|
Mine basser spiller med aktiv deling ved 225 hz. Det funker meget!! bra ;Dhel skrev:Hva finnes av velprøvde DIY løsninger? Aktiv eller passiv. Ønsker mulighet for deling helt opp mot 200-250 hz. Det sier seg selv at den må spille lynraskt 8)
En vanlig og grei løsning er 15" pro-bass i bassrefleks hvis du ikke trenger respons mye under 30Hz. Slik løsning fungerer fint her, men deler dog ikke så høyt p.g.a. plassering/fase.hel skrev:Hva finnes av velprøvde DIY løsninger? Aktiv eller passiv. Ønsker mulighet for deling helt opp mot 200-250 hz. Det sier seg selv at den må spille lynraskt 8)
Det holder jeg på med også: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57473.0.htmlDtomaso skrev:Ka med OB sub? kan det kalles sub i det heile da forresten? ;P
Eller blir det litt for kjedelig å bygge kansje :/
OB 15" eller 18" sub hadde jo vært litt morro, men blir vel neppe kjappe?
Jeg har vel fått med meg at en Onken kontra BR med samme element blir langt større og med en annen (lavere?) avstemning av bassporten(e)?RojohII skrev:BR og Onken er vel egentlig en og samme ting. Er vel bare at man har spesifisert reflekshullet til å ha en viss størrelse (areal) i forhold til element, noe som stiller visse krav til elementets T/S-parametre for å fungere bra. Onken pleier også å bli ganske store volummessig.
Ska nilese som me seie herhel skrev:Det holder jeg på med også: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57473.0.html
Jeg har forstått det slik at en OB sub er tørr og åpen men mangler litt på kjapphet og punch pga høy Q, man får fordelen med å ikke ha kasse men ulempen med et basselement som ikke stanser og stopper på en "femøring".
Stemmer ikke dette LMC&Pengesluk?
Hehehe, du kunne igrunn ikkje sagt det bedrehel skrev:Du trenger ikke sub til SEASene dine!!! Du har vel ikke diskotek vel?![]()
Ikke at jeg vet så mye om Onken-prinsippet, men det er slik jeg også tolker det:- Et (undertunet?) BR-system som med rette driverparametre tillater kombinasjonen stort portareal/levelig lengde i forhold til tuningfrekvens.hel skrev:Jeg har vel fått med meg at en Onken kontra BR med samme element blir langt større og med en annen (lavere?) avstemning av bassporten(e)?
Stemmer ikke i det hele tatt dersom ting gjøres riktig. Men det koster, derfor jeg spurte om betraktninger rundt pris! 1ook får jobben gjort. Er du villig til å svi av dette så kan vi hente ned månen til deg.hel skrev:Det holder jeg på med også: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57473.0.htmlDtomaso skrev:Ka med OB sub? kan det kalles sub i det heile da forresten? ;P
Jeg har forstått det slik at en OB sub er tørr og åpen men mangler litt på kjapphet og punch pga høy Q, man får fordelen med å ikke ha kasse men ulempen med et basselement som ikke stanser og stopper på en "femøring".
Men disse subbene er vel ikke konstruert for en høy delefrekvens?Snickers-is skrev:Du tar ikke feil der nei, men jeg valgte et annet element, samt bassrefleks. De er ca 150 liter så de er bittelitt bredere og en del høyere enn Gee sine.
Den er 65cm bred, 50 cm dyp og 60cm høy. Ikke veldig stor. Ganske liten og nett spør du meghel skrev:Men rommet mitt er på 11m2 :Den Gee greia blir farlig stor?
Snickers-is skrev:Vel, ikke så høy som trådstarter ønsker, selv om elementet har null problemer med det. Det er dempingen som er den vesentlige faktoren der. Man kan også tillate seg å være litt kritisk til plasseringen av elementet i forhold til porten om man begynner å bevege seg et godt stykke opp i 3-sifrede delefrekvenser. Elementet i seg selv, samt tuningen av kassa er egentlig helt optimal for delefrekvenser opp til 300Hz eller så.
*pengesluk skrev:Stemmer ikke i det hele tatt dersom ting gjøres riktig. Men det koster, derfor jeg spurte om betraktninger rundt pris! 1ook får jobben gjort. Er du villig til å svi av dette så kan vi hente ned månen til deg.hel skrev:Det holder jeg på med også: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,57473.0.htmlDtomaso skrev:Ka med OB sub? kan det kalles sub i det heile da forresten? ;P
Nei, jeg er redd den vil resonere i porten ved 140Hz. I og med at porten begynner rett ved elementet er det ikke plass til å dempe mellom elementet og porten.val skrev:Kan denne subben slik den er i dag spille bra opp til f.eks 200hz eller må kassa konstrueres om?
Kan man implementere disse subbene i anlegget uten å ha store data/måle- kunnskaper?
fysiske mål?
Pris for to stk med det som trengs av elektronikk?
Snickers-is skrev:Vel, ikke så høy som trådstarter ønsker, selv om elementet har null problemer med det. Det er dempingen som er den vesentlige faktoren der. Man kan også tillate seg å være litt kritisk til plasseringen av elementet i forhold til porten om man begynner å bevege seg et godt stykke opp i 3-sifrede delefrekvenser. Elementet i seg selv, samt tuningen av kassa er egentlig helt optimal for delefrekvenser opp til 300Hz eller så.
stemmer det ca, 600 hz 18 db/oktAudiodidakt skrev:Jeg hadde mailkorrespondanse med Tony om disse noen år tilbake. Jeg spurte om de var brukanes over 80 Hz; han anbefalte ikke det, men om det var basert på tester eller bare antakelser vet jeg ikke.
(Bare så det er sagt: jeg har hørt 21" spille meget bra mye høyere enn 80 Hz, ref. SSNHT sin technicsklon. Mener han bruker 21" opp mot 400-500 Hz, men det får dere ta litt med en klype salt).
prøvde kalken :RojohII skrev:Byggetråd med B&Cs 21":
Home Theater Shack
Viser bl.a. målinger med og uten demping i kabinett.
Kjekk kvartbølgekalkulator:
Kvartbølge-kalkulator
Idèelt skyver man disse resonansene over delefrekvens. Går ikke det, skyver man de så høyt som mulig slik at dempematerialet demper mest effektivt.
Takk. Endelig noen som har skjønt det.Sonny skrev:Hel!
Ditt og mitt rom er omtrent like store. Før hadde jeg 2 x 12" i et kombinert trykkammer/bassreflekssystem. Dette tålte ikke rommet. Mye bass, men pent var det ikke. Jeg synes at de rådene du får må gjenspeile rommets størrelse og at man må velge løsninger deretter.
Sonny