Vi har vel hatt denne diskusjonen noen ganger, og det er ikke så enkelt å sette klare grenser med tanke på når en går over i en bransjeaktør-rolle.
Når en har en fot innafor døra (mottar lønn i en eller annen form) til en bransjeaktør, selv om det bare er en lørdagsjobb, så vil en måtte følge bransjereglene med tanke på reklamering av produkter som den gitte bransjeaktør selger, men det er ikke sikkert det er hensiktsmessig å merke vedkommende som bransjeaktør. Merkingen er jo for å vise at vedkommende er ansatt i en butikk eller driver en butikk, og merkingen er mest tilstede for brukernes del.
Hvis en er referansekunde så faller en utenfor, men hvis det blir ren "misjonering" som åpenbart er ment for å reklamere, så vil vi nok reagere.
Så spør mange hvorfor vi er så strenge på disse reglene? Årsaken er at bransjeaktører via forsiden kan reklamere for demokvelder, nye produkter og andre ting, og da holder vi det adskilt fra forumet på en ryddig måte. Bransjeaktører må også betale noen kroner for denne tjenesten, og hvis vi lar enkelte omgå reglene så blir jo hensikten med bransjemedlemskap mindre, og enkelte kan da reklamere helt gratis, og det virker på meg litt urettferdig at vi skal lage en plattform hvor bransjeaktører tjener penger uten av vi får en liten slant tilbake. Hvis jeg ønsker å reklamere på Finn er det gratis som privatperson, men det koster penger som bransjeaktør, og det er jo sånn verden fungerer.
I mange tilfeller må vi bruke skjønn når vi vurderer hva som er innenfor og utenfor reglene, men har du en tilknytning til en butikk, liten eller stor, så er du innenfor. Hvis du får et produkt til en veldig lav pris mot at du reklamerer på forumet så er du også innenfor, men selvfølgelig vanskeligere for oss å bevise, men vi er heller ingen domstol, og er det overveiende sannsynlig at en misbruker forumet til fordel for en eller annen butikk, så kan du også være innenfor. Hi-fi miljøet er nokså lite, og ting sprer seg fort, så det meste kommer for dagen før eller senere.
Denne tråden ble nok startet pga. Retep, og han er "innenfor bransjereglene" når det gjelder reklamering for Mala sine produkter. Han er en entustiastisk og hyggelig fyr med rent mel i posen, men reglene gjelder likt for alle, og jeg ba han tone ned på reklamen for produkter som selges av Mala. Det ble både invitert til demokvelder og en rekke innlegg som gikk i positiv retning av enkelt Mala produkter, og så lenge han har et ben innenfor døra så kommer han innunder bransjereglene med tanke på disse produktene. Det betyr ikke at han ikke skrive om anlegget sitt, men det ble både invitert til demokvelder og oppfordringer til å sende PM m.m., og da har en passert grensen.
De fleste skjønner jo koblingen til en bransjeaktør, men så dukker det opp brukere som ikke er så kjent i hi-fi miljøet, og det er ikke sikkert at slike koblinger er så enkle for dem å forstå, og jeg synes det er veldig greit å holde bransje og bruker litt adskilt, men samtidig så er det ikke forbudt for bransjeaktører å delta på forumet, men de må da unngå reklamering og oppfordringer til å ta kontakt pr. pm osv. Dette er ikke så vanskelig, og det blir vel mer et tema om hvor langt en kan tøye strikken, og her er det vanskelig å lage et "perfekt" regelverk, men i praksis er det ikke så fryktelig vanskelig å se når noe er "reklame" vs egne personlige inntrykk av forskjellig utstyr.
Spørsmålet er om vi skal kjøre samme linje som Avforum hvor en lar egen interesse gjennomsyre forumet. Jeg tror de fleste ser at jeg ikke bruker HFS i noen særlig grad for å fremme Høium Hi-Fi, og hvis vi innfører et "friere" regelverk for bransjeaktører, så vil jo også jeg få en glimrende mulighet til å bruke forumet for egne produkter, og jeg sitter i den absolutt beste posisjon til å gjennomføre dette
Dette var retorisk, for det kommer ikke til å skje, og hvis det blir sånn så vil vi også miste støtten fra veldig mange bransjeaktører, og Hifisentralen skal være likt for alle. Det er ingen som blir uglesett eller oversett, men vi har et regelverk, og det fungerer faktisk ganske bra, men det vil alltid oppstå enkelte tilfeller som er i gråsonen, og som gjør at ingen regler kan dekke alle tilfeller, og skjønn må benyttes fra tid til annen.
Enkelte ting endrer seg aldri, og hver gang jeg håndhever reglene, så må jeg forklare det samme gang på gang. Når noen mottar en PM fra meg så tolker de det alltid i verste mening, og en føler seg gjerne urettferdig behandlet, men det er ingen som blir behandlet forskjellig, men det kan være at enkelte slipper unna, og slik fungerer verden innenfor alle områder hvor regler må følges, men dere brukere har all mulighet til å rapportere inn regelbrudd, og det medfører raskere respons. (Jeg sikter ikke til Retep for han skjønte poenget kjapt)
Mvh
Høvdingen