DIY Streamer byggetråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er helt grønn på elektronikk, men har lyst til å bygge Gabsters DIY streamer med de beste komponentene fra Ian Canada som kan kjøpes på Audiophonics (denne skal konkurrere med streamere til mange ganger prisen og bruker veldig high end deler). Føler at jeg må ha noen tips fra bedre vitende angående valg av komponenter. Legger ved handlelista og link til byggevideoene fra Youtube. Har lyst å oppgradere strømforsyningen og div og bruke de SC pure klokkene. Der er det flere valg mht Mhz.. usikker på hvilke jeg skal velge. Noen tips her mottas med takk!




    Handlekurven min på Audiophonics. Tror det skal være nokså riktig, men ikke sikker:

    Skjermbilde 2023-11-19 kl. 13.09.56.png
    Skjermbilde 2023-11-19 kl. 13.10.04.png
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker TransportPi AES i stedet for I2s da jeg ikke har I2s input på dacen min. Her er en video fra en som har bygd en litt billigere og enklere versjon. Første gang han foretrakk digitalt foran vinyl så det sier vel kanskje litt.

    Jeg tenker å installere Ropiee siden jeg bruker Roon.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er helt grønn på elektronikk, men har lyst til å bygge Gabsters DIY streamer med de beste komponentene fra Ian Canada som kan kjøpes på Audiophonics (denne skal konkurrere med streamere til mange ganger prisen og bruker veldig high end deler). Føler at jeg må ha noen tips fra nedre vitende angående fremgangsmåte og valg av komponenter. Legger ved handlelista og link til byggevideoene fra Youtube. Har lyst å oppgradere strømforsyningen og div og bruke de SC pure klokkene. Der er det flere valg mht Mhz.. usikker på hvilke jeg skal velge. Noen tips her mottas med takk!




    Handlekurven min på Audiophonics. Tror det skal være nokså riktig, men ikke sikker:

    Vis vedlegget 971163 Vis vedlegget 971164
    Et loddekurs, er kanskje å anbefale...? Noen år på skolebenken for å forstå skjema på elektronikk etc.. Ikke vet jeg, alt er visst på youtube idag og gjør alle til spesialister uten å bli noe klokere.
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Ian Canada sine produkter holder høy klasse. Har selv mye fra han, og en skal høyt opp i pris for å finne noe bedre. Har testa ut mange dac’er, dyre som billige, men ingen har vært bedre hittil. Anbefales hvis en kan litt om elektronikk, hvis ikke bør en lese seg opp i kombinasjon med å lære seg lodding.

    Mr golden, du får ta deg en tur så kan du få studere min diy dac.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg vil nå på det sterkeste anbefale et par billige byggesett av hvasomhelst, som loddetrening..... det er også bedre med en litt kraftig loddebolt med temp.styring, enn en som er for liten.... min 50W med temp.kontroll...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Enig, kjøp noen printkort på Claser’n og start derfra
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Ian Canada sine produkter holder høy klasse. Har selv mye fra han, og en skal høyt opp i pris for å finne noe bedre. Har testa ut mange dac’er, dyre som billige, men ingen har vært bedre hittil. Anbefales hvis en kan litt om elektronikk, hvis ikke bør en lese seg opp i kombinasjon med å lære seg lodding.

    Mr golden, du får ta deg en tur så kan du få studere min diy dac.
    Takk for seriøst svar! De fleste her skal bare være nedlatende av en eller annen grunn.. Man trenger ikke loddekurs for alt i dette settet er plug and play, utenom de supekapasitatorene og det får jeg en proff til å lodde for meg.. Skal nok få det til tenker jeg. Er bare det med de klokkene og MHz spec jeg er usikker på.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Greit at du slipper å lodde, men hvis du syntes at et tips om å trene litt på lodding før man gir seg i kast med dyre deler uten å ha loddet en eneste tag, var nedlatende.. så velbekomme.... Hilsen en som har loddet alt mulig rart i over 50 år...
     

