DIY Vinylvasker (bildetråd)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
vega65 skrev:
Sjekk bunnfallet!!! En tror ikke at det kan være så mye usynlig dritt på det en vasker.Knallbra prosjekt.Når starter serieproduksjonen??
mvh vegard
Nå, har du lyst på en? ;D

Tror ikke markedet er så stort at dette er noe å satse på gitt ;D

Det er DIY vettu! ;)

mvh
Lars

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
Kan jo nevne sånn i forbifarten, at jeg for en god stund siden kjøpte albumet til Plant og Krauss. Har ikke giddet å spille den noe særlig, for det knitret noe så inn i helvet når jeg spillte den. (dårlig pressing?)
Den fikk en runde på 20 minutter i "shaker'n" i dag. Nå er den nesten helt tyst :eek: (fremdeles en svak antydning)
Jeg blir bare mer og mer imponert jeg, selv om det er subjektivt. Men til og med kona, som er totalt uinterressert i musikk reagerte på hvor tyst det var i stille partier på platene. Jeg bruker "test av plater" nå som unnskyldning for å få høre litt musikk ;). Vanligvis spiller jeg bare når hun ikke er hjemme, i og med at anlegget står i stua.

mvh
Lars
Hei sclalars!
Gratulerer med nok et nydelig og effektivt diy produkt.
Du er jammen meg flink med henda, dette har vi/jeg sett eksempler på før (MC ht. møbler bl.a.)
Jeg mener også at nevnte plate trolig må ha noe grums i spora.
Kanskje jeg skulle komme innom med et utvalg (300?) ;D ;D til helga for å få sjekket at det virker mener jeg ;)
Mvh.KW

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
KW skrev:
Kanskje jeg skulle komme innom med et utvalg (300?) ;D ;D til helga for å få sjekket at det virker mener jeg ;)
Mvh.KW
Du hadde vel ikke trengt å kjøpe mer enn 1 av den? ;D ;D ;D

Du må gjerne ta deg en tur, men ikke med 300 stk :eek: ;)
Kanskje jeg skulle starte et vaskeri? ;D

mvh
Lars

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
sclalars skrev:
KW skrev:
Mvh.KW
Du hadde vel ikke trengt å kjøpe mer enn 1 av den? ;D ;D ;D

Du må gjerne ta deg en tur, men ikke med 300 stk :eek: ;)
Kanskje jeg skulle starte et vaskeri? ;D

mvh
Lars
Platevaskeriet Glalars
Tankene mine går til tvreklamen om guttungen som bruker husets oppvaskmaskin for å vaske alle kameratenes sine trehjulsykkler, mot et lite honorar ::)
Ja, kanskje jeg tar meg en tur, gir beskjed på forhånd eventuelt.
Mvh.KW

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Tok et par bilder etter vask av plater som i utgangspunktet så helt greie ut. men var de det? Neida, bare se her:

mvh
Lars

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
MÅ si meg mektig imponert over dette prosjektet!!! Har følt litt med, men hadde aldri trodd det kom til å bli så bra som dette her. Ser utrolig profft ut, (og dyrt ut)...

Tar du imot bestillinger??:) ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Tar du imot bestillinger??:) ;D
Tror det holder med å lage en til meg selv, og en til idè skaperen, Audiomix.
Ellers blir jeg bransjeaktør, og det har jeg ikke lyst til ;D ;D
Kan du ikke lage deg en selv? Trenger ikke å bli helt lik denne vettu. Kan helt sikkert lages litt annerledes, og med billigere materialer. Det er kun fantasien som setter en stopper for det ;)

