Freako
Hi-Fi entusiast
- Ble medlem
- 11.01.2010
- Antall liker
- 90
Jeg har nok i mine egen kære PD121. Pick-up, arm og værk er alle moddede til super-level ;D
Eg gjekk frå eine beltespelaren til den andre...men mellom 1978 og 1997 var det ein Technics SL 1000 som var opprigga i stova, med stadige modifikasjonsforsøk og ulike armar.slowmotion skrev:Men tilbake til trådstarter .... har du solgt? Og hva har du kjøpt? Og mest viktig; hvorfor?
For det første er plinten gjort meget tung med et vokslignende materiale. Olien i brønden er skiftet ud med silikoneolie. Hele grammofonen "flyder" på et særligt "gel"-underlag. Armen har fået Mørch sølvlitze, og er blevet isoleret fra plinten med et tyndt lag silikonegummi. Kontravægten er gjort tungere, og dæmpet med noget i stil med BluTak. Pick-up'en er isoleret fra head-shell'en og spidsen er slebet af den (næsten helt ind til nålen). Desuden har jeg skiftet interconnect kablet ud med et specialbygget sølvkabel fra Audio Note.LMC skrev:hvordan modder man den Luxman modellen/armen og pu til super lvl? ???
mvh
Leif
Gode spillere, disse her. Jeg hadde i mange år en mint PD 272 som en daværende bekjent klarte å rote bort da han lånte den. De omsettes jo fortsatt for ganske gode priser, opptil 5-600 $ + fraktFreako skrev:Jeg har nok i mine egen kære PD121. Pick-up, arm og værk er alle moddede til super-level ;D
Legg merke til ordene .retteP bruker; "daværende bekjent" og "omsettes- fortsatt"...... ;Derato skrev:Hvor mange platespillere skal man ha før det er troverdig at man mister oversikten og roter bort en? 20? 50?
Dette er godt nytt for min del da jeg slipper analog riaa når jeg før eller siden går over til digital deling og eq.KJ skrev:OT fortsettelse ...JENO skrev:For å fortsette med OT...
...
A state-of-the-art 24-Bit Analogue-to-Digital converter will have ~114dB of dynamic range. This means only 74dB of dynamic range is available at high frequencies. That is equivalent to less than 13-Bit actual resolution and correspondingly will result in a much lower level of resolution than the red book CD standard and is in fact, more in-line with the MP3 format.
74 dB DNR er ca 2 dB bedre enn 100% feilfri DMM-pressing, og ca 8-10 dB bedre enn tradisjonelle pressinger, jf. Bukhard Vogel (iht Joachim Gerhard).
Matematikken i eksempelet skranter dog litt. Med en ADC med 114 dB DNR og null headroom ved 20KHz blir DNR fra 20KHz ned til 1 KHz på om lag 94 dB, og fra 1KHz til 20Hz krymper DNR til 74 dB DNR ved 20Hz (omtrent de samme fra 50Hz og ned). Det er dog fornuftig å legge på litt headrrom selv om fult nivå ved 20KHz ikke er noe jeg regner med, men det er greit å ha noen dB å gå på ift «Clicks'n'Pops». Digital RIAA EQ er forøvrig forretningsideen til PureVinyl. Min sviktende hukommelse mener at også behold har vært innom digital RIAA EQ. Dete r også noen eksempler her på sentralen med tilsynelatende velfugerende digital RIAA EQ.
mvh
KJ
Dette er noe jeg har tenkt mye på. Jeg har detaljerte skisser som har utviklet seg over flere år med maglev-lagret tallerken og tangentialarm. Foreløpig blir det for dyrt å realisere, da jeg ikke kjenner noen som får gjort billig cnc-fresing av metalldeler.KJ skrev:Det burde være mulig å lage en god platesnurrer basert på «mag-lev» teknologi, dvs uten spindel/lager. Med tanke på hvor mye umake som gjøres for å lage et godt lager er det kanskje verdt et forsøk?
mvh
KJ
Kun før alle mod'sene blev udført. Det var en Technichs af de rigtig dyre.LMC skrev:det var jo omfattende!
