DIY Vinylvasker (bildetråd)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
superhkm skrev:
vega65 skrev:
Du burde prøve å gi pickupen et lite bad også.Til det trenger du bare et lite glass med feks 70% sprit.
Er det nå egentlig en god idé å legge PUer på sprit...er de ikke ofte limt ?
Sprit er ikke noe effektivt middel til å løse lim. Det kommer selvfølgelig an på limet. Om stiften kan renses på denne måten vet jeg neimen ikke.
Men jeg er ikke spesielt skeptisk. Ikke før det foreligger noe konkret om at det ikke vil gå.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
superhkm skrev:
vega65 skrev:
Du burde prøve å gi pickupen et lite bad også.Til det trenger du bare et lite glass med feks 70% sprit.
Er det nå egentlig en god idé å legge PUer på sprit...er de ikke ofte limt ?
Sprit er ikke noe effektivt middel til å løse lim. Det kommer selvfølgelig an på limet. Om stiften kan renses på denne måten vet jeg neimen ikke.
Men jeg er ikke spesielt skeptisk. Ikke før det foreligger noe konkret om at det ikke vil gå.
Jeg ville være mer bekymret for gummien i dempingen av armaturet enn for limet ...

mvh
KJ

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.991
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Det er sikker lurt å ikke prøve seg frem med en grisedyr stift som prøvebader ;D
Men vi har kjørt allverdens følsomme ting i ultralyd.I min sammenheng har jeg ikke registrert at gummi aktige materialer tar skade.ultralyden er egentlig utrolig skånsom.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Hei igjen!
Tenkte jeg skulle tilføre tråden litt flere bilder.

Fant ut etter hvert at jeg skulle ha et kulelager i opphenget til driverhjulet for å avlaste litt.

Et nærbilde sier mer enn tusen ord ;D

Det blir en stopper på hver side av platebunken:

Her med mellomleggskiver. Blir spennende å se hvor mange plater jeg kan vaske " i slengen" Blir nok plass til noe sånn som 15 LP'er tenker jeg.

Og et lite nærbilde igjen :)

og litt skrått fra siden:

Nå er det ikke lenge før jeg tar meg en tur ned til Audiomix og henter motorkassa. Blir veldig spennende å prøve opplegget første gang.

Her en liten smugtitt på litt av det som skal bli det nye lytterommet etter hvert, og som snart er ferdig. Elektrikeren var her på fredag å la opp strøm. Selvfølgelig også egen 16A kurs til godsakene ;D

Mangler bare litt listing og siste finish, så er det klart

mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Topp rensemetode og eksepsjonell utførelse :)
Pussig at det bare er noen få "særinger" som har tent på dette.
Til tross for vitenskapelig bevis: "Om noen ønsker en vitenskapelig betraktning som nok er overførbar:Jeg kjøpte min etter å ha lest en artikkel i The lancet på begynnelsen av 90 tallet.Der er effekten av ultralyd rensning dokumentert å være en forutsetning for å oppnå så rene instrumenter at en oppnår en akseptabel effekt av etterfølgende sterilisering."
Er det interesse for artikkelen, kan den sendes.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
KJ skrev:
Hilke(n) frekvens og «signalnivå» arbeider disse karrene på?
Hvilke type transduser brukes?
mvh
KJ
Hei KJ!

Beklager, men jeg har klart å "overse" spørsmålet ditt.
Det jeg vet,( tror jeg ;) ) er at det sitter 3 transdusere som opererer i 40 KHz området.
For å få et mer utdypende svar, så tror jeg Audiomix må på banen. Han er nok den rette personen til å fortelle mer om konstruksjon og virkemåte.

mvh
Lars

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
....
Hei KJ!

