DIY klasse A monoblokker/forsterker anno 2013

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • A

    audiosan

    Gjest
    skulle tro de kommer i store'en innen en uke. de andre kortene jeg nevnte, så jeg i dag at er out of stock.
    du kan legge deg på 100Kohm inngangs impedance tenker jeg. da er du sikker. F5 Turbo har ordinært 47.5Kohm. men det er bare å bytte R2 fra 47.5Kohm til 100Kohm.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Hvorfor velge transitorforsterkere? Fordi jeg har lyst, enkelt og greit.
    Man skal ikke henge seg opp i en teknologi og mene at det er det beste i ett og alt. Det kan godt være at jeg ender opp med rør selv om jeg ønsker å utforske klasse a, og da ønsker jeg å bygge så lærer jeg noe nytt i samme slengen.

    setter pris på alle innlegg, har igrunn lite å komme med da jeg er newbie på dette området. Må velge noe som er relativt og vellydende.
    Glupt tenkt. Etter at jeg leste denne artikkelen gikk det opp et lys som har ulmet hos meg i flere år. A er A og A låter best, det er faktisk ikke et spm om smak men naturlover: http://www.firstwatt.com/pdf/art_se_classa.pdf


    Edit: det finnes seff dårlige A og gode AB/B/D/T men det er ikke det jeg snakker om :)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Lages det noe annet en kl. A lenger? Kan ikke huske å ha eid noe sånt, det må ha vært like etter krigen i så fall.
     
    A

    audiosan

    Gjest
    det er vel klasse A det lages minst av vil jeg tro. desverre.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klasse A er det eneste jeg kunne tenke meg å teste mot Ncore. Men nå måler og låter sistnevnte så bra at jeg ikke vet om det er noe poeng. Og litt enklere å ha med å gjøre i forhold til varme.
    Uansett, fin tråd. Følger med.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H.R er du i gang?
    Jeg har bestilt F5 pcb's, så jeg antar jeg er foran deg nå :)

    Haavard
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.101
    Antall liker
    6.599
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Goodie - Haavard. Det er bare å hive seg rundt skjønner jeg. Venter på neste versjon av F5 kort.
    Det som undrer meg litt - er det bare disse to kitene som er fornuftige å bygge?
    Det må jo finnes en bråte amper som er veldig gode som lar seg bygge til fornuftig pris.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    H.R er du i gang?
    Jeg har bestilt F5 pcb's, så jeg antar jeg er foran deg nå :)

    Haavard
    Spennende. PS, jeg har tegnet First Watt front og Borre Mek (via Roar M) kan helt sikkert produsere flere fronter for en kurant pris (i og med at oppstarten allerede er gjort) Jeg sjekker hvis du (eller flere) ønsker det. Den er svarteloksert og ser klin lik ut, jfr lytterom tråden min. Så er det bare å velge skrift: Toten Special, f ex :)
     

    Naturlyd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    568
    Antall liker
    348
    Torget vurderinger
    23
    Takk for heads up. Masse å tenke på skjønner jeg. Får bruke litt av min fritid å lese meg opp. Har du forresten noen formening om når de nye kortene kommer? Blir det for lang tid til så bygger jeg meg en prøveamp basert på de kortene som er tilgjengelige allerede nå.
    Skjønner godt at du er utålmodig, har selv venta i en drøy måned på delene etter å ha brukt 1200$. Hvis du sender en PM til han som har diyaudio groupbuyet jeg postet om tidligere, så har han reservert F5T kort fra Teabag som skal være klare om en uke eller to. Skal du lage V3 på 100 watt eller mer så se det ut til at flere anbefaler å vente på de modulære korta som Audiosan her har fått et sett av. Med dem står du fritt til å spre utgangstransistorene utover kjøleribba/-ribbene og det er en stor fordel for å kunne utnytte kjøleribbene optimalt. Som han skriver så skal de være i shoppen til diyaudio snart.

    Hvem har tenkt noe på fordeler og ulemper ved å lage 100Watt klasse A med F5T V3 versus F5X som er en brokoblet og helbalansert (tror jeg) F5?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Har lenge gått svanger med tanken på å bygge F5 v3 Turbo for bass duty. Er i gang med tilsv. XA30.5.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.033
    Antall liker
    2.127
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    H.R er du i gang?
    Jeg har bestilt F5 pcb's, så jeg antar jeg er foran deg nå :)

    Haavard
    Spennende. PS, jeg har tegnet First Watt front og Borre Mek (via Roar M) kan helt sikkert produsere flere fronter for en kurant pris (i og med at oppstarten allerede er gjort) Jeg sjekker hvis du (eller flere) ønsker det. Den er svarteloksert og ser klin lik ut, jfr lytterom tråden min. Så er det bare å velge skrift: Toten Special, f ex :)
    Kunne vært kult med egen front, men fordelen med å bestille hele chassis fra diyaudio er at alt er forborret.

    håvard
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    finnes det ikke noe tilsvarende SIT for diy da?
    japsene fant opp SIT på 70-tallet og de har flere kommersielle modeller...
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Nei - SIT er førebels ikke tilgjengelig som DIY p.g.a. transisoren, som er produsert eksklusivt for NP. Det finns noe japseræl å få tak i, gammelt NOS, men høyst usikkert. Det som ble produset på sytti- og åttitallet var belemret med alskens andre kretsløp i tillegg; altså ikke SIT som rendyrket minimalistisk kretsløp og da gikk nok vinninga opp i spinninga. De finnes ferdige ting i dag også, men heller ikke dette er minimalistisk i sin approach. Problemet er effekt/kommersielt attraktivt
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Maxonic har noen SIT amper til sine fc drivere
    sikkert like sjukt priset.....
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Du skal roe deg ned du nå! Du kan ikke fly runt som en huggæern høne etter alle korn. Det er MIN jobb ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Grådige er dere!! Jeg skal ikke ha fler enn åtte!
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Av og til er HEL faktisk nyttig...;) 2 kasser god vin så har'n raska sammen alle delene før vi får varmet opp loddeboltene...

