DIY FleXiRack - Byggetråd

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei, og takk for kommentarene. Morro å høre at det ikke bare er jeg som likte det :) En worklog kommer vel etterhvert.

Om noen lurer på hva "dekorasjonen" på veggene er forno, så er det bare å lese den forrige byggetråden min, så forklares alt der :) [LINK]

mvh

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Zemtex
Drit stilige absorbenter med høy WAF ;)
Måtte du bestille akustikkplatene ? I så fall ,har du adressen ?

Eirik

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Bare bestill hos din næremeste ROCKWOOL forhandler... Jeg brukte Byggmakker. 480,- for en pakke med 10 plater ;D

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
Så bra at det kom i havn. Fint ble det jo også. Nå må du huske å høre litt musikk også ;)

E.I.A.

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.07.2004
Antall liker
3.664
Torget vurderinger
49
Bare bestill hos din næremeste ROCKWOOL forhandler... Jeg brukte Byggmakker. 480,- for en pakke med 10 plater ;D
Takker .
Det var jo billig også  :)

Og den benken din var fenomenal ,grattis ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Så bra at det kom i havn. Fint ble det jo også. Nå må du huske å høre litt musikk også ;)
Joda, har fått koblet opp, og fått varme i komponentene, så er det bare å snurre skiver :)

Ble forresten veldig positivt overrasket over hvor bra kablene ble liggende. Alle kabler fikk naturlig avstand, uten å måtte jukse det til :) Eneste dumme er at jeg har litt lite strømuttak, så når julestria er over, må jeg kanskje prioritere ny kurs...

mvh Kai

K

Konrad_Johnsen

Gjest
Håper dere har hatt glede av denne tråden!
Det kan du vedde penger på!!! ;D ;D

Ble lekkert!

Nå må du bare ta mange bilder av hele anlegget ditt og legge ut. ;)

Trenger ikke å vente på høvdingen, vi bare får han til å flytte tråden over på bildeavdelingen etterhvert. :)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.621
Torget vurderinger
4
Djævelsk bra og relativ enkel og grei konstruksjon.
Hmmmm, trur jeg må begynne å lete etter benkeplater.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei Zemtex
Den ble jo vannvittig bra,du kan være stolt over den.
Bare litt "flisespikkeri" fra min side:
Hva med å bruke pynte/ende/blindmuttere på enden av gjengestengene på toppen

Hadde kansje blitt prikken over...
Mvh Jan I

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei Zemtex
Den ble jo vannvittig bra,du kan være stolt over den.
Bare litt "flisespikkeri" fra min side:
Hva med å bruke pynte/ende/blindmuttere på enden av gjengestengene på toppen

Hadde kansje blitt prikken over...
Mvh Jan I
Takk for det :)

Ang pynt på endene... tja.. har vært inne på tanken, men syns det ble som bra som det er... Ble faktisk godt fornøyd med hvordan stang-endene ble i "naturell-stål"...

Mvh Kai

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Ja er man bare selv fornøyd så er jo alt i orden. :) :)
Det som kansje også kunne vært pent, var egendesignede toppmuttere i f.eks messing eller bronse(høyglanspolert og lakket) Få en yrkesskole til å lage dette så blir det rimelig.
En kan jo også kjøpe trekuler e.l. - bore hull i disse å tre på toppen av gjengestengene.
Ellers må jeg vel si at dette racket er det peneste "flexyracket" jeg har sett på nettet.
Mvh Jan I

Maarten

Medlem
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
0
Dette ble virkelig pent. Har selv et flexi rack. En meget solid og god konstruksjon. Så ser det veldig pent ut.

Gratulerer så mye!!! Virkelig flott!

Hexagon

Medlem
Ble medlem
27.11.2005
Antall liker
0
Hvor fikk du tak i finéren?
Jeg skal finére et høyttalerstativ jeg har laget, men finner et ikke i en eneste butikk i nærheten.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hei sann. Jeg måtte bestille fra Oslo Finerfabrikk... De selger eeegentlig ikke i små kvanta, men spør du fint så får du kjøpe det du trenger. De har rutine på at de samler opp "småorderer" og tar de på fredagene. Jeg kjøpte flammebjørk.. men de har annet også :)

mvh Kai

Hexagon

Medlem
Ble medlem
27.11.2005
Antall liker
0
Hei sann. Jeg måtte bestille fra Oslo Finerfabrikk... De selger eeegentlig ikke i små kvanta, men spør du fint så får du kjøpe det du trenger. De har rutine på at de samler opp "småorderer" og tar de på fredagene. Jeg kjøpte flammebjørk.. men de har annet også :)

mvh Kai
Hva var m^2 prisen for flammebjørken?
Fikk du finéren tilsendt i posten? Racket ser fantastisk ut, spesielt pga, finéren du valgte - og jeg må jo selvfølgelig ha den samme finishen på ht.stativene jeg lager ;)

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Hva var m^2 prisen for flammebjørken?
Fikk du finéren tilsendt i posten? Racket ser fantastisk ut, spesielt pga, finéren du valgte - og jeg må jo selvfølgelig ha den samme finishen på ht.stativene jeg lager ;)
For å være ærlig, så husk eg ikke kvm prisen, men så kjøpte eg ikke så mye akkurat. Fikk vel 10 ark på 160x25cm, det ble vel en noen hundringser inkl porto.

Takker for positiv respons på racket. Har hatt besøk av en bekjent med digitalt speilrefleks kamera.. :D Så snart Høvdingen bytter til den "nye HFS platformen", hvor det forhåpentligvis blir en egen medlemenes system avdeling så skal jeg lage en presentasjon av hele sulamitten med de nye bildene.

mvh Kai

OS

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2005
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg har begynt på min rack nå. Ikke helt samme type som i tråden her men jeg bruker "gjengestål" fra Biltema med gardinstang i rustfritt stål tredd utenpå. Måtte på Claser'n i dag og kjøpe slipemaskin for å slipe kantene av M16 mutterene slik at de går inni gardinstangen (26mm innvendig).

Jeg har brukt 38mm kjøkkenbenkplater i Eik heltre fra IKEA. Litt dyrt men jeg har aldri finert før så jeg tok ikke tjangsen på det.

OS

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
WORKLOG:

Det etterlyses en worklog.. nåvell... trodde vel egentlig at denne tråden ville fungere som en worklog, med kontinuerlige oppdateringer og bilder. Men skal likevel prøve meg på en sammenfatning her.

-= Planlegging=-
Planleggeing - planlegging - planleggeing... Det har utvilsomt vært hoveddelen i dette prosjektet. Dette har nok mye med hvordan jeg er som person, men til mitt forsvar så har det uten tvil gitt utbetaling. Alt som satte meg som mål ble innfridd, eller bedre.

Jeg tok utgangspunkt i å lage et rack som hadde plass til alle komponentene, uten å bli for stort og pregende i stua her. Et enkelt regnestykke viste at jeg hadde behov for 6 hyller. Jeg kunne selvfølgelig gjort slik mange DIY'ere har gjort, å lage flexitable med 2 eller 3 store plater, som forsåvidt gir mye plass, men ikke er det mest dekorative etter min mening. Etter utallige skisser kom jeg fram til layout'n som vises i det første innlegget. Deretter var det fram med målebånd for å finne ut hvor stor hyllene måtte være, dvs så stor at det var tilstrekkelig plass til alle komponentene, men likevel så små som mulig for å holde den totale størrelsen minst mulig. jeg gjorde meg også noen tanker ang dette med kabelføring, for å unngå mest mulig kryssning av kabler.

Etter at jeg hadde fullført en endelige tegningen, var det på tide til å bestemme seg for finish. Slik som det kanskje kommer fram av denne tråden, så har dette vært mye frem-og-tilbake ang finish. Så etter mye og slitsom tankevirksomhet, og hjelp fra dere på forumet, falt bestemelsen på det klassiske, MDF med bjerkefinèr.

-=Gjennomføring=-
De ferdige tegningene ble så sendt til min gudfar, som har snekkerfabrikk, for fresing. Han har alltid MDF på lager, og fikk så laget platene av 16mm natural MDF og 16mm finèrt MDF. Dette fordi hver hylle består av 3 lag med MDF, og kun den øverste har behov for finèr. Samtidig fikk jeg tak i 30mm gjengestål og tilhørende mutre hos BILTEMA. For at ikke mutrene skulle få direkte kontakt med hyllene, så fant jeg perfekte gummipaktninger hos Bademiljø.

Når gudfar var ferdig med hyllene dro jeg hjem og hentet platene og satte i gang med å lime/skru dem sammen. Hadde tilfeldigvis en eske skruer som var perfekte til jobben liggende. Etter mye slit og bannskap var platene samlet 3-og-3. Vell hjemme startet arbeidet med å finère kantene. Finèr hadde jeg tilovers av ifra da jeg finèrte pyntelistene på Multicellene. Hadde heldigvis nok til alle kantene :) Dette var en lang og nærvepirrende prosess, iom at en liten feil ville resultere i at all hell breaks loose... Men denne jobben gikk overraskende bra og jeg ble veldig fornøyd med resultatet.

