DIY tube amp

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Hey!
Jeg har fått litt sånn "rastløshet" ift at jeg må gjøre noe nytt..
Dermed har jeg funnet ut at lodding, det kan jeg surre litt med nå i disse "varme" måneder og i finværet.
Derfor kommer spørsmålet, har noen prøvd disse Ebay / Aliexpress Tube amp kitene? (Ser flere EL34 rør/kit)
Ser de ligger fra 400-1000,- eks mva og frakt. - Noe som passer som førstegangs-prosjekt
Komplette kit vel og merke, uten kasse og "småkjafs"

Så alle tips og erfaringer tas med takk.
Forventer selvsagt ikke kremlyd - high end eller utavdegsjælopplevelse..
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.385
Nett- og utgangstrafoer kan vel umulig være inkludert til den prisen?
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.003
Antall liker
11.402
Sted
Ytterst i havgapet...
Er det preamps, kanskje??? Jeg driver for tida med en gitarforsterker... nett- og utgangstrafo koster rundt 4000 alene.... og dette er mono...
 

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Er det preamps, kanskje??? Jeg driver for tida med en gitarforsterker... nett- og utgangstrafo koster rundt 4000 alene.... og dette er mono...
Har funnet helt komplette stereokit til rundt 2500, eks frakt. Da er alt ink.
2x6w til 2x10w.

men hva slags gitarforsterker? Sånn diy kit fra eBay? ☺
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.809
Antall liker
1.385
Kanskje du kan finne noen aktuelle kandidater og så linke de til denne tråden. Har ikke prøvd kina-kit (dessverre eller heldigvis alt ettersom), men noe er vel muligens ok.

Personlig hadde jeg nok startet med et forforsterkerkit hvis du har en effektforsterker fra før uten alt for høy inngangsfølsomhet.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Hey!
Jeg har fått litt sånn "rastløshet" ift at jeg må gjøre noe nytt..
Dermed har jeg funnet ut at lodding, det kan jeg surre litt med nå i disse "varme" måneder og i finværet.
Derfor kommer spørsmålet, har noen prøvd disse Ebay / Aliexpress Tube amp kitene? (Ser flere EL34 rør/kit)
Ser de ligger fra 400-1000,- eks mva og frakt. - Noe som passer som førstegangs-prosjekt
Komplette kit vel og merke, uten kasse og "småkjafs"

Så alle tips og erfaringer tas med takk.
Forventer selvsagt ikke kremlyd - high end eller utavdegsjælopplevelse..
Hey!
Jeg har fått litt sånn "rastløshet" ift at jeg må gjøre noe nytt..
Dermed har jeg funnet ut at lodding, det kan jeg surre litt med nå i disse "varme" måneder og i finværet.
Derfor kommer spørsmålet, har noen prøvd disse Ebay / Aliexpress Tube amp kitene? (Ser flere EL34 rør/kit)
Ser de ligger fra 400-1000,- eks mva og frakt. - Noe som passer som førstegangs-prosjekt
Komplette kit vel og merke, uten kasse og "småkjafs"

Så alle tips og erfaringer tas med takk.
Forventer selvsagt ikke kremlyd - high end eller utavdegsjælopplevelse..
Hvis du tenker HIfi forsterker så er en fin måte å begynne med "punkt til punkt" lodding, kanskje en ett rørs (Single ended) med el84 eller 6v6 som utgangsrør. Som inngangsrør deler gjerne disse utgangsrørene en dobbel triode, en halv triode per kanal. Veit ikke hvor erfaren du er, med lodding og krets forståelse?Har kjøpt noen print på e-bay, og 2 av 3 er ikke brukandes, inneholder feil og grums. Det finnes hauger av skjemaer på verdensveven. Bare søk på for eksempel "Diy 6v6 se amp". eller el84... Bruker akkurat nå en el84 se som er triodekobla, og gir rundt 1,5watt i klasse A. Fyller stua med vellyd på et sett Klipsch RP 160M. Audiomix som er på dette forumet selger noen Hammond 125SE utgangstrafoer veldig rimelig. Disse låter veldig bra på HIfi, selv om noen sier noe helt annet. Har bygget seks til sju med diverse utgangsrør, og Single ended, og alle låter fremragende, selv om måledataene ikke viser det. I følge noen "gamle" rørnerder på et annet forum har fortalt Hammond at de bruker feil info/data/feil målemetode, men Hammond vil ikke høre på de. Har brukt utgangstrafoer som koster 3 til 4 ganger prisen til Hammond sine 125 SE, og jeg er jammen usikker på hvilken som låter best. Bruk russiske rør, helst kjøpt i Ukraina, knekk deg et skjassi, eller finn noe alu eller kobber, lag en treramme....
 