    musicman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2005
    Innlegg
    3.438
    Antall liker
    2.071
    Sted
    Ålesund
    Torget vurderinger
    1
    Mr golden, hvis du ikke spiller noe over 24/192khz, da holder det med klokkene i 22-24 familien. Ellers hadde jeg gått for 45-49khz klokkene. 22-24 klokkene måler litt bedre i de lavere frekvensene, mens 45-49 klokkene måler litt bedre oppover. Your call…
     

    Sven_Palvig

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    3.803
    Antall liker
    1.645
    Sted
    Sjælland. Danmark.
    Jeg vil anbefale en ekstern strømforsyning dertil. Jeg har bestilt en strømforsyning, som jeg venter mig meget af i 12 volt. Min skal bruges til min router eller Mini DSP.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Jeg har gått en litt annen og trolig kjedelig vei. Ren RPi4 med RPi-OS Lite > Squeezelite > CamillaDSP > USB DAC.

    Tenktesettet er at jeg har dokumentert at Squeezelite er bitperfekt ut av Alsa. Hvor nå CamiallDSP plukker opp signalet og oppsampler 2x* før prosessering i 64 floating point. Og sender så ferdig resultat videre til USB i 32-bit.

    I DAC tar nå asynkron USB mottager seg av nødvendig reklokking fra RPi. Dedikerte klokker styrer jo likevel DAC og datastrøm ut av mottager. Altså ser jeg på dette som en ren streamer med DSP. Enn så lenge jeg ikke har tap av samples i USB overføring anser jeg all klokking i streamer som ukritisk.**

    RPi4 som jo har sin lokale SMPS (DC/DC konverter) skal på sikt likevel få LPS. Dette er mest fordi jeg vil ha bort alle SMPS uten PFC siden de er teoretiske støykilder tilbake til strømnettet.*** https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/lineær-strøm-til-dingsebomser-i-hifibenken.107576/

    Til display og fjernstyring benytter jeg foruten telefon/nettbrett/TV/PC et par gamle Touch som rene fjernkontroller av denne RPi4 Player****.

    * Normalt 88.2kHz hvor 96kHz er maks min PCM1704 DAC kan håndtere. Hvor USB håndteres av Combo384 Amanero

    ** Bevise bitperfekt USB transfer står på ToDo listen :) Vet ikke helt hvordan enda, men ser for meg kanskje sammenligne transfer fra ulike dataplattformer og ulike USB DAC.

    *** Det ser ut som RPi4 sin 5V går innom en elektronisk av/på bryter, men utenom DC/DC konverteren på RPi. Det betyr at i tilfelle USB mottager benytter 5V fra RPi kan ren strøm potensielt være en god ting.

    **** Man kan med community firmwaren velge hvilken spiller Touch skal speile og styre.
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Takker! Ser ut for at han sier i videoen at man skal ha en 45 klokke og en 49 klokke på reklokker-boardet. Dette stemmer det altså? Hvorfor ikke to av samme type?
     
    Sist redigert:

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Greit at du slipper å lodde, men hvis du syntes at et tips om å trene litt på lodding før man gir seg i kast med dyre deler uten å ha loddet en eneste tag, var nedlatende.. så velbekomme.... Hilsen en som har loddet alt mulig rart i over 50 år...
    Sikta ikke til deg altså.. Bare irriterende at enkelte ikke svarer på det som tråden handler om men skal være besserwissere (ta deg et kurs først du gutten min...typ, jeg har holdt på med RC hobby i alle år og lodda mitt) spesielt disse latterfjesene osv er unødvendig.. , men nå er vi på et sidespor i dette innlegget også.. 😅
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.331
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Sikta ikke til deg altså.. Bare irriterende at enkelte ikke svarer på det som tråden handler om men skal være besserwissere (ta deg et kurs først du gutten min...typ, jeg har holdt på med RC hobby i alle år og lodda mitt) spesielt disse latterfjesene osv er unødvendig.. , men nå er vi på et sidespor i dette innlegget også.. 😅
    Men om du kan alt, så skjønner jeg ikke poenget med å spørre om noe som helst. Om du kan å lodde, men så skal du sette det bort? Tenkte bare at det kan være fint å lære seg å lodde på noe smått og uviktig før du setter i gang med et større prosjekt. Du fremstår selv som en besserwisser, og kalle alt nedlatende er jo morsomt nok i seg selv. Å feilsøke på kaldloddinger kan jo være morsomt nok i seg selv det, men dette trenger jeg vel heller ikke å fortelle deg noe om..? Å fokusere på komponenter så mye som første prosjekt er også kanskje feil vei å gå? Men dine penger og tid du skal bruke på det, så ikke mitt problem.
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Men om du kan alt, så skjønner jeg ikke poenget med å spørre om noe som helst. Om du kan å lodde, men så skal du sette det bort? Tenkte bare at det kan være fint å lære seg å lodde på noe smått og uviktig før du setter i gang med et større prosjekt. Du fremstår selv som en besserwisser, og kalle alt nedlatende er jo morsomt nok i seg selv. Å feilsøke på kaldloddinger kan jo være morsomt nok i seg selv det, men dette trenger jeg vel heller ikke å fortelle deg noe om..? Å fokusere på komponenter så mye som første prosjekt er også kanskje feil vei å gå? Men dine penger og tid du skal bruke på det, så ikke mitt problem.
    Når har jeg sagt jeg kan alt? Hele poenget med videoen av den streameren til Gabster er at den skal kunne bygges av alle og at den ikke skal kreve spesielle forkunnskaper (Ja jeg setter bort loddejobben til en kjenning som driver med det daglig ettersom jeg vet at han vil gjøre det bedre enn meg, ikke dermed sagt jeg ikke kunne gjort det sjøl). Det eneste som krever lodding er å feste Superkapasitatorene til Ucconditioner-boardet, det er ikke med i byggevideoen heller for så vidt og ikke noe man må ha. Dropper man den er det null lodding Bruker man den så er der 8 loddepunkter. Men om du leser det jeg skrev så var det angående valg av Mhz på klokker og ikke loddetips jeg var ute etter. Så håpa jeg at kanskje flere ville bygge og interesserte seg for det jeg planlegger å prøve å lage. Men jeg kan like gjerne slette hele tråden for folk skal bruke sin tid og spalteplass til å kverulere.. Takk for ditt bidrag! Det var nyttig (og ja før du skriver det så inntar jeg offerrollen her nå ja)!
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    Beklager om jeg virket nedlatende, det var ikke intensjonen. Jeg mener nå at man kan finne mye bra på youtube og lære seg det man vil, altså min opprinnelige post var ikke ment spydig, sarkastisk. Skulle ikke inkludert "😆"ser jeg
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Ser jo ut som et interessant prosjekt dette. Men, Er det lov å påpeke noe i den første videoen. for det er vel ikke bare jeg som stusser på at han begynner med å innstallere litium batteriene som det første han gjør før spikres, spasere og de andre kortene monteres. (Orket ikke se lenger enn spacerene for «kort tre» ble forberedt montering).
    Det å jobbe uten spenning på elektronikken ved slik bygging er vel første bud på å ikke få seg noen uheldige overraskelser med magisk røyk og brente komponenter eventuelt livstruende situasjoner hvis det jobbes med høyere forsyningsspenninger / oppladede kondensatorer osv som fint kan sende høyere strømmer enn 30mA gjennom kroppen.
     
    Sist redigert:

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Så spennende! Jeg har brukt flere produkter fra Ian Canada og er veldig fornøyd. Ikke la prosjektet ditt bli skutt ned i flammer, dette er jo gøy :) Har bygget en ProtoDAC nylig som brukes sammen med RPi4 og noen produkter fra Ian Canada. Det fungerer meget godt. Har også oppgradert klokker med stort hell og synes det er gøy å jobbe med dette prosjektet. Flere som er i gang her: ProtoDAC

    Bare å ta kontakt dersom du lurer på noe :)
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Ser jo ut som et interessant prosjekt dette. Men, Er det lov å påpeke noe i den første videoen. for det er vel ikke bare jeg som stusser på at han begynner med å innstallere litium batteriene som det første han gjør før spikres, spasere og de andre kortene monteres. (Orket ikke se lenger enn spacerene for «kort tre» ble forberedt montering).
    Det å jobbe uten spenning på elektronikken ved slik bygging er vel første bud på å ikke få seg noen uheldige overraskelser med magisk røyk og brente komponenter eventuelt livstruende situasjoner hvis det jobbes med høyere forsyningsspenninger / oppladede kondensatorer osv som fint kan sende høyere strømmer enn 30mA gjennom kroppen.
    Takk for verdifull info! Det skal jeg passe på! 🙂👌
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Så spennende! Jeg har brukt flere produkter fra Ian Canada og er veldig fornøyd. Ikke la prosjektet ditt bli skutt ned i flammer, dette er jo gøy :) Har bygget en ProtoDAC nylig som brukes sammen med RPi4 og noen produkter fra Ian Canada. Det fungerer meget godt. Har også oppgradert klokker med stort hell og synes det er gøy å jobbe med dette prosjektet. Flere som er i gang her: ProtoDAC

    Bare å ta kontakt dersom du lurer på noe :)

    Tusen hjertelig! Will do 🙂👌!
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    KJør på Golden , Det er absolutt velkomment med en diy dac/stremer tråd ,,, flere som er inntresserte :love:Absolutt en tråd å følge

    Produktene er jo velrenomerte kvalitets produkter itillegg : )
     

    MrGolden

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.05.2020
    Innlegg
    161
    Antall liker
    406
    Sted
    Skodje
    Torget vurderinger
    2
    Beklager om jeg virket nedlatende, det var ikke intensjonen. Jeg mener nå at man kan finne mye bra på youtube og lære seg det man vil, altså min opprinnelige post var ikke ment spydig, sarkastisk. Skulle ikke inkludert "😆"ser jeg
    Går helt fint. Det er d som er faren med tasting, man vet egentlig ikke alltid om folk er velmente eller spydige 😅👌
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Komplett har nå nesten riktig pris på RPi4 under Black Week. 780,- / 1000,- for henholdsvis 4 og 8 GB versjonene.
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.510
    Antall liker
    8.051
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det var vel bare et spørsmål som ble stilt. Ingen grunn til å tilte fullstendig.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Absolutte påstander bør underbygges. Hvis ikke blir de bare "hengende i løse luften".

    Det finnes forøvrig mange måter å gjøre det på, den ene er ikke mer "eneste rette" enn den andre. Dette er en måte å gjøre det på som sikkert virker, måler og låter helt supert.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.679
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Absolutte påstander bør underbygges. Hvis ikke blir de bare "hengende i løse luften".

    Det finnes forøvrig mange måter å gjøre det på, den ene er ikke mer "eneste rette" enn den andre. Dette er en måte å gjøre det på som sikkert virker, måler og låter helt supert.
    Er dette en SAR eller personlig handling ? Jeg har fulgt med i denne tråden og mange andre slik at jeg vet hva de holder på med .
    Daccer er intresannte som at ja hold deg fast de lyder ikke likt ,,, men så er det slik at for å bli HFS godkjent da må de innsendes til ASR eller annen divisjon i måle mafian ?
     

    Pær

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.01.2008
    Innlegg
    144
    Antall liker
    126
    Sted
    Fyllingsdalen (Bergen)
    Eneste rette måten å gjøre det på ,,, liker oppsettet ditt . )
    Målet er å finne et lydbilde som jeg liker, og da må ulike komponenter og verdier testes. Så langt har det vært utrolig lærerikt. Teori og praksis henger ikke alltid helt sammen når det kommer til hva som, i mine ører, låter best🔊😎 Jeg koser meg🫡
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn