Div lure-tweaks..... går vi på limpinnen ?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.881
DoMentor skrev:
BigSwifty skrev:
...sorry, men han sto ikke på listen :)
Men det er han nå, vettu ;) hatt gleden av å høre måten hvordan hans fantastiske kabler formidler musikken på da ? :)

Mvh :)
Nei, men jeg hører mye godt om dem. Selv er jeg jo yppersteprest i Oblivion-menigheten, men det er jo gøy å prøve andre ting innimellom.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
AN dac ene er mer som husdyr å regne..... bør strykes medhårs og ha filtrert strøm og en eier som er mye hjemme... ;D

Jeg har fått høre mange av disse dac ene , til ulike tider , fler ganger ved hvert individ , uten rørbytte , og noen hevder at de endrer seg i lyden med tiden , og lever litt sitt eget liv...

Har hørt an dac er som låter helt fantastisk , får legge til det.....

Ellers kom det mye moro ut i denne tråden.... trekke-rørs kablen til noen få dollar var rå....

Jeg kan file til sånne spader for en litt rimligere penge , og levere valgfri farge og lengde på rørene , for 1000 usd lavere. ;D

Mvh Espen

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.745
Torget vurderinger
1

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Mr-T skrev:
De er litt for stive til å gi noen fornuftig avkobling. Jeg har brukt de under subwoofere, men det var ikke helt optimalt. Slike "hifi-føtter" ala Tema Isolator og tilsvarende er bedre. De funker faktisk. :) Halleluja, et tweak som faktisk gjør noe mer enn å appellere til godfølelsen!

Ja, okai.. Tenkte selv kjøpe noe skikkelig :)

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Antall liker
648
Det er klart at Hifimusa virker, den demper mekaniske vibrasjoner akkurat som en annen sekk med sand vil gjøre. Og den er penere enn en plastpose med sand fra lekeplassen. Men å tillegge den magiske egenskaper, og få det publisert i et blad med glanset papir :eek: :eek: :eek:

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
audiomur skrev:
lovemusikk skrev:
Noen som har testet dempeføtter til vaskemaskin? Har nemlig hørt det hjelper på også. :)
Renere tøy?
Som tom fjerner vanskelige flekker og reparerer hull i klærne og ødelagte glidelåser ;D ;D ;D

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Broderen lagde ny hifi benk selv der hyllene henger i fire punkt. Seff er alt solid bygget.. så faktisk kjøpt ut.
;D

Har det noe å si?

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
BigSwifty skrev:
DoMentor skrev:
BigSwifty skrev:
...sorry, men han sto ikke på listen :)
Men det er han nå, vettu ;) hatt gleden av å høre måten hvordan hans fantastiske kabler formidler musikken på da ? :)

Nei, men jeg hører mye godt om dem. Selv er jeg jo yppersteprest i Oblivion-menigheten, men det er jo gøy å prøve andre ting innimellom.
Oki, jeg har hørt mye fint om Oblivion også forresten :) Jepp, ikke sant, men når utstyret er på dette nivået er det vel egentlig ikke snakk om "best" eller "dårligst" men forskjeller i lydsignatur / presentasjon av lydbildet, og ikke minst snakk om personlige preferanser ;)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
orso skrev:
Denne nettsiden tar vel kaken:
http://www.coconut-audio.com/
Dette er mannen som ikke visste at man måtte bruke loddetinn når man skulle lodde fast en signalkabel. Så han varmet opp kabelen i flere minutter i håp om at den skulle begynne å smelte, med det resultatet at han friterte Cary dacen sin. ::)

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
73
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
nysjerrigper skrev:
lol. link? ;D
googla coconut-audio og fant desse 3 videoene:
http://www.youtube.com/watch?v=Ao3aWInGz2I&feature=related
fyren ser helt fjern ut..hva har han teipet i taket? ;D
Nei, jeg har ikke noen link, dessverre, men jeg husker at han kalte seg Patrick82 og ValhallaPC på litt forskjellige intenettforum. Blant annet head-fi.org, avsforum og diyaudio. Hvis du googler litt så finner du timesvis med underholdning. :-X

pellesmil

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.04.2005
Antall liker
350
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
4
Audiophile-Arve skrev:
Det er nok ein del tweaks som ikkje har den store effektgraden, men så er det dei som verkeleg har innverknad - og endåtil nokre med kostnadseffektiv nytteverdi.
Eg deler tweaking inn i fire kategoriar, ut frå før/etter-samanlikningsresultat:
Nivå 0: Dei som du ikkje merkar skilnad på.
Nivå 1: Dei som du anar har ein svak innverknad, men som du ikkje greier avgjere sikkert, t.d. under blindtest.
Nivå 2: Dei som har innverknad på lyden, men som du ikkje greier avgjere om det er til det betre/verre.
Nivå 3: Dei som har eintydig positiv innverknad på lyden.

Det er vel eigentleg berre nivå 3 som er interessant, og då berre i samanhengar der det kan seiast å vere kostnadseffektivt.
Enig med denne prioriteringen, men.........

Er en først havna på twik kjøret er det ikke måte på hva man prøver for å oppnå de ultimate lyttedopet.

Det er ingen problem å forsvare alle twiken fra nr 0 til 3 om man er virkelig sjuk, enver form for "forbedring" i form av alle obskure twik gir stakkaren litt sjelefred inntil neste twik dukker opp på det illegale markedet.

Jeg er ivrig bruker av alle former for twiker, dog regner jeg meg som rehabilitert fra en tyngre diagnose for 10 - 15 år siden,

Alle former for twiker måtte prøves, teip , lim, knotter, ledninger, spray, sand , vekter mm, fellesnevneren var det ikke måtte koste for mye.
Vi må ikke glemme at mye av diagnosen ligger i det faktum at pasienten ikke klarer å inrømme for seg selv at det som trengs er dyrere inngrep feks iform av nye/andre komponenter.

Mitt vendepunkt i livet ble vel da jeg insisterte på å spille musikk uten at kjøleskapet var tilkoblet nettet, (kjøleskapet sto i et annet rom og var ikke koblet på samme kursen som stereoen) "det var ikke tvil" det var bedre med kjøleskasdemonene koblet vekk, dog måtte jeg sitte dønn i ro med lukkede øyne i mørket uten å puste med min (den gang) plettfrie hørsel.

Det var en gang etter dette når melka var varm at jeg forsto at jeg trengte behandling,

I dag er jeg 90% tilbakeført til sammfunnet og jeg bruker twiker kun i festlige lag.

Mine favoritt twiker består i dag av å fjærne mest mulig,
-Fjerne støy
-Fjerne unødege koblinger
-fjerne lange kabler
-fjerne uønskede vibrasjoner

Amen!

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.768
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok kom over et super tweak.
"audiophile pricetag".

http://soundwise.org/mods/cablemod.htm

That's why the dedicated folks at Kludge Research, Inc. have spared no expense and invested countless hours in research and development to bring you what promises to be the most revolutionary audio product of the past century. And bring it to you at a price that even you can afford!
Introducing, the Audiophile Pricetag®!

The Audiophile Pricetag® will literally transform your cheap or giveaway interconnects into sonic marvels costing thousands of times more!
The Audiophile Pricetag® is no ordinary pricetag. It's hand-crafted from the finest materials available.

The heavy-gauge, 99.9999% pure cotton string utilizes a proprietary twisting method which provides a superior connection to your existing cable.

The manila card stock is made custom to our specifications from virgin stands of Douglas fir from the pacific northwest and is hand cut in our factory using techniques hundreds of years old with the price hand-written by one of our many craftspersons, signed and dated on the back of the tag.
Our patented hole reinforcement technology assures that your Audiophile Pricetag® will last a lifetime, even under continuous use.
Best of all, the Audiophile Pricetag® is being offered at the special introductory price of just $29.95!

Imagine getting the performance of a $5,000 cable for less than pennies on the dollar!

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Antall liker
32.467
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Asbjørn skrev:
De tweakene som har gjort klar forskjell hos meg har med akustikk i rommet og mekaniske vibrasjoner via gulvet å gjøre. Gammelt trehus - mye vibrasjoner. Gummidingser under høyttalerne, sorbothanpads og Discs of Silence i racket dempet en del gruff. Hjemmebygd rack med en del ideer fra Rack of Silence. Absorbenter i refleksjonspunkter, noen med diffraksjonsgitter foran for passe mye demping og diffraksjon. Gulvtepper og gardiner på stretegiske steder. Har til og med lagt vekter (bly) på en del ting for å få tilstrekkelig lav resonansfrekvens mot underlaget.

Ting som derimot ikke har gjort et dugg forskjell: Det aller meste av kabelbytting. Ferrittringer både her og der. Kabelløftere av små treklosser med polyuretanputer under, aluminiumsstenger og neopren o-ringer for å holde kabelen oppe fra det skumle gulvet. Men de var hjemmelagde og kostet bare et par tiere stykket, så da kan man jo ikke forvente at de virker like godt som de grisedyre Shakti-tingene: ;)

Fabelaktig!!!! ;D

Psst... Det er lærebøker i bruk av ferritt i filtringsøyemed..

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
ssm skrev:
Se her ja....

ser noen legger inn ang akustikkplater , det er det eneste tweaket jeg virkelig har fått til å virke , så de har blitt stående..... pent er det ikke , men det virker for etterklangens del i ett rom med halvparten av flatene i betong,.

Joda Arve , nå venter vi på lista di.... ;D ;D

Hva med ferrit-ringer på strømkablene...... ;D Noen som hører merkbart forskjell ?

Uansett bare kjør på-----

Hittil tror jeg sand-mus med spesialsand som noen hevder er værstingen..... 8)

Div harde trefjøler som kalles ulike plattformer og er også helt på grensen.... ;D

Mvh Espen
May I have your attention please.. ::)

Det er vel snart 6-7 år siden jeg postet ett enslig bilde av en sandfyllt mus på ett forum i USA.
Etter en stund var det mange som sa att man regnet DET bildet for det beste bildet på hele nettstedet..
Jeg kødder ei!!!! (Det var vel en slags kåring...) Jupp, det sjokkerte meg litt, men hva så. Hvem lager den? Jupp, så sa man det da..

Så ikke se ned på sandfyllte mus!!! Vibb eaters som de kalles.. fra Entreq.
Nå om dagen nevner 6moons sjefen stadig Entreq i mange av sine tester... (Entreq lager også kabler..)

You go pick a reason... see if I care.. 8)

Jeg vil heller berømme Entreq for å ha laget vibb eaters! Det heter eksponering også!! Er ikke dumt det altså..
Utrolig hva som kan få interessent vekket!

tweakern ble til stadig spurt om nordiske produkter mens jeg da var ... med i en side over i usa.
På en måte var det litt skummelt og, for når jeg så øverst på siden hvem det var som rett og slett fulgte med i hva jeg skrev hele tiden, så kunne man bli svett av mindre.. (Jeg var "noget" aktiv i tweake debatter..... kontroversielle emner)

Nå vil jeg også si, bare fordi man tror noe er lureri, så kan det heller være det skortet på ikke bare kunnskap men også innsikt hva man eventuellt kunne ha nytte av.

Jeg har stått ved siden av produsenter på hifi-show, kommet med en kommentar og sett i øya på vedkomne att vedkomne hadde ikke snøring på det jeg sa. Ergo, acha, you do not make, you re-brand... yet you take the glory.. :mad:

Så nå skal jeg være enig i att det er produkter som er bøff der ute... det er det.
Så buyer beware, joda, så absolutt! Det finnes limpinner.....

Det er ganske få produkter som er "tatt" for å være bogus, bevisbart... det er heldigvis ikke mange.

mvh (Will the real "me" tweakMan please stand up, please stand up.... ) :p

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Jeg vil også nevne att hvem "!FER CRYIN OUT LOUD!" er du som tar fra en annen som er fornøyd med lyden i annlegget EIERGLEDEN ved å si noe ufordelaktig om noget eller annet, vedrørende.

Jeg har alltid vurdert nøye om jeg skulle kommentere noe, når jeg har hørt andres annlegg.
Kanskje jeg vet noe, men er det verd det? Hva får HAN/HUN utav att jeg ser ett snitt til åføle meg selvgod? Blir det bedre?

Det synes jeg alle bør spørre seg! Det er ett viktig element av det å være audiofil, og ett viktig ett ved å være medmenneske.

Åjoda, dette er også ett element i tweakedebatten!