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Tenk på all den dritten du IKKE kan se med øyet!
Det er microriller i en LP og det skal bare "mikro støv" til for å lage støy.
Ta en titt på en pick up diamant i et mikroskop og sammenlign med et hårstrå. Tenk så på at det kanskje bare skal partikkler som er hundredeler av dette igjen for å skape støy. Her er det nok det du ikke ser som er viktigst.
Lars lot seg inspirere av en ide og et dårlig test eksemplar hos meg. Så har han tatt dette absolutt helt ut.
Men for de som er i besittelse av mer en to tommeltotter og mindre avansert utstyr er det faktisk mulig å lage dette med enkle midler. Jeg har brukt et ultralyd bad og håndkraft i mange år. Veldig mange år.
Til vinyl, urverk deler, forgassere og mye annet.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Tror det holder med å lage en til meg selv, og en til idè skaperen, Audiomix.
Ellers blir jeg bransjeaktør, og det har jeg ikke lyst til ;D ;D
Kan du ikke lage deg en selv? Trenger ikke å bli helt lik denne vettu. Kan helt sikkert lages litt annerledes, og med billigere materialer. Det er kun fantasien som setter en stopper for det ;)

Mvh
Lars
[/quote]

Etter å ha følt med litt på tråden din så har eg fått lyst til å lage ein sjølv. Må bare spare litt penger først.
Stor innsperasjon kilde dette prosjektet ditt!;)

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Psychonaut skrev:
Etter å ha følt med litt på tråden din så har eg fått lyst til å lage ein sjølv. Må bare spare litt penger først.
Stor innsperasjon kilde dette prosjektet ditt!;)
Det er det som er flott med diy. Og meningen er som sagt at andre skal få inspirasjon til å lage noe med sine egne hender. Lykke til, det blir nok bra .

mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Glem Kina. Hvis du ikke har noe helt konkret da.
Dette er amerikanske saker. Ikke noe kinamikk ;)
Gruppekjøp?
Jeg er ikke sikker på definisjonen av "gruppe", men ser ikke for meg at det er veldig mange som kommer til å lage noe tilsvarende.
Hvor mange er det som har vinyl i hyllene?
Hvor mange er det som har latt seg overbevise om at denne teknikken er den beste?
Hvor mange kan seriøst tenke seg å lage noe slikt?
Og til slutt gjennomføre det?
Det billigste er å finne noe som passer på ebay. Slik Lars gjorde.
Pass bare på at lengde og dybde er stor nok til en LP. Bredden er ikke kritisk. Du vil uansett kunne ta 10 stykker i slengen.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2
Audiomix skrev:
Glem Kina. Hvis du ikke har noe helt konkret da.
Dette er amerikanske saker. Ikke noe kinamikk ;)
Gruppekjøp?
Jeg er ikke sikker på definisjonen av "gruppe", men ser ikke for meg at det er veldig mange som kommer til å lage noe tilsvarende.
Hvor mange er det som har vinyl i hyllene?
Hvor mange er det som har latt seg overbevise om at denne teknikken er den beste?
Hvor mange kan seriøst tenke seg å lage noe slikt?
Og til slutt gjennomføre det?
Det billigste er å finne noe som passer på ebay. Slik Lars gjorde.
Pass bare på at lengde og dybde er stor nok til en LP. Bredden er ikke kritisk. Du vil uansett kunne ta 10 stykker i slengen.
Linken til Psychonaut pekte til Hong Kong og pakker på 6 stk, men det var Eumax, så kinamikk er det vel ikke.
Bare et forsøk på å være kreativ, utgiftene til selve tanken er jo ganske moderate, selv på ebay.

Gjennomføre ? Tja, selv med håndsveiv virker denne løsningen mer praktisk enn andre maskiner man har sett.

For min egen del tror jeg jeg skal lære litt av alle de halvferdige prosjektene jeg har liggende ( jeg snakker ikke bare Audio ) og ordne en motorløsning først. Riktig giret trenger den vel strengt tatt ikke være sterk i det hele tatt. En liten tass fra en gammel kassettspiller e.l. bør vel egentlig kunne holde ?

