Direktedrivne superspelarar, utan forkleining for dagens gode beltespelarar...

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
Jeg har nok i mine egen kære PD121. Pick-up, arm og værk er alle moddede til super-level ;D

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.315
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
slowmotion skrev:
Men tilbake til trådstarter .... har du solgt? Og hva har du kjøpt? Og mest viktig; hvorfor?
Eg gjekk frå eine beltespelaren til den andre...men mellom 1978 og 1997 var det ein Technics SL 1000 som var opprigga i stova, med stadige modifikasjonsforsøk og ulike armar.
No er det ein SSM Rimdrive+ tung tallerken, med JMW9sig-arm som har heidersplassen

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvordan modder man den Luxman modellen/armen og pu til super lvl? ???
mvh
Leif

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
LMC skrev:
hvordan modder man den Luxman modellen/armen og pu til super lvl? ???
mvh
Leif
For det første er plinten gjort meget tung med et vokslignende materiale. Olien i brønden er skiftet ud med silikoneolie. Hele grammofonen "flyder" på et særligt "gel"-underlag. Armen har fået Mørch sølvlitze, og er blevet isoleret fra plinten med et tyndt lag silikonegummi. Kontravægten er gjort tungere, og dæmpet med noget i stil med BluTak. Pick-up'en er isoleret fra head-shell'en og spidsen er slebet af den (næsten helt ind til nålen). Desuden har jeg skiftet interconnect kablet ud med et specialbygget sølvkabel fra Audio Note.

Måske ikke helt "super", men tæt på ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
det var jo omfattende!
har du sammenlignet med noe "supert"?
mvh
Leif

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Antall liker
1.247
Sted
Siggerud
Freako skrev:
Jeg har nok i mine egen kære PD121. Pick-up, arm og værk er alle moddede til super-level ;D

Gode spillere, disse her. Jeg hadde i mange år en mint PD 272 som en daværende bekjent klarte å rote bort da han lånte den. De omsettes jo fortsatt for ganske gode priser, opptil 5-600 $ + frakt

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.525
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Hvor mange platespillere skal man ha før det er troverdig at man mister oversikten og roter bort en? 20? 50?

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.981
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
erato skrev:
Hvor mange platespillere skal man ha før det er troverdig at man mister oversikten og roter bort en? 20? 50?
Legg merke til ordene .retteP bruker; "daværende bekjent" og "omsettes- fortsatt"...... ;D

JENO

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2003
Antall liker
1.381
Sted
Saksvik - Trøndelag
KJ skrev:
JENO skrev:
For å fortsette med OT...
...
A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
OT fortsettelse ... ;)

74 dB DNR er ca 2 dB bedre enn 100% feilfri DMM-pressing, og ca 8-10 dB bedre enn tradisjonelle pressinger, jf. Bukhard Vogel (iht Joachim Gerhard).

Matematikken i eksempelet skranter dog litt. Med en ADC med 114 dB DNR og null headroom ved 20KHz blir DNR fra 20KHz ned til 1 KHz på om lag 94 dB, og fra 1KHz til 20Hz krymper DNR til 74 dB DNR ved 20Hz (omtrent de samme fra 50Hz og ned). Det er dog fornuftig å legge på litt headrrom selv om fult nivå ved 20KHz ikke er noe jeg regner med, men det er greit å ha noen dB å gå på ift «Clicks'n'Pops». Digital RIAA EQ er forøvrig forretningsideen til PureVinyl. Min sviktende hukommelse mener at også behold har vært innom digital RIAA EQ. Dete r også noen eksempler her på sentralen med tilsynelatende velfugerende digital RIAA EQ.

mvh
KJ
Dette er godt nytt for min del da jeg slipper analog riaa når jeg før eller siden går over til digital deling og eq.

KJ skrev:
Det burde være mulig å lage en god platesnurrer basert på «mag-lev» teknologi, dvs uten spindel/lager. Med tanke på hvor mye umake som gjøres for å lage et godt lager er det kanskje verdt et forsøk?

mvh
KJ
Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg har detaljerte skisser som har utviklet seg over flere år med maglev-lagret tallerken og tangentialarm. Foreløpig blir det for dyrt å realisere, da jeg ikke kjenner noen som får gjort billig cnc-fresing av metalldeler.