har du sammenlignet med noe "supert"?
mvh
Leif
Kontroll på magnetfeltene vil evt være helt essensielt. Problemstillingen er antagelig noe mindre krevende og muligens overkommelig til MC-PUer enn MM, da de har et vesentlig sterkere og mer lukket megnetsystem. Utfordringen er muligens mer knyttet til den mageniske kraften ift nåletrykk mm enn dirkete modulasjon av signalet ut av PU (for MC). Mht lagring kan jeg se for meg et vertikalt lager til til lineærmotor og svevingen, og et horisontalt «magneto-statisk» lager for å sentrere tallerken. Jeg ser for meg at begge deler legges i kransen/ytterkanten på tallerkenen. Luftgapene i systemet kan kanskje bli krevende å få trange nok? Det er mulig R&D budsjettet for å utvikle en slik løsning til et «akseptabelt» nivå kan bli noe svimlende dersom det «realiserbart».JENO skrev:...
...KJ skrev:Det burde være mulig å lage en god platesnurrer basert på «mag-lev» teknologi, dvs uten spindel/lager. Med tanke på hvor mye umake som gjøres for å lage et godt lager er det kanskje verdt et forsøk?
...
Men et spørsmål melder seg: Hvorfor har ingen gjort dette før? Introduserer kraftige magnetsystemer støy, eller er det fare for at pick upen havner i et sterkt magnetfelt? Jeg klør etter å teste, da jeg tror det kan bli riktig så bra. To maglev-lager som holder spindelen i et jerngrep totalt uten friksjon (man kan da benytte så tung tallerken man ønsker, da det ikke blir noe slitasje på lager) og et roterende magnetfelt som drar rotoren rundt.
Trolig enklere å bruke høytrykk luft for lagring i stedet for magneter. Det er jo også mulig å se på hydrostatiske lagre.KJ skrev:Kontroll på magnetfeltene vil evt være helt essensielt. Problemstillingen er antagelig noe mindre krevende og muligens overkommelig til MC-PUer enn MM, da de har et vesentlig sterkere og mer lukket megnetsystem. Utfordringen er muligens mer knyttet til den mageniske kraften ift nåletrykk mm enn dirkete modulasjon av signalet ut av PU (for MC). Mht lagring kan jeg se for meg et vertikalt lager til til lineærmotor og svevingen, og et horisontalt «magneto-statisk» lager for å sentrere tallerken. Jeg ser for meg at begge deler legges i kransen/ytterkanten på tallerkenen. Luftgapene i systemet kan kanskje bli krevende å få trange nok? Det er mulig R&D budsjettet for å utvikle en slik løsning til et «akseptabelt» nivå kan bli noe svimlende dersom det «realiserbart».
mvh
KJ
Det stemmer, samme hvor ut av senter senterhullet satt; så sentret spilleren platen inn igjen.laban skrev:@Lagga justerte TX-1000 platens senter automatisk ?
Genialt men ble dette styrt med laseravlesning på ytre rille ? Hadde gjerne bytta ut TD'n med en sånnLagga skrev:Det stemmer, samme hvor ut av senter senterhullet satt; så sentret spilleren platen inn igjen.laban skrev:@Lagga justerte TX-1000 platens senter automatisk ?
Overkult, og smått genialt, spør du meg.... :
Vennlig hilsen
Morten
Avlesingen skjedde reint mekanisk vha en ekstra arm med stift. Jeg husker ikke om det skjedde i ytre eller indre rille. Men det var vanvittig fasinerende å se på justeringsprosessen.laban skrev:Genialt men ble dette styrt med laseravlesning på ytre rille ? Hadde gjerne bytta ut TD'n med en sånnLagga skrev:Det stemmer, samme hvor ut av senter senterhullet satt; så sentret spilleren platen inn igjen.laban skrev:@Lagga justerte TX-1000 platens senter automatisk ?
Overkult, og smått genialt, spør du meg.... :
Vennlig hilsen
Morten
Mvh
Laban