Dolbytor's anlegg og (mange) planer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• fbh71

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Vet jeg ikke, men storfint besøk har du hatt i kinoen ser eg ;)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Ja Bruce var innom en snarvisitt :)

Jeg har en MC252 til stående som i utgangspunktet er beregnet til surround back kanalene. Den kan brokobles, så planen er å kjøre en på hver surround kanal hvis jeg ikke går for surround back. Plassen er det litt verre med for da må MC501 inn i racket. Jeg tror nok det skal gå, men trangt blir det...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    I går fikk jeg koblet opp Klipsch SB-2 som midlertidige bakhøyttalere. Det er 2 små bokhyllehøyttalere som bare er plassert på gulvet i hvert sitt hjørne med elementene pekende mot hverandre. Etter litt småjusteringer på fase til subbene via SMS-1 var det klart for første runde med Audyssey auto-kalibrering. Det ble en skikkelig nedtur. Jeg kjørte bare 3 målinger, en i hver sitteplass i 3-seteren. Lyden skapte et slags ekko i ørene og var rett og slett ubehagelig å høre på. I tillegg så havner mesteparten av bassen i hjørnene bak, og ikke i sitteplass eller nærme bakvegg. Jeg hadde i utgangspunktet stor tro på at en stack i hvert hjørne foran skulle fylle rommet litt jevnere med bass, men den gang ei. Dette var litt sent i går kveld så jeg prøvde ikke på noen flere målinger eller "tweaks"...

Nå skal det sies at jeg nesten ikke har justert noe som helst, så dette blir kanskje som å rope "ulv" før man har sett den. Jeg er uansett litt småbekymret for bassen. Jeg ser for meg at man i verste fall må flytte på subbene og det innbefatter ommøblering av hele frontveggen. Lyden var jeg mer forberedt på at ikke var bra, men ble likevel overasket over at det ble dårligere etter rom-korreksjon. Jeg må nok starte med subbene og gå litt grundigere til verks der. Jeg får børste støv av Radio Shack'en og starte med litt enkle og grunnleggende målinger.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Roper nok litt ulv. Ikke stol på autokorrekesjon. Det kan drt gå galt. Prøv også å korrigere til en posisjon. Der du kun flytter mic innenfor 30cm. Har du flere preset?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er det XT32 utgaven av audessy du har på MC?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Nei det er kun MultEQ XT på denne. Jeg er usikker på antall presets, men vil tro at der er flere. Jeg har ikke brukt den på 2 år, så jeg merker at jeg har glemt noe ja.

Jeg tror det var kun 6 målinger (8 kanskje...) på denne, anbefaler du å kjøre alle 6 i sofaen nærmest mulig sitteposisjon? Måling nr. 1 er vel alltid i sitteposisjon eller?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Måling en er for å bestemme avstand til alle høyttalerene. Så den skal være midt i sweetspot.

De resterende tar du med 15-20cm i Radius rundt den første. Pass på at du får to litt bak, to på siden og to litt fremfor den første målingen. Da lager du en boble der hodet ditt skal vere inni. Har ikke testet xt. Men på XT32 så la audessy til en bassbost ( Dynamic Eq mener jeg den het) og en annen en som jeg ikke husker hva var. Begge de burde slås av. Audessy traff dårlig på delingen mellom fronter og subber og avstand på subbene hos meg også.

Har du høy rygg på sofaen så bør den reclines ned så godt som råd.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg fikk spørsmål om Dynamic et eller annet, men den aktiverte jeg ikke. Deling og størrelsen på høyttalerne var jo fullstendig bananas. Det er et stort minus at man ikke kan sette inn visse verdier før kalibrering og at disse opprettholdes. Etter kalibrering var delefrekvens på 40 og alle høyttalerne satt til Large, inkludert de små bakhøyttalerne. Jeg endret alle til Small og satte delefrekvensen til 80. Før hadde jeg Yamaha DSP-Z11 og akkurat det samme skjedde der. Måtte endre delefrekvens og størrelse på den også. Jeg har normal lav sofarygg så mikrofonen er over den.

