Div høytaler tech. fritt for synsing

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
:)

Siden ingen vil svare meg på synsesidene så prøver jeg her ;)

Jeg har et par gamle diskanter liggende som ikke er merket hva som er pluss og minus på terminalene.På et bass og mellomtone element kobler jeg ofte et lite batteri til terminalene for å finne ut hva som er pluss og minus.Pluss setter jeg på den terminalen pluss fra batteriet får elementet til å bevege seg utover.
Hvordan kan jeg sjekke hva som blir pluss på et diskant element?

En annen ting.Noe av det jeg ser på som aller viktigst ved et 2 og 3 veis prosjekt er at elementene skal skape en unison bølge mot lytteren.Dvs at jeg vil ha alle elementene til å starte så nær likt som jeg klarer å få til,og vil prøve å få det til ved å forskyve bass,mellomtone og diskant delene i forhold til hverandre .
Finns der noen mulighet å måle på dette slik at det blir mest mulig korrekt?
Setter man bass,mellomtone og diskant på en og samme plane baffel så vil de ikke starte og stoppe likt uten at man klarer å kompensere for det i filter.

En annen ting : Mener å huske at et 1.ordens filter vil dreie fasen 90 grader.2.ordens 180 grader osv....? Vil det si viss en setter en kondis på diskant elementet og ingen deling på mellomtonen så vil diskant elementet starte 90 grader etter mellomtonen,altså en forsinkelse? Eller blir det foran? Kan man regne på dette for å finne ut i tilfelle hvor mye den forsinkelsen vil utgjøre i avstand?
Vil man ha det samme forholdet viss man deler aktivt?

Kan du svare på noe av dette er jeg takknemlig for svar.

Mvh
Rune
 
T

theStig

Gjest
Den enkleste måten å måle fasen og tidsforløp/forsinkelse er å bruke et dertil egnet målesystem. Skal du begynne å fikle med høyttalere, så start i riktig ende... dvs. med et målesystem. Kan anbefale CLIO, det har jeg selv.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Den enkleste måten å måle fasen og tidsforløp/forsinkelse er å bruke et dertil egnet målesystem. Skal du begynne å fikle med høyttalere, så start i riktig ende... dvs. med et målesystem. Kan anbefale CLIO, det har jeg selv.

Noen link til dette clio målesystemet, eller bilder?!

Pris?!

Mvh Øystein
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Takker.. så vidt jeg kan se må en opp på et prisnivå på rundt 12000 og oppover, avhengig av hvor mye tilbehører en ønsker..

Det er sikkert en riktig god investering, men det er vel de færreste som kjøper et sånt system til hobbybruk..  :(

Blir litt som min lærer sa en gang i tiden, når jeg spurte ham om hvorfor vi ikke brukte de og de beregningsprogrammene i elektronikk læren?!

Han svarte meg: "Øystein vi skyter ikke spurv med kanon"
 

CinqueAudio

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
71
Antall liker
0
Litt generelt: Bruk mer på testutstyr dersom du er en seriøs DIY'er. Altfor mange som famler i blinde. Det vil si at de forsøker å fikse feil uten å være i nærheten av problemet. Resultatet er ofte at en introduserer en ny feil i forsøket på å løse en annen.
 

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Innlegg
2.486
Antall liker
2
WinMLS er sammen med en god målemic et veldig, veldig kraftfullt verktøy. Det er også mye mer prisvennlig enn Clio (hvis det er slik at sistnevnte koster 12k+):

http://www.winmls.com/
 
K

knutinh

Gjest
Ellers kan du oppnå mye av den opprinnelige måleteknikken i WinMLS (måling vha MLS-sekvenser) om enn på en mer knotete måte gratis dersom du har Synthrillium Cool Edit (nå adobe audition) og bruker Angelino Farinas freeware plugin.

