DIY stativ HT av topp kvalitet? Er det mulig?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Jeg vil bare unnskylde meg på forhånd...jeg har aldri bygd et ht og står i startgropa, så bær over med meg 😊

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
4.810
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
Compound eller sandwich-kabinett består av flere lag som bryter / absorberer/demper vibrasjoner som når yttre overflate av kabinettet.
Eksempel: 12mm gips innerst, 2 lag butylfolie i midten og 19mm MDF ytterst. Avstivere inni, gjerne slik Heissmann illustrerer med bolter.

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Skjønner, takk for opplysningen 😊👍

Spørsmål... kan man avstive for mye? F.eks gitt boltene i Heissmann konstruksjonen, hvis man setter inn 2 vertikale bolter i tillegg, vil det forringe kabinettet/lyden?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Wow, her er det mye å gå igjennom 🤯
Jeg har startet sånn smått, spennende prosjekt. Hoppet til siste side og jeg må bare si at jeg digger dine DP forsterkere. Herlig ❤

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
La meg legge til at jeg hadde en gang et par Doxa 8.1 Revelator, altså moddet med SS Revelator diskant (husker ikke modellnr/betegnelsen, men tror det er samme diskant som i Living Voice QBX-RW), som låt helt fantastisk. Denne lettflytende, naturlige diskanten ønsker jeg meg i det bygget jeg skal lage

Sist redigert:

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
17.025
Sted
Langesund
Wow, her er det mye å gå igjennom 🤯
Jeg har startet sånn smått, spennende prosjekt. Hoppet til siste side og jeg må bare si at jeg digger dine DP forsterkere. Herlig ❤
Ja der bør du sile godt. Veldig mye som ikke følger den oppleste og vedtatte måten å bygge høyttalere på, i hvert fall når en hører de lærde utbrodere.
Men med omfattende akustikktiltak har lyden blitt (i mine øre) brukbar.
Dp forsterkerne har omtrent en så enkel oppgave en kan gi de.

Edit: glemte at selvskryt ikke var bra, så modererte meg

Sist redigert:

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Har begynt å helle mot disse: DXT-MON-182

De går ganske langt ned til å være så små, har passiv radiator, ser ok ut i form og ferdig kappede kabinettdeler kan kjøpes fra Tyskland, bruker gode elementer og de høres bra ut på YT. Med gode delefilter komponenter, et forseggjort kabinett vil jeg tro de vil både se bra ut og spille bra 😊👍

Er det vanskelig å finere et slikt kabinett, i f.eks. buginga eller noe annet fint?

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Antall liker
287
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Da har jeg bestemt meg for å gå for Heissmann Acoustics DXT-MON-182.

Iom jeg ikke har de nødvendige verktøy eller spesielt god plass til å skjære til kassedeler, kunne jeg godt tenkt å å få en som har greie på det til å lage delene til kassene (eller kjøpe ferdig som byggesett fra Tyskland). Sette de sammen til ht kabinetter ønsker jeg å gjøre selv.

Er det noen som våger å anslå byggekostnadene av de to høyttalerkassene i 19mm MDF dersom jeg får et firma eller en møbelsnekker eller liknende til å bygge de for meg (delene altså)? Sånn ca kostnad er bedre enn ingenting 😊👍

Er det kanskje noen her på forumet som tar på seg slike oppdrag tro?

Topp Bunn