Takk for detel_mariachi skrev:Det har du helt rett i !
Gratulerer med kjempeflott prosjekt!
Takk for detel_mariachi skrev:Det har du helt rett i !
Gratulerer med kjempeflott prosjekt!
Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.Legatia skrev:Jøss, det hadde jeg aldri ventet skulle ha noen betydning.
Herr duelund kunne en ting eller to om lyd han.
Takk![]()
Du tenker på å utvide skråskjæret på innsiden av baffelen, der basselementene er montert?Duelund_Support skrev:Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.
Jep på mine højttalere som jeg har bygget med hjælp fra en DCA mand er de skrånet temmeligt meget mere. Giver lidt lavere Qts og dermed bedre transienter.Legatia skrev:Du tenker på å utvide skråskjæret på innsiden av baffelen, der basselementene er montert?Duelund_Support skrev:Af skade bliver man klog. Det ser ellers meget pænt ud. Basserne kunne godt få endnu mere luft ved at udfræse materiale i spånpladen på den indvendige side. Det kan gøres med en "finger" en meget small båndpudser.
Riktig, jeg har tenkt tanken men bare aldri tatt meg tid til å gjøre det. Får se om jeg får lyst en dag i ferienDuelund_Support skrev:Jep på mine højttalere som jeg har bygget med hjælp fra en DCA mand er de skrånet temmeligt meget mere. Giver lidt lavere Qts og dermed bedre transienter.
En anden ting du kan experitimentere med er at fjerne noget dæmpningsmateriale ,blot ikke i midten af kabinettet.
Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.Legatia skrev:Hmmmmm.... Hjelp?..
Nå trenger jeg litt forklaring gitt.
Jeg har delt bassdelen høyere og med 4. orden istedet for 2. orden. Det ligger nå dessuten 3,3 ohm i serie med bassdelen, slik at den har en DC motstand på ca 7 ohm. (dette rett og slett fordi jeg ikke hadde spoleverdier som passet mot 4ohm)
Tidligere hadde jeg ingen nedre delefrekvens på mellomtonen, den rullet naturlig av ved 2-300 Hz, og hadde en liten stigning ved 50Hz, der den spillte ca 10db lavere enn bassdelen.
Det jeg lurer på, bassdelen spiller transienter på en helt annen måte nå - bedre enn tidligere.
Hvorfor?..
Du misforstår.Duelund_Support skrev:Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.
Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.Legatia skrev:Du misforstår.Duelund_Support skrev:Du har startet med et helt forkert udgangspunkt. Man må aldrig dæmpe en bas. Der tilstræbes så lidt modstand som muligt. Du vil ikke kunne høre nogen som helst forbedring før du har udskiftet baselementet til et med en følsomhed der ligger under de andre enheders. Kedeligt men sådan er det.
Motstanden i serie med elementet er for at delefrekvensen skal bli riktig, jeg har altså ikke nok utvalg av komponenter med andre ord.
Bassdelen er mindre følsom enn resten, som er dempet for å matche den.
Og ikke forbedring? Var jo nettop det jeg opplevde! Bassen er bedre enn tidligere, faktisk en god del... Det er det jeg stusser på.
Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.Legatia skrev:Nå er basskammerne prøvd fyllt til randen med forskjellig dempemateriale, uten at det hadde noen som helst positiv effekt på bassen![]()
Tør jeg spør hvorfor?Duelund_Support skrev:Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.
Spolene mine er på 7 og 3,5 mH. 18awg mener jeg å huske. Delingen ligger på ca 300Hz nå. Tidligere var den rundt samme sted, men med 2.ordens filter.R.Solhaug skrev:Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.
Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.
Ellers er lav deling med steilt filter en sikker dynamikkiller; slipp det fri
Mvh. RS
Ja, merket det. Nå er det 5cm rockwool i hele kammeret.R.Solhaug skrev:Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.
Mvh. RS
Med hensyn til spolerne er jeg helt enig med Solhaug.R.Solhaug skrev:Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.
Ett annet tips: unngå SCR-kondensatorene, de er råtne. Solen er vesentlig bedre.
Mvh. RS
Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?Legatia skrev:Tør jeg spør hvorfor?Duelund_Support skrev:Ok sorry ! Bassen skal alligevel ikke have nogen modstand. Køb flere komponenter.
Det vil jo nå representere en "snillere" last for forsterker.
Q verdien vil vel også øke noe, på godt og vondt.
Jeg prøver bare å fiske litt etter hvorfor bassen lyder såpass annerledes
Spolene mine er på 7 og 3,5 mH. 18awg mener jeg å huske. Delingen ligger på ca 300Hz nå. Tidligere var den rundt samme sted, men med 2.ordens filter.R.Solhaug skrev:Hvilken verdi er det på basspola di? Tips: kjøp deg etpar trafospoler m. 6kv tråd (såpass må ei basspole være) av "en god del" større verdi,(opp mot dobbel) dermed kan du ved å løsne monteringsbolter fjerne trafoblikk nederst løsne spola på kjerna og dermed er den trinnløst justerbar og av uvurderlig verdi til filtertuning. 6kv tråd gir også et helt annet hugg i bassen om du bare har tilstrekkelig strømkapasitet i øvrige filterkomponenter.