Sist redigert:

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Innlegg
54
Antall liker
46
Sted
Sande
Det mest "sikre" er vel å kjøpe et DIY-kit med "all inclusive".
Det kunne jo vært fra en av "the vendors" på DIYAudio ?? TubeLab, Victor Kung / Elekit m.fl.
+ at det finnes tråder til hjelp, om det ikke virker første gang ;)
Eksempel:
https://www.diyaudio.com/community/forums/elekit.134/
Har blant annet kikket på noen av disse:





Aller helst nr 1 eller 2, syntes nr 3 blir litt dyr mtp frakt.
Lyst til å prøve mest for gøy, stas hvis det virker.
Drømmelyden er ikke målet :cool:
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.100
Antall liker
20.423
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
nr 3 blir litt dyr mtp frakt
Klart, det kittet er jo komplett.
Nr. 2: Om du absolutt vil, så hellere dette, da EL-34 er bedre effektmessigt.
MEN........ om du er "noobie" og ikke har prøvet å rekne på elektronikk, ikke har måleinstrumenter, ikke prøvd
å lodde, var nokk ikke dette noe å gi seg i kast med som førstegangs-DIY´er.
Dette er bare PC-board og billigste Kinakomponenter. Ingen kasse, ingen utgangstrafo´er, ingen strømforsyning,
ingen transformator til samme, ingen rør, ingen kabler, ingen veiledning på å samle annet enn den printplaten, du ser.
Om du synes, at 100US$ er dyrt, så vil dette bli mange ganger dyrere, innen du er ferdig.
Vil du bygge en "ordentlig" rørforsterker som førstebygg, da kjøp et komplett kit. Da er du garantert ett nesten
sikkert resultat, om du følger veiledning til punkt og prikke.
Og forbered deg på 1000 USD........ og prøv å unngå Kinaselgere fra Ebay. Er ikke dette innenfor rekkevidde,
da er mitt råd, at du begynner med noe transistor-DIY først. Ikke for å ta modet fra deg, men rørbygge er IKKE
for nybegynnere ;)
 
Sist redigert:

duc916

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
2.327
Antall liker
2.538
Sted
Vestfold
Torget vurderinger
3
Og hvis du tenker at en transistor sak kunne være et alternativ som 1. forsøk så har du en del å velge i.
Jlh 1969 pre amp / hodetelefon forsterker får du fra ebay for en 2-300,- i kit. Du vil trenge en trafo i tillegg + evn kasse å ha den i, og noen rca chassis kontakter til inn-ut. Har en slik og det er grei lyd i den, men min brummer litt.
Og det finnes en ganske omfattende tråd på diyaudio.com for den. Får en det ikke til, så er det ikke allverdens med $$$ en har brukt på det.

Et annet men litt dyrere eks kan være Nelson Pass sin ACP+, som også er en kombinert hodetelefon og forforsterker. Selges komplett på nettbutikken til diyaudio.com.
Det finnes sikkert mange fler.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
Har blant annet kikket på noen av disse:





Aller helst nr 1 eller 2, syntes nr 3 blir litt dyr mtp frakt.
Lyst til å prøve mest for gøy, stas hvis det virker.
Drømmelyden er ikke målet :cool:
Har kanskje sagt det før... Er veldig skeptisk til printkort til effekttrinn med rør, spesielt fra Kina, men ellers også. Etter noen rørskift, noe som gjør at loddepunktene på soklene etterhvert vil løsne. Surr og rot med layouten på printene, brum.. Hvis du vil bygge deg en rørforsterker, da bør du ta noe enkelt, kanskje ECL86 (så at Audiomix hadde slike på lager), som har en pentode og en triode i ett rør. Bygg en forsterker med et rør per kanal, og du får 3 til 4 Pentode watt Klasse A. Låter kanskje lite for noen, men jeg har en 1,5w klasse A (El 84 SE, triodekobla), og det fyller stua med vellyd. Det finnes haugevis av skjemaer på verdensveven, og hjelp får du av oss her?! Audiomix selger også Hammond 125SE utgangstrafoer til en rimelig pris, og han har sikkert også en trafo for anodespenning og glød også (Hammond 260 E passer fint). Lag deg ei alu-plate, type Bottlehead?, fest alt på denne plata av trafoer, brytere, pot-meter og sokler...Skal love deg at du vil bli overrasket over hvor høyt 3-4 watt klasse A kan spille.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.008
Antall liker
365
Torget vurderinger
10
 
Topp Bunn