Men et spørsmål melder seg: Hvorfor har ingen gjort dette før? Introduserer kraftige magnetsystemer støy, eller er det fare for at pick upen havner i et sterkt magnetfelt? Jeg klør etter å teste, da jeg tror det kan bli riktig så bra. To maglev-lager som holder spindelen i et jerngrep totalt uten friksjon (man kan da benytte så tung tallerken man ønsker, da det ikke blir noe slitasje på lager) og et roterende magnetfelt som drar rotoren rundt.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.578
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
jeg diskuterte noen liknende løsninger med Häggmark i forb. med utviklingen av Airtangent spilleren og han utredet mulighetene,men det ble av ukjent grunn lagt på is
og det var ikke av økonomiske årsaker!
mvh
Leif

Freako

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.01.2010
Antall liker
90
LMC skrev:
det var jo omfattende!
har du sammenlignet med noe "supert"?
mvh
Leif
Kun før alle mod'sene blev udført. Det var en Technichs af de rigtig dyre.

L

Lars.N

Gjest
@Lagga justerte TX-1000 platens senter automatisk ?

Mvh

Laban

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.726
Torget vurderinger
1
Fortsatt o.t. ?
JENO skrev:
...
KJ skrev:
Det burde være mulig å lage en god platesnurrer basert på «mag-lev» teknologi, dvs uten spindel/lager. Med tanke på hvor mye umake som gjøres for å lage et godt lager er det kanskje verdt et forsøk?
...
...
Men et spørsmål melder seg: Hvorfor har ingen gjort dette før? Introduserer kraftige magnetsystemer støy, eller er det fare for at pick upen havner i et sterkt magnetfelt? Jeg klør etter å teste, da jeg tror det kan bli riktig så bra. To maglev-lager som holder spindelen i et jerngrep totalt uten friksjon (man kan da benytte så tung tallerken man ønsker, da det ikke blir noe slitasje på lager) og et roterende magnetfelt som drar rotoren rundt.
Kontroll på magnetfeltene vil evt være helt essensielt. Problemstillingen er antagelig noe mindre krevende og muligens overkommelig til MC-PUer enn MM, da de har et vesentlig sterkere og mer lukket megnetsystem. Utfordringen er muligens mer knyttet til den mageniske kraften ift nåletrykk mm enn dirkete modulasjon av signalet ut av PU (for MC). Mht lagring kan jeg se for meg et vertikalt lager til til lineærmotor og svevingen, og et horisontalt «magneto-statisk» lager for å sentrere tallerken. Jeg ser for meg at begge deler legges i kransen/ytterkanten på tallerkenen. Luftgapene i systemet kan kanskje bli krevende å få trange nok? Det er mulig R&D budsjettet for å utvikle en slik løsning til et «akseptabelt» nivå kan bli noe svimlende dersom det «realiserbart».

mvh
KJ

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
KJ skrev:
Kontroll på magnetfeltene vil evt være helt essensielt. Problemstillingen er antagelig noe mindre krevende og muligens overkommelig til MC-PUer enn MM, da de har et vesentlig sterkere og mer lukket megnetsystem. Utfordringen er muligens mer knyttet til den mageniske kraften ift nåletrykk mm enn dirkete modulasjon av signalet ut av PU (for MC). Mht lagring kan jeg se for meg et vertikalt lager til til lineærmotor og svevingen, og et horisontalt «magneto-statisk» lager for å sentrere tallerken. Jeg ser for meg at begge deler legges i kransen/ytterkanten på tallerkenen. Luftgapene i systemet kan kanskje bli krevende å få trange nok? Det er mulig R&D budsjettet for å utvikle en slik løsning til et «akseptabelt» nivå kan bli noe svimlende dersom det «realiserbart».

mvh
KJ
Trolig enklere å bruke høytrykk luft for lagring i stedet for magneter. Det er jo også mulig å se på hydrostatiske lagre.

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
31.352
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
laban skrev:
Det stemmer, samme hvor ut av senter senterhullet satt; så sentret spilleren platen inn igjen.

Overkult, og smått genialt, spør du meg.... ::)

Vennlig hilsen

Morten

L

Lars.N

Gjest
Lagga skrev:
laban skrev:
Det stemmer, samme hvor ut av senter senterhullet satt; så sentret spilleren platen inn igjen.

Vennlig hilsen

Morten
Genialt men ble dette styrt med laseravlesning på ytre rille ? Hadde gjerne bytta ut TD'n med en sånn :D

Mvh

Laban

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.525
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det holder med en magnetføler el på tonearmen som via en servo justerer rotasjonsaksen skulle jeg tro. Det mest interessante er hvordan man utfører den justeringen uten at det påvirker lydkvalitet når man vet hvor viktig senterleier ol er.

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Antall liker
43
laban skrev:
Lagga skrev:
laban skrev:

Vennlig hilsen

Morten
Genialt men ble dette styrt med laseravlesning på ytre rille ? Hadde gjerne bytta ut TD'n med en sånn :D

Mvh

Laban
Avlesingen skjedde reint mekanisk vha en ekstra arm med stift. Jeg husker ikke om det skjedde i ytre eller indre rille. Men det var vanvittig fasinerende å se på justeringsprosessen.

Topp Bunn