Mvh. RS
SCR bruker jeg kun på mellomtone og diskant.
På bass bruker jeg et par mannstore ICW kondensatorer, og noen gamle russiske PIO kondensatorer.
Ja, merket det. Nå er det 5cm rockwool i hele kammeret.R.Solhaug skrev:Dette er en effektiv måte å drepe bassenergien på, jo mindre jo bedre. Et par diskrete skråstilte vegger inni kassa og du trenger vesentlig mindre demping.
Mvh. RS
Skal prøve å fjerne litt etter jeg er fornøyd med filteret![]()
Råtne vet jeg ikke, tydeligvis delte meninger angående dette.R.Solhaug skrev:Vel, SCR er råtne & 18awg er sytråd :
Passive bassfiltre må overdimensjoneres
Mvh. RS
Vas på 44lDuelund_Support skrev:Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?
Det kan der være rigtigt mange årsager til. Du har et relativt hårdt dæmpet system med det lave Qts. Den extra seriemodstand hæver dit Qts så det subjektivt fremstår som bassen er bedre. Når du skriver den er bedre hvad mener du så helt præcist ? Sansynligvis at den er mere fyldig for transientgengivelsen er blevet dårligere det siger de fysiske love.Legatia skrev:Råtne vet jeg ikke, tydeligvis delte meninger angående dette.R.Solhaug skrev:Vel, SCR er råtne & 18awg er sytråd :
Passive bassfiltre må overdimensjoneres
Mvh. RS
Men dette er fortsatt ikke noe svar på spørsmålet mitt - hvorfor lyder bassen nå bedre?
Vas på 44lDuelund_Support skrev:Hvad var oprindelig Qts og Vas på dine basser ?
og Qts på 0,27.
Men disse er koblet i paralell, som vil minke Qts. Så motstanden i serie vil vel teoretisk sett gjøre Qts ganske lik det den i utgangspunktet er med et element.
Større spoler kan jeg godt tenke kunne vært utslagsgivende ja. Merket bra forskjell når jeg gikk over til duelund på diskant å, og spesiellt etter jeg fikk gode kontaktpunkter (loddinger). Tidligere har det bare kjapt vært tvinnet sammen.frans skrev:Det går videre med "evighetsprosjektet". Man må se på det som en hobby og ikke noe som er ferdig en gang for alltid. Prøvd med mindre dempemateriale i kabinettet?
- Ledningene kan med fordel byttes ut med solid-core og spolene dimensjoneres opp.
- Hva slags filtertopologi bruker du nå?
Takker for det.Leikis. skrev:Utrolig flotte høyttalere, skulle gjerne hørt de. Og hadde de vært blank svarte hadde passet i stua mi også ;D
Hva er fysiske mål på de Bredde x Høyde x Dybde.
Hey hey!Legatia skrev:Som sagt, så gjort. Nå ligger de på børsen.
Et siste stemningsbilde:
![]()
TakkerProffen skrev:Hey hey!
Det der ser da ut som good shit, mann! ;D
Får jo assosiasjoner til noen av Peak Consult når jeg ser de, jeg.
Hvordan spiller de til slutt da? Har skummet tråden, og ser jo at du har fått noe å tenke på underveis....
mvh
Proffen
Synd jeg har for "veike" forsterkere, da, for de virket jo fristende... ;DLegatia skrev:TakkerProffen skrev:Hey hey!
Det der ser da ut som good shit, mann! ;D
Får jo assosiasjoner til noen av Peak Consult når jeg ser de, jeg.
Hvordan spiller de til slutt da? Har skummet tråden, og ser jo at du har fått noe å tenke på underveis....
mvh
Proffen
Lyden har hatt en lang vandring ja, helt ifra flisete, spiss og bassfattig, til det resultatet jeg har endt opp med idag.
Selv er jeg veldig fornøyd. De spiller stort og veldig åpent, med en skikkelig smell i midbassen.
Kan skryte en hel haug mer, men som du/dere jo vet, så er det neppe et veldig objektivt syn![]()
Jeg har en effektforsterker du kan kjøpe også ;DProffen skrev:Synd jeg har for "veike" forsterkere, da, for de virket jo fristende... ;D
Men får nå se hvordan det blir her i heimen, når siste tilskudd på husalteret er på plass.......
Tror jo igrunnen ikke jeg har noe overhengende behov for å bytte ut høytalerne, nei.......... ;D
Men vet jo hvor inn i gamperøven bra DIY kan låte...
Lykke til med salget!
mvh
Proffen