Jeg plasseres sikkert i skeptiker-leiren, men slenger meg uansett med her.
Mitt beste tweak er rett og slett nøyaktig plassering av høyttalere OG lytteposisjon. Jeg har opplevd at forskjeller så små som 6mm til høyttalerne seriøst kan forrykke hele lydbildet. Jeg har også opplevd at selv når høyttalerne er plassert perfekt i rommet, så er bare halve jobben gjort. Det er da man kan eksperimentere med å flytte lyttestolen, gjerne nærmere. Ikke noe kabeltweak, spikes, dempeputer eller lignende kommer opp mot dette.
For øvrig har jeg mye bedre erfaring med dempeputer/myke føtter enn med spikes. Det beste teaket var i sin tid å sette mine gamle, trofaste Dali 2A-stativhøyttalere på små kuler av "blu-tac" oppå stativene (som i sin tur sto rett på gulvteppe uten spikes eller noe).
Har for øvrig en subwoofer utstyrt med spikes på lån nå. Her må noe gjøres, for hele rommet spiller med. Her blir det dempeputer i neste omgang for å isolere vibrasjonene bedre.
Tilskåret liggeunderlag under høyttalere uten føtter har også en dempende effekt på overføringen av vibrasjoner mellom høyttaler og underlag.