Beklager, men jeg har klart å "overse" spørsmålet ditt.
Det jeg vet,( tror jeg ;) ) er at det sitter 3 transdusere som opererer i 40 KHz området.
For å få et mer utdypende svar, så tror jeg Audiomix må på banen. Han er nok den rette personen til å fortelle mer om konstruksjon og virkemåte.

mvh
Lars
Takker okke som ;)

En operasjonsfrekvens på omkring 40K Hz er omtrens det samme som de transduserne jeg vurderer å bruke. De er vanntette, så jeg antar de kan benyttes direkte i tanken. Den største utfordringen er kanskje å finne ut av hvor mange som må til får å oppnå noen effekt.

mvh
KJ

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Kor mykje effekt er det snakk om her til transducerane? Skal dei ha sinus inn eller er det pulsar som på ekkolodd?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.765
Torget vurderinger
1
PX4 skrev:
Kor mykje effekt er det snakk om her til transducerane? Skal dei ha sinus inn eller er det pulsar som på ekkolodd?
De jeg vurderer er 4018-typen av disse fra Elfa. De har en spesifisert følsomhet for 100dB SPL (i luft) for 10V inn, og den kan drives med firkantsignaler. Jeg oppfatter at dette er piezoelektriske transducsere, så den kapasitive lasten på 2 nF er antagelig dominerende, jeg har ikke regnet på hvor mye effekt dette blir fra 10V.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sjekk sidene til Branson.Jeg har ikke adressa her, men det er lett å finne. På de sidene finnes det enormt mye informasjon om ultrasonic rensing, transducere og mye annet som det benyttes ultralyd til.
Stemmer med 40kHz.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
I dag har jeg limt alle delene sammen, så nå er det for sent å gjøre forandringer.( i hvert fall på dette eksemplaret).
Hadde problemer med å finne ut hvordan jeg på en lettvint måte skulle forbinde akselen som platene skal sitte på, med det store hjulet, og plutselig slo det meg. Jeg hadde vært inne på å sette i en splint gjennom de to delene, men ønsket noe enda mer lettvint.
Her er resultatet. Kunne vært gjort litt mer profft, men jeg tok bare en tang og klemte sammen enden på røret, og det samme på akselen.

Hvis noen der ute har en skikkelig god idè på en bedre løsning, spytt ut ;D ;D

To klemmer med umbraco skruer holder platene sammen:

På motsatt side, vil akselen kun ligge i u sporet. Med en omdreining på 1/ 5 min, blir det vel neppe noe særlig friksjon ;D

Og til slutt et bilde av hele sulamitten. Nå mangler bare motoren, som Audiomix har, så er det oppe å går.
Drar til kongsberg mandag ettermiddag, og tar sluttmonteringen der.
Og jeg regner med at Hans får vasket noen plater som første mann :)

Kommer tilbake med bilder av sluttproduktet, og en beskrivelse av hvordan dette virker!

mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Her er alt klart Lars :)
Dette må bli årets DIY løsning! Tidlig i sesongen, men skal bli vanskelig å slå.
Originalt, "vitenskapelig" dokumentert metode og en gjenomføring som er umulig å slå.
Flotte bilder tar du også Lars (til tross for "feil" kamera ;))

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.533
Torget vurderinger
4
Veldig bra. Er spent på resultatet

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.991
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
knallbra .du har vel lagt inn mulighet for å øke turtallet drastisk om en ulekker plate skulle prøve aa snike seg til en rens

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
I og med at den første alltid er en prototype, finner man ut feil og løsninger etter hvert.
Etter å ha montert og limt den sammen, oppdaget jeg plutselig at jeg måtte fjerne hele stativet fra vaskeren for å komme til bryterne på panelet til vaskeren. Det var jo veldig dumt og klønete da :eek:
Ok, da var det bare å sette i et stort bor, og borre to hull.
Nei, fire hull må det bli, ellers blir hjulet tyngre på ene siden kontra andre. Som dere ser på bildene, blir jo ikke dette så veldig pent. Men det skal rettes på til det ferdige stativet som blir sluttproduktet.
Nå er det ikke mer enn et par timer, så setter jeg meg i bilen og reiser til Kongsberg og Audiomix. Dette blir uhyggelig spennende. Tror jeg må ta meg en tur ned i kjeller'n og finne frem noen gamle skitne plater og ta med meg.
Han Hans har jo bare strøkne plater etter hva jeg husker ;D ;D

Inntrykk kommer!!

