DIY Sub - Trenger litt start hjelp :)

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Hei!

Har så veldig lyst å lage min egen subwoofer - så jeg sjekket litt på nettet - og fant ut at jeg vil lage en subwoofer ut ifra en SS RL-p15" http://www.soundsplinter.com/rlp15_premium_series_15_inch_DIY_subwoofer_information.html

Subben skal bli brukt til musikk/kino, og jeg har som krav at den skal spille ned til ca. 16-17hz. Så jeg sendte mail til SS, og jeg ble anbefalt å lage en kasse på ca. 200liter, "with 226 square centimeters of port area, tuned to 17 Hz".

Det jeg trenger litt hjelp med, i første omgang.. Er hvordan jeg skal regne ut/lage porten til kassen, slik jeg får den tunet til 17hz. 226 square centimeters sier meg ikke så mye :(
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Hvis du tenker deg en firkantet port på 10 X 22,6 cm gir den et portareale på 226 kvadratcentimeter, hvis denne skal tunes til 17hz vil den bli en meter lang.

Arrester meg hvis jeg tar feil.
 
R

Ronny_D

Gjest
Cut 'n paste from bb6.0 pro:


Driver Properties
Name:
Type: Standard one-way driver
No. of Drivers = 1
Fs = 27.48 Hz
Qms = 3.728
Vas = 148.8 liters
Xmax = 24.6 mm
Sd = 80.6 sq.cm
Qes = 0.508
Re = 6.1 ohms
Le = 6 mH
Z = 2 ohms
Pe = 1000 watts
-----------------------------------------
Box Properties
Name:
Type: Vented Box
Shape: Prism, square (optimum)
Vb = 187 liters
Fb = 22.87 Hz
F3 = 28.33 Hz
Fill = normal
No. of Vents = 1
Vent shape = rectangle
Vent ends = one flush
Hv = 100 mm
Wv = 226 mm
Lv = 556.7 mm

netto kasse+vol av port ca 200l

For 17 Hz tuning blir porten meteren omtrent litt avhengig av fyll... +/-10cm for lite/mye fyll
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.115
Antall liker
3.094
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Hei hva med å kontakte eltek, www.dynabel.no Her finner du bla div lærebøker om høyttalerbygging.De har vært særdeles hjelpsomme og hyggelige de gangene jeg har bygget høyttalere. Sub kan jeg lite om men tror kanskje at det vil være klokt å ikke låse seg til et element før du har utredet alternativene.Det kan kanskje være fornuftig å akseptere noe høyere tuning en 17hz.Det ser ut for meg som om det du har i tankene blir for jævlig stort. mvh vegard
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Hei!

Har så veldig lyst å lage min egen subwoofer - så jeg sjekket litt på nettet - og fant ut at jeg vil lage en subwoofer ut ifra en SS RL-p15" http://www.soundsplinter.com/rlp15_premium_series_15_inch_DIY_subwoofer_information.html

Subben skal bli brukt til musikk/kino, og jeg har som krav at den skal spille ned til ca. 16-17hz. Så jeg sendte mail til SS, og jeg ble anbefalt å lage en kasse på ca. 200liter, "with 226 square centimeters of port area, tuned to 17 Hz".

Det jeg trenger litt hjelp med, i første omgang.. Er hvordan jeg skal regne ut/lage porten til kassen, slik jeg får den tunet til 17hz. 226 square centimeters sier meg ikke så mye :(
Jeg har noen raske spørsmål :
1. Hvorfor skal du bruke akkurat dette elementet ?

2. Elementet har 2 x 4ohm spoler har du bruk for dette ? Skal du dermed koble subben til resten av anlegget med passive delefiltere ? (dette kan bli noe problematisk med tanke på lav impedanse + enorme og potensielt dyre komponenter i det passive filteret)

3. Vet du egentlig hvor stort 200 liter kassevolum blir i praksis ? (eks - 65 x 65 x 65 cm utvendig mål) Du må også huske på at jo større kassen blir jo mere materialtykkelse/avstivere skal det til for å lage en god kasse)

Angående ditt eksisterend forslag :
Med ca 195 liter, en tuningfrekvens på 24hz (noe mer realistisk, eller blir porten alt for lang) og en rund bassrefleksport på :

10cm i diameter blir porten ca 13.5 cm lang
eller
12cm i diameter blir porten ca 21 cm lang
eller
14cm i diameter blir porten ca 31 cm lang
eller
16cm i diameter blir porten ca 42 cm lang

I praksis trenger ofte porten ikke å bli så lang som beregnet. ca 5-10% kortere er ikke urealistisk.

-3db punktet blir da liggende på ca 24hz (der hvor sub'en begynner å rulle av)

Hvis jeg hadde vært deg og skulle brukt ditt element :
ville jeg ha laget en kasse på rundt 140 liter og avstemt den til rundt 22-25 hz. -3db punktet blir da liggende på ca 28hz (der hvor sub'en begynner å rulle av) Hvis du derimot har plass til en kjempe på 200 liter er det i teorien det optimale..

Nå må det også nevnes at det finnes mange gode elementer å få kjøpt i Norge til en ganske rimelig penge som nok kan gi "soundsplinter" elementene noe å bryne seg på :) Ta en kikk på www.dynabel.no
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Før jeg fikk sett svarene på denne tråden - så ble elementet bestilt. Grunnen til at jeg valgte det elementet, var enkelt og greit pga. det er blandt de mest populære DIY elementene "over there" (USA). Meget bra SQ og de kan spille HØYT.

Det er ingen tvil om at jeg skulle hatt litt mer kunnskap innen dette området - men etter jeg sendte mail til SS, og fikk anbefalt å bygge en kasse på ca. 210liter, tunet til 17hz - så ble jeg noe giret, og bestilte.

Kassen jeg ser for meg er noe ala 62x62x66 (eller noe slikt). Tunet til 17hz pga, - den skal også bli brukt som hjemmekino sub - og dette skal også (forhåpentligvis) bli en oppgradering fra min forrige subwoofer (SVS PB12Ultra) - både når det gjelder SQ og SPL.

Så var det port lengden da.

Så for meg noe slik jeg:

- Tenk at kassen er ca. 66cm lang der... Er det ikke mulig å ha det "tuning" røret bredere - slik at lengden blir ca. 50cm - og har et volum på 226square centimeters.
 

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Innlegg
1.089
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Så var det port lengden da.

Så for meg noe slik jeg:

- Tenk at kassen er ca. 66cm lang der... Er det ikke mulig å ha det "tuning" røret bredere - slik at lengden blir ca. 50cm - og har et volum på 226square centimeters.
Det er arealet av røret som skal være 226cm^2. Hvis du ikke ønsker en lengre rør enn 50cm, må arealet også minkes(halveres) for at tuningen skal holdes konstant. Dette øker igjen faren for blåselyder. Her er en tråd om bygging med det aktuelle elementet. Kanskje du burde vurdere en port av samme type?

Frode
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397

- Tenk at kassen er ca. 66cm lang der... Er det ikke mulig å ha det "tuning" røret bredere - slik at lengden blir ca. 50cm - og har et volum på 226square centimeters.
Det er arealet på porten som skal være 226 kvadratcentimeter, ikke volumet. Med det nevnte portarealet blir porten ca en meter lang.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Nå er det altså ikke volumet på bassrefleksporten som avgjør noenting.. Det er altså diameter (bredde) i forhold til lengde som avgjør tuningfrekvensen. Jo større diameter på røret jo lengre må det være. Fordelen med å velge et rør med stor diameter faller fort bort nå du gjør røret veldig langt, derfor er det fornuftig å holde det så kort som mulig. Men dette er en balansegang.. Liten diameter er heller ingen fordel så..