Det kan være en start for å gjøre seg kjent med ting i allle fall.

http://pcfarina.eng.unipr.it/
http://pcfarina.eng.unipr.it/aurora/homepage.html
http://www.adobe.com/products/audition/

Muligens greier du å prøve litt ved å laste ned trial versjonen av audition men det har jeg ikke prøvd.

mvh
Knut
 
T

theStig

Gjest
Mulig 12 laken for Clio er litt, men hvis det kan hjelpe deg til å bygge en høyttaler som i butikken koster en million.....? En fordel med Clio er at man har mange andre relevante høyttalermålinger integrert, f.eks T/S parametre og impedans. Jeg kjenner ikke WinMls, så jeg vet ikke om denne kan gjøre dette på en enkel måte. En annen ting er at CLIO leveres med både et kalibrert lydkort, og en kalibrert målemikk. Kvalitet på målingene er litt mer garantert da.

Før jeg fikk målesystetm, så holdt jeg mye på med å fikse ett problem ved å innføre et nytt. Jeg hadde ikke noen som helst peil på hva som foregikk....
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
1 million ?  ::) Ha! Det blir minst 2 når jeg er ferdig  :D

Takker for alle tips! Jeg regner med at jeg ikke går klar litt målinger ;)  
Jeg har en Behringer målemic liggende og har hørt den er rimelig grei,men dette er vel gjerne slik at siden ingen mikrofon er perfekt så må den kalibreres til programvaren?
En sak som Clio er sikkert det mest seriøse,men det er mye mye dyrere enn jeg var tenkt å legge i dette.
Det jeg igrunnen trenger er noe som er veldig nøyaktig i tidsdomenet da jeg har fokus numero uno å få elementene til å jobbe så likt som mulig,dvs en signalimpuls skal nå lytter så likt som mulig fra alle 3 elementene.
Gratis programvare høres greit ut ;) Så har dere flere tips så setter jeg pris på det!
 
K

knutinh

Gjest
Hvis du vil ha minimal variasjon i absolutt delay fra måling til måling så kan du støte på problemer med windowsplatformen.

WinMLS byr på en løsning på dette ved loopback. Altså måler du kanal 1, mens kanal 2 er koblet fra utgang til inngang. Så lenge forsinkelsen er lik for begge kanaler kan softwaren så eliminere variabel forsinkelse.

Har du forresten prøvd å innføre "simulert" gangveisforskjell med f.eks allpassfiltre og hodetelefoner (som er tilnærmet lineær fase)?

mvh
Knut
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
:)

Siden ingen vil svare meg på synsesidene så prøver jeg her ;)

Jeg har et par gamle diskanter liggende som ikke er merket hva som er pluss og minus på terminalene.På et bass og mellomtone element kobler jeg ofte et lite batteri til terminalene for å finne ut hva som er pluss og minus.Pluss setter jeg på den terminalen pluss fra batteriet får elementet til å bevege seg utover.
Hvordan kan jeg sjekke hva som blir pluss på et diskant element?

En annen ting.Noe av det jeg ser på som aller viktigst ved et 2 og 3 veis prosjekt er at elementene skal skape en unison bølge mot lytteren.Dvs at jeg vil ha alle elementene til å starte så nær likt som jeg klarer å få til,og vil prøve å få det til ved å forskyve bass,mellomtone og diskant delene i forhold til hverandre .
Finns der noen mulighet å måle på dette slik at det blir mest mulig korrekt?
Setter man bass,mellomtone og diskant på en og samme plane baffel så vil de ikke starte og stoppe likt uten at man klarer å kompensere for det i filter.

En annen ting : Mener å huske at et 1.ordens filter vil dreie fasen 90 grader.2.ordens 180 grader osv....? Vil det si viss en setter en kondis på diskant elementet og ingen deling på mellomtonen så vil diskant elementet starte 90 grader etter mellomtonen,altså en forsinkelse? Eller blir det foran? Kan man regne på dette for å finne ut i tilfelle hvor mye den forsinkelsen vil utgjøre i avstand?
Vil man ha det samme forholdet viss man deler aktivt?

Kan du svare på noe av dette er jeg takknemlig for svar.

Mvh
Rune
Jeg bruker bare et halvannet volts batteri. Du kjenner på domen med fingertuppen om den går ut eller inn.

Vidar
 
T

theStig

Gjest
Apropos Behringer målemikken.... Den er IKKE flat, langt derifra.... helt ubrukelig uten kalibreringsfil til målesystemet!