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
superhkm skrev:
Riktig giret trenger den vel strengt tatt ikke være sterk i det hele tatt. En liten tass fra en gammel kassettspiller e.l. bør vel egentlig kunne holde ?
Plukk timermotoren ut av en gammel vaskemaskin. den tror jeg går med ca. 1RPM.

mvh

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Ang. Gruppekjøp.
Jeg har sendt noen mailer og kan klare å skaffe den digitalt styrte Eumax ultralyd renseren med 6l kar og kurv for 2200,-. (220v)
Det billigste jeg har funnet ellers er £159 på eBay. Da kommer £27 i frakt og moms+gebyrer i tillegg.
Totalt blir det ca 2400,- og det er for den analogt styrte utgaven. Den digitale har jeg ikke funnet med 220v.
Det er ikke så forferdelig mye å tjene på dette m.a.o. Men om noen er interesserte så kan jeg som sagt skaffe til 2200,-.
Prisen forutsetter forhåndsbetaling og minst 5 interesserte. Prisen på 2200,- er ferdig levert hjem til kjøper inkl. alle utgifter.
Etter at penger er overført selger i HK, så tar det ti dager å levere varene.

Om noen er interesserte så kan de sende meg en PM. Dersom interessen er stor nok til at det blir handel, så lager vi en tråd hvor jeg kan oppdatere underveis.

EDIT: Vil bare presisere at prisen er selvkost, og at jeg ikke gjør dette for å tjene penger. Vi er fire stykker allerede, så det er bare å henge seg på.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Kjempemoro at interessen for måten å vaske plater på er stigende. Og for de med 10 tommeltotter, kan jeg sikkert være behjelpelig med å lage et stativ og evt stort hjul, men jeg må i så fall gjøre det når jeg har tid. Dette får vi i så fall ta på PM. Jeg vil ikke gjøre noe kommersiellt ut av dette, men er villig til å hjelpe til.

mvh
Lars

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.385
Torget vurderinger
2
Stort hjul og stativ skal ihvertfall jeg klare, om ikke så lækkert som ditt.

Men jeg ser fort at motor/gir blir en utfordring. Alle tips tas imot. Med takk.

Psychonaut

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2008
Antall liker
6
Thomas_K skrev:
Ang. Gruppekjøp.
Jeg har sendt noen mailer og kan klare å skaffe den digitalt styrte Eumax ultralyd renseren med 6l kar og kurv for 2200,-. (220v)
Det billigste jeg har funnet ellers er £159 på eBay. Da kommer £27 i frakt og moms+gebyrer i tillegg.
Totalt blir det ca 2400,- og det er for den analogt styrte utgaven. Den digitale har jeg ikke funnet med 220v.
Det er ikke så forferdelig mye å tjene på dette m.a.o. Men om noen er interesserte så kan jeg som sagt skaffe til 2200,-.
Prisen forutsetter forhåndsbetaling og minst 5 interesserte. Prisen på 2200,- er ferdig levert hjem til kjøper inkl. alle utgifter.
Dette er jo eit genialt tiltak!!! Men typisk at det kommer når eg er blakk!! Ikkje så enkelt for ein student å spare seg opp penger. Men som sakt så må eg si at dette tiltaket er veldig bra.

Men du skriver du ikkje finner den digitale vaskeren med 220V, men står jo på siden at en får den både i 110V og 220V. Henta fra siden http://kwunwahitl.trustpass.alibaba.com/product/11556557/Eumax_Digital_Ultrasonic_Cleaner.html står; both 110 or 220V are available

Thomas_A

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.07.2002
Antall liker
2
Psychonaut skrev:
Thomas_K skrev:
Ang. Gruppekjøp.
Dette er jo eit genialt tiltak!!! Men typisk at det kommer når eg er blakk!! Ikkje så enkelt for ein student å spare seg opp penger. Men som sakt så må eg si at dette tiltaket er veldig bra.

Men du skriver du ikkje finner den digitale vaskeren med 220V, men står jo på siden at en får den både i 110V og 220V. Henta fra siden http://kwunwahitl.trustpass.alibaba.com/product/11556557/Eumax_Digital_Ultrasonic_Cleaner.html står; both 110 or 220V are available
Jeg har ikke funnet 220v utgave med digital styring på eBay eller liknende.
Den jeg får tak i er 220v MED digital styring.

Men la oss nå ikke kuppe tråden til scalars helt her. Jeg lager en ny tråd om dette senere i kveld.

EDIT: Ny tråd her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,22020.0.html

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Anser du deg ferdig med vaskemaskinen nå Lars?
Venter til i morgen med å purre på Branson. Enten har de ikke svart eller så er svaret sortert som spam :(

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
;D
Ja, det gjør jeg faktisk. Fikk vasket 50 LP'er helga, og de blir så utrolig bra. Klarer å vaske resten snart, så da er det bare å selge den ;D ;D
Nei da, berre kødder. Denne blir nok i mitt eie så lenge jeg kommer til å spille vinyl.
Skal ikke du ha en ny snart?

Mvh
Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
sclalars skrev:
Audiomix skrev:
;D
Ja, det gjør jeg faktisk. Fikk vasket 50 LP'er helga, og de blir så utrolig bra. Klarer å vaske resten snart, så da er det bare å selge den ;D ;D
Nei da, berre kødder. Denne blir nok i mitt eie så lenge jeg kommer til å spille vinyl.
Skal ikke du ha en ny snart?
Mvh
Lars
Fikk du svaret fra Branson? Beroliget? Ser ikke ut til at de har våknet der borte ennå. La svaret inn etter ditt siste.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Fikk du svaret fra Branson? Beroliget? Ser ikke ut til at de har våknet der borte ennå. La svaret inn etter ditt siste.
Ja, så svaret de hadde gitt deg. Men dette visste du og jeg, vettu ;D ;D
Du har ikke hengt deg på gruppekjøpet?

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Fikk 130 stk LP'er av svogeren min, og noen av dem har vært med på en del fester, og ser ikke alt for bra ut.
Vasket 40 av dem i dag, og det er nesten utrolig hvor mye skitt det kan skjule seg i rillene på disse platene:

Lars

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Kan vi ved en passende anledning se bilder av filteret etter at du har sortert ut møkka fra spriten?

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.068
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Det likner det jeg pleier å tømme ut av min VPI 16,5 renser....det ser av og til mye værre ut!

Arne K

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Kan vi ved en passende anledning se bilder av filteret etter at du har sortert ut møkka fra spriten?
He he, ser du kluten på det øverste bildet?
Jeg bruker kluten over et kaffefilter, (eller rettere sagt 7-8 filtere før jeg er ferdig) når jeg øser over på kanna igjen. Kluten tar den største møkka, og kaffefilteret det minste. Kluten må skylles til stadighet så det er vanskelig å vise deg noe sortert møkk gitt ;D Du får nok nøye deg med å se det som er på bildet :)

Lars

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.962
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Synes bildene av bunnfallet taler for seg jeg.Må få gratulere med et flott gjennom ført prosjekt .effekten til denne renseren er det vel ingen som lurer på lenger. :)

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
311
Hei
Lurer på en "langtidsvurdering" av denne vaskeren nå?
Noen "feil" ?
Noe som kunne vært forbedret?
Mvh Jan I

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.912
Torget vurderinger
4
Som Parelius nevner tidligere i tråden hadde det vært interessant å se hvordan karet så ut etter rensing av plater som allerede har vært igjennom en "konvensjonell" platerenser.
Tanken på at platene mine kanskje ikke blir helt rene er jo ganske nevrosegenererende ;)

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.962
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Tipper det ser temmelig likt ut som på bildene av kar med bunnfall.slutter aldri å forundre meg over hvor mye møkk som bankes løs fra gjenstander som har vært skrubbet oppvaskkmaskinvasket og nøye rengjort før ultralyd.Metoden ER non plus ultra.

