DIY nettkabel

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Noen som har tips til solid nettkabel av god kvalitet som lar seg mekke selv?

pris er ikke det viktigste. forskjellige alternativer i forskjellige prisklasser hadde vært kjekt å vite om. eventuelt deres erfaringer med disse.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.188
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Dette er ikke et slikt tips som du er ute etter, men alt annet enn (dyrere enn) en standard nettkabel er bortkastet. Flere av de som var innom DIY i Horten sist helg fikk hakeslepp og "vondt" i hodet. Tenk på all den kabel som strømmen går gjennom fra generatoren i kraftstasjonen via trafoer og til ditt hus. Og videre rundt i huset. Skal den siste meteren av kabel spille noen rolle?

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.412
Torget vurderinger
2
spiller jo en rolle hvis den kommer etter strømrenser/filter/skilletrafo da.. ( f.eks skjerming ! )

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Jeg betviler ikke dine refleksjoner rundt dette, og har undret litt over dette selv. Tror heller jeg satser de pengene på overspenningsvern da i såfall....

thomand

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.03.2006
Antall liker
1.151
Torget vurderinger
7
Ikke føkk til en tråd til med virker/virker ikke diskusjon. Der er det uenighet om uansett, og det er ikke det han spør om. Enige blir man aldri uansett. Så var det sagt :)

PMaudio har gode tilbud på BCD nettkabler. Disse er dobbelt skjermet . Hvis du vil ha det som diy, så selger de fra rull, eller så kan de gjøre monteringen.

eliasen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.07.2005
Antall liker
0
Det spørs nok om jeg kommer til å kjøpe spenningsvern/skilletrafo fra jungson. Den skulle vist ikke påvirke dynamikken fra effektblokkene noe særlig, heller tvert imot med tanke på støy som forsvant. nettkabelen som fulgte med monoblokken mine var denne, http://www.nysound.com/exec/servlet...=productdetail&itemID=jus-2212-01004&formID=0
tror nok den vil være god nok. Men til dvd og pre kunne jeg tenkt meg ett løft. Ut fra skilletrafo. Med tanke på skjerming skulle vel det hjelpe.

SKal sjekke ut link du ga. Takker!

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.799
Torget vurderinger
1

pris er ikke det viktigste. forskjellige alternativer i forskjellige prisklasser hadde vært kjekt å vite om. eventuelt deres erfaringer med disse.
Hei,
jeg samstemmer i hovedsak med Audiomix.

Men dersom du ikke kan holde fingrene fra fatet, så er den berømmelige LMC nettkabalen omtalt på forumet i flere tråder. Den selges av RS-components. Et annet omskrevet alternativ er den såkalte grøftekabelen EKKJ, evt. med varianter som EKRK og EKLK. Et tredje alternativ kan være NOAC-E. Supra sin netkabel kan også nevnes, se Eltek sine hjemmesider. Noen har også rapportert om gode erfaringer med div. skjermet Ölflex kabler, se her. På sidene til TNT er det noen oppskrifter til bl.a. nettkabler.

mvh
KJ
Med forbehold om at ovennevnte ikke vil ha noen annen virkning enn å kunne lede strøm til utstyret.

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Antall liker
18
Dette er ikke et slikt tips som du er ute etter, men alt annet enn (dyrere enn) en standard nettkabel er bortkastet. Flere av de som var innom DIY i Horten sist helg fikk hakeslepp og "vondt" i hodet. Tenk på all den kabel som strømmen går gjennom fra generatoren i kraftstasjonen via trafoer og til ditt hus. Og videre rundt i huset. Skal den siste meteren av kabel spille noen rolle?
Japp, den siste meteren er viktigst. Nettkabelen er strømforsyningens/transformatorens hovedpulsåre. En trang hovedpulsåre og lyden blir blek og tynn, den orker ingen ting. . :eek: ::)

Hva gjelder kostbare "nettfilterkabler" og annet sprøyt er vi ganske enige; selv på virkelig(!) high-end utstyr gir de fleste av disse overprisede nettkablene forholdsvis liten gevinst.

Ultimat løsning: tilstrekkelig tykk massiv enleder + skjerm, alså EKKJ.
- Og: unngå allle former for skjøteledninger, må du så lag deg en av EKKJ.

En mosom måte å teste ut nettkabler er forresten å prøve dem på TV/DVD! (-ja, og så brødristere da..)