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
sclalars skrev:
Tror jeg må ta meg en tur ned i kjeller'n og finne frem noen gamle skitne plater og ta med meg.
Han Hans har jo bare strøkne plater etter hva jeg husker ;D ;D
Mvh
Lars
Var sikker på at du skulle i kjelleren for å ta opp en god vin jeg :)
Forrige gang vi testet vaskemaskinen hos meg..............helt manuelt..........snublet jeg og mistet vinylen på peisen. Den ene siden er ikke spillbar for å si det mildt. Hjelper nok ikke med ultralyd en gang.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Alt tar litt tid. Lars kom med vaskemaskinen og stativet. Jeg hadde alt klart, men var obs på at vi kanskje måtte tilpasse litt. Det fungerer, men det ble ingen storrengjøring av vinyl i går. Noen tilpassninger må gjøres slik at alt går rundt slik vi har tenkt. Det ordner Lars ganske snart :)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Problemet som oppstod, var at lageret var satt litt for lavt i stativet slik at platene traff kanten på vaskekaret. Meningen er at vannet ikke trenger å gå lenger opp enn til et par cm under label'en.
Så var en tur innom jobben i dag, og lagde et nytt stativ og litt større hjul (med utsparring til bryter)pga heving av lager
Nå må det bare limes, så kommer jeg tilbake med nye bilder.

Noen små set back's må man regne med ;D

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Den var jo skikkelig diy da ;D ;D
Det eneste jeg har å innvende mot denne, er at den kun vasker 1 plate ad gangen. Ellers var den jo skikkelig oppfinnsom, og antageligvis enda billigere å lage enn min.

Men var det bare meg som sleit med Engelsken her? Synes det innimellom var bare vrøvl?

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Bad news for me :'(
Ser ut til at det ikke ordner seg før etter påsken med prosjektet. Nå har jeg forhåpentligvis fått orden på alle problemer, men får ikke mulighet til å ordne det før neste onsdag.
Sånn er det å drive med utvikling :)
Hadde håpet å få vasket alle platene mine i løpet av ferieuka, men den gang ei.

Så da får jeg vel bare ønske alle som er innom tråden en God Påske så lenge!!
Me sjåast!

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Det ordner seg Lars :)
Kanskje min tur i pinsa?
Skal du vente så lenge da Hans? Jeg er så sikker på at dette kommer til å virke helt suverent, når alt faller på plass.
Bare bestill deg en ultralyd du, så jeg får målene på den ;) ;D

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Ser fram til noen hverdager igjen Lars :)
Ja, det er noe dritt å sitte hjemme å sløve ;D
Skal bli godt å komme i gang med noe "MILU" igjen
mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
sclalars skrev:
Audiomix skrev:
Ser fram til noen hverdager igjen Lars :)
Ja, det er noe dritt å sitte hjemme å sløve ;D
Skal bli godt å komme i gang med noe "MILU" igjen
mvh
Lars
Folk er så forskjellige.
Godt at vi ikke er det ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ja, da var påsken over, godt og vel ;D
Og da er det vel på tide med en liten rapport, eller hur? Og noen bilder selvfølgelig.
Løsningen for å komme til bryterne på vaskeren på en grei måte måtte løses, og resultatet ble slik:

Motoren ble satt til 7-8 volt og fikk ca 11-12 omdr. pr min, noe som gir det store hjulet 1 omdr på 4 minutter. Så fort går det ikke, og det var også meningen.