Det er noe jeg tror er en stor del av det å være audiofil, det att man deler lydopplevelser med andre, man stiller seg litt sårbar frem da.
Group hug? ;)

Forøvrig...
Man nevner "blått vann" kablene til Roald...
Det er faktisk noen sikringer som funker på akkurat samme prinsipp.
Audio Magic sine nano liquid premium fuse...

mvh

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
For meg funker spikes, noe demping av rom og orden i kabelhaugen.

Da jeg kjøpte spikes på ohc for 10-12 år siden, måtte det vesentlige endringer til på eq`n til min daværende kenwood receiver ;D Lydbildet ble vesentlig slankere og mer presist.

En annen kveld satt jeg og kompisen min i stua og spillte musikk i flere timer. Rett før vi skulle gi oss, flyttet jeg på signalkablene som hadde ligget oppå eller inntil en vhs-spiller. Dette ble gjort av rent praktisk hensyn og ikke for å sjekke om noe endret seg lydmessig. Begge to fikk hakeslipp da kablene ble flyttet..

Utover dette har jeg tro på rene kontakter mellom komponenter, kabler og høyttalere. Og terminering av god kvalitet. Kabelkvalitet har jeg ikke så stor tro på.

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
montesi skrev:
Utover dette har jeg tro på rene kontakter mellom komponenter, kabler og høyttalere. Og terminering av god kvalitet. Kabelkvalitet har jeg ikke så stor tro på.
Ett kjernemoment egentlig, også en kjepphest for meg, kontaktflatene, termineringene, ett utrolig viktig poeng!
Når det gjelder kabelkvalitet, så følger vel dette hånd i handske? Bra kabel, bra terminering, bra plugger? Skulle jo egentlig tro det...

mvh

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
126
Hvis vi sier att man har 5 kabler, så måler identisk,på alle måter som måles kan, når de er "fritt" i måleinstrumentet...
Men alle har forskjellig metall/skiktmateriale i pluggene... noen er loddet,andre er "skrudd fast" kanskje med forskjellige skruer?

Når vi så kobler disse opp til en f.eks dac og en pre...
Er de fremdeles identiske? Eller vil de OPPKOBLET adlyde de fysiske lover for hva som skjer når vise metaller kommer i kontakt med visse metaller?
De er nødt til det....

Hvorfor låter en sølvkabel forskjellig til en kobber? Det har med disse affinitetslovene å gjøre. Forskjellene i kablenes OPPKOBLEDE egenskaper er ikke så lett å måle, så jeg må jo si att att alle kabelhaterne som driver å måler kabler og finner dem identiske,de har jo rett, men de har jo og bevist att de kanskje ikke har fantasi til å tenke seg att hm, lurer på hva som skjer om jeg kobler i en plattert, forsølvet, forgyllt, tellurium, lurium eller hva slags metall som er fancy da ampen , eller dacen ble laget... plugg i hvilken ende?

Noen kabler har ord på seg for å låte likt koblet til hva som helst... Eller ?
JEG leser ekstremt detaljert når jeg leser om ett produkt!!!!
- Hva slags metall
- Hva slags isolator
- Hva slags jording
- hva slags annlegsflate
- hvor hard holder den i pluggen?
- er det noen form for plattering
- er det loddet
- er det skrudd fast.
- er det "fused" (Høystrømssmelta... )
- er det krympefesta/komprimert...

Så noterer jeg meg dette bak øret, og hva slags lydendring (hvis noen som..) adstedkommer
- sammenlikner tester, poster jeg leser her,andre steder...

Finner jeg noen sammenheng som er verd å merke seg?
Kanskje noen av dere beskiver opplevelsen av en ny komponent... er det sammenfall med hva jeg vet skal skulle skje?
Lure tweaks, gjengen... legg merke til spacinga av orda... det er å vite slike ting...

Den berømmelige limpinnen heter etter hva jeg mener: I did not know that!!!

mvh

... Kabelen skal være deg lydig, den skal si... who's your little autobot.....
;D

Og i detaljene over i denne posten er jeg jo ikke engang innom kvaliteten til metallene eller skikta i hva en kabel eventuellt er laget av...
Kan man jukse, skikkelig Espelig Hovik-style ved å bevisst bruke metaller og annet til å "konstruere" en kabel?
You bet....

Kan dette koste voldsomme summer? Tydeligvis, og det er sikkert og visst at det er sikkert desverre en limpinne som ikke alltid gir hva den lover...

Topp Bunn