Siden ingen vil svare meg på synsesidene så prøver jeg her
Jeg har et par gamle diskanter liggende som ikke er merket hva som er pluss og minus på terminalene.På et bass og mellomtone element kobler jeg ofte et lite batteri til terminalene for å finne ut hva som er pluss og minus.Pluss setter jeg på den terminalen pluss fra batteriet får elementet til å bevege seg utover.
Hvordan kan jeg sjekke hva som blir pluss på et diskant element?
En annen ting.Noe av det jeg ser på som aller viktigst ved et 2 og 3 veis prosjekt er at elementene skal skape en unison bølge mot lytteren.Dvs at jeg vil ha alle elementene til å starte så nær likt som jeg klarer å få til,og vil prøve å få det til ved å forskyve bass,mellomtone og diskant delene i forhold til hverandre .
Finns der noen mulighet å måle på dette slik at det blir mest mulig korrekt?
Setter man bass,mellomtone og diskant på en og samme plane baffel så vil de ikke starte og stoppe likt uten at man klarer å kompensere for det i filter.
En annen ting : Mener å huske at et 1.ordens filter vil dreie fasen 90 grader.2.ordens 180 grader osv....? Vil det si viss en setter en kondis på diskant elementet og ingen deling på mellomtonen så vil diskant elementet starte 90 grader etter mellomtonen,altså en forsinkelse? Eller blir det foran? Kan man regne på dette for å finne ut i tilfelle hvor mye den forsinkelsen vil utgjøre i avstand?
Vil man ha det samme forholdet viss man deler aktivt?
Kan du svare på noe av dette er jeg takknemlig for svar.
Mvh
Rune