Hvis vi sier att man har 5 kabler, så måler identisk,på alle måter som måles kan, når de er "fritt" i måleinstrumentet...
Men alle har forskjellig metall/skiktmateriale i pluggene... noen er loddet,andre er "skrudd fast" kanskje med forskjellige skruer?
Når vi så kobler disse opp til en f.eks dac og en pre...
Er de fremdeles identiske? Eller vil de OPPKOBLET adlyde de fysiske lover for hva som skjer når vise metaller kommer i kontakt med visse metaller?
De er nødt til det....
Hvorfor låter en sølvkabel forskjellig til en kobber? Det har med disse affinitetslovene å gjøre. Forskjellene i kablenes OPPKOBLEDE egenskaper er ikke så lett å måle, så jeg må jo si att att alle kabelhaterne som driver å måler kabler og finner dem identiske,de har jo rett, men de har jo og bevist att de kanskje ikke har fantasi til å tenke seg att hm, lurer på hva som skjer om jeg kobler i en plattert, forsølvet, forgyllt, tellurium, lurium eller hva slags metall som er fancy da ampen , eller dacen ble laget... plugg i hvilken ende?
Noen kabler har ord på seg for å låte likt koblet til hva som helst... Eller ?
JEG leser ekstremt detaljert når jeg leser om ett produkt!!!!
- Hva slags metall
- Hva slags isolator
- Hva slags jording
- hva slags annlegsflate
- hvor hard holder den i pluggen?
- er det noen form for plattering
- er det loddet
- er det skrudd fast.
- er det "fused" (Høystrømssmelta... )
- er det krympefesta/komprimert...
Så noterer jeg meg dette bak øret, og hva slags lydendring (hvis noen som..) adstedkommer
- sammenlikner tester, poster jeg leser her,andre steder...
Finner jeg noen sammenheng som er verd å merke seg?
Kanskje noen av dere beskiver opplevelsen av en ny komponent... er det sammenfall med hva jeg vet skal skulle skje?
Lure tweaks, gjengen... legg merke til spacinga av orda... det er å vite slike ting...
Den berømmelige limpinnen heter etter hva jeg mener: I did not know that!!!
mvh
... Kabelen skal være deg lydig, den skal si... who's your little autobot.....
;D
Og i detaljene over i denne posten er jeg jo ikke engang innom kvaliteten til metallene eller skikta i hva en kabel eventuellt er laget av...
Kan man jukse, skikkelig Espelig Hovik-style ved å bevisst bruke metaller og annet til å "konstruere" en kabel?
You bet....
Kan dette koste voldsomme summer? Tydeligvis, og det er sikkert og visst at det er sikkert desverre en limpinne som ikke alltid gir hva den lover...