En mikk som ER flat, er f.eks Earthworks M30. Den koster vel noen tusenlapper også.
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Mulig 12 laken for Clio er litt, men hvis det kan hjelpe deg til å bygge en høyttaler som i butikken koster en million.....? En fordel med Clio er at man har mange andre relevante høyttalermålinger integrert, f.eks T/S parametre og impedans. Jeg kjenner ikke WinMls, så jeg vet ikke om denne kan gjøre dette på en enkel måte. En annen ting er at CLIO leveres med både et kalibrert lydkort, og en kalibrert målemikk. Kvalitet på målingene er litt mer garantert da.

Før jeg fikk målesystetm, så holdt jeg mye på med å fikse ett problem ved å innføre et nytt. Jeg hadde ikke noen som helst peil på hva som foregikk....
Ser poenget ditt stig ;). Jeg får bare legge meg i sparing, ikke så lett for en som ikke er ferdigutdannet :( dessuten frister det jo alltid å bruke penger på høytalere og elektronikk i stedet..
 
K

knutinh

Gjest
Ellers så har høyttalerkonstruktører ofte tilgang på ekkofritt rom (for målinger av direktelyd) og reverbrartion chamber (for estimering av total utstrålt effekt).

Man kan oppnå noe av det samme ved å heise høyttaleren opp i flaggstange (free space) eller legge den på et "uendelig" stort gulv (1/2 free space), men for de fleste av oss er man begrenset til å måle i mer eller mindre vanlige rom.

Ved å bruke skikkelig måling med impulsrespons kan man gate responsen for å ekskludere refleksjoner og få ok resultat for høye frekvenser. For lave frekvenser gir dette fort både målefeil og irrelevante data. Skal man konstruere høyttalere eller "høyttaler + rom"-kombinasjoner?

-k
 
T

theStig

Gjest
Det går an (med litt flaks) å få gode målinger innendørs til rundt 200 Hz, men under der går det dårlig. Heldigvis er en (kasse-)høyttalers respons ved lave frekvenser relativt forutsigbar, og følger som regel Thiele-Small sine modeller. Dermed kan man simluere oppførselen med relativt god sikkerhet, slik at man kanskje ikke trenger å måle lavere ned enn 200 Hz likevel.
 
K

knutinh

Gjest
Leste du artikkelen/gjennomgangen av Floyd Toole i siste JAES? En meget utfyllende og interessant oversikt over hva som har skjedd i det siste angående lydreproduksjon i små rom sammenlignet med den mer klassiske grenen konsert-sal-lyd. Anbefales.

-k
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Leste du artikkelen/gjennomgangen av Floyd Toole i siste JAES? En meget utfyllende og interessant oversikt over hva som har skjedd i det siste angående lydreproduksjon i små rom sammenlignet med den mer klassiske grenen konsert-sal-lyd. Anbefales.

-k
Link til artikkelen?!

Ser ikke ut til å finne den artikkelen AES sin hjemmeside.. Der forøvrig alle artikler koster noe.. :(
 
K

knutinh

Gjest
Du må desverre være medlem i AES for å få tilgang. Det anbefales da prisen er moderat, og jeg får en interessant blekke ned i posten med jevnlige mellomrom.

mvh
Knut
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Apropos Behringer målemikken.... Den er IKKE flat, langt derifra.... helt ubrukelig uten kalibreringsfil til målesystemet!
Den er ikke helt flat, men så veldig langt unna vil jeg vel ikke si den er.  Det er jo heller ikke umulig å få tak i kalibreringsfiler til denne (riktignok generiske, men de jeg har sett lagt ut (2-3 stykker) ligner ganske mye på hverandre og grafen i spesifikasjonen, så man skal være kresen på målingene for å få gjort en dedikert kalibrering av egen mic).
Se nedenstående spec.sheet for omtalte Behringer ECM8000.

http://www.behringerdownload.de/ECM8000/ECM8000_C_Specs.pdf
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Jeg bruker bare et halvannet volts batteri. Du kjenner på domen med fingertuppen om den går ut eller inn.

Vidar
Jeg har ikke turt å prøve dette da jeg regnet med at jeg kunne risikere å skade en diskant på den måten,men viss det er så enkelt så skal jeg prøve det.Takker!
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg har ikke turt å prøve dette da jeg regnet med at jeg kunne risikere å skade en diskant på den måten,men viss det er så enkelt så skal jeg prøve det.Takker!
Du risikerer veldig lite. Selv om det er DC spenning så omsettes det ikke mer enn 0,3 - 0,4 watt i diskanten. avhengig av DC motstanden. Den blir vel knapt lunken.