Fikk prøvd den for første gang ordentlig, og uten noen form for problemer i dag. Og jeg må si det, jeg er meget fornøyd med resultatet.
Hadde noen plater som ikke så ut i måneskinn, og som jeg så vidt torde å spille på, kun for å høre hvor jævlige de var. Lot de gå 20 minutter i vaskeren, og ferdig vasket og tørket så ut som de kom rett fra butikken :eek:
Bunnen av karet på vaskeren var full av smådritt etterpå, noe som er veldig positivt i denne forstand.
Her ser dere hvordan vannet "durer" mens vaskingen pågår:

Displayet viser grader til venstre (kan reguleres) og hvor lenge den skal gå til høyre. Regner med at ca 15 minutter er nok til middels skitne plater. Da har de fått en 4-5 omdreininger i vannet.

Og til slutt et par bilder av hele oppsettet ferdig:

Det neste nå, blir å lage et tørkestativ som jeg kjapt kan flytte de ferdige vasket platene over til for avdrypping.
Og ikke bli overrasket hvis det dukker opp i tråden her snart ;) ;D

Vel, dette kan jeg trygt anbefale dere å prøve. Ikke bråker det, som de fleste vinylvaskere gjør, og ikke er det noen form for kontakt med vinylen under vaskingen. Bare å sette i gang, og forlate (les: høre musikk) så er de ferdige vasket etter en kort stund.

Takk for meg i mens!

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Supert Lars!
Maken til utførelse finnes ikke på denne kloden :)
Nå er jeg ikke alene om påstanden om at ultralydvasking er best ;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Supert Lars!
Maken til utførelse finnes ikke på denne kloden :)
Nå er jeg ikke alene om påstanden om at ultralydvasking er best ;)
Har hatt trua på dette lenge jeg nå ;D
Og nå har jeg fått bekreftelse i tillegg, det er ikke dårlig. Hvis du har tanker om å få deg en du også, prøv å få kjøpt deg en som er den samme som min, så sparer du meg for mye prøving og feiling ;)
Jeg lager den til deg på dagen jeg vettu!!
Dette var skikkelig stas Hans. Er superfornøyd med resultatet. Det tok sin tid, men det var det verdt.
Og nå begynner øret mitt å bli bedre også, så nå er alt bare fryd og gammen her i huset ;D ;D

mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.183
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Har du forsøkt å blåse øret rent med 40kHz?
Voks og annen dritt kommer bare til å sprute ut. Vips, så hører du som en tenåring ;)

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
27.613
Torget vurderinger
27
Dette ser utrolig flott ut Sclalars, virkelig imponerende.

Hva med å lage et munnstykke til en støvsuger (og et mellomkar?) slik at du kan få sugd opp fukten? Skulle være enkelt og greit og like kjapt som å henge dem til tørk.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Har du forsøkt å blåse øret rent med 40kHz?
Voks og annen dritt kommer bare til å sprute ut. Vips, så hører du som en tenåring ;)
Ja, eller inn :eek:
Det ender vel opp med at jeg har 2 trommehinner på andre si'a ;D ;D
Har vasket en del plater i dag også. Utrolig hvor mye dritt det blir igjen i karet, selv om platene i utgangspunktet ser rene ut :D
Dette var et skikkelig sjakktrekk Hans, takk skal du ha for å gitt meg ideèn! :D Det er godt å ha kyndige venner. Jeg venter bare å få gjengjelde tjenesten til deg jeg nå ;)

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Fosse skrev:
Dette ser utrolig flott ut Sclalars, virkelig imponerende.

