DIY FleXiRack - Byggetråd

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei..

Nærmer seg høst, og jeg og antageligvis mange andre, bruker de mørke kveldene til DIY. Tenkte jeg skulle bidra med en byggetråd her på HFS. Har allerede lagt info og bilder på hjemmesiden min, men ville prøve meg på en mer utfyllende byggetråd, hvor jeg gjerne tar imot feedback på mine planer/ideer.

Mitt prosjekt går ut på å lage min egen versjon av Flexitable, derav navnet FeXiRack. Istede for den tradisjonelle "tre ben med 4 hyller", så har jeg valgt å bygge i bredden. Dette for å holde det lavt og ikke så pregende i rommet.

Startet med enkle tegninger, for å finne ut hvordan jeg ville ha det. Etter et par skisser kom jeg fram til noe slikt:

Slik tegningen viser, så er CD-drivverk og LP-drivverk plassert høyt for enkel betjening, og effekttrinnet fordi det rett og sett blir LEKKERT (egotripp!!)og den får god kjøling. Pre-amp kommer på nederste hylle, men dette ser jeg ikke på som noe problem, da det ligger i planene om å gå til annen pre-amp med fjernkontroll.

Neste stadie har vært å bestemme bygge-matrialer. Har surfet på nettet for få å inspirasjon fra andres DIY Rack. Valget falt etterhvert på fler-lags MDF og gjengestål. MDF fordi det er bra å jobbe med å enkelt å få en bra finish, pluss at det er godt egnet til bruken her. Gjengestålet er kanskje ikke det vakreste, men utvilsomt det mest praktiske, da jeg vil få muligheten til å justere hyllene 100% i vater(i motsetning til rør/mellomstykker). Veldig mange av de som har laget DIY rack med gjengestål, bruker 10-16mm. Jeg ville ta den helt ut, og kjøpte 4m 30mm med tilhørende muttrer på biltema :)

Har ellers lekt meg litt med et program som heter SketchUp. Dette er et 3D tegneprogram, som er forsåvidt enkelt å bruke, men har enda litt igjen før jeg får til det jeg vil... Har ved hjep av dette prøvd å fått visualisert det jeg ser for meg. Har lagt 2 utgaver, hvor det ene er i naturell-gjengestang og finerte plater, og en med sorte-gjengestenger og rødlakkerte plater. Det ble seende slik ut:

Platene har jeg nå funnet målene på, og tegningene er så sendt til min gudfar, som eier en snekkerfrabrikk. Han skal vha CNC fresen lage alle platene utifra 19mm MDF. Disse er nok klare om 1-2 uker. Da er det min tur til å lime disse sammen. Deretter regner jeg med at jeg kommer til å grunne dem, slik at de er klar for lakkering. Rød metallic-lakk, og x-antall-klarlakk.

All form for feedback mottas med takk. Kommer med oppdateringer etterhvert som ting skjer :)

mvh Kai

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
532
Ser bra ut. Er også igang med et rack til TV og komponenter.

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Flexitable er jo beregnet på å kunne bygges litt slik man vil. Jeg har sans for løsningen din her med å bygge i bredden i stedet for høyden, blir liksom litt roligere og mer avslappet utseende på anlegget da. Tror jeg ville valgt en en nøytral og behagelig finish framfor en "spesiell" look.

Når du planlegger hvor i dette racket komponenter skal stå, kan det kanskje være lurt å tenke på hvilken side av de forskjellige komponentene inn/utgangene er, hvor lange kabler er også videre. Hvis DP'en har en svær trafo i seg, bør det også dimensjoneres slik at denne ikke kommer for nær det andre utstyret.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har også prøvd å lage rack med "spesiell finish" og det ble ubrukelig etterhvert. Anbefaler også naturlig, dempet finish - sort, grå, eller treverk.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei Gbatokai, og ja, jeg har plaglagt oppsettet etter hvor inn/utganger er på komponentene, slik at det blir minst mulig kabler og kabelkryssing. Angående avstand, har jeg jurdert dette, men for at ikke racket skal bli helt enormt stort, så har jeg kun lagt inn noe avstand... Dessuten blir det mer avstand side-om-side, enn over hverandre som er normalt...

Hei Andreas, hva mener du med ubrukelig? Slik jeg forstår innlegget ditt, mener du at hvis jeg lakkeret racket rødt, blir det ikke bra (naturlig /dempet), men bra om det blir malt matt sort... Det må du nesten forklare...

mvh Kai

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Du har tenkt på det, ja - bra. Du kan jo også vurdere å montere kopperplater i underkant av de øvre hyllene, for å skjerme litt ekstra mellom komponentene (dette funker ikke mot magnetfelt, dessverre). Kopperplatene jordes. josef Svalander gjør dette, og mener det har noe for seg.

