DIY Høyttalerprosjekt

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har planer om flere høyttalerbygg, men starter med en mindre variant. Tanken er et par stativhøyttalere som vil kunne gi meg god fylde og lydsignaturen jeg er ute etter. Ønske er også at dette kan kjøpes som et kit(uten kasse), da jeg ikke føler meg helt stødig på matching og valg av komponenter. Tror det foreløpig er det beste utgangspunktet for å få til et godt resultat. Jeg har et par Dynaudio Focus 160 fra før av som vil være en slags referanse-lydformidler for meg. Jeg er veldig fornøyd med lyden i disse.

Når det gjelder kassa skal de bygges av 16mm mdf i en sandwich løsning. Her tror jeg at jeg vil få gode muligheter til å få meget stive og solide kasser.

Jeg har allerede kikket en del på produkter fra bl.a. dynabel. Vurderer både Seas Idunn og SB2,0 (SB Acoustics), men er fortsatt litt usikker. Har ikke fått hørt Idunn, men tester ut SB2,0 hjemme nå. Syntes ikke disse låter galt, men føler fortsatt de har et lite stykke opp til Focus 160. Det blir kanskje også litt feil å sammenlikne disse, da det er ganske stor prisdifferanse.

Jeg tar veldig gjerne imot tips til kit og synspunkter på kit`ene jeg allerede vurderer.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Syns du skal lese H6 klone tråden jeg.
Jada, den er min byggetråd :D
Men per idag står det 25 par rundt omkring i Norge.
Hvor bor du? Kan hende det står et par nær deg.

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
I Oslo står det to par
Et hos en jazzmusiker og et på Majorstua.
Sjøl bor jeg på Toten, her står en forlenget versjon av H6.
Bassene er umulig å få tak i, men jeg har et par liggende.

Håvard
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Har lest litt i tråden din, det var jo ikke få sider heller... :p Finnes det noe kortversjon med tegninger, mål og beskrivelse? Er jo litt upraktisk om det er umulig å få tak i elementer da. Hvordan spiller denne?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Se på side 100 og utover. Der står det meste. Ellers er jeg rimelig behjelpelig med spørmål på pm.
Hvordan den spiller. Jeg er rimelig habil, men for 6000 kroner i byggekostnader (+- selvsagt, men regn med 3000-3500 i elementer) synes ejg du får mye form pengene. Koble opp på riktig elektronikk (ikke rotel f.eks) og det spiller åpent, luftig og detaljert. Mellomtonefokus, og ikke det største slammet i bånn. PRAT er en fin merkelapp.

Håvard
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for informasjon Håvard. Skal lese meg opp litt mer på denne. Tenker fortsatt i utgangspunktet å starte med en noe mindre høyttaler (stativ). Noen som har forslag til kit som kan minne om Focus 160 lydmessig?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Men det er ikke et horn Vermin :cool:

Håvard
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg kjenner ikke Dynaudio veldig godt må jeg innrømme. De sakene du har lånt har vel brukt magnesium element fra Seas. Hva å se etter en 8" toveis.

H6 er ikke noe kit, delefilter og oppskrift er veldig rett fram. Man tar ikke feil.
H6 er ikke stor, Den er ikke større enn en staivhøyttaler når du regner med stativet. Ca 95 høy og ca 6.5" bred.
Rimelig slank sak.

Håvard
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.121
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Her er en link index som jeg er innom av og til. Den har en del info om seas og scanspeak de bruker på forskjellige kit. Meget fine kabinetter og se her:) mvh Guit
 
Sist redigert:

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Vermin: Dette ser også spennende ut ja! Har tittet litt på disse tidligere, men kom frem til at det var litt dyrt til å være første prosjekt. Men jeg må kanskje opp i denne prisklassen for å få det resultatet jeg ønsker. Noe sted å anbefale når det gjelder kjøp av scanspeak og delefilter komponenter?
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Håvard: De jeg har lånt nå fra Dynabel har elementer fra SB Acoustics. Så lenge det finnes gode beskrivelser på valg av komponenter og bygging av delefilter er jeg mer enn fornøyd nok, trenger sånn sett ikke være et kit. Jeg tenker å bruke en del tid på bygging av kassene og kan tenke meg å starte med noen som ikke er størst, så stativ er fortsatt å foretrekke. Selv om konstruksjonen din virker veldig spennende og kan fort bli frista her :p
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.049
Antall liker
2.158
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hva slags oppsett har du?
Forsterker etc.
Det vermin anbefaler er sikkert bra, men har flere delefilterkomponeneter enn samtlige par H6 som er laget. Er redd de trenger en sveisemaskin for å drive de.

Håvard
 

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Innlegg
1.121
Antall liker
164
Sted
Sunndalsøra
Jeg har for det meste handlet komponenter hos dynabel . Megt god service der. Hvis du bor i distriktet, så slipper du frakt også. Det blir fort kostbart, hvis en vil ha de beste komponentene. Jeg har kommet på det stadiet at jeg at jeg kjøper noe dyrere komponenter. Noen delefilter komponenter kan virke noe overpriset. Vil heller bruke mer på høyttaler elementer, før det brukes på dyrt delefillter. mvh. Guit
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Bambadoo: Spørs om de låner ut elementer. Jeg har lånt et par ferdig bygde ht med SB Acoustics elementer.
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Jeg har for tiden Hegel H200, Hegel DAC og Squeezebox. Sammen med Dynaudio Focus 160.
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Det er ikke noen her som har prøve seg på noen av disse scanspeak løsningene før meg da? Det er jo denne Illuminator-Monitor, også fant jeg en litt annen variant fra Fritz, Illuminator 7. Ser spennende ut begge disse. Og ser ut som Illuminator 7 har en veldig enkel delefilter løsning, noen som har noe kjennskap til dette? Men ser jo ut som Fritz bare selger de ferdig bygget..? Finner ikke tegninger hvertfall.
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Takker for tips. Kjenner til siden dette fra før av ja. Mye spennende der
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Disse kittene med scanspeak ser spennende ut, men hadde vært bra å finne noe som kan sammenlignes med Seas elementer.
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.523
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
29
Hva med ett av zaph sine prosjekt? Zaph|Audio
Kan anbefale hans revelator prosjekter på det sterkeste!
 

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Satt akkurat å vurderte sterkt om jeg skulle startet med ZA-SR71. Er det denne du tenker på? Har du bygget? Er egentlig veldig frista av scanspeak elementer, men føler det blir litt dyrt i forhold. Men mulig det er verdt det?
 

Decimus

Fersking
Ble medlem
20.07.2010
Innlegg
3
Antall liker
2
Jeg har hatt denne som juleprosjekt: The Seas ER18DXT ported two way
Benytter samme bassmellomtone som SR-71 og må si meg meget fornøyd allerede.
Bygget i 18mm bjerkefiner og ellers akkurat lik originalen. Er litt usikker på om de er noen særlig oppgradering i forhold til Dynaudioene du allerede eier, men jeg har aldri hørt disse selv så kan ikke si det helt sikkert.

Har også bygget Troels Gravesens CA18RNX. Spilt på disse i over ett år, og disse er virkelig gode til prisen. Krever litt luft rundt seg for å låte optimalt, men tror de kan være god match med forsterkeren din.
Disse står i Kristiansand, og hvis du tilfeldigvis skulle være i nærheten kan en prøvelytt ordnes:)

Mvh
 
Sist redigert:

bjornar

Medlem
Ble medlem
03.03.2009
Innlegg
14
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei Decimus
Det var artig å lese at du var så fornøyd med juleprosjektet ditt. Minner jo mye om det jeg vurderer. Er veldig klar over at det sannsynligvis ikke er noen oppgradering fra Dynaudio Focus 160. Syntes det er litt kjipt å ikke gå på en oppgradering, hadde håpet på å lage høyttalere som minner litt om Dynaudioene. De vil jo bli en slags referanse for meg. Tar gjerne imot tips til hakket hvassere sett, helst med Seas til å begynne med.

Dette prosjektet er uansett ment som et slags oppstartprosjekt med tanker om å lage flere høyttalere fremover.

Bjørnar
 

rorres

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.04.2006
Innlegg
1.523
Antall liker
1.773
Torget vurderinger
29
Var ZRT jeg tenkte på ja. Har selv bygget ZRT 2.5.
 
Topp Bunn