DIY Sub - Trenger litt start hjelp :)

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Antall liker
0
Ok, takker - da gjenstår det bare å lime/skrue kassen fast.. Så skal jeg komme med noen bilder her om noen er interessert.. :)

Kassen ble forresten 64(B)x63(L)x89(H) til slutt.. Tunet til ca. 14-15hz. Får ca. nettovolum på 260l.

Platene ble kjøpt&kuttet hos monter.. Men jeg er ikke helt fornøyd med kuttingen. Noen av platene er noen mm lengre enn de skulle vært, og det er flere "kutt" på noen av platene, + det mangler 'biter' av noen... Det positive er at alle platene er 100% rette, iallefall..

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Antall liker
0
Liten oppdatering:

Etter å ha fjernet noen mm på 2 av platene (brukte en ruter), startet vi (jeg og min far) med å skrue sammen 2 av platene. Limte/skrudde sammen:

Skrudde 3 plater sammen slik. Så snudde vi hele sulamitten 180grader, og limte/skrudde bunnplata på:

A closer look:

Hele sulamitten:

Tatt med mobil kamera, - så det er ikke beste kvaliteten på bildene.

Neste 'fase' blir å få på en god del avstivinger osv. Og så skal jeg på en eller annen måte få røret nedi boksen.. Har tenkt å bruke denne teknikken ( http://www.subwoofer-builder.com/flares-10mm.htm ) på røret. Slik at porten får bedre luft spredning.

Egil

Medlem
Ble medlem
30.01.2003
Antall liker
0
Sv: DIY Sub - Trenger litt start hjelp :)

Liten oppdatering om hva som har skjedd videre:

Avstiver: (Er den ikke flott? Hehe)

Et bilde av elementet: (Det ser forresten ikke så rått ut på bildet, er mye mer 'badass' når du ser first hand :) )

Noen bilder av 'helheten':

Passer elementet da mon tro?

Yeah, it fits!!

Litt demping må man jo ha:

- Det er forresten demping overalt, så og si (rundt røret, på alle veggene.. over/under.. bortsett fra på 'golvet' der røret står).. Men har ikke tatt bilde av det. Har også mer avstivere enn vist på bildene.

Toppen av kassen:

-- Er forresten slik på andre enden av røret også, inni kassen

Her ser du det flotte kjøleskapet i all sin prakt:

Det gjenstår å lage en finish på den da. Har tenkt å ha en cherry finish, som matcher høytalerne mine (Klipsch RF5, cherry).

-Kjøleskapet blir drevet av en Behringer EP2500 (som er koblet til et aktivt delefilter av Behringer.. som igjen er koblet til surroundforsterkeren min).. bruker kun 1 kanal på EP'en for øyeblikket, så kjøleskapet blir matet med 750W (4ohm). Skal brokoble EP2500en, for å se om det har noe for seg med dobbeleffekt. (Folk flest mener det har null nada å si, da 750W er mer enn tilstrekkelig nok). Kassen er forresten ganske så stiv. Jeg kan sette en tom halvliter på kassen, og den vil ikke røre seg, selv om hele huset dirrer. Ett kronestykke derimot, rørte seg litt, når jeg guffet på.. Kassen er 100% tett.

Jeg syns det hele låter helt fantastisk bra, på både film og musikk. Det skal dog nevnes at jeg har en HSU MBM12 som er også koblet til.. Skal komme tilbake med litt mere 'inntrykk' og målinger senere.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hehe dæsken det var ikke småtterier, høyttalerne så litt stusselig ut på siden ;D

angående finish, skal den fineres da eller ??

Topp Bunn