Som en ekstra etappe, på grunn av at hullene i platene var LITT FOR nøyaktige, ble jeg nødt til å sitte meg ned å file/pusse ut litt i hvert av hullene, slik at gjengestålet kunne passere greit gjennom. Disse måtte i sin tur kappes, og i mangel av elektrisk utstyr måtte dette gjøres med håndsag... og 3cm med stål med håndsag tar litt tid(!).

Siste steg, med unntak fra selve sjarmøretappen (monteringen) besto i å legge 2 lag med oljelakk. Ettersom oljen ble lagt på treverket livnet det virklig til! Det ble en flott varme og glød i bjerkefinèren. Oljen resulterte imidlertid til at finèren reiste bust, og jeg måtte pusse den ned mellom lagene med fint pussepapir. Når det var unnagjort var det bare å montere sammen... Monteringen gikk så godt som smertefritt, og det ferdige racket ble veldig stødig og solid. Det virket ikke som om det brydde seg noe særlig når jeg løftet den 60kg tunge DP oppå. Alle hyllene ble nøysomelig vatret opp med en vanlig byggningsvater. Dette syns jeg fungerte yppelig og var veldig enkelt å få bra (veldig glad for at jeg brukte flexitabel prinsippet!). Før racket fikk beboere ble det limt fast Soundcare spikes under hvert ben.

-=Kostnader=-

Racket hadde følgende kostnader:

MDF, Finèrt MDF, CNC frestid og programmering:
1800,-

Gjengestål (4m) og mutre (40):
600,-

Gummipakninger:
200,-

Olje og lim:
300,-

TOTALT: 2900,-

-=Det ferdige produktet=-
Til slutt kommer noen ferske bilder som forhåpentligvis viser racket bedre enn de bildene som er lagt ut tidligere.

Takker for oppmerksomheten, og håper noen orker å ta seg tid å leste dette innlegget :)
mvh Kai

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
zemtex: heeeeerlig, og jeg elsker deg! :)
Fra spøk til revolver. Takker for kjempefin log, nå har man virkelig noe å se etter.
Learning by doing, det blir nok et rack her også, og worklog samt bilderunderveis? Vel, det skal jeg love dere :)

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
583
Pluss for fin design. Men de gjengestengene og muttrene så ikke bra ut, syntes jeg. Her ville jeg uten tvil funnet rør til å skjule de med, samt fått dreid topper til å dekke de øverste muttrene med.

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Pluss for fin design. Men de gjengestengene og muttrene så ikke bra ut, syntes jeg. Her ville jeg uten tvil funnet rør til å skjule de med, samt fått dreid topper til å dekke de øverste muttrene med.
Flere som kommenterer dette, men det er tross alt et spørsmål om smak og behag... Selv syns jeg det ser tøft ut... Skaper litt kontraster... Den pene bjørkefinèrnen vs det røffe metallet. Klart det hadde kanskje blitt mer "stuerent" å kledd stengene med for eks alu.rør, men det hadde for meg blitt et problem for oppvateringen. Liker at både analog og digital kilde står på rett underlag :)

Takk for kommentarene :) De varmer(!), på en ellers kjedelig lørdagskveld ... (dama er på jobb :( )

mvh Kai

kaap

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.03.2004
Antall liker
2.701
Sted
Mo i Rana
Torget vurderinger
5
Update 18.12.06

Vi blir nødt til å flytta fra leiligheten vi bor å nå, og hva som skjer videre er usikkert. Må tross alt ha plass til sakene der man skal bo. Racket er forresten ombygd, dvs fjernet noen hyller. MEN så var dette et av kriterinene til at jeg konstruerte det slik jeg gjorde (ombyggningsmulighet)

Nå skal det sies at nettkablene ikke er som det burde, men jeg lever med det uten større problemer. LP riggen er tatt ut av stua for øyeblikket, men regner med den kommer sterkere tilbake ved en senere anledning.

mvh Kai

D

Desillusjonert

Gjest
Dette muligens å mase, men kunne du forklart litt mere om fineringen?

Har aldri gjort det og vet egentlig ikke hva det går ut på!

Du har altså limt sammen 3 helt vanlige MDF plater og finert utenpå?
Hvordan er det å finere skråkanter?

Håper på et svar ;D

Topp Bunn