Mvh.

Vidar
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Et par nye spørsmål:

Noe jeg har tenkt på lenge er å dele "passivt" før effektforsterker,men jeg finner utrolig lite om dette på nettet.Noen som har prøvt det? Meningen er å lage høypass filter med en kondis på + leder,og lavpass med spole.

Er der en formel for å regne ut verdien på kondis og spole i et 2.ordens filter ?
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Et par nye spørsmål:

Noe jeg har tenkt på lenge er å dele "passivt" før effektforsterker,men jeg finner utrolig lite om dette på nettet.Noen som har prøvt det? Meningen er å lage høypass filter med en kondis på + leder,og lavpass med spole.

Er der en formel for å regne ut verdien på kondis og spole i et 2.ordens filter ?
Dele passivt før effektforsterker :-/ :-/, kjør aktiv deling heller, det er nesten uslåelig sammenlignet med passiv deling ;)
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Et par nye spørsmål:

Noe jeg har tenkt på lenge er å dele "passivt" før effektforsterker,men jeg finner utrolig lite om dette på nettet.Noen som har prøvt det? Meningen er å lage høypass filter med en kondis på + leder,og lavpass med spole.

Er der en formel for å regne ut verdien på kondis og spole i et 2.ordens filter ?
Kanskje du finner noe her: http://www.t-linespeakers.org/tech/filters/passiveHLxo.html?

Frode
 

Rune S

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.04.2002
Innlegg
4.573
Antall liker
1.241
Torget vurderinger
11
Dele passivt før effektforsterker :-/ :-/, kjør aktiv deling heller, det er nesten uslåelig sammenlignet med passiv deling ;)
Kanskje...... Jeg snakker om passivt filter FØR effektforsterker ja,ikke mellom forsterker og høytaler.

I et aktivt filter er der ofte mange deler signalet skal igjennom,og jeg har kikket inni et par av desse aktive sakene og der er mye ræva komponenter ;)
Bruker et Behringer 3400 delefilter idag og følte det var en klar forbedring fra DCX2496 som jeg hadde før.
Lydmessig er DCXen av noen regnet for å vere sammenlignbart med en del proffe digitale delefilter i 20-40 tusen kroners klassen,men det er ikke solidt nok til at proffene tar sjangs på å bruke det på veien.

Bakdelen med et 1.ordens filter er mye overlapp langt rundt delefrekvens med alle de utfasinger og topper det medfører pga at man aldri klarer å få 2 element til å starte og stoppe nøyaktig på samme tidspunkt.Fordelen med 1.orden vil jeg si er at det er enkelt.Få komponenter og mindre sjangse for "ringing"/egenlyd i filteret spessielt når man begynner å dra på litt volum.....
 

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
352
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Kanskje...... Jeg snakker om passivt filter FØR effektforsterker ja,ikke mellom forsterker og høytaler.

I et aktivt filter er der ofte mange deler signalet skal igjennom,og jeg har kikket inni et par av desse aktive sakene og der er mye ræva komponenter ;)
Bruker et Behringer 3400 delefilter idag og følte det var en klar forbedring fra DCX2496 som jeg hadde før.
Lydmessig er DCXen av noen regnet for å vere sammenlignbart med en del proffe digitale delefilter i 20-40 tusen kroners klassen,men det er ikke solidt nok til at proffene tar sjangs på å bruke det på veien.

Bakdelen med et 1.ordens filter er mye overlapp langt rundt delefrekvens med alle de utfasinger og topper det medfører pga at man aldri klarer å få 2 element til å starte og stoppe nøyaktig på samme tidspunkt.Fordelen med 1.orden vil jeg si er at det er enkelt.Få komponenter og mindre sjangse for "ringing"/egenlyd i filteret spessielt når man begynner å dra på litt volum.....
Ser den.. jeg vet det er vanskelig å finne noen prisvennlige og gode aktive filtere til hifi bruk. Det er veldig synd egentlig, for mange ville kunne få et stort løft ved bruk av aktive filtere..
 
Topp Bunn