Mvh. RS

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341

Du kan jo skaffe deg noen grove sorte industrikabler hos Biltema, og ta en prat med Whistler her på forumet. Han er i besittelse av en del gromme strømplugger til en ikke altfor høy pris. Tror det blir dritlekre kabler :)

Mvh.

Vidar

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Du kan jo skaffe deg noen grove sorte industrikabler hos Biltema, og ta en prat med Whistler her på forumet. Han er i besittelse av en del gromme strømplugger til en ikke altfor høy pris. Tror det blir dritlekre kabler :)

Mvh.

Vidar
Høres bra ut, men finner ingen skjermede, sorte industrikabler hos Biltema til annet enn fast opplegg (de er ofte svært stive).

Denne er vel det nærmeste jeg kommer, men tør ikke tenke på hvor stive de er:
http://www.biltema.no/products/product.asp?iSecId=915&iItemId=94572

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Antall liker
37
Torget vurderinger
1
FLEX YSLCY 3x2,5 ifra Solar. Denne er så lik Jorma at jeg tror faktisk det er samme kabel :eek:. Fungerer kjempebra

Mvh
Brian

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
396
Torget vurderinger
10
Prøv Ølflex med skjerm. En ide er også å lage ett DC-filter vha. dioder og kondensatorer koblet over fasene.Den er spesielt god ved bruk til ett effekttrinn , integrert forsterker etc. Blir kvitt DC som belaster trafoen unødvendig.Trafoen er jo laget for AC.Det finnes mye dyrt og avanserte greier på nettkabel sida. Ferdige kabler med gulltråder flettet inn i ytterkappa. Ser veldig fint ut , men å bruke en til 5 promiller av det den dyre kabelen koster får du like god effekt.Det ER viktig med gode nett-kabler de siste meterene , og de som ikke mener det må prøve. Overspenningsvern hjelper bare mot overspenninger på nettet fra tordenvær , og overspenninger skapt på høyspentsida av trafoene/nettstasjonene. Det kan være en ide for å spare komponentene og forsikringspremier. Kjøp ALDRI overspenningsvern fra Clas Ohlson eller BILTEMA. Dette er noe dårligere greier og vil ikke fungere. Bruk produkter fra Moeller , ABB , Siemens , etc. Bruk også godkjent installatør for råd og montasje.

yell

Hi-Fi interessert
Ble medlem
25.11.2003
Antall liker
0
LMC kabelen da? Er sikker noen her som sitter på en stump??

-Y

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
396
Torget vurderinger
10
En "LMC kabel" er stort sett ikke annet enn en "Ølflex" kabel.

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Antall liker
650
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Ølfleks classic 110 cy er et glimrende alternativ. bruker bare det å er kjempe fornøyd.

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
Bare for å komme med et lite visdomsord i denne debatten om strømkabler har noe for seg: Det er ikke sikkert at elektronene som flakser igjennom forsterkerene dine idet hele tatt har vært noe annet sted enn i den siste meteren med kabel, fordi vi har vekselstrøm og elektronene kommer ikke så kjempelangt på 1/50 sek. Derfor har det ikke så mye å si hva strømmen har vært igjennom før "den kommer til deg" fordi det gjør den ikke, det er bare et elektrisk felt som forplanter seg igjennom lederen. Dessuten har jeg også et lite problem med å finne en god fysikalsk forklaring på hvorfor nettkabler har noe for seg, det er strengt talt ingen grunn jeg kommer på som er pausibel. Og tro meg jeg kommer til å dele den når/hvis jeg finner en! Men det er en forskjell! Den hører i allefall jeg! Det er det som teller (takk R. Solhaug)

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Japp, den siste meteren er viktigst. Nettkabelen er strømforsyningens/transformatorens hovedpulsåre. En trang hovedpulsåre og lyden blir blek og tynn, den orker ingen ting. . :eek: ::)

snip...
Problemet er jo bare (med blodårer som med kabler..) at en kabel/åre er ikke bedre enn den største "innsnevringen" på kabelstrekket fra generator til kilde. Nettopp på grunn av dette kan en nettkabel potensielt ha tilnærmet ingen verdi/effekt.