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Dette racket ser bra ut, har planer om noe lignende hjemme. Hvordan tenker du avslutningen av gjengestålet mot gulvet? På TNT-Audio sidene fremgår ikke dette helt klart.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei cox

Det jeg ser mange gjør er å få dreid endene spiss, slik at de blir som spikes, men jeg har istede valgt å bruke Soundcare sine spikes (de uten gjenge-bolt på toppen). Disse har (ca) samme diameter som gjengestengene :)

mvh Kai

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Hei Gbatokai, og ja, jeg har plaglagt oppsettet etter hvor inn/utganger er på komponentene, slik at det blir minst mulig kabler og kabelkryssing. Angående avstand, har jeg jurdert dette, men for at ikke racket skal bli helt enormt stort, så har jeg kun lagt inn noe avstand... Dessuten blir det mer avstand side-om-side, enn over hverandre som er normalt...

Hei Andreas, hva mener du med ubrukelig? Slik jeg forstår innlegget ditt, mener du at hvis jeg lakkeret racket rødt, blir det ikke bra (naturlig /dempet), men bra om det blir malt matt sort... Det må du nesten forklare...

mvh Kai

Hei - beklager den elendige utdypingen. Det jeg hadde i mente var interiørmafian. Mitt diy rack i blå beis med klarlakk vakte begeistring da det var akkurat ferdig, men det viste seg etterhvert at "designet" ikke passet særlig i stua vår. Derav anbefaling om nøytral finish.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei igjen

Noen som har foslag på finish da? Siden det begynner å nærme seg tid for avgjørelse. Hyllene er ikke ferdig enda, så har noen forslag, så kom gjerne med de :)

Noen som har prøvd å lakkere slike gjengestenger? Har lyst til å prøve å bruke blank sort spray-lakk, og se hvordan det går. Burde være plass til maling mellom stang og muttre, da det er "god klaring" nå...

mvh Kai

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
532
Har tenkt og lage tv benk med en hylle. Skal bruke hobby plater som jeg skal beise. Vurderte hvordan krympeslanger ville sett ut på gjengestavene.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.210
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Noen som har foslag på finish da? Siden det begynner å nærme seg tid for avgjørelse. Hyllene er ikke ferdig enda, så har noen forslag, så kom gjerne med de :)

Noen som har prøvd å lakkere slike gjengestenger? Har lyst til å prøve å bruke blank sort spray-lakk, og se hvordan det går. Burde være plass til maling mellom stang og muttre, da det er "god klaring" nå...

mvh Kai
Laminer med 2/3 mm bjørkefiner. Ser den lokale trevaren har fine plater.

I stedet for å lakke gjengestengene kan du helle sage til rør som du har utenpå. Bruker du kobber kan du pusse og lakke med klarlakk. Eller du kanmale de med den faren du vil.

En kompis malte med emlajelakk på ei plate en gang. etterpå rubbet han den med bilrubbing og så polerte den. Den varianten er jeg noe usikker på.

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Så et bilde av noen som hadde krympestrømpe utenpå gjengestagene. Kanskje enklere å få pent enn å ha rør utenpå?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
takker for tips

- men hvis jeg får muligheten til å lage hyllene av "hpbbyplank", slik at jeg kun trenger å lime sammen 3 lag, og beise/olje/lakkere etterpå.... Et bra alternativ?

Når det gjelder rør utpå gjengestålet, er jeg litt kritisk, da det indrer meg i noe viktig, nemlig muligheten til å justere hver enkelt hylle 100% i vater. For å kunne kle stengene, MÅ gulvet og "dekk-rørene" være HELT rette, ellers blir det ikke bra. Så her er det et problem...

mvh Kai

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Har ikke sjekket overalt men jeg synes hobbyplank er dyrt! Billigere å kjøpe ferdige benkeplater f.eks til kjøkken. De kan selvf. være noe værre å lakkere da.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
hehe ja, men nå er saken den at bedriften som skal lage platene til meg, produserer kjøkken til daglig, så det er mulig de har noe som kan brukes.. skal ringe de i morgen :)

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Stilig. Få dem til å legge på kantlist så slipper du å legge finish i det hele og store.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Det må bli i heltre i såfall.. Vil ikke(!) ha slik "alle" andre har det, hvor man ser med en gang at det er kjøkkenbenk plater. Har som tidligere nevnt, vurdert å legge på finèr, men det er en stor jobb, og må nesten settes bort til fagfolk for at det skal bli bra, noe som igjen koster en del penger :( Selve finèren blir ikke så dyr, da det ikke er mye areal som skal finères (lite kvm).

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei igjen...

Tenkte jeg skulle legge ut noen mer konkrete alternativer for hvilke matrialer og finish jeg skal ha på racket. Alle alternativene resulterer i det samme; 3-lag pr hylle.

Alternativ 1 - 19mm MDF
Dette er den opprinnelige alternativet, men det er flere veier å gå med tanke på finish.

Min første ide var å bruke noe jeg så på et "hjemme-oppussings-program", hvor de brukte kjettinger og slikt for å banke treverket på og deretter male det mørke brunt(tjære-farge), slik at det så gammelt og slitt ut. Har sett noe liknenede blitt brukt på møbler som selges i de store møbel-kjedene.

Deretter har vi som tidligere nevt muligheten til å lakkere hyllene i en pen farge, for eks metallic rød, med mye klarlakk oppå.

Til sist har jeg muligheten til å finère hyllene i et pent treverk(majurbjerk el fugleøyelønn), som gir den dekorative og exklusive utseende.

Pris MDF: totalt 650kr
Pris finish: fra 200 til kanskje 2000,- alt etter om det er brun maling, metallic lakk eller finèr

Alternativ 2 - 19mm Bjørkeplater (Hobbyplank)
Har vært i kontakt med min guudfar, som er møbelsnekker, og han har 19mm bjørkeplater på lager. Dette er 2x så dyrt som MDF, men er billligere å få finish på. Tenker meg i banene av beis og lakk/olje... Enkelt og greit å se på...

Pris bjørkeplater: totalt 1300kr
Pris finish: par100 lapper

Any comments ? ? ?

mvh Kai

TH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
bruk mdf, det er best lydmessig. Hvis du ikke vil finere kan du lakke mdfen med matt lakk, nøyttralt og ganske pent. Kansje legge ørlite rødt eller brunt i lakken. evt. frese en fin kant rundt, eller Lime en trelist runt på kantene.
Lakkere gjengestålet med sort bengallakk etter at det er skrudd sammen. Å lakkere før funker ikke når du skal skru etterpå da ripes det. Men husk å bruke gummipakning mellom mdfen og skivene, ja du må bruke skiver.

TH

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2002
Antall liker
0
Og, ja, du må lime bitumen matter under alle hyllene..........

mvh
TH

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Synes 19 mm hobbyplater høres tynt ut. Er ikke MDF litt mere stabilt.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Synes 19 mm hobbyplater høres tynt ut. Er ikke MDF litt mere stabilt.
MDF har nok bedre kvaliteter ja... MEN som jeg nevnte i forrige innlegg, så skal hver hylle bestå av 3 lag(3x19mm). De skal limes sammen, og antagelig med noen skruer, slik at det ikke skal oppstå forskyvinger mellom lagene...

mvh kai

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Beklager, jeg hadde ikke lest tråden godt nok.

Ang lim og skruer - er ingen ekspert, men lim burde da holde. Og skru i tillegg gjør det vel bare vanskeligere å få god finish om du lakker eller beiser. Platene har fuktopptak uansett finish og må få lov til å "leve" littegrann.

Etter et par diy-prosjekter er min erfaring at det ikke lønner seg å overdrive: nok er nok, også når det kommer til stabilitet osv.

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0
MDF har nok bedre kvaliteter ja... MEN som jeg nevnte i forrige innlegg, så skal hver hylle bestå av 3 lag(3x19mm). De skal limes sammen, og antagelig med noen skruer, slik at det ikke skal oppstå forskyvinger mellom lagene...

mvh kai

Hei!

Hva med å lime sammen 2 stk bjerke plater med 1 stk mdf i midten? Bruk sånt lim som disse gutta som driver med bilstereo bruker, eller du kan bruke sånt asfalt klin som de limer tak med. Så får du gudfaren din til å legge en bjerke list rundt hele greia slik at kantene dekkes, vips så har du brukt alle materialer, med forskjellige dempings potensiale og helt sikker egenresonans(hvis det er noe som heter så. I min fantasi vil disse platene av forskjellig materiale, limt sammen av noe tungt som flekser litt, dempe det du trenger, og bli pene!!

Ps!

En kompis av har laget noe tilsvarende, men varmet opp slike asfalt matter du får kjøpt hos biltema(?) og brukte dette som lim. Plata ble stein død...

-Y

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.924
Torget vurderinger
1
Hei!

Hva med å lime sammen 2 stk bjerke plater med 1 stk mdf i midten? Bruk sånt lim som disse gutta som driver med bilstereo bruker, eller du kan bruke sånt asfalt klin som de limer tak med. Så får du gudfaren din til å legge en bjerke list rundt hele greia slik at kantene dekkes, vips så har du brukt alle materialer, med forskjellige dempings potensiale og helt sikker egenresonans(hvis det er noe som heter så. I min fantasi vil disse platene av forskjellig materiale, limt sammen av noe tungt som flekser litt, dempe det du trenger, og bli pene!!

Ps!

En kompis av har laget noe tilsvarende, men varmet opp slike asfalt matter du får kjøpt hos biltema(?) og brukte dette som lim. Plata ble stein død...