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Antall liker
1
Eg fekk meg same type vaskar som er omtalt i denne tråden. I dag fekk eg endeleg tid til å starte han. Eg hadde to små variable kondensatorar som skulle rensast. Desse er ca 1 x 2 cm store og har forsølva metallplater som ein kan vri saman og dermed endre kapasiteten. Etter 20 min og 35 - 40 grader i vatnet, var dei gullande reine, men sølvbelegget vart ikkje blankt igjen. Det var litt skuffande, men det er vel eit slags sølvoksyd som ikkje let seg fjerne på denne måten. Oppmuntra av resultatet fekk ein ganske stor og svært møkkete variabel kondensator seg ein omgang på i alt 40 min. Vatnet vart nesten grått og han ser mykje betre ut, men han kunne nok hatt ei stund til oppi der.
Ein bra start. Vinyl next. Dette vert gøy.

Men himmel og hav som denne vaskaren bråkar! Eg tenkte at ultralyd er det ingen som høyrer i motsetning til støvsugarvaskaren som eg akkurat har kvitta meg med. Eg og katten er heilt samde i at støvsugarar er helvetesmaskiner og bør unngåast. Denne bråkar ikkje så mykje, men det er merkeleg mykje spetakkel likevel. Eller er det berre min som lagar slik støy? Eg har lurt på om det kan vere noko laust inne i han.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.151
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sølvoksyd (eller noe sånt) tror jeg må fjernes på kjemisk vis.

Egentlig burde ikke en slik vaskemaskin lage hørbar lyd. Jeg tror mye av bråket kommer fra resonanser i boksen. Det kan umulig komme fra transducerne som går på ca 40kHz. Lars dempet en god del med "asfaltplater" på innsiden der det er plass. Min egen (Branson) lager og en del støy, men det er kun i selve blikket / stålet. Dempes til nesten ikke noe ved å holde hardt rundt vaskeren. Regner med at jeg kan kurere dette ved litt fornuftig lyddemping og tilstramming. Min er trolig 40 år gammel.

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
2.962
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Eller var det kontakt mellom karet og det du renset?Finnes en del effektive rensemidler til ultralyd, for alminnelig møkk: www.norskdentaldepot.no feks. noen av disse er effektive.Og kan dumpes i vasken med god samvittighet :)
mvh vegard

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.721
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
PX4 skrev:
Men himmel og hav som denne vaskaren bråkar! Eg tenkte at ultralyd er det ingen som høyrer i motsetning til støvsugarvaskaren som eg akkurat har kvitta meg med. Eg og katten er heilt samde i at støvsugarar er helvetesmaskiner og bør unngåast. Denne bråkar ikkje så mykje, men det er merkeleg mykje spetakkel likevel. Eller er det berre min som lagar slik støy? Eg har lurt på om det kan vere noko laust inne i han.
Som Audiomix sier, så åpnet jeg min og festet asfaltplater på alle tilgjengelige steder. Sørg også for at vaskeren står på et mykt underlag, f eks en tepperest. Det er så vidt jeg hører min surrer og går nå. Men det skal sies, at min har aldri hatt det støynivået som du beskriver her ???

Mvh
Lars

A

aair

Gjest
sclalars skrev:
PX4 skrev:
Som Audiomix sier, så åpnet jeg min og festet asfaltplater på alle tilgjengelige steder. Sørg også for at vaskeren står på et mykt underlag, f eks en tepperest. Det er så vidt jeg hører min surrer og går nå. Men det skal sies, at min har aldri hatt det støynivået som du beskriver her ???

Mvh
Lars
Min bråker også som et lite helvete. Fikk min fra gruppekjøpet her på HFS, dvs 42 kHz versjonen. Litt av vitsen med anskaffelse blir for min del borte, da jeg ønsket en stillegående platevasker.

Scalars, har du 24 kHz versjonen?

Knut

Topp Bunn