Doors

T

Thomas1

Gjest
Måtte bare legge en Doors skive på spilleren. Har desverre bare 3 skiver på vinyl. Holdt på å kaste de i skuffelsen navn i fjor da The Doors 2000 avlyste konserten jeg hadde bestilt billetter til.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
2
Må vel være noen som har fått vinylboksen og hørt på den nå?

R

rico

Gjest
Den er i hus, no 973/12500 :), holder på å renser dem akkurat nå, håper og regner med at jeg hører på dem i morgen.
Hvis det låter like bra som utseende så blir dette bra, dette er meget forseggjorte saker.

P

Parelius

Gjest
Fant denne omtalen i Tone (.pdf fil)

I tillegg er det en laaang tråd (med masse venting og "jeg har bestilt og jeg har fått etc" innlegg) på Steve Hoffmans sider. Overveiende positivt, men noen - om enn ikke helt konsistente - rapporter om overflatestøy på S/T monoversjonen - og andre. De begynner vel å snakke om hvordan det låter på side 15.

Men nå venter vi på rico…

R

rico

Gjest
Har nå fått hørt på platene i boksen, d.v.s. har ikke hørt ”The Doors” mono utgaven enda. Og la det være sagt med en gang, dette er virkelig bra! Lydbildet er stort og dynamisk, det er dønn stille og mørkt mellom instrumenter og stemmer. Det låter klart og oppløst, detaljer som er naturlig til stede uten at noe stikker frem eller trekker seg tilbake, musikken står frem som veldig sømløs og ”riktig”, eller naturlig om en vil. Selvfølgelig er det forskjell på platene men slik som jeg hører det er det forskjellene på innspillingene vi hører, alle platene har veldig god lyd rett og slett. Og for de som er opptatt at pressingen og kvaliteten på denne så er den veldig bra, absolutt ingen knittring o.l. på noen av platene, ikke tendenser på noe som kan minne om overflate sus heller, dette er Rhino på sitt beste. Ser at noen mener det er sus på mono utgaven så det skal jeg sjekke ut, jeg tillater meg og vente litt, 6 LP`er av Doors på 1 døgn krever sin mann og en fortjent pause har akkurat startet.

Hvis en er av den sorten som sitter på gjerdet og vurderer denne så vil jeg si; hopp ned, sett i gang bestillingen og gled deg til den kommer. Det blir presset 12500 stk. av denne og når det er tomt blir den aldri trykket opp igjen.

R

rico

Gjest
Sitat fra Acoustic Sounds

"Almost all gone! We've received our very limited allotment from Rhino for this red-hot box set. After filling preorders, we have very few remaining. There won't be any more coming until the end of June – and even then, there likely won't be more than a few."

Music Direct sier det slik

"These Box Sets are Already Sold Out World-Wide. You Better Order Your Copy Now! Don't Miss This One!
The last of the Box Sets will Ship Out as we get them!"

"...these new reissues are far superior overall than the Japanese, Mo-Fi or DCC reissues. The DCCs may sound more pleasant but they are also more distant, and far less detailed, particularly in terms of sustain and decay. The new reissues sound more like analog tape by a considerable margin." - Michael Fremer, May 2008 www.musicangle.com

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
$180 rundtom? Det er slett ingen upris, når man vet hva slike plater begynner å koste etterhvert. Se bare på Universal sin siste serie;

http://www.elusivedisc.com/products.asp?dept=1568

For noen uker/måneder siden kostet disse $40/stk. Nå koster de $50-60, Gaucho koster $100.. de er ikke engang spesielt gode remasteringer. Unntak kanskje for Kiss og etpar andre, som aldri har låt så bra som her, såvidt jeg vet.

Mvh Vidar P

R

rico

Gjest
Når vi samenlikner kvaliteten på det Rhino har gjort med Doors platene i boksen kontra disse Universal utgivelsene fra Japan som du nevner Vidar så er denne boksen ett kupp etter min mening. De japanerene fra Universal (og andre derfra...) blir ikke spilt her mer, med få unntak så låter de på grensen til fælt. Men coverene og pressingene er bra :). De har et spesielt forhold til dynamikk borti østen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Universal-coverne er bra ja, det samme er pressekvaliteten. Men det hjelper ikke når det ikke låter som musikk.
Jeg har også gitt opp japanske remasteringer, digitalt remasteret fra digitale arbeidskopier som mange er; og presensområde-spaking fra disse remasteringmenneskene; antakelig for at de skal låte mer "imponerende" ved en kjapp lytt enn hva de egentlig er.

Naturlig låter de ikke, og det man "tror" er ekstra detaljer og oppløsning er slett ikke det, men feil/spekulativ EQ imo. Naturlig oppløsning presser seg ikke på på den måten; det vet alle som har vært tilstrekkelig i gode konsertsaler og hørt orkester eller andre akustiske artister.

Det kan være at noen med systemer som låter som ulldotter i ørene kan like de. Jeg gjør det ikke. Beklager OT.

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Rico; er du fortsatt like fornøyd? Jeg handlet de selv idag, godt inspirert av at elusive har memorial day sale... om ikke annet så kan jeg selge de til kvadruppel pris om noen måneder om jeg ikke liker de.. hvilket forresten høres svært usannsynlig ut :)

Mvh Vidar P

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
6.728
Torget vurderinger
2
Til sommeren, høsten er det planer om å gi ut platene i vinylboksen enkeltvis.
Det er bra, for jeg syns ikke alt Doors lagde er like bra.

R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
Rico; er du fortsatt like fornøyd? Jeg handlet de selv idag, godt inspirert av at elusive har memorial day sale... om ikke annet så kan jeg selge de til kvadruppel pris om noen måneder om jeg ikke liker de.. hvilket forresten høres svært usannsynlig ut :)

Mvh Vidar P
Ja jeg er det. Har vært "igjennom" de flere ganger nå, noen mer enn andre og har vel funnet meg en ny Doors favoritt; "The soft parade", den er kanon bra :)! Det som slår meg etter mer lytting er den utrolig naturlige klarheten på det hele, dette synes jeg gjelder alle platene, kanskje med unntak av vokalen på L.A. Woman, ikke dårlig men ikke såå klar, mulig en aning tilbaketrukket. Jeg har ikke, som andre, sammenlignet med pressinger fra andre audiofile labeler men ser at de som har gjort det synes Rhino boksen låter bedre med klar margin. Og det fine er at det ikke er en eneste ulyd på noen av platene! Tror du har noe å glede deg til :).

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.274
Torget vurderinger
10
rolfozzy skrev:
Til sommeren, høsten er det planer om å gi ut platene i vinylboksen enkeltvis.
Det er bra, for jeg syns ikke alt Doors lagde er like bra.
Dæven, sekunder etter at jeg la inn bestilling på boxen, kommer du med disse opplysningene. Nåvel, får vel leve med det....

Mvh.
Ketil

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
330
Sted
Oslo Vest
rico skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
Ja jeg er det. Har vært "igjennom" de flere ganger nå, noen mer enn andre og har vel funnet meg en ny Doors favoritt; "The soft parade", den er kanon bra :)! Det som slår meg etter mer lytting er den utrolig naturlige klarheten på det hele, dette synes jeg gjelder alle platene, kanskje med unntak av vokalen på L.A. Woman, ikke dårlig men ikke såå klar, mulig en aning tilbaketrukket. Jeg har ikke, som andre, sammenlignet med pressinger fra andre audiofile labeler men ser at de som har gjort det synes Rhino boksen låter bedre med klar margin. Og det fine er at det ikke er en eneste ulyd på noen av platene! Tror du har noe å glede deg til :).

rart med det, EQ er tingen , ikke tvil om annet.

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
0
Hjem i morra å pakke opp, fikk mailen om at den var sendt et par dager før jeg reiste på jobb å fikk noen hjemme til å hente den.

Ska bli kalde pils å The Doors heile kvelden å natta:)

Kjøpte meg ny platespiller i fjor sommer kun fordi jeg hadde bestilt denne boksen i feb/mars i fjor så de skal blir en fornøyelse å sette dem på.

kjetilrosand

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.11.2003
Antall liker
0
rico skrev:
Den er i hus, no 973/12500 :), holder på å renser dem akkurat nå, håper og regner med at jeg hører på dem i morgen.
Hvis det låter like bra som utseende så blir dette bra, dette er meget forseggjorte saker.
Fikk pakket ut min i dag, 126/12500 ;D ;D ;D ;D happy med den.

T

Thomas1

Gjest
Da har jeg endelig fått rotet meg til å få bestilt et ex. Bestilte min på The Garden. Håper på kjapp levering ( som de pleier å få til )

T

Thomas1

Gjest
Da var boksen min ankommet postkontoret. :)

Rask levering som vanlig med The Garden.

R

rico

Gjest
Thomas1 skrev:
Da var boksen min ankommet postkontoret. :)

Rask levering som vanlig med The Garden.
Da håper vi at det er en av de "skadefrie" du og de andre som venter får i hende :).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nr 6865/12500 er utpakket, de to første (Doors og Strange Days) er gjennomspilt; ingen ting feil her. Jeg er ikke den største Doors-fan, så dette er en glimrende mulighet for å gjøre meg kjent med bandet igjen.

Nydelig boks sånn rent håndverksmessig; disse pc-gutta som skal ha sine plater i form av datafiler vet ikke hva de går glipp av; det er moro å lese f.eks fra produsentene, i heftet som følger med.

Mvh Vidar P

T

Thomas1

Gjest
har nå skummet igjennom tråden her og det står vitterlig i begynnelsen at boksen skulle komme ut i 5000 ex...Hvorfor har det blitt 12500?

R

rico

Gjest
Thomas1 skrev:
har nå skummet igjennom tråden her og det står vitterlig i begynnelsen at boksen skulle komme ut i 5000 ex...Hvorfor har det blitt 12500?
Tror de fikk flere forhåndbestillinger enn ventet og at de i første omgang tenkte kun US. Her ett sitat fra AS...

"This set is strictly limited to 12,500 copies! Please note that when this set was first announced the record label misinformed their distributors by claiming the set would be limited to 5,000 copies. That production run was increased due to their decision to expand the offer to include the European market. We have been assured that 12,500 is the final and accurate total for copies to be pressed."

R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
Nr 6865/12500 er utpakket, de to første (Doors og Strange Days) er gjennomspilt; ingen ting feil her. Jeg er ikke den største Doors-fan, så dette er en glimrende mulighet for å gjøre meg kjent med bandet igjen.

Nydelig boks sånn rent håndverksmessig; disse pc-gutta som skal ha sine plater i form av datafiler vet ikke hva de går glipp av; det er moro å lese f.eks fra produsentene, i heftet som følger