler himmelen i hodet på vinylfantastene, men de vil vel hevde at PVC-ørene kom uskadd ifra det.

Men at det ikke er viktig hvilken DD du bruker, det er feil; vi er nyskjerrige!

Til noe ytret tidligere; vet vi hvor stor forringelsen er når vi kjører vårt analoge hjertebarn gjennom AD/DA prosessen? Noen har ymtet frempå at forskjellen nesten ikke er hørbar.

Av nyere varianter har vi jo dette droget:



Ellers er jo Denon DP 100M allerede nevnt;

The Denon DP-100M's high-torque motor was lifted from a cutting lathe. The conventional-looking box chassis was actually an option - inside is a space-frame chassis with hydraulically damped spring suspension. The tonearm was one of those dynamic servo monsters, with a magnetic sensor that would track horizontal displacement of the arm, electronic MFB servo control, and user-control over the amount and effective frequency of dampening.

Se også: http://www.dd-turntables.com/

Selv nøyer jeg meg med en Luxman PD-444.
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Parelius skrev:
Til noe ytret tidligere; vet vi hvor stor forringelsen er når vi kjører vårt analoge hjertebarn gjennom AD/DA prosessen? Noen har ymtet frempå at forskjellen nesten ikke er hørbar.
I prinsippet tror jeg ikke digital riaa ville vært så ille.
Men så fikk jeg høre fra en venn av meg, som studerer disse tingene,
at problemet faktisk er digital støy. Dette har jeg ikke filla greie på,
så jag skal ikke si mer enn det. De som er interessert bør forske mer på problemet
digital støy/eq/forskjellig type dither osv ....

;)
 
P

Parelius

Gjest
slowmotion skrev:
Parelius skrev:
Til noe ytret tidligere; vet vi hvor stor forringelsen er når vi kjører vårt analoge hjertebarn gjennom AD/DA prosessen? Noen har ymtet frempå at forskjellen nesten ikke er hørbar.
I prinsippet tror jeg ikke digital riaa ville vært så ille.
Men så fikk jeg høre fra en venn av meg, som studerer disse tingene,
at problemet faktisk er digital støy. Dette har jeg ikke filla greie på,
så jag skal ikke si mer enn det. De som er interessert bør forske mer på problemet
digital støy/eq/ osv ....

;)
Har hørt det samme, og er belemret med den samme uvitenhet.

To forskjellige muligheter, dog: 1) RIAA i hardvare (og ikke gjort digitalt i mykvaren) og som du sier, 2) korreksjonen gjort i mykvare.

Jeg kortsluttet litt og tenkte på 1).

2) har dog en del muligheter, nettopp når det gjelder ulike korreksjoner - det hele ble jo standarisert på et litt sent tidspunkt. Spørsmålet er om ikke den tilpasningen som mykvarekorreksjon gir i forhold til aparte standarder oppveier ulempene - om det nå er noen.
[/OT]
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
OT:

Jeg har også latt meg fortelle at samme problemer gjør seg gjeldene ved digitale delefiltre.
Stor undring fra min side, men slik er det visstnok.

Spilleren jeg endte opp med er den lille EMT 938.
Men med annen arm og PU.

;)
 

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Innlegg
2.598
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
For å fortsette med OT...
Jeg har ikke prinsippielt noe i mot digital riaa, men det kreves såpass kraftig eq at man mister ganske mye oppløsning/bits/dynamisk område.

Fra amr-audio.co.uk:

The common RIAA equalisation requires low frequencies to be boosted around 20dB and high frequencies to be attenuated by around 20dB. To implement the equalisation in the digital domain, at high frequencies, one would have to remove some 40dB of dynamic range available from the Analogue-to-Digital Converter.

A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
 

S 80

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.05.2008
Innlegg
67
Antall liker
0
Audiophile-Arve skrev:
Den beste av dei alle?
Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.
Ved forhandlinger ang. frakt kom butikksjefen (ganske forbannet på ekspeditøren), og fortalte at der nok skal være en null til i beløpet....
Så nær, så nær.....

Jan
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
33 skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Den beste av dei alle?
Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.
Ved forhandlinger ang. frakt kom butikksjefen (ganske forbannet på ekspeditøren), og fortalte at der nok skal være en null til i beløpet....
Så nær, så nær.....

