DIY Scan Speak Revelator

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hei

Planen var å bli med på fellesprosjekt for bygging av høyttalere her på sentralen https://www.hifisentralen.no/forume...en-referansemonitor-audiocom-selvbygg.103941/. Nå ser det ut til at dette strander, dermed er det en nybegynner som sklir ut på isen. Grunnen til at jeg ble med på prosjektet, var at jeg som nybegynner kunne få hjelp til design av kabinett og delefilter.

Har bygget egne subwoofere, men ganske sikker på at det var mye enklere enn dette prosjektet. Disse er også gjemt, noe som passet bra. De er ikke veldig pene å se på.

Elementer som skal benyttes er:
Woofer:
Scan Speak Revelator 32W/8878T11 - https://www.scan-speak.dk/product/32w-8878t11/

Mellomtone:
Scan Speak Revelator 18M/8631T00 - https://www.scan-speak.dk/product/18m-8631t00/

Diskant:
Scan Speak Revelator D2908/714000 - https://www.scan-speak.dk/product/d2908-714000/

Har i dag følgende forsterker/høyttaler løsning, ønsker å beholde forsterkere:
Forforsterker: Dspeaker X4
Forsterkere: To mono forsterke basert på Hypex NC500oem
Høyttalere: Klipsch Heresy iv

Høyttalerkabinett
Er fornøyd med utforming av Heresy høyttalere jeg har, da de er lave og jeg har anlegget på ett loft med skråtak. Liker den rustikke stilen som Heresy har. Jeg trenger hjelp til beregning av kabinett størrelse, volum og porter for disse elementene. Ingen anelser på program som burde benyttes for design. Opprinnelig byggetråd nevnte utvendig til ca 75x45x35 på monitoren Er Det noen som har tips eller som kan kjøre noen beregninger?

PS: Jeg kommer ikke til å bygge disse selv, dette blir satt ut til en som lager kunstverk i snekkerverkstedet.

Delefilter
Her har jeg sett litt på https://www.humblehomemadehifi.com/crossover.html. De lager design av delefilter basert på simulering av de elementer man skal benytte. De kan også lage komplette delefilter basert på dette designet. Er dette en noe man burde slå fra seg? Jeg har ikke kunnskap til å måle og lage dette selv. Tenker i utgangspunktet passivt, da jeg ønsker å beholde de forsterkere som jeg har.

Håper det dukker opp litt hjelp og tips, slik at jeg ikke roter meg helt bort på dette prosjektet. Takker for alle forslag og hjelp.

cfuttrup

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2019
Antall liker
70
Hei Setsve

Ditt valg av enheter er ikke langt unna hva Troels Gravesen har laget tidligere:

Har du sterkt ønske om å utfordre deg selv, kan du fortsette med 32W, men hvis du ønsker en rask vei til nået bra, da anbefaler jeg å følge oppskriften fra Troels.

I oppskriften til Troels Gravesen har du (tenker jeg) unasett et fint utgangspunkt for et passiv delefilter mellom 18M og D29 diskanten.

Vennlig hilsen,
Claus

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nice, takk for tips. Tittet på Troels Gravesen, men fant ikke dette bygget. Det er akkurat slike tips og råd jeg trenger.

ParttimeDIY

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.11.2022
Antall liker
667
Sted
Brøttum
Dropp passivt delefilter. Baser deg på en plateforsterker med tre effektkanaler med innebygget dsp/delefilter så slipper du all motstanden/energitapet av et passivt delefilter og i tillegg har du en HELT annen valgfrihet til å justere delefrekvenser som du ønsker. Hypex har i forskjellige størrelser, FA253 holder nok i massevis, hvis ikke FA123 er nok.
Bruk mest penger på mellomtone, deretter diskant og til slutt basselement.
Har hørt 32w ved flere anledninger (en kompis har de), med kun ett element i hver høyttaler så hadde jeg heller valgt noe annet, skulle du hatt flere så hadde det ikke hatt så mye å si, men de er rimelig dyre ift spesifikasjonene.
Utregning av kassestørrelse, lengde på porter, diameter osv kan gjøres i WinISD, hornresp etc, alt ettersom hva du synes virker mest hensiktsmessig.

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Takk for tips @ParttimeDIY. Skal lese meg opp på plateforsterkere.

Ser også at jeg har forklart litt dårlig over. Jeg har allerede elementer stående, ble kjøpt inn under ett felles DIY prosjekt her på sentralen.

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
508
Torget vurderinger
5
Fryktelig useriøst av bransjeaktør å avbryte prosjektet når betalende kunder har slengt seg på. Er det virkelig det som er status her?

Forøvrig synes jeg det er to gode tips du har fått allerede. Det å simulere kasse er ikke rakettforskning, ei heller det å simulere passivt filter. Men sistnevnte krever at du har måleutstyr (målemic og helst system for impedansmåling (DATS e.l.) i tillegg) for å få det bra. Simuleringen uten dette vil i beste fall kun gi et utgangspunkt. Totalt sett en potensiell langtekkelig og kostbar prosess for en som ikke har erfaring med høyttalerbygging.

DSP kan selvfølgelig stilles inn ved bruk av øra, men også her vil målemic være et et godt verktøy. Kommer litt an på hvor høyt du sikter.

Minste motstands vei er nok å gå for Troels sin ferdige oppskrift, selvom dette innebærer bytting av woofere.

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Her er uansett ingen sure miner, har forståelse for at ting kan gå til h***** for bedrifter i disse tid. Jeg har kontakt med Audiocom og han skal sende meg den informasjonen og planer som er opprettet for prosjektet.

Har lastet ned Winisd og hentet ned filene som trengs for mine elementer. Har fra før Umik1 og Dspeaker X4 har en god automatisk DSP. Da slipper en amatør og justere seg ut i skogen :LOL:

tofter

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2006
Antall liker
508
Torget vurderinger
5
Ja det er klart ting kan gå att skogen.. 🙂 Vet ikke hva slags beskjed som er gitt her jeg, men det virker litt snodig sett fra sidelinjen.

Høres ut som at du er klar for å brette opp ermene 😉 Sørg for best mulig utgangspunkt før du lar automatisk DSP gjøre eventuell finpuss.

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Nei, den har jeg ikke sett @Kalle Klovn . Takk for link.

Har snakket med en av forumet eksperter, ser ut til at jeg får hjelp på høyt nivå. Han skal designe kabinetter til mitt prosjekt, tror dette blir bedre enn det jeg turte å håpe på 😁

Legger ut mer info når planer skrider frem.

setsve

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.11.2020
Antall liker
524
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Her går planer fremover i raskt tempo. @Snickers-is har tatt på seg oppdraget med design av kabinetter og dette blir veldig bra. Han jobber med siste finpuss og beregninger, for at alt skal bli så optimalt som mulig. Ligger an til en voksen monitor på 70 liter, som krysser mellom Klipsch og JBL i utseende. Som stativer er disse kjøpt inn:

JBL_JS-120_LoudspeakerStand.png

Merker at jeg gleder meg enormt til sluttresultatet.

Topp Bunn