Når det gjelder den avstemmingen på 17 hz.. jeg kan se fornuften i det hvis du skal dele sub'en aktivt (egen forsterker og aktivt delefilter), men skal du dele passivt (samme forsterker som hovehøyttalere og passive filtere) får du nok problemer.. vel det gjør du nok uansett med en passiv løsning :)

Hvis vi holder på kassestørrelsen på 195 liter tunet til 17hz :

10cm i diameter blir porten ca 34 cm lang
eller
12cm i diameter blir porten ca 51 cm lang
eller
14cm i diameter blir porten ca 71 cm lang
eller
16cm i diameter blir porten ca 95 cm lang

La meg si det med en gang, et rør med en diameter på "bare" 12 cm og en lengde på 51cm ! er nok en hel del for langt.. Hvis du øker tuningfrekvensen noen hz ser alt så meget bedre ut..
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
397
Nå er det altså ikke volumet på bassrefleksporten som avgjør noenting.. Det er altså diameter (bredde) i forhold til lengde som avgjør tuningfrekvensen. Jo større diameter på røret jo lengre må det være. Fordelen med å velge et rør med stor diameter faller fort bort nå du gjør røret veldig langt, derfor er det fornuftig å holde det så kort som mulig. Men dette er en balansegang.. Liten diameter er heller ingen fordel så..

Når det gjelder den avstemmingen på 17 hz.. jeg kan se fornuften i det hvis du skal dele sub'en aktivt (egen forsterker og aktivt delefilter), men skal du dele passivt (samme forsterker som hovehøyttalere og passive filtere) får du nok problemer.. vel det gjør du nok uansett med en passiv løsning :)

Hvis vi holder på kassestørrelsen på 195 liter tunet til 17hz :

10cm i diameter blir porten ca 34 cm lang
eller
12cm i diameter blir porten ca 51 cm lang
eller
14cm i diameter blir porten ca 71 cm lang
eller
16cm i diameter blir porten ca 95 cm lang

La meg si det med en gang, et rør med en diameter på "bare" 12 cm og en lengde på 51cm ! er nok en hel del for langt.. Hvis du øker tuningfrekvensen noen hz ser alt så meget bedre ut..
Men for å få ønsket portareale må diameteren være 17 cm.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sånn helt generelt er det ikke å anbefale å bruke en portresonans som ligger såpass langt under egenresonansen til elementet.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Sånn helt generelt er det ikke å anbefale å bruke en portresonans som ligger såpass langt under egenresonansen til elementet.
Sånn helt generelt er over 200 liter avstemt til 17hz og med en port med diameter 17cm og over en meters lengde ikke å anbefale ;)
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Ok, - 1meter blir noe i lengste laget, ja!

Hva om jeg har 2 rør, med 18cm i diameter, ~50cm lange.
Eller 3rør x 17cm.. ?

Eller hva med å lage et rør som går litt sånt: _|-|_|-|_ --> slik at lengden blir 1meter (om røret blir dratt ut) - men når det er igjen, så er det ca. 50cm i lengde.. Eller hva med å lage et spiral rør eller no. Evt. lage til en "Turbo" (Se: http://hsuresearch.com/products/vtf-3-ho-turbo.html ). hehe :)

Om det er KLIN UMULIG, så kan jeg vel muligens tune den til 20hz - med litt EQ, så skal jeg få den til å spille ned til 16-17hz likevel, da.. eller hva ?



Det er forresten 2ohms versjonen jeg har bestilt. Og den skal drives av en eller annen QSC forsterker på 7-800w... evt en Crown XT ett eller annet (Svigers driver hifi/pa butikk, så får de litt billigere enn vanlig). Planen er at subben skal spille fra 60hz og nedover. Nå vet jeg ikke om det er bare å koble forsterkeren til surround receiveren min, - og kutte ved 60hz - visst ikkje skal jeg kjøpe et aktivt Behringer delefilter.


Ps: Har ikke fått lest noen av linkene enda - men skal få fingen ut!

Ps2: Size doesn't matter. Kunne godt hatt kassen større enn ~200liter også jeg - men det var nettopp dette volumet jeg ble anbefalt - dersom jeg skulle ha bra med trykk og subsonisk bass.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Hva om jeg har 2 rør, med 18cm i diameter, ~50cm lange.
Eller 3rør x 17cm.. ?
Hvis du bruker to rør med 18cm i diameter må de faktisk være 2,5 meter hver.. Kapper du dem til 50cm blir subben tunet til ca 34hz .. Du skjønner det at jo større areal i porten, jo lengre blir porten !

Eller hva med å lage et rør som går litt sånt: _|-|_|-|_ --> slik at lengden blir 1meter (om røret blir dratt ut) - men når det er igjen, så er det ca. 50cm i lengde..
Vel.. hvis dette skal være en bassrefleks-sub (og ikke noe annet mystisk) så tror jeg du bør satse på et rør som ikke er 1 meter langt og som ikke har alt for store knekker og kroker ;)

Eller hva med å lage et spiral rør eller no. Evt. lage til en "Turbo" (Se: http://hsuresearch.com/products/vtf-3-ho-turbo.html ). hehe :)
Jeg skal ikke en gang kommentere den Turbo'en.. ;D

Om det er KLIN UMULIG, så kan jeg vel muligens tune den til 20hz - med litt EQ, så skal jeg få den til å spille ned til 16-17hz likevel, da.. eller hva ?
Med EQ og mye effekt til rådighet kan du forsåvidt lage en lukket kasse på 50-60 liter, og fortsatt nå 16-17 hz. Spørsmålet er bare hvor høyt det spiller.
Men med en tuningfrekvens på 17 hz i bassrefleks er det ikke sikkert elementet faktisk tåler så mye effekt i dypbassområdet, og da er du i grunnen like langt (litt skeptisk skjønner du)
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Folk har fått meget gode resultater med 2x Rl-p15" i lukkede kasser på 50-60liter som du sier. Med MYE effekt - og EQ (Linkwitz filter eller noe slikt, for å booste de nedre frekvensene)... ned til 15-17hz. Som selvfølgelig spiller høyt, da. Men det er med 2x Rl-p15".

Jeg tenkte jeg kunne få en noe billigere løsning, ved å kjøpe bare 1 element, som jeg kan ha i et bassrefleks kabinett, - som blir drevet av en forsterker som ikke må være så altfor krafig (7-800w skulle være nok for det elementet i en 200liters kasse ifølge Soundsplinter fyren).

Forstår nå, at jo større areal porten får, jo lengre må den bli.. Hehe. Men det med å lage en port med "krimser og kroker" - er muligens ikke bra pga. blåselyder og slikt da kanskje ? Du ville ikke kommentere turboen - men den har jo halvveis "revolusjonært" der borte - da subben spiller ca. dobbelt så høyt ved lave frekvenser , med turboen altså. .. Turboen er jo så pen å se på også, he he.

Uansett. Jeg er fortsatt bestemt på å lage et kabinett tunet til 17hz - med ca. 200liter. Jeg hadde egentlig sett for meg et nærmest kvadratisk kabinett på 62x62x66 ca. MEN! Om røret absolutt må være 1meter langt, for å oppnå dette - så får jeg heller tenke litt på å ha en annen form på kabinettet. Er det f.eks mulig å la tuningrøret være på skrå / ---> slik at lengden ikke blir ~1.2meter på kassen, - men at kassen blir noe høyere. ? Eller skal refleksrøret helst være vannrett ?

Edit: Regner da med at elementet skal tåle en tuning på 17hz, ved 200liter @ 7-800watt når det er dette som ble anbefalt av produsenten av elementet.. :) Så vi går ut ifra det, iallefall.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Men det med å lage en port med "krimser og kroker" - er muligens ikke bra pga. blåselyder og slikt da kanskje ?
Det anbefalte er å lage en knekk på røret med max 90 graders vinkel (45 grader er mest brukt) masse krimser og kroker vil bare skape problemer og uliniaritet. (porten mister sin funksjon)

Du ville ikke kommentere turboen - men den har jo halvveis "revolusjonært" der borte - da subben spiller ca. dobbelt så høyt ved lave frekvenser , med turboen altså. .. Turboen er jo så pen å se på også, he he.
Jeg vet ikke hva de driver med "der borte" men her hjemme spiller ikke en bassrefleksport som er strukket ut av kassen og inn i en ny box noe høyere enn en vanlig port :) (det ser jo i alle fall ut som det er det de har gjort)

Uansett. Jeg er fortsatt bestemt på å lage et kabinett tunet til 17hz - med ca. 200liter. Jeg hadde egentlig sett for meg et nærmest kvadratisk kabinett på 62x62x66 ca. MEN! Om røret absolutt må være 1meter langt, for å oppnå dette - så får jeg heller tenke litt på å ha en annen form på kabinettet. Er det f.eks mulig å la tuningrøret være på skrå / ---> slik at lengden ikke blir ~1.2meter på kassen, - men at kassen blir noe høyere. ? Eller skal refleksrøret helst være vannrett ?
Du kan plassere røret hvordan du vil, til og med på undersiden eller på toppen om du skulle føle for det. Rett bak elementet er vel normalt ikke anbefalt, men jeg tror muligens ikke det spiller så stor rolle på en sub. Hvordan et refleksrør på 1 meter egentlig fungerer i praksis er jeg vel litt usikker på da. Jeg har ikke funnet noe godt stoff om testing av slike voldsomme dimensjoner, har heller aldri sett det i praksis. Men hvis du insisterer så :) (men jeg tror vi må si at det er mot anbefaling..)
Den gode nyheten er derimot at du sannsynligvis kan lage proten 10-30 % kortere i praksis. Men da må du måle impedansekurven når kassen er ferdig bygd og elementet montert med dempemateriale for å tune den riktig.

Edit: Regner da med at elementet skal tåle en tuning på 17hz, ved 200liter @ 7-800watt når det er dette som ble anbefalt av produsenten av elementet.. :) Så vi går ut ifra det, iallefall.
Det "tåler" nok det.. men spørsmålet er bare om du i realiteten får en samlet output i bassområdet som er noe høyere med så lav tuning. Hvis du sammenligner kassen tunet til 17 og f.eks 25 hz vil du se at output fra elementet er lik ved ca 20 hz ved 30 hz spiller kassen som er tunet til 25hz 4db høyere.. Men kassen som er tunet til 17hz vil ikke rulle av så bratt etter 20 hz. Membranutsvinget som er den egentlige begrensende faktoren for elementet vil være noe høyere under 20 hz for 25hz tuningen, men igjen lavere utsving for området 20-35 hz hvor det jo tross i alt er mere informasjon i både musikk og film. Dermed vil elementet tåle høyere påtrykket effekt og spille høyere i dette området med en tuning på 25Hz. But then again..
Nu vel.. prøv 17hz og prøv 25 du, så ser du hva du foretrekker. Du må også huske på at output ved så lave frekvenser som 20hz vil være nesten 10db lavere enn ved f.eks 80hz. Så du kommer aldri til å rive hus med 17hz'en din men det kan jo fungere fint alikevel :)
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.618
Antall liker
17.334
Sted
Østfold
Sånn helt generelt er det ikke å anbefale å bruke en portresonans som ligger såpass langt under egenresonansen til elementet.
Jeg har aldri støtt på problemer med dette. Heller ikke slår det noe særlig ut på målinger. Hva mener du dette skaper av problemer?
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Jeg er klar over at jeg ikke kan rive ned hus ved de lave frekvensene, - med bare 1 element. Men det jeg håpte på, var at subben kunne rive ned hus på frekvenser 25hz-60hz.. men likevel gi meg en liten smakebit av den morsomme bassen under 20hz.

Om subben faktisk blir vellykket - så kunne jeg muligens lagd en til, for å få ønsket headroom ved de lavere frekvensene.

MEN... La oss si at jeg er åpen for å tune suben til 20hz, 22hz, eller 25hz. Har du mulighet å regne ut hvor langt røret (med en diameter på 18cm) vil være ved de forskjellige tuningene ? Forresten - selv om subben hadde blitt tunet til f.eks 25hz - den ville vel fortsatt spillt ned til ca. 22hz pga room gain ?
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Gi meg et nøyaktig kabinettvolum og eksakt indre diameter på porten så skal jeg regne jeg :)

Hvis du avstemmer porten til 25 hz vil suben faktisk spille akkurat like høyt ved 22hz som om du valgte 17hz som avstemmingsfrekvens.

Her er 17hz vs 25 hz i 195 liter :

17hz avstemmingen er den som ruller av tidligst. Her ser du at 25Hz avstemmingen faktisk spiller høyere i området 23-60 hz
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Er den grafen inkl. roomgain? Var uansett ikke så verst den grafen med kassen tunet til 25hz! Får jo output ned til ca. 19hz. Og er det noe roomgain å adde - så kan jo den tuninga bli fin fin :)

Dersom subwooferen skal tunes til f.eks 25hz, blir det da også en annen diameter på porten? Gikk ut ifra at den var 18cm i diamater da også jeg. Men skal sende en mail til Soundsplinter - å høre.

Takker for hjelpen så langt forresten!
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Er den grafen inkl. roomgain? Var uansett ikke så verst den grafen med kassen tunet til 25hz! Får jo output ned til ca. 19hz. Og er det noe roomgain å adde - så kan jo den tuninga bli fin fin :)

Dersom subwooferen skal tunes til f.eks 25hz, blir det da også en annen diameter på porten? Gikk ut ifra at den var 18cm i diamater da også jeg. Men skal sende en mail til Soundsplinter - å høre.

Takker for hjelpen så langt forresten!
Dette er uten room gain ja.

La meg forklare deg noe grunnleggende om bassrefleksporter : Spesielt på en subwoofer er vi opptatt av en port med størst mulig diameter, men det finnes ingen "regler" for hvor bred porten skal være i forhold til en bestem avstemming ! Det som avgjør bredden på porten er vel ofte det rent praktiske - altså hvor lang port du faktisk har plass til - skjønner du ? (husk at jo bredere port jo lengre blir den)

Hvis du sender en mail til Soundsplinter vil de fortelle deg at du bør bruke en så bred (størst mulig diameter) port som du har plass til.
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Er det noen som har peiling på hvor jeg kan få kjøpt et rør med en diameter på 17cm ? Hadde håpt på at en rørlegger kamerat av meg kunne skaffe et, men han kunne ikke få tak i noen rør med passende diameter. Har sett litt hos dynabel, - men der har de heller ikke lengden/diameteren jeg trenger (ikke hos biltema heller).. Har ikke ringt dem da - skal gjøre det imorgen. Men kom gjerne med tips hvor jeg kan få tak i dette.
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Må du ha ett rør? Tre 10cm rør gir omtrent samme areal (235cm^2 vs 227cm^2 ). Alternativt kunne du jo vurdere firkanta port bygd som en del av kassekonstruksjonen.

Ellers bør du være forsiktig med å tune subwooferen for høyt. Dagens storfilmer har rett som det er noen skikkelig lavfrekvente effekter.
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Flere "små" rør vil gi blåselyder.

Om jeg ikke får tak i et rør med 17cm i diameter må jeg jo nesten lage en firkantet port som en del av kassen. Men håper jeg får tak i et rør - da det er lettere for meg å lage en kasse slik.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Flere "små" rør vil gi blåselyder.

Om jeg ikke får tak i et rør med 17cm i diameter må jeg jo nesten lage en firkantet port som en del av kassen. Men håper jeg får tak i et rør - da det er lettere for meg å lage en kasse slik.
Om flere mindre rør vil gi blåselyder er jeg vel usikker på da..

Men kan du ikke bruke et standard VVS rør ? De vanlige brune avløps/vannrørene er vel ca 6-7 tommer ? Du må ikke henge deg opp i dette med nøyaktig 17cm !
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Egil: Jeg er i likhet med Frode og JohnBender nysgjerrig på hvorfor flere små rør (med samme totalareal som ett større) gir mer blåselyder. Har du gjort noen praktiske forsøk?
 

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
2
Egil: Jeg er i likhet med Frode og JohnBender nysgjerrig på hvorfor flere små rør (med samme totalareal som ett større) gir mer blåselyder. Har du gjort noen praktiske forsøk?
Jeg har gjort praktiske forsøk, og flere små porter gir mer støy enn en stor port.
Ikke så rart egentlig da det blir mer kanter som luften må runde.
Eksempelvis vil en 6toms port ha et areal på 176kv.cm. og en omkrets på 47cm.
4stk. 3toms porter vil ha tilnærmet likt areal, men den totale omkretsen vil være 94cm., altså dobbelt så mye kanter som luften må forsere.
Det "gamle" konseptet med sugerør i bassporten handlet vel om å hindre mellomtonefrekvenser i å slippe ut av porten.

Mvh
Dag Johansen
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
Hvor stor forskjell var det mellom flere mindre og én stor? Var det slik at det definitivt var bedre å bruke én port (ser bort i fra muligheten til avstemningsendring ved bruk av flere porter)?

Jeg har gjort noen forsøk her hjemme med sugerør i portene på mine høyttalere. Jeg har kun foretatt impedansmålinger til nå, men så snart jeg har tid skal jeg ta noen lydnivåmålinger i porten med og uten sugerør. Det jeg kan si er at ved bruk av sugerør forsvinner den nedre toppen i impedansforløpet nesten fullstendig. Den øvre toppen flytter seg hårfint lengre opp i frekvens.
 

Dag

Hi-Fi interessert
Ble medlem
09.08.2003
Innlegg
57
Antall liker
2
Hvor stor forskjell var det mellom flere mindre og én stor? Var det slik at det definitivt var bedre å bruke én port (ser bort i fra muligheten til avstemningsendring ved bruk av flere porter)?

Jeg har gjort noen forsøk her hjemme med sugerør i portene på mine høyttalere. Jeg har kun foretatt impedansmålinger til nå, men så snart jeg har tid skal jeg ta noen lydnivåmålinger i porten med og uten sugerør. Det jeg kan si er at ved bruk av sugerør forsvinner den nedre toppen i impedansforløpet nesten fullstendig. Den øvre toppen flytter seg hårfint lengre opp i frekvens.
Jeg bruker kun aeroporter (med god avrunding av kanter) så forskjellen er ikke stor.
En av grunnene til at den nedre pukkelen i impedansemålingen din blir mindre er vel pga stor motstand i porten, som igjen er en følge av sugerørene.
Da forandrer man jo parametrene mye og det er vel ikke det som er meningen.
Mye kommer vel an på hvor stor bass/slaglengde det er snakk om også, men i flerparten av mine prosjekter hadde nok sugerørene havnet på gulvet!

Mvh
Dag Johansen
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Grunnen til at jeg ikke ville ha et rør med mindre diameter enn 17cm, var pga. jeg kan risikere portnoise da.

Jeg har snoket litt rundt, og har enda ikke funnet et rør med rett diameter. Så, jeg kommer til å bruke et 6" pvc rør heller, som har en indre diameter på 15.2 cm. Ifølge de som faktisk har bygd en diy sub med slik element jeg har, og med slik 6" rør, - så skal ikke port noise være et problem. Eneste gangen de har erfart noe portnoise, er når de har kjørt test toner på 15hz. Men det var såvidt 'hørbart'. Sånn generelt sett, vil jeg nok aldri merke noe til det. .. Håper jeg da iaf :)

Jeg har også tenkt å forandre på hele designet, og kommer til å ha ca. 260liters netto volum (LLT design) - og jeg kommer til å tune subwooferen til 17hz (6" røret blir 61cm langt da)... Slipper også å ha noe highpass filter i signalkjeden når jeg går for denne LLT løsningen.

Kassen blir noe ala 71x71x71cm, der jeg bruker 1" mdf plater. Dette vil gi et netto volum på ca. 288liter.. Da har jeg litt å gå på mtp. bracing og selve tuningrøret som tar ca. 11-12liter.

Ja, den blir STOR, og TUNG :)

Nå må jeg bare få kjøpt meg noe 1" MDF, så skal jeg komme igang med prosjektet :)
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
7
Regnes ikke røret som en del av volumet i BR-kasser?
Tjah... ikke i beregningene for bassrefleksavstemmingen, ihvertfall.  Men de er jo en del av det fysiske totalvolumet til høyttaleren.

En annen sak jeg har tenkt litt på er hvordan bassrefleksrøret munner ut inne i kassa i forhold til baksiden av elementet.  Hvis munningen er rett bak elementet kan det godt hende at bassrefleksavstemmingen oppfører seg som om kassen var mindre, siden hele luftvolumet i kassen ikke nyttegjøres som "fjæring" mellom membranet og luften i bassrefleksrøret.  Dette har jeg ikke eksperimentert så mye med, men tror altså det er en ulempe dersom man f.eks har rørmunningen rett bak basselementet.

Hadde vært fint med noen kvalifiserte erfaringer her.
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
LLT er vel noenlunde det samme som EBS ? Jeg kan ikke se at 200 eller 260 liter utgjør den store forskjellen i praksis, men det er mulig det er noe jeg har oversett her ?

Hvorfor slipper du Highpass i forhold til vanlig QB3 avstemming eller lignende ?

Portens volum kommer i tillegg til kassevolum.

Å plassere en port rett bak elementet er normalt ikke anbefalt. Jeg har alltid antatt at det har noe med mellomtonelekkasje/mekanisk støy å gjøre, men som sagt, antagelser..
 

DIsElMiNk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.10.2002
Innlegg
142
Antall liker
0
LLT og EBS er noe av samme ulla slik jeg ser det også. Prinsippet er større volum enn "optimalt" og ekstra lav avstemingsfrekvens. At man slipper høypassfilter forutsetter selvfølgelig at man klarer å tune så lavt at alt programmateriale man ønsker å spille befinner seg over avstemningsfrekvensen.

Edit: En kjapp google forklarer at LLT kun står for "Large and Low Tuned" ;D (og helst <16Hz tuning uten noen form for høypassfiltrering)
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Large&Low tuned, ja. Men jeg ser jo nå at jeg ikke slipper unna et highpass filter så sant jeg ikke tuner den lavere enn 17hz. Så jeg vet egenlig ikke hva jeg skal gjøre. Skal jeg slippe highpass filteret må jeg ha et enda lengre rør, og da blir kassen enten veldig høy , eller lang.. Men jeg må først få tak i 25mm MDF før jeg setter igang med noe som helst - og det er ikke så lett å få tak i visst :(
 

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Innlegg
41
Antall liker
0
Bare lurer på om noen har peiling på om Trälim 920 (Essve) er brukbar til å lime sammen MDF kassen ? Det er slik "vinter" trelim, som tåler litt temperaturer.

Eller bør jeg kjøpe en annen trelim? (Isåfall hvilken?)
 

JohnBender

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.04.2006
Innlegg
319
Antall liker
0
Jeg kjenner ikke til akkurat dette merket, men vanlig hvitt snekkerlim (vinter eller ikke) er egnet til å lime MDF med. PVA lim kalles det på "fagspråket"
 
Topp Bunn