Hva med å lage et munnstykke til en støvsuger (og et mellomkar?) slik at du kan få sugd opp fukten? Skulle være enkelt og greit og like kjapt som å henge dem til tørk.
Ja, det er forsåvidt en god idè, men det virker som å lufttørke dem går helt greit. Den skiten, eller støvet om du vil, som blir liggende opp flaten utgjør jo ikke noe særlig problem. Det tar vi fort bort med platebørsten etterpå. og litt av meningen var å slippe støyen fra støvsugeren ;)

Endelig begynner øret mitt å normalisere seg igjen også Fosse. Jeg slo på anlegget mitt for første gang siden 10 februar. Trodde nesten det skulle bli permanent denne gangen. Har ikke hatt broblemet så lenge noen gang. Som oftest går det over etter en uke's tid. Så nå er jeg snart klar for aktiviteter i OAS igjen. Har liksom ikke vært noe vits å bli med forkjellige besøk med hørselvern ;D

mvh
Lars

L

Ludo

Gjest
Oisann, nå ble jeg skikkelig imponert over dere to nok en gang, Sclalars og Audiomix! Det er virkelig artig å se hva dere kan få til!
Ser ut til å funke perfekt samtidig som det kan vises frem :) Grattis - bra jobba!!

P

Parelius

Gjest
Dæven, dette så utrolig bra ut! Det er i slike stunder at jeg nesten forbanner fraværet av egne ferdigheter ut i DIY.

Du sier det ligger mye dritt igjen i karet; skulle vært artig om du tok en lydrens på plater som allerede var vasket på en vanlig platevaskemaskin, for å se hva som da ble liggende igjen i karet.

Ps. Jeg stiller gjerne noen av mine nyvaskede til rådighet.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Ludo skrev:
Oisann, nå ble jeg skikkelig imponert over dere to nok en gang, Sclalars og Audiomix! Det er virkelig artig å se hva dere kan få til!
Ser ut til å funke perfekt samtidig som det kan vises frem :) Grattis - bra jobba!!
Takker Ludo, vi gjør så godt vi kan ;D ;
Dette prosjektet er vel i utgangspunktet litt på kanten av "diy". Med det mener jeg utstyret som jeg har til rådighet. Antageligvis ikke så lett å "kopiere" for andre. Men det var først og fremst bruken av ultralyd som stod i fokus, det andre var bare "veien " mot målet. Jeg er sikker på at det er fullt mulig å lage en enklere variant som fungerer vel så godt, med andre materialvalg og utforming.

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
Dæven, dette så utrolig bra ut! Det er i slike stunder at jeg nesten forbanner fraværet av egne ferdigheter ut i DIY.

Du sier det ligger mye dritt igjen i karet; skulle vært artig om du tok en lydrens på plater som allerede var vasket på en vanlig platevaskemaskin, for å se hva som da ble liggende igjen i karet.

Ps. Jeg stiller gjerne noen av mine nyvaskede til rådighet.
Takker så mye!
Det kan vi saktens få i stand en test på Parelius. Jeg tror vi skal vente til jeg får laget meg et tørkestativ, som jeg nevner litt tidligere her.
Jeg tror ikke du blir så imponert hvis jeg stabler platene dine over dasslokket, som jeg gjorde med mine ;D ;D
Fant ut at med 10 plater på stativet, ble det så støtt at de kunne stå over dasslokket å rennne av seg.

Mitt nye tørkestativ (billig ;D ;D)

mvh
lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kan jo nevne sånn i forbifarten, at jeg for en god stund siden kjøpte albumet til Plant og Krauss. Har ikke giddet å spille den noe særlig, for det knitret noe så inn i helvet når jeg spillte den. (dårlig pressing?)
Den fikk en runde på 20 minutter i "shaker'n" i dag. Nå er den nesten helt tyst :eek: (fremdeles en svak antydning)
Jeg blir bare mer og mer imponert jeg, selv om det er subjektivt. Men til og med kona, som er totalt uinterressert i musikk reagerte på hvor tyst det var i stille partier på platene. Jeg bruker "test av plater" nå som unnskyldning for å få høre litt musikk ;). Vanligvis spiller jeg bare når hun ikke er hjemme, i og med at anlegget står i stua.

mvh
Lars

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.991
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Sjekk bunnfallet!!! En tror ikke at det kan være så mye usynlig dritt på det en vasker.Knallbra prosjekt.Når starter serieproduksjonen??
mvh vegard

Topp Bunn