Div. info rundt Electrocompaniet.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Har endelig fått meg balansert pre til mine AW 60. Endelig fikk jeg bruk for begge to, de er brokoplet.

Endte med en EC 4.6 som pre, dette låter supert.

Var særdeles spent når jeg slo på AW60'ene da jeg aldri har brokoplet før. Redd det bare skulle smelle og lukte svidd. Men det gikk så det suste og nå sitter jeg og lytter til Mark Knopfler "sailing to Philadelphia".

For øyeblikket er kablene tredd i et kråkereir, men skal få ryddet etterhvert.

Trenger et sett XLR-kabler da brokoplingskablene er i korteste laget.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Har endelig fått meg balansert pre til mine AW 60. Endelig fikk jeg bruk for begge to, de er brokoplet.

Endte med en EC 4.6 som pre, dette låter supert.

Var særdeles spent når jeg slo på AW60'ene da jeg aldri har brokoplet før. Redd det bare skulle smelle og lukte svidd. Men det gikk så det suste og nå sitter jeg og lytter til Mark Knopfler "sailing to Philadelphia".

For øyeblikket er kablene tredd i et kråkereir, men skal få ryddet etterhvert.

Trenger et sett XLR-kabler da brokoplingskablene er i korteste laget.
Hadde slikt oppsett engang. Spilte så det suste ja :) Håper du liker å spille høyt for det er vanskelig å spille lavt, pga. all gain man får når man brokobler balansert.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Hadde slikt oppsett engang. Spilte så det suste ja :) Håper du liker å spille høyt for det er vanskelig å spille lavt, pga. all gain man får når man brokobler balansert.
Det fryktet jeg også, men det fungerer utmerket. Pre'en har vært inne til utbedring potmeteret og overhaling. Det skurrer vel mye på EC etter det eierne sier. Men ikke på min. Kanskje de justerte gain'en i samme slengen.

Går i hvert fall fint å spille på lavt volum.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Gratulerer så meget! Høres bra ut! Håper på en ekstra AW 60 selv etter hvert..
Men må spørre, hvordan ser kablene man brokobler med ut? Har du prøvd bi-amping? sammenlignet?

PK

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Gratulerer så meget! Høres bra ut! Håper på en ekstra AW 60 selv etter hvert..
Men må spørre, hvordan ser kablene man brokobler med ut? Har du prøvd bi-amping? sammenlignet?

PK
Takk for det. :)

AW60 er i vinden om dagen så det sikkert ikke umulig å oppdrive en til.

For å brokople må du ha balansert utgang på forforsterkeren.

Kablene, XLR, er y-kabler. En hun-kontakt i ene enden og to han-kontakter i andre.
Signalet på den ene han-kontakten må være invertert, dvs + og - byttes om.
Om du ønsker kan jeg sende deg skjema på mail. Send meg i så fall en PM.

Har ikke prøvd biamping da jeg ikke har hatt pre med to sett utganger eller egnede høyttalerkabler.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
Takk. Det var jo greit å skjønne.
PK

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Mine to AW 60 er fra to forskjellige årganger og har forskjellig farge på lysdiodene. En rød og en blå. Kunne de ikke bare fortsatt med røde?

Den blå lyser jo til de grader. De kunne i hvert fall ha dempet den. Blått kan være pent det, men i mer moderate utgaver.

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Mine to AW 60 er fra to forskjellige årganger og har forskjellig farge på lysdiodene. En rød og en blå. Kunne de ikke bare fortsatt med røde?

Den blå lyser jo til de grader. De kunne i hvert fall ha dempet den. Blått kan være pent det, men i mer moderate utgaver.
Den kan du bytte selv. Om du tar av lokket vil du se at den sitter i et lite hus. Som faktisk er tapet fast til resten av kabinettet.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Den kan du bytte selv. Om du tar av lokket vil du se at den sitter i et lite hus. Som faktisk er tapet fast til resten av kabinettet.
Ingen dum ide. Vet du om det er plass til å kople en motstand i serie med dioden? Får å gjøre den litt mindre "energisk".

Berg

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2003
Antall liker
1
Ingen dum ide. Vet du om det er plass til å kople en motstand i serie med dioden? Får å gjøre den litt mindre "energisk".
Det skulle ikke være noe problem, om jeg ikke husker feil er det godt med plass der inne.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Noen som har noen linker til gamle tester/ omtaler av AW60 og 4.6?

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Her er et skjema for hvordan det gjøres. Man kan brokoble med rca kabler også.
http://mediatech.no/berg/Brokoblingaw60.pdf
Stemmer det, men man må ha balanserte utganger.

Jeg har brukt XLR, og har ingen erfaring RCA, til brokopling, derfor var det dette jeg forklarte. Men fint at du oppgir hele sannheten.

Men husk, som skjemaet tilsier, å kortslutte - og gnd på XLR-inngangene på pow-amp ved bruk av RCA.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Har AW-60 og EC 4.6. Med en antennekabel i nærhet av strømkablene (de originale) oppstår det et veldig brum i høyttaleren.

Er sannsynligheten størst for at det er pre eller power som plukker opp dette? Eller begge to?

Ble oppfordret av selger av 4.6'en å skaffe skjermet kabel da han mente den var mottakelig for støy (oppfordringen kom før jeg kjøpte den, meget bra av selger).

Regner med å få mine skjermede nettkabler i løpet av uken. Både til pre og power.

Bare lurer på om andre har opplevd det samme problemet.

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Antall liker
0
Hadde samme problem med EC4,6 (og før den Copland CVA306) sammen med EC250R. Forsvant helt da jeg la inn et galvanisk skille på antennekabelen (Elkjøp til 129,50)

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Hadde samme problem med EC4,6 (og før den Copland CVA306) sammen med EC250R. Forsvant helt da jeg la inn et galvanisk skille på antennekabelen (Elkjøp til 129,50)
Takk, da skal jeg prøve det.

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
783
Torget vurderinger
5
Fungerer som bare det. Ingen brum i høyttalerne lenger.

Topp Bunn