Jan
Jeg lo høyt ( ja faktisk ) da jeg leste det. Sorry ;)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
33 skrev:
Var nær ved å kjøpe en Goldmund Reference som vist på bilde av trådstarter, i en bruktbutikk i Bangkok i 1990 for ca.kr. 11.500-.
Ved forhandlinger ang. frakt kom butikksjefen (ganske forbannet på ekspeditøren), og fortalte at der nok skal være en null til i beløpet....
Så nær, så nær.....

Jan
Jeg hadde hatt mareritt fremdeles....mulig du har det....
 

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Innlegg
6.441
Antall liker
3.359
Men tilbake til trådstarter .... har du solgt? Og hva har du kjøpt? Og mest viktig; hvorfor?
 

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
648
Antall liker
714
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
JENO skrev:
For å fortsette med OT...
Jeg har ikke prinsippielt noe i mot digital riaa, men det kreves såpass kraftig eq at man mister ganske mye oppløsning/bits/dynamisk område.

Fra amr-audio.co.uk:

The common RIAA equalisation requires low frequencies to be boosted around 20dB and high frequencies to be attenuated by around 20dB. To implement the equalisation in the digital domain, at high frequencies, one would have to remove some 40dB of dynamic range available from the Analogue-to-Digital Converter.

A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
Ikke alle er enige i dette. Rob Robinson som lager Pure Vinyl programmet har skrevet en AES avhandling om temaet.

P4-6 Filter Reconstruction and Program Material Characteristics Mitigating Word Length Loss in Digital Signal Processing-Based Compensation Curves Used for Playback of Analog Recordings—Robert S. Robinson, Channel D Corporation - Trenton, NJ, USA
Renewed consumer interest in pre-digital recordings, such as vinyl records, has spurred efforts to implement playback emphasis compensation in the digital domain. This facilitates realizing tighter design objectives with less effort than required with practical analog circuitry. A common assumption regarding a drawback to this approach, namely bass resolution loss (word length truncation) of up to approximately seven bits during digital de-emphasis of recorded program material, ignores the reconstructive properties of compensation filtering and the characteristics of typical program material. An analysis of the problem is presented, as well as examples showing a typical resolution loss of zero to one bits. The worst case resolution loss, which is unlikely to be encountered with music, is approximately three bits.
Convention Paper 7185
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.984
Antall liker
29.793
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Til etterretning så kjører StianG digital RIAA. Ingen ulyder der eller manglende dynamikk der i gården.
mvh
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
JENO skrev:
For å fortsette med OT...
...
A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
OT fortsettelse ... ;)

74 dB DNR er ca 2 dB bedre enn 100% feilfri DMM-pressing, og ca 8-10 dB bedre enn tradisjonelle pressinger, jf. Bukhard Vogel (iht Joachim Gerhard).

Matematikken i eksempelet skranter dog litt. Med en ADC med 114 dB DNR og null headroom ved 20KHz blir DNR fra 20KHz ned til 1 KHz på om lag 94 dB, og fra 1KHz til 20Hz krymper DNR til 74 dB DNR ved 20Hz (omtrent de samme fra 50Hz og ned). Det er dog fornuftig å legge på litt headrrom selv om fult nivå ved 20KHz ikke er noe jeg regner med, men det er greit å ha noen dB å gå på ift «Clicks'n'Pops». Digital RIAA EQ er forøvrig forretningsideen til PureVinyl. Min sviktende hukommelse mener at også behold har vært innom digital RIAA EQ. Dete r også noen eksempler her på sentralen med tilsynelatende velfugerende digital RIAA EQ.

mvh
KJ
 

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Innlegg
8.842
Antall liker
12.667
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
2
Monaco er vel det en skal kjøpe om en vil ha en moderne direktedreven superspiller... I alle fall et produkt jeg har lyst til å lytte til :)
 
P

Parelius

Gjest
Burnt_Island skrev:
Monaco er vel det en skal kjøpe om en vil ha en moderne direktedreven superspiller... I alle fall et produkt jeg har lyst til å lytte til :)
Ugh… $21,750.00!

(Skulle også likt å høre den. Det er å anta at lyden ikke er et like stort piece of BS som prisen.)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.320
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Det burde være mulig å lage en god platesnurrer basert på «mag-lev» teknologi, dvs uten spindel/lager. Med tanke på hvor mye umake som gjøres for å lage et godt lager er det kanskje verdt et forsøk?

Forøvrig bør vel Rockport Sirius nevnes i en slik tråd?


mvh
KJ
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
9.224
Antall liker
30.481
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
Disse er vel direktedrevne, og superspillere, om noen....





Undertegnede sikler på en TX 1000, i 1983...



Vennlig hilsen

Morten
 
Topp Bunn