-Y
Mumle mumle ... hmmm ... en sandwitch konstruksjon med forskjellige materialer vil som regel ha mer fordelaktige resonanseganskaper enn en tilsvarende tykk plate av ett «homogent» materiale. Forslag: lag en sandwitch med en tykk MFD plate i bund, ett mellom lag av bitumen/blygummi/asfaltplater el. varmet/bakt slik at det virker som lim, og toppes med en pasende treplate, bjørk el., eller marmorplate for den saks skyld. Sørg for at det kun er MDF plata som blir del av den bærende konstruklsjonen, dvs. som har direkte kontak med gjengestålet, slik at vibrasjoner til/fra komponenter i racket må passere igjennom topplata, mellomlaget og MDF plata. Finish kan fikses med kantlister montert på MDF plata og evt. lakkering av bunnen av MDFen. Kantlistene kan godt være like høye som MDF+mellomlag+topplate, bare sørg for litt klaring mellom topplata og kantlistene (tilsvarende også mellom gjengestålet/muttrer/skiver mv. og topplata).

mvh
KJ

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
OPPDATERING 30 Okt

Har nå vært å hentet platene, og limt dem sammen. Har brukt store deler av helgen til sammenmontering og finèring av kantene. Begge har vært/er tidskrevende og no skikkelig "sjitarbei". For øyeblikket gjennstår det noe kantfinèring, legge noen lag med ojle, og selve monteringen. Håper at det skal være nært montering til kommende helg :) Bilder kommer etterhvert

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Siste nytt...

Etter å ha veid de ferdige delene, så kom den totale vekta på 87kg. Har delvis montert racket nå... venter bare på siste del som kommer inn døre hvert øyeblikk - først da får jeg satt alt sammen! :D:D:D

mvh en super-gira Kai

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Stilig. Får vi bilder i kveld?

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
JIPPI!

Nå ska eg vatre opp hyllene og stramme mutrene, slik at alt blir stødig...

Bilder kommer ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Klokka er mye, og jeg er trøtt! Så i kveld blir det bare en teaser:

Go natt folkens :)

mvh Kai

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
NEEEEEI. MER MER MER. Ikke noe god natt nå. Ser sinnsykt bra ut.

Bortne

Hi-Fi interessert
Ble medlem
20.09.2004
Antall liker
0
Jeg har også vurdert å bygge noe tilsvarende. Men har tenkt til å ha steinhyller. Såveldig veldig bra ut dette.

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Dette ser fantastisk ut, Zemtek.
MERE BILDER ;D

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Nest siste del

Etter å ha fått platene lagt til, limt sammen, var det tur for å finère kantene. Dette var en nøysommelig jobb, som gikk overrraskende bra til å være min første gang(!).

Til hjelp for å lime finèren til kantene, ble det brukt Casco kontaktlim, og til overflatebehandling brukte jeg HERDINGS Voks-Olje. Begge fungerte veldig bra :)

Her er et bilde med en ubehandlet og behandlet hylle... Gjett hvem som er hvem :p

Lover bra dette :)

Siste del kommer om noen minutter ;D

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
SISTE DEL!

Som nevnt i et tidligere innlegg, så ventet jeg på en kompis som skulle komme innom med siste del til racket. Han kom kl 21 i går kveld, og når han dro videre på sin tur, så staret jeg monteringen. Hadde tildligere på dagen vært å kjøpt pakninger på Bademiljø, som passet perfekt.

Av naturlige grunner ble det ikke stoppet så alt for mange ganger for å ta bilder... Merkelig at man blir ivrig!....

Men uansett, her de 3 nederste hyllene kommet på plass:

Closeup på siste runde med pakninger og muttrer.

BIG STUFF!

Der var alt på plass... Ble fornøyd jeg ;D ;D ;D

Til sist så satte jeg komponentene på plass, for å se hvordan det ble i forhold til grunnideen min....

Slik var papirtegningen (fra første innlegg)

Og slik ble det

Dermed var et nyttprosjekt i havn... Jeg ble veldig fornøyd, selv om at det har tatt mye tid. I forhold til hva jeg satte meg som mål, så har alt blitt innfridd. Finish, funksjonalitet, stabilitet osv har blitt akkurat slik jeg hadde håpet. Nå gjennstår det bare å koble opp med ymse kabler, slik at jeg kan høre på musikk igjen ;D

Håper dere har hatt glede av denne tråden! Kanskje det kommer flere ettersom tiden går...

mvh en sliten men fornøyd Kai

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Herregud det ble pent. :eek: Gratulerer med en kjempejobb. :):)

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Vanvittig stilig!

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
herlig utseende, det må man si.

Nå trenger vi bare en kort oppsummert work log, hva som er brukt av materialer, kjøpt hvor osv.

Lag for lag, selvsagt! :)

Topp Bunn