Hvis det kun er 6 målepunkter totalt, ville du kun brukt feks 4 i tillegg til det første? Jeg tenkte da som en 5'er ser ut på en terning?

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jepp som en femmer på en terning.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Du bruker ikke REW da ?
    Hadde jo vært greit å sett hva som foregår i rommet med såpass heftig utstyr :)

nait$

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2014
    Antall liker
    444
    Torget vurderinger
    1
    Jeg fikk spørsmål om Dynamic et eller annet, men den aktiverte jeg ikke. Deling og størrelsen på høyttalerne var jo fullstendig bananas. Det er et stort minus at man ikke kan sette inn visse verdier før kalibrering og at disse opprettholdes. Etter kalibrering var delefrekvens på 40 og alle høyttalerne satt til Large, inkludert de små bakhøyttalerne. Jeg endret alle til Small og satte delefrekvensen til 80. Før hadde jeg Yamaha DSP-Z11 og akkurat det samme skjedde der. Måtte endre delefrekvens og størrelse på den også. Jeg har normal lav sofarygg så mikrofonen er over den.

Hvis det kun er 6 målepunkter totalt, ville du kun brukt feks 4 i tillegg til det første? Jeg tenkte da som en 5'er ser ut på en terning?
    Man har Dynamic EQ og Dynamic Volume i Audyssey. EQ delen legger inn en "tilpasset" housecurve ved gitt volum og Dynamic Volum komprimerer iht hva man setter. Fint om man har kinoen i naborommet for soverommet og husfruen finner ut at hun vil legge seg tidlig. Men ja det "dreper" dynamikken som et resultat av det.

Tror at årsaken til at man får en høyttaler satt til Large er fordi den finner ut at responsen er "god nok" til at den kan kjøres som large og da vil Audyssey også gjøre korreksjoner for hele passbandet. Dersom Audyssey finner ut at responsen er dårlig under 120Hz f.eks og setter en høyttaler til small på bakgrunn av det, så blir ikke den høyttaleren korrigert under 120Hz og dermed ikke veldig lurt å velge lavere deling enn det. Så mao audyssey kommer med anbefaling på lavest deling som du kan kjøre med for en gitt høyttaler, ikke hva som kanskje er optimalt for ditt oppsett.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er riktig som naits er inne på.
    Du kan fint dele høyere enn det audessy setter som deling. Men ikke lavere.

Begge de Dynamic greiene bør slås av. Er en stund siden jeg hadde audessy her. Men husker jeg vekslet på en av de Dynamic greiene mellom off og low på musikk. Jeg spillte musikk med audessy bypass L+R slik at audessy tok seg av subbene. Vet ikke om det kan gjøres med XT.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takker for tips! Det er flott å få noen gode råd på veien, som kan bli lang forøvrig :)

Jeg hadde tenkt å starte litt forsiktig i kveld, men jeg mistet piffen litt her. Jeg får prøve igjen i morgen og når jeg kjører ny romkorreksjon skal jeg prøve dine tips Retep. Da blir det 5 eller 7 målinger ganske nærme hverandre i sofaen.

Vedrørende deling så følte jeg at 80Hz var den som ga best resultat. Det er mulig at det er som dere sier over her. Jeg har som sagt gjort akkurat det samme på Yamaha sin YPAO korreksjon tidligere. Det er jo enkelt å forandre på, men jeg stusser jo på disse resultatene og at man må endre dem i etterkant. Hvis jeg måtte levd med de innstillingene, så hadde jeg ikke hatt hjemmekino :rolleyes:

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Du bruker ikke REW da ?
    Hadde jo vært greit å sett hva som foregår i rommet med såpass heftig utstyr :)
    Nei jeg bruker ikke REW. Jeg har aldri gått i dybden på dette og i mitt tidligere rom var jeg ganske fornøyd med manuell innstilling av subber og resultatet romkorreksjonen ga :)

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Her er forøvrig sofa og måleutstyret. Mikrofonen er litt over ørehøyde, nærmere toppen av hodet. Jeg regner ikke med at det har så mye å si? For en lengre person ville det jo passet akkurat...:rolleyes:

image.jpg

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skinn... Dekk til sodaryggen med er pledd.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg regnet med at jeg fikk beskjed om å kjøpe ny sofa i stoff, så jeg visste ikke om jeg burde legge ut bildet....;)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Trenger ikke å kjøpe ny sofa. Skjønner godt de som vil ja skinn. Mye lettere å holde rent feks. Det viktigste er at den har lav rygg. Noe det ser ut til at den har.

Ta et tykkt pledd og legg over ryggen på sofaen. Ivertfall når du kalibrerer med Audessy. Dette vil hindre en god del kanselleringer oppover i frekvens. Slik at målingene og korresjon vil bli mer riktig. Om du lar pleddene ligge der. I andre og tredje setet under " jeg er alene og koser meg modus" så gjør de ikke noen skader.

Dess tykkere pledd jo bedre. Prov ivertfall.

vidarje

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Antall liker
    3.801
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Enig med Retep, legg et pledd i sofaen. Jeg får jevnest respons med fleecepledd, 8x12_TOM bruker saueskinn har jeg lest. Jeg har best erfaring med å gjøre alle målingene innenfor en kube på ca 30x30x30cm med min Denon AVR2310.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takker for tips igjen! Pledd skal brukes, i alle fall under kalibrering.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nei det er kun MultEQ XT på denne. Jeg er usikker på antall presets, men vil tro at der er flere. Jeg har ikke brukt den på 2 år, så jeg merker at jeg har glemt noe ja.

Jeg tror det var kun 6 målinger (8 kanskje...) på denne, anbefaler du å kjøre alle 6 i sofaen nærmest mulig sitteposisjon? Måling nr. 1 er vel alltid i sitteposisjon eller?
    Oi, MultiEQ, gjør ikke mye i bassområdet der. Du som har slikt godt utstyr burde ha en en RK i samme klasse...

https://www.minidsp.com/products/dirac-series/ddrc-88a

Jeg har en slik og den er meget meget bra, parkerer Audyssey på alle områder.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Takk for videoen authentic! Jeg tar med meg noen småtips fra den :)

Vedrørende bassområdet så har jeg brukt 2 stk. Veldodyne SMS-1 til manuell kalibrering der. Nå er det satt opp sånn at man kan kalibrere høyre og venstre side individuelt før eller etter at man har kjørt RK. Dette fungerte greit i mitt gamle rom, men det betyr ikke at det fungerer greit i det nye. Hvis det er nødvendig med noen nye "duppedingser", så får vi ordne det.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg får etterhvert hjelp til kalibrering Geir Arne Nilsen (ganilsen her på forumet). Etter samtaler med han og mye tankevirksomhet er jeg redd for at jeg må prøve å flytte på subbene. Uten at jeg er noen ekspert, så var det dette som stod igjen i hodet mitt etter første testing. Jeg vil anta at det ikke er så lett å flytte bassen fra hjørnene og inn til sitteposisjon bare ved hjelp av kalibrering og akustiske remedier.

Et alternativ er å sette alle 6 subbene side ved side og racket fremdeles i midten, altså 3 subber på hver side av racket. Jeg tok noen mål i går kveld og det skal gå akkurat. Et annet alternativ er å nøye seg med 4 subber foran og ev sette opp 1 eller 2 bak hvis man føler behov for det. Da kan jeg feks. plassere effektforsterkerne i hjørnene foran og 2 subber på hver side av racket i midten. Da kan man også skyve fronthøyttalerne litt lenger bak i tillegg til at man fjerner "veggen" med subber bak dem. Da vil også sitteposisjonen kunne trekkes lenger ut på gulvet.

Bassen har første pri nå i første omgang. Når jeg føler at plassering og grovjustering er sånn noenlunde får jeg gyve på med RK igjen. Tips blir fremdeles godt mottatt :)

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Men hvordan låter det i pure direct da ?
    Er det noe bass i ss da ? Er jo rimelig heftige fronter dette , så dem bør jo kunne skape litt trøkk på egenhånd også disse , så sant rommet tillater det mener jeg :)

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Plassering av subene langs sideveggen, og to fremme under center (om den klarer stå i ro).

4 forran og 2 bak er det jeg ville prøvd først.
    Alt etter som hvordan lyden og responsen er i rommet, trekt subene ut fra hjørnene forran.
    Og kjørt delefiltret lavere på subene som plassers bak, større sjanse for at de da ikke trenger eq hjelp. Og latt de spille så dypt de klarer.

Sånn bare for og slenge noen ideer ut

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Det er bare å komme med forslag SVS Inderøy, alle mottas med takk :)

Nå har jeg plassert alle subbene på gulvet. Selv om jeg kanskje høres ut som en fjortis nå, så ble det visuelt en stor nedtur. Jeg var veldig fornøyd med hvordan det så ut, men det hjelper ikke hvis lyden er dårlig. Når jeg nå fyrte opp subbene så var det nesten likt, altså nesten all bassen havnet i hjørnene bak. Når jeg slo av subbene i hjørnene ble det annerledes og det var i grunnen det jeg mistenkte. Jeg mister selvfølgelig en del nivå i forhold til stackingen, men nå er bassen jevnere i sitteposisjon og mot bakvegg.

Bassen mangler mye kalibrering bevares, men nå føler jeg mer at det er noe å bygge på. Jeg kommer foreløpig til å satse på 4 foran og ingen i hjørnene. Det blir da å sette monoblokkene i hjørnene og kanskje flytte frontene litt lenger bak. Sånn ser det ut nå.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe bass i ss da ? Er jo rimelig heftige fronter dette , så dem bør jo kunne skape litt trøkk på egenhånd også disse , så sant rommet tillater det mener jeg :)
    Jeg prøvde bare litt kjapt, men det var alt for lite bass for min del i Pure Direct.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Høres ut som om det er tidsfeil mellom høyttalerene og subbene dine som lager trøbbel i sweetspot.

Hvor stor er avstanden i prosessoren mellom fronter og subber. Bruker du Velodyne sin eq boks?
    Hva er avstanden fysisk fra sweetspot til høyttalerene og sweetspot til subbene?

Det høres ut for meg at tidsforskjell. Delay mellom fronter og subber er feil, og dermed lager en dipp i frekvensgangen der du sitter.

At alt samler seg i hjørner er ikke uvanlig forresten.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg har også subbene plassert på linje mot gulvet. Mangler ikke dypbass og trøkk for å si det slik.
    DSC_0251.jpg

Litt rot på bildene men...

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg kommer tilbake med noen avstander i kveld. Velodyne SMS-1 er ikke i bruk nå annet enn som volumkontroll. EQ er satt på defeat. Jeg kan kjøre et "sveip" med SMS-1 etterhvert, så vil jeg tro at man kan se noe ut av det.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Hvor stor er avstanden i prosessoren mellom fronter og subber.
    Hva er avstanden fysisk fra sweetspot til høyttalerene og sweetspot til subbene?
    Prosessoren har satt 3,54m til frontene og 6,00m til subbene. Det er målt når subbene stod stacket i hjørnet.

Når jeg måler har jeg ca. 3,4m til fronten av fronthøyttalerne med subbene rett bak. Til front av subbene måler jeg ca. 4m.

Torolan

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.07.2010
    Antall liker
    1.127
    Torget vurderinger
    2
    Jeg prøvde bare litt kjapt, men det var alt for lite bass for min del i Pure Direct.
    Hmm , ikke bra - da kan det virke som om rommet ditt spiser bass ja :(
    Så da vil jeg absolutt få tatt noen målinger for å se hvor "skoen trykker". Kjedelig å ha så heftig utstyr å ikke få utnyttet potensialet da. Men du finner nok helt sikkert ut av det etterhvert :)

kvasi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.09.2007
    Antall liker
    1.121
    Hvis du har DSP-dingser mellom pre og subber er det "garantert" lagg der som gjør at avstanden blir feil ved autokorreksjon i prosessoren.
    Jeg har Antimode på subbene mine og hvis jeg husker rett ble avstanden ca 1,5 meter feil og det spilte ikke somdet skulle før jeg hadde fiklet litt manuelt på avstanden.

Det er forøvrig ikke uvanlig at senter blir litt utfaset av frontene så det kan lønne seg med litt manuell eksprimentering der også, men alt dette er jo kosearbeid som med fordel kombineres med arbeidspils :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Prosessoren har satt 3,54m til frontene og 6,00m til subbene. Det er målt når subbene stod stacket i hjørnet.

Når jeg måler har jeg ca. 3,4m til fronten av fronthøyttalerne med subbene rett bak. Til front av subbene måler jeg ca. 4m.
    Ok. Synes det var mye delay på subbene. Er Velodyne korreksjonen tilkoblet? Vet du evnt hvor mye delay den legger til?

Siden subbene nå står på linje. Så vil de koble akustisk. Så etter hva jeg forstår på bildet så vil faktisk de stå nærmere enn når de var stablet i høyden.

Prøv å sette avstanden på subbene til 450cm. Prøv også å bare spille med subbene på den ene siden aktiv. De andre slår du av?

Blir det bedre?

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Mulig at jeg har uttrykt meg dårlig, men jeg mangler ikke bass. Det er kun i Pure Direct med bare frontene at det blir bassfattig. Med subber i hjørnene foran blir det bare mye mer bass i hjørnene bak enn i sitteposisjon/sofa. Jeg kan fint skru opp bassnivået sånn at det trykker godt i sofaen, men da "rister" det i hjørnene...

Nå har jeg testet litt og jeg spiller for øyeblikket med subbene i hjørnene avslått. Da får jeg en mye jevnere bass i sofa og langs bakvegg. Jeg tror at dette er et bedre utgangspunkt, foreløpig i alle fall. I morgen satser jeg på å fjerne to kasser og å flytte effektforsterkerne inn i hjørnene. Subbene i hjørnene tilfører lite bass i sofa, men mye langs langveggene og hjørnene bak.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8

Ok. Synes det var mye delay på subbene. Er Velodyne korreksjonen tilkoblet? Vet du evnt hvor mye delay den legger til?

Siden subbene nå står på linje. Så vil de koble akustisk. Så etter hva jeg forstår på bildet så vil faktisk de stå nærmere enn når de var stablet i høyden.

Prøv å sette avstanden på subbene til 450cm. Prøv også å bare spille med subbene på den ene siden aktiv. De andre slår du av?

Blir det bedre?
    Jeg skrev det andre innlegget før jeg så at du hadde postet. Velodyne'n er tilkoblet, men fungerer foreløpig kun som volumkontroll. EQ er slått av.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Har oppfattet at du mangler bass i sweetspot.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    29.042
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Har oppfattet at du mangler bass i sweetspot.
    Jeg manglet bass i sweetspot da jeg hadde stacket kassene i hjørnene ja. Lydbildet ble endret etter at jeg flyttet dem på gulvet ref post nr 507. Subbene i hjørnene tilfører fremdeles mest bass i hjørnene bak, så jeg spiller nå med dem avslått.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn