Ditt beste "tweak" (en tråd for oss troende)....

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
537
Antall liker
84
Hvilket "tweak", utenom kabler, har gjort ditt system bedre?
For min del er det 3 Pulsar Points under hver høyttaler som har fungert best lydmessig :)

Hilsen,
Olav
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Soundcare superspikes. Ble så enkelt å fløtta høytalere.

Pk
 
K

kbwh

Gjest
Det hjalp med Biltema gummiputer (ment å gjøre samme nytten som filtputer egentlig) under parkettskånerne til spikesene på mine høyttalere. Mindre vibrasjoner i gulvet, mere musikk.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Jeg plasseres sikkert i skeptiker-leiren, men slenger meg uansett med her.

Mitt beste tweak er rett og slett nøyaktig plassering av høyttalere OG lytteposisjon. Jeg har opplevd at forskjeller så små som 6mm til høyttalerne seriøst kan forrykke hele lydbildet. Jeg har også opplevd at selv når høyttalerne er plassert perfekt i rommet, så er bare halve jobben gjort. Det er da man kan eksperimentere med å flytte lyttestolen, gjerne nærmere. Ikke noe kabeltweak, spikes, dempeputer eller lignende kommer opp mot dette.

For øvrig har jeg mye bedre erfaring med dempeputer/myke føtter enn med spikes. Det beste teaket var i sin tid å sette mine gamle, trofaste Dali 2A-stativhøyttalere på små kuler av "blu-tac" oppå stativene (som i sin tur sto rett på gulvteppe uten spikes eller noe).

Har for øvrig en subwoofer utstyrt med spikes på lån nå. Her må noe gjøres, for hele rommet spiller med. Her blir det dempeputer i neste omgang for å isolere vibrasjonene bedre.

Tilskåret liggeunderlag under høyttalere uten føtter har også en dempende effekt på overføringen av vibrasjoner mellom høyttaler og underlag.
 
K

kbwh

Gjest
Kan jeg ta med en to til?

OHC solgte meg (de er flinke...) noen sorbotanføtter med CD-spilleren som jeg kjøpte der for snart 10 år siden. De isolerer tydelig spilleren fra underlaget, for den er langt mindre ømfintlig for danse- og (alltid løpende) barneføtter med enn uten. Men 400 kroner for 4 sånne gummidingser er jo ganske heftig. Har aldri hørt etter lydlige forskjeller i normal lyttemodus.

Billigste og beste tweak er nærfeltslyting, men jeg tror det er mere slike tweak man kjøper i butikken trådstarter er ute etter?
 

olav_larsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.01.2004
Innlegg
537
Antall liker
84
Tenkte på tweaks generelt, utenom kabler (kabler=evig debatt :))
Er forsåvidt enig i at plassering er utrolig viktig, og ikke minst tidskrevende!
Mine høyttalere har nettopp fått sin faste plass tror jeg, og det etter nesten tre mnd!!! Ikke rart samboeren kaller meg sjuk, men det er begrenset hvor lenge jeg klarer å jobbe med plasseirng pr dag før ørene ikke hører forskjell på noe som helst :)

Olav
 

MaKi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2005
Innlegg
3.990
Antall liker
231
Torget vurderinger
4
Jeg er veldig med på dette med plassering, i et gjennomsiktig system er det helt utrolig hvor mye det har å si. Men; er dette å regne som et tweak? Amarone eller tilsvarende god rødvin er et kjempetweak, og det kan kjøpes i butikk. Av mer håndfaste hifi-ting er vel rett og slett spikes på de rette stedene veldig bra, og/eller dempeputer ol. remedier. Og et skikkelig rack/underlag, naturligvis. Uhyre viktig for drivverk og andre komponenter, særlig de som har rør inne i seg ;)
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.317
Antall liker
4.690
Torget vurderinger
1
Jeg «passer» sannsynligvis ikke i kategorien «troende», men skitt au, jeg tror sikkert på ett eller annet jeg og ... 8)

Mitt beste «tweak» passer best under DIY:
1) «forbedret» avkobling av strømforsyning internt i alle komponenter (nermest mulig «forbrukssted»). Subjektivt virker det hver gang ...
2) erstatning av el-lytter i serie med signalet med plastikktyper (polypropylen). Subjektivt virker det nesten hver gang ...

mvh
KJ
 
O

om.s

Gjest
Finite Elemente CaraBalls/Universal....under ALL elektronikk i racket.....

mvh
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
Soundcare spikes ja. Flotte ting.
I tillegg tror jeg LMC-strømkablene må opp på lista.

I det siste har jeg begynt å flytte en stor sofapute inn i hjørnet bak høyttaleren, samt å stable en annen sofapute opp på førsterefleksjonen til den samme høyttaler for å dempe en vegg. Dette har mer å si enn kablene mine.
 

goffa

Bransjeaktør
Ble medlem
14.03.2007
Innlegg
83
Antall liker
0
Holfi føtter og Magic samt holfi strømfilter og Eccosse strømkabler. Demping er viktig for at rommet ikke skal svinge med og komponentene danse rundt.
Jeg pleier å dele et oppsett opp i tre likeverdige deler.
1. Komponentene
2. Matching
3. Plassering, demping og tilpassning.
Ved å ta seg denne jobben fatt kan man oppnå mange gode lyttetimer.
 

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Innlegg
7.000
Antall liker
5.925
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Tweak og Tweak: Tepper på gulv og akustikkplater på vegg.

Underlag i form av Ceraballs og IsoTek samt strømfilter
 

TomTom

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.08.2003
Innlegg
215
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det har ikke blitt nevnt ennå... så da må jeg ta det med.

Audience Auric Illuminator - noe guffe man smører på CD'ene, samt tusj for å fargelegge endene på CD'ene. Det er bare for enkelt til at det virker. Men som det virker! Til og med kona mi hører forskjell...
Dette sammen med strømfilter er de beste lydmessige endringene pr.kr utenom bytte av komponenter.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
Montere loddefliker på høyttalere og forsterkere. Lodde kabler fast for en bedre og stabiler forbindelse. Alternativt: Holde kontaktflatene gullende rene, salmiakk og vann er bra. Bommulspinner til hun-delene, som vanlig. Det som er viktig er alt mellom forsterkerutgang og høyttaler, det er der det går mye strøm.
Det SER rent ut, men det er bare å ta frem elektronmikroskopet, så kommer all uhumskheten frem. No
 
R

Roysen

Gjest
TomTom skrev:
Det har ikke blitt nevnt ennå... så da må jeg ta det med.

Audience Auric Illuminator - noe guffe man smører på CD'ene, samt tusj for å fargelegge endene på CD'ene. Det er bare for enkelt til at det virker. Men som det virker! Til og med kona mi hører forskjell...
Dette sammen med strømfilter er de beste lydmessige endringene pr.kr utenom bytte av komponenter.
Takk, Takk.
Du minnet meg på at jeg faktisk har en Auric Illuminator liggende et sted. Jeg kjøpte et sett for mange år siden men har ikke forsøkt det enda. Hvor har jeg nå lagt det da.......
Mvh
Roysen
 

Einarson

Medlem
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
26
Antall liker
0
Egen kurs for strøm og et godt strømfilter. Bor i nærheten av mye tungindustri som gir mye uro på nettet. Livslengden på lyspærene er skremmende kort så jeg lurer på hvordan det påvirker annet elektriks utstyr. Etter at jeg fikk filter opplever jeg et mindre lyttetretthet og et roliger lydbilde. God invistering.
 
J

Jurassic

Gjest
En flaske rødvin og 6 pils så har jeg et anlegg i verdensklasse. Så sant en ikke tweaker så ofte koster det ikke skjorta heller.
 
B

Back_Door

Gjest
Jurassic skrev:
En flaske rødvin og 6 pils så har jeg et anlegg i verdensklasse. Så sant en ikke tweaker så ofte koster det ikke skjorta heller.
Der beskrev du jaggu meg min sikringsbackup for mitt kommende anlegg i "verdensklasse".. ;D
 

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Innlegg
1.207
Antall liker
718
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Strømrensing !

Fikk store forbedringer når dette teamet begynte å bearbeides. Det produktet som har gitt beste resultat hos meg er PS Audio Power Plant. Statement strømkablene til samme produsent er også et godt "tweak".
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.867
Antall liker
1.478
Sted
Steinkjer
Torget vurderinger
1
Cardas golden cuboids under elektronikken. Resultatet var umiddelbart.
En god single malt eller noen pils er heller ikke å forakte 8)
 
T

theStig

Gjest
Mitt beste tweak var å ta vekk en masse unødvendig skrot som strømfiltre, preamp, analoge (både passive og aktive) delefiltre, analog volumkontroll og lange høyttalerkabler. Det ble ryddigere i stuen, og lyden ble også bedre.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
En flaske rødvin og 6 pils så har jeg et anlegg i verdensklasse. Så sant en ikke tweaker så ofte koster det ikke skjorta heller.
Der beskrev du jaggu meg min sikringsbackup for mitt kommende anlegg i "verdensklasse".. ;D
Det er ikke bare stereoen som kan tweakes med litt fluidium....
 
O

omholt

Gjest
Furutech Room Diffusers, men er ikke i mål med romtuning enda.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Rhesus skrev:
Back_Door skrev:
Jurassic skrev:
En flaske rødvin og 6 pils så har jeg et anlegg i verdensklasse. Så sant en ikke tweaker så ofte koster det ikke skjorta heller.
Der beskrev du jaggu meg min sikringsbackup for mitt kommende anlegg i "verdensklasse".. ;D
Det er ikke bare stereoen som kan tweakes med litt fluidium....
Bilkjøringa å ;)
 
M

MPT

Gjest
Acustica Applicata (DAAD) til rommet er det beste tweaket jeg har gjort. PS Audio 1000 med statement kabler absolutt på 2 plass.
 

Billa

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.06.2007
Innlegg
1.134
Antall liker
464
Torget vurderinger
2
Har dere prøvd Densen DeMagic CD? Har du et litt eldre anlegg så virker det meget godt.
Vasking av kontakter gjør jeg foran hver Jul. Da kommer kjerringa frem med sølvpussen samt masse bedstikk. Hver gang benytter jeg sølvpussen til kontaktene til hennes frustrasjon og oppgitthet ;D ;D
 
T

theStig

Gjest
Jeg har en Densen DeMagic. Trodde på den før og da virka den. Når tror jeg ikke på den lenger, og nå hører jeg ikke forskjell før/etter heller.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
theStig skrev:
Jeg har en Densen DeMagic. Trodde på den før og da virka den. Når tror jeg ikke på den lenger, og nå hører jeg ikke forskjell før/etter heller.
Kanskje den er utladet og må demagiciseres...
No
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.986
Antall liker
772
Du skal se den har gjort jobben...anlegget ditt er avmagnetisert.
 

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Innlegg
1.054
Antall liker
16
Når det gjelder DeMagic,så gjør den NOE,men jeg er usikker på om den gjør noe med lyden.De første gangene jeg brukte den(10-12 år ca siden),så hadde jeg mange kassetter(forsåvidt enda).De kassettene som lå nærmere enn en 1-1,5 m fra høyttaleren i lydretningen fikk magnetiseringen ødelagt.Det var bare halvparten +- av info igjen på båndet.Etterhvert fant jeg ut at det fint kunne oppevares bånd i samme rom,men ikke for nære høyttalerene.Hvorvidt denne saken gjør noe til /fra med lyden.....? Bånd avmagnetiserer den noe,men hva med anlegg-tro!?
Mvh Rune
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Mine to beste "tweaks" er vel for det første nærfeltslytting med korrekt høyttalerplassering, den andre er akustikkplater på førsterefleksjonspunktene.

Utrolig hvor mye bedre det fikk frem nyansene i musikken og kvalitetene i anlegget.

Og en takk til theStig som ga meg uvurderlig hjelp! :)
 

Brum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2006
Innlegg
316
Antall liker
16
Hallaisen,
et effektivt (nødvendig) tweak hjemme hos meg er simpelthen å trekke for gardinene.
Dette er ihvertfall et billig tweak !!!

Jeg har to store vinduer på den ene siden av rommet ("venstre-kanal") og når jeg trekker fra gardinene forsvinner et lite høyfrekvent "skimmer" av støy/forvrengning som trolig kommer fra tidsforskyvninger og svingninger av selve vindusflatene. Rom-informasjonen forbedres også når gardinene dekker vinduene.

Neida. ... jeg har verken tenkt å skifte til de siste "Valhalla" hifi-vinduene fra Nordan eller tilsv gardiner fra Kid...selv om de er aldri så "steikje fine gardine".... !! ;D

Fin tråd dette her....

- Brum
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Fin tråd!

Mest effektive triks hos meg gjorde jeg med mine forrige høyttalere:



Dette eksperimentet var i tillegg temmelig rimelig i forhold til effekten. Om jeg skulle hatt disse høyttalerne lenger ville jeg nok vurdert å gjort noe med det estestiske uttrykket. :)

Og så vet jeg ikke helt om denne her regnes som et tweak.. ::)





Men dette var virkelig effektivt!


Mvh
 

Vedlegg

Topp Bunn