AudioDude

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2006
Antall liker
0
Bare for å komme med et lite visdomsord i denne debatten om strømkabler har noe for seg: Det er ikke sikkert at elektronene som flakser igjennom forsterkerene dine idet hele tatt har vært noe annet sted enn i den siste meteren med kabel, fordi vi har vekselstrøm og elektronene kommer ikke så kjempelangt på 1/50 sek. Derfor har det ikke så mye å si hva strømmen har vært igjennom før "den kommer til deg" fordi det gjør den ikke, det er bare et elektrisk felt som forplanter seg igjennom lederen. Dessuten har jeg også et lite problem med å finne en god fysikalsk forklaring på hvorfor nettkabler har noe for seg, det er strengt talt ingen grunn jeg kommer på som er pausibel. Og tro meg jeg kommer til å dele den når/hvis jeg finner en! Men det er en forskjell! Den hører i allefall jeg! Det er det som teller (takk R. Solhaug)
ehmm.. altså jeg vet ikke helt hva du prøver å melde med den første delen av innlegget ditt, men elektronenes vandring i en kabel er nok like "lange" selv om kilden er en AC eller DC generator..

Jeg tør minne på at det går strøm i en kabel selv om vi snakker om likestrøm eller vekselstrøm.. ja til og med i høyttalerkabler gitt.. (dette er jo også en form for AC) :D

At nettkabler fungerer må vel evt kunne forklares i form av en eller annen filter-effekt.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396
Ølfleks classic 110 cy er et glimrende alternativ. bruker bare det å er kjempe fornøyd.
Vurderer å prøve denne selv, er den dem med 3 x 1,5 mm2(elfanr:55-819-54) du bruker eller?

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Har fått hakeslepp flere ganger jeg av hvordan en god nettkabel kan forbedre lyden på et anlegg.. for så vidt kan det gå andre veien også.. Men for å argumentere for en god nettkabel, er det at en skjermet nettkabel med forbindelse til god jord (noe jeg tror dere ikke hadde i horten) faktisk virker, den virker på den måten at den renser og leder vekk støy (derfor må den ha en viss lengde) fra nettopp strømnettet i ditt eget hus, trafoer, eksterne kilder osv osv.. Og en god nettkabel er mye bedre alternativ syns jeg en feks skilletrafo og elektroniske passive/aktive nettfiltre som jeg uten unntak har opplevd som dynamikk-begrensere.. mvh geir arne

erio

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.10.2004
Antall liker
0
ehmm.. altså jeg vet ikke helt hva du prøver å melde med den første delen av innlegget ditt, men elektronenes vandring i en kabel er nok like "lange" selv om kilden er en AC eller DC generator...
Eller kanskje ikke.... likestrøm har samme strømretning hele tiden, vekselstrøm endrer retning periodisk. Derfor er elektronvandringen like lang per tidsenhet (ca) men ved DC så er det den samme retningen hele tiden, og følgelig har vi en transport av materie....

Gorm

Fersking
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
0
Netkabel har betydning for lyden, jeg har flere gange oplevet at der var relativt stor forskel på et standard netkabel og et kvalitets netkabel.

Hvis man vil starte med et billigere netkabel, for at høre om det virker, så kan man bruge et Ølflex Classic 110 CY, eller et YCY-JZ i størrelsen 3x2,5mm2. Netkablet skal monteres som vist i dette link http://www.gmsound.dk/ny_side_10.htm

John_Harald

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2002
Antall liker
1.855
Sted
Sørumsand
Torget vurderinger
5
Netkabel har betydning for lyden, jeg har flere gange oplevet at der var relativt stor forskel på et standard netkabel og et kvalitets netkabel.
Endelig kloke ord her fra Gorm, velkommen :D

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
396

Hvis man vil starte med et billigere netkabel, for at høre om det virker, så kan man bruge et Ølflex Classic 110 CY, eller et YCY-JZ i størrelsen 3x2,5mm2. Netkablet skal monteres som vist i dette link  http://www.gmsound.dk/ny_side_10.htm
Er denne YCY-JZ kabelen å få kjøpt hos ELFA eller lignende?

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Jeg har fått tak i noen meter med ølflex classic 100 3 G 2,5mm2, er den grei mener du? Til både pre og effekt tenkte jeg.

Hvis man vil starte med et billigere netkabel, for at høre om det virker, så kan man bruge et Ølflex Classic 110 CY, eller et YCY-JZ i størrelsen 3x2,5mm2. Netkablet skal monteres som vist i dette link Samlevejledning

Sist redigert:

ogla

Prepare to be baffeled!
Ble medlem
18.08.2010
Antall liker
741
Sted
Sola
Torget vurderinger
18
Oi, denne tråden var gammel ser jeg nå... Kanskje noen svarer likevel:)

Topp Bunn