DIY subwoofer(e) i taket!

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Jeg har lenge hatt et ønske om å plassere en subwoofer i stua, men sliter med at den størrelsen jeg tenker på ikke akkurat passer med resten av interiøret. Tanken slo meg plutselig i går kveld etter et par glass rødvin; hvorfor ikke bygge en eller to sub'er på loftet over stua og vende kun elementene ned i rommet bak hvite gitter?
Er det noen grunner til ikke å gjøre dette?
Er det noen som har forslag til elementer rundt 12" som kan spille bra i trykkammer og hjelpe et par Thiel CS 1.6 i bunnen. Jeg har en Lyngdorf DPA-1 som kan romkorrigere og har mange delefiltermuligheter etc. Tenkte på hypexforsterker til å drive den/dem.

Takknemlig for innspill


Veleik
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Umm - Du bør ha en liten tanke for hva som skjer når en åpner dører og/eller vinduer. Fort gjort å røske ut membranen i et 12" element i en slik konstruksjon om en hurtig åpner ei dør med 2 kvm overflate...

Johan-Kr
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.424
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.161
Antall liker
4.327
Torget vurderinger
1
^Tiltredes.

Som det framkommer av linkene til Asbjørn er det mange måter å gjøre det på, man trenger heller ikke altid en egen kasse til elementene (men risikoen ved ulikt trykk forran og bak elementene øker, og teknikker for trykkutligning bør vurderes). Siden det er snakk om lave frekvenser er det heller ikke nødvendig å ha hele HT membranen «i front». En løsning som går igjen er f.eks. å bygge en «U» profil i passe lengde (avhengig av antall elementer mm) sette elementene (alle i akustisk fase - evt med halvpartene av elementene med ryggen ut og andre halvparten med vanlig front ut, slik at 2. harmoniske blir undertrykt) i hver sin sidevegg på profilen og la spalten spille ut i rommet. Det gir en firkantet åpning mot rommet som kanskje er lettere å dekorerer/dekke til på en estetisk og akustisk OK måte (f.eks. bruke std. firkantede ventilasjonsrister, eller lage rammer som kles med HT-stoff) - Spalten vil gi en resonans ved 1/2 bølgelengde (?) lik spaltebredden (+ heltallsmultipler av denne), men så lenger du velger en delefrekvens godt under denne så blir det lite å bekymre seg for (Lyngdorfen vil også kunne bistå med å dempe evt problemer). En slik spalte vil også kunne gi en bedre akustisk belastning av HT-elementene og dermed litt høyere effektivitet og litt lavere resonansfrekvens, det fungerer enda bedre med en spalte både foran og bak elementene.

mvh
KJ
 
Sist redigert:

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Som Asbjørn seier, dette har kjempepotensiale.
 

veleik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.12.2006
Innlegg
368
Antall liker
387
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
8
Takk skal dere ha dere som har svart så langt. Huset mitt har en ekstremt åpen planløsning, så jeg tror ikke døråpning blir noe problem. Takk for head's up uansett. IB ser jo unektelig interessant ut. Jeg får lese meg opp litt og så komme tilbake til dere.

Mvh
Veleik
 

sique

Fersking
Ble medlem
30.12.2012
Innlegg
1
Antall liker
0
Hei,

ble det noe av dette prosjektet? Jeg har tilsvarende planer selv, basskasse(r) på loftet (ønsker ikke å bygge IB).
 

El-retur

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2012
Innlegg
2.317
Antall liker
1.880
Sted
Sauda
Torget vurderinger
14
har en kompis som har 8 x18 ib på loftet,fungerer helt utmerket.
 
C

cruiser

Gjest
Hvordan frikobler man en slik ib manifold fra selve hus/tak konstruksjonen?
 

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
1.475
Antall liker
996
Mange slike manifolder inneholder jo fire elementer som står med membranen mot hverandre, det vil vel kansellere endel i seg selv vil jeg tro? Altså et problem man i stor grad kan løse når man konstruerer løsningen, fire elementer er ikke akkurat overkill til IB.

En vanlig lukket kasse hvor kun elementet/elementene vender ut i rommet ser jeg ingen problemer med. Responsen vil selvsagt bli en annen (forskjell på 4000+ liter til IB, lukket kasse på 400 liter og lukket kasse på 40 liter selvsagt), men samtidig unngår man problematikken som Fenalaar nevner med å dra spolen ut av gapet når man lukker døra...
 
Topp Bunn