DIY subwoofer med høy deling for horn eller OB?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Jeg har også grublet litt frem og tilbake til bassløsning noe ala det som skisseres her i tråden. Jeg har litt lyst til å prøve meg på å avkoble Tannoy-coaxen i området 300-350Hz. Da jeg velgte PD-15" jeg har nå, hadde jeg så høy deling i bakhodet. Jeg har ikke drevet den så høyt i frekvens, men den vil nok fungere veldig bra isolert sett til så høy deling. Synes den spiller bra.

Dog; den har ganske høy VAS (ca. 220L), noe som krever litt stor kasse for å utnytte dypbass-potensialet. Senere ble jeg klar over at slike kassedimensjoner fort gir innvendige stående bølger i kabinettet, noe som kan gi litt grums i den øvre bassen/nedre mellomtone hvis de ikke blir dempet skikkelig, som Snickers-is er inne på.

Skulle jeg i dag valgt element, hadde jeg muligens sett etter en 15" med litt lavere VAS. En driver jeg har litt tro på i en slik applikasjon, er BMS 15n620 Tror du ville fått den til å fungere bra i lite rom med kasse 90-100L og bittelitt undertunet.

Ellers opplever jeg 15" en veldig grei størrelse til å spille hele bassområdet.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Den du nevner kommer på 4000 pr par. Ikke gæærnt det :)
Men den omtales som Bass-Midrange? Dvs både bass og lavere mellomtone ikke sant?
Det fine her ser jeg er at de klarer seg med et kabinett på 80 liter. Det blir veldig akseptabelt mtp mitt lille rom.

Lurte på hva jeg bør drive dem med. Har 2 slike Hypex plateforsterkere. Vil det duge?

175 watt klasse D subwooferforsterker.

Continuous output power (8 Ohm) ---- 100 Watts (+0, -0.5dB).
Continuous output power (4 Ohm) ---- 175 Watts (+0, -0.5dB).
Subsonic-filter ---- 12Hz / -3dB, 24dB/Octave.
Crossover frequency subwoofer ---- 30Hz - 120Hz, 18dB/Octave.
Bassboost ---- 20Hz - 50Hz.
Bassboost level ---- 0dB - +6dB.
Damping factor ---- 500.
Protection ---- Output shortcut.
Crossover filtering ---- Linkwitz-Riley 18dB/Octave.
Input impedance RCA ---- 10 kOhm.
Input impedance high-power ---- 1 kOhm.
Dimensions ---- 190 mm x 220 mm x 60 mm
(W x H x D).

Vedlegg

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, den er konstruert for å kunne fungere i en to-veis løsning hvor den møter en hornladet diskant i området 800-1000kHz. Ypperlig til å spille mellom/øvre bass, men blir vanskelig å hente noe særlig under 30Hz uten EQ.

Hypexen vil passe bra til å drive dem. Skulle tro lydnivået blir høyt nok til vanlig bruk i lite rom.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Glimrende. Da skal jeg bestille et par slike BMS fra Evenstad Musikk. (Har allerede inne bestilling på et par Eminence 15A som skal i OB).

Hva med et Onken kabinett i kryssfiner på 100 liter? Når du sier undertunet, hva foreslår du da?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Dro den kjapt inn i Winisd:

Med 112 liter så kan kassen bygges i 25 mm MDF med et fotavtrykk på 50x50 cm og en høyde på 60 cm. Med en hylleport nederst med 2 stk synlige avstivere så kan den bruke litt av gulvet for å få ekstra nivå på den dypeste bassen. Hva tror herrene om det?

Vedlegg

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
I og med at Hypexen har max delefrekvens på 120 hz så kunne jeg trenge en deling høyere opp på vei inn i subben. (kommer til å bruke høynivå)

Er det tilstrekkelig å kjøre en spole på + (1 orden)? Eller trenger jeg brattere deling for å ikke rote det til for mellomtonedriveren?

Denne her er kjekk: http://www.diyaudioandvideo.com/Calculator/XOver/

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
hel skrev:

Med 112 liter så kan kassen bygges i 25 mm MDF med et fotavtrykk på 50x50 cm og en høyde på 60 cm. Med en hylleport nederst med 2 stk synlige avstivere så kan den bruke litt av gulvet for å få ekstra nivå på den dypeste bassen. Hva tror herrene om det?
Tja, sikkert ikke helt dum den. Uansett ville jeg lekt litt med forskjellige kassestørrelse og tuninger for å få et inntrykk av hvordan elementet oppfører seg. Deretter ville jeg laget kasse med mulighet for å kunne regulere tuningen slik at man kan tilpasse litt etter smak og rombidrag.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
RojohII skrev:
hel skrev:

Tja, sikkert ikke helt dum den. Uansett ville jeg lekt litt med forskjellige kassestørrelse og tuninger for å få et inntrykk av hvordan elementet oppfører seg. Deretter ville jeg laget kasse med mulighet for å kunne regulere tuningen slik at man kan tilpasse litt etter smak og rombidrag.
Da blir det to stk vanlige runde bassporter da. Og de må være foran ikke sant?

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Antall liker
1.855
Sted
Karmøy - Rogaland
Det er nok enklere å regulere tuning med runde porter i plast/papp. Jeg ville nok først klasket sammen en prøvekasse i 22mm gulvspon, og brukt den til å finne ut av hvordan ting fungerte i rommet med volum/tuning. Blir det bra, er det bare å overføre tuning og volum til en kasse med hylleport.

Jeg antar at det kan være en fordel med portmunning i front hvis man ikke har litt plass bak basskassen. Havner den for nær bakvegg, kan det muligens føre til at portbidraget blir i overkant mye forsterket hvis den plasseres bak på kassen(?)

Her eksempler på respons som kan passe. Man må nesten forsøke i aktuelt rom/plassering for å finne ut hva som spiller best.

Vedlegg

Topp Bunn