    Skal vi se.... HEL inn på julelunsj-lista.. check. Julekort... check.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    Denne bygggekvaliteten og finishen er absolutt mulig å få til selv også dersom du kjøper noen tjenester og spør om råd. All kompetansen og utstyr/firmaer finnes jo i Norge. Utfordringen er vel at man må budsjettere ca tre tusen for custom fronter, et par tusen for custom prints pluss pluss utover å lage en vanlig DIY løsning. Men det er det definitivt verdt syns jeg.

    PS1! skal du spørre Sluket om råd må du du kunne noen triks, vi andre er litt mykere he he

    PS2! et større gruppekjøp på komponenter og custom frontplater hadde vært moro, da ville prisen bli vesentlig gunstigere, jeg har også en del kontakter i el bransjen?

    "Hifisentralens First Watt DIY fellesprosjekt" anyone?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.062
    Antall liker
    625
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Hva er prisen for noe sånt da pr idag slik det skisseres på bildet?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    Denne bygggekvaliteten og finishen er absolutt mulig å få til selv også dersom du kjøper noen tjenester og spør om råd. All kompetansen og utstyr/firmaer finnes jo i Norge. Utfordringen er vel at man må budsjettere ca tre tusen for custom fronter, et par tusen for custom prints pluss pluss utover å lage en vanlig DIY løsning. Men det er det definitivt verdt syns jeg.

    PS1! skal du spørre Sluket om råd må du du kunne noen triks, vi andre er litt mykere he he

    PS2! et større gruppekjøp på komponenter og custom frontplater hadde vært moro, da ville prisen bli vesentlig gunstigere, jeg har også en del kontakter i el bransjen?

    "Hifisentralens First Watt DIY fellesprosjekt" anyone?
    You cheeky bastard!! Problemet er hvis jeg gir deg bare så mye som noen små smuler så kommer du STRAKS og skal ha hele brødfabrikken, og jeg blir fulltidsbeskjeftiget med å fore deg! Som allikevel ikke vil høre :rolleyes: :rolleyes:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.966
    Antall liker
    10.862
    Torget vurderinger
    10
    He he. Hører på noe og krydrer med egne avgjørelser :)
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    når krydderet kveler den opprinnelige aromaen har du krydret for mye!
    mvh
    Leif
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er lett med på et gruppekjøp, ser jo ut til at vi allerede er oppe i 14 stk. hvis de andre ikke allerede har feiget ut da....:p


    Denne bygggekvaliteten og finishen er absolutt mulig å få til selv også dersom du kjøper noen tjenester og spør om råd. All kompetansen og utstyr/firmaer finnes jo i Norge. Utfordringen er vel at man må budsjettere ca tre tusen for custom fronter, et par tusen for custom prints pluss pluss utover å lage en vanlig DIY løsning. Men det er det definitivt verdt syns jeg.

    PS1! skal du spørre Sluket om råd må du du kunne noen triks, vi andre er litt mykere he he

    PS2! et større gruppekjøp på komponenter og custom frontplater hadde vært moro, da ville prisen bli vesentlig gunstigere, jeg har også en del kontakter i el bransjen?

    "Hifisentralens First Watt DIY fellesprosjekt" anyone?
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    hvorfor er det ingen som nevner Hiraga?
    eller er First Watt bedre?
    mvh
    Leif
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.262
    Antall liker
    105.683
    Torget vurderinger
    23
    hvorfor er det ingen som nevner Hiraga?
    eller er First Watt bedre?
    mvh
    Leif
    Firstwatt er jo bare sååå 2013, og Hiraga er for mye retro... dessuten så ligger det ikke så mye "ferdige" løsninger ute på Hiraga. Effekt kan jo være et annet moment.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    du er jo sååååå moderne for tiden :rolleyes:
    Hiraga finnes jo som 20 wattere?
    hvorfor akkurat F5? effekt og utg imp.?
    F5 er vel dedikert bass-amp da?
    Om ikke for ren bassdrift, ville jeg valgt en med SIT eller Jfet, uten feedback og single ended
    mvh
    Leif
     
    J

    J.J

    Gjest
    Sluket kan heller kjøpe bassamps av meg , så slipper`n å lodde nepene sine :rolleyes:
     
    J

    J.J

    Gjest
    Ligger monoblokker tilsalgs på torget, knall om enn trenger mye effekt, strømsterke!!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.982
    Antall liker
    13.398
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Aragon?
    under 100Hz ville jeg gått for Crown K2
    evt noe enklere ala Powertech som jeg kjører på
    de leverer helt rått!
    litt mekanisk trafostøy, men ikke noe jeg hører om jeg ikke står helt inntil
    mvh
    Leif
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn