DIY Modular Audio Design

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Da det er litt lite å gjøre på jobb siden desember klarte jeg ikke la være å dra igang ett nytt høyttaler prosjekt. Jeg har lenge hatt lyst til å bygge ett par trådløse og aktive kombinerte gulvstående/bokyllehøyttalere. Målet var å lage noen rimelig bra trådløse aktive/passive bokhyllehøyttalere og subber 2.2 som kan stackes om til gulvstående om ønskelig. Enter Modular Audio Design MAD1 MAD2.

    Har valgt elementer fra Monacor da jeg fant alt det jeg trengte der til en ok pris. Det ble SPH-175HQ og RBT-1000 til bokyllehøyttalerne MAD1, og SPH-250CTC til subbene MAD2. Det blir i første omgang lukkede kasser med aktiv deling og baffelstep korrigering i DSP forsterker.

    Her er litt info til å begynne med. More to come..

    1707740603845.png


    1707740503276.png
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Tenkte først å kjøre de trådløst over wifi så jeg testet med noen arylic amp4 amps med wifi streamer og DSP men var litt skuffet over lydkvalitet og høyre venstre forsinkelse. Aktive trådløse wifi høyttalere med en amp i hvær høyttaler var en utfordring pga tidsforsinkelse over wifi.

    Jeg har nå etter endel testing og forsking på beste trådløse løsning kommet frem til att det er bluetooth TWS som gjelder så jeg skal prøve det. Har funnet noen intressante amper basert på nyere TPA3126 med bluetooth og TWS som jeg tror kan funke bra.

    Her er noen bilder fra bygging og første test med arylic forsterkere. Har nå demontert testoppsett og begynnt å gjøre ferdig kasser til de nye førsterkerne kommer. NB første måling under er bokyllehøyttalerne uten subber slik du ser på blide der de stør foran vindu på stereobenken.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Under er en link til de nye ampene jeg har bestillt. Det er helt fantastisk med innebygget DSP. DSP er baset på MVsilicon BP1048B1 chip og jeg bruker ett program som heter ACPWorkbench koblet til amp med usb for å endre firmware. Fikk link til program hos selger. Gleder meg til å teste med Bluetooth TWS. Tenkte linke MAD1 høyre og venstre samt MAD2 høyre og venstre. Da kan begge drives fra feks en Wiim Pro Plus med støtte for kobling til to Bluetoth høyttalere. Håper dette lar seg gjøre vi får se..

     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Vet ikke helt hva jeg skal med disse høyttalerne da jeg egentig ikke har bruk for de :LOL: så jeg tenkte å ausjonere de bort til høystbydende over kostpris på deler etter de er ferdig. Tenkte det kunne vært fint med ett slikt fleksibelt DIY system så deler derfor alt jeg har av info i free open source ånd.

    Om noen lyst til å hjelpe til med å få laget CAD filer og lignende er det hjertelig velkomment. Tenker første steg er å få proof of consept ferdig og testet. Er jo ikke sikkert det blir så bra som tenkt men jeg synes det ser lovende ut så langt.
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Her er ett par bilder fra testing av litt forskjellige oppsett. Det var litt gøy. Førsteinntrykk var best med bassere rygg mot rygg og frontene liggende på siden oppå subbene.

    Men slike dobble oppsett krever enda ett sett med høyttalere og ant kablet konfigurasjon av noe slag da TWS kun kan linke to enheter i slengen.

    Testet denne stablingen med arylic ampene som bruker linkplay wifimoduler og de kan grupperes L+R eller L og R i Wiim home eller 4stream app. Men som sagt var det problemer med synk over wifi så jeg vet ikke helt hvordan slik stabling kan gjøres bra nokk tråløst utover ett 2.2 TWS oppsett.

    Skjekka litt andre muligheter som feks Dante og WiSa men fant ikke noe diy moduler til salg..

    Har undersøkt litt rundt denne problematikk og ser at selv store produsenter som Kef og Klipsch sliter med å få til gode raske og fleksible trådløse løsninger.

    Men så vidt jeg vet er det mye nytt på gang som feks bluetooth auracast, og wifi7 mm så en får krysse fingrene for flere muligheter i fremtiden.

    Jeg tror der er marked for fleksible trådløse multirom enheter utover enkle små bluetooth og sonos høyttalere.

    Noen gode anlegg rundt om i huset som enkelt kan samles og stables i stua til fest hadde jo vært knall.:LOL:
     

    Vedlegg

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Da er det lyd i MAD1s og de spiller helt fantastisk! :D

    Eiffelton TPA3126 Bluetooth TWA forsterker funker supert. Venstre og Høyre kanal er helt i synk med stablit og åpent stereobilde. Men jeg måtte ty til passiv deling da jeg kun har pre EQ, og musikk EQ valg i DSP og ikke EQ pr kanal. Ved linking av høyttalere i TWS mode blir venstre høyttaler master og høyre slave.

    Begge output L og R på forsterker sender samme signal altså høyre eller venstre i TWS mode så enn kan velge hvem enn vil. Testet og å ta + fra en kanal og - fra en annen men da slet den litt med å kontrollere elementene ved litt volum... men det funker helt smertefritt når jeg bruker høyre eller venstre kanal.

    Brukte pre EQ i DSP til å tune høyttalerne. Det er og en music EQ funskjon hvor en kan legge inn forskjellige forhåndsinstillinger som kan velges via instrument panel utvidelse med EQ knapp. Tenkte programmere ett par ekstra music EQ valg der.

    Nb måling er L+R fra lytteposisjon ca 3,2m fra høyttalere

    IMG_20240218_152306_470.jpg

    IMG_20240218_152440_005.jpg

    1708267799422.png

    1708268252098.png
     
    Sist redigert:

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Gode nyheter.. Så i en TWS tråd jeg følger på diyaudio at Bluetooth Auracast sendere/mottakere nå er begynnt å dukke opp i markedet og slike vil gjøre trådløse flerkanals oppsett mye enklere å bygge! :D


     

    Gusto

    Studio Målnes
    Ble medlem
    01.01.2020
    Innlegg
    322
    Antall liker
    327
    Sted
    Tyin Jotunheimen
    Torget vurderinger
    0
    Yes da fikk jeg lyd i de.. Linket først MAD1 venstre med MAD1 høyre så MAD2 venstre med MAD2 høyre. Linket så MAD1 master og MAD2 master til MR265 bluetooth sender med optisk input fra Topping D10s...

    Hahaha 😅 for et eventyr.

    Neste utfordring er å få sender til å funke i Aptx mode og ikke kun SBC... Så skal jeg leke litt med DSP. 😃
    Men kult å få trådløst 2.2 til å funke... proof of concept passed.

    Her er link til MR265 bluetooth sender. https://www.aoyint.com/english/mr26...onversation.0.0.4f073e5fYBrfMf&v=b838b393d55f

    IMG_20240220_193129_910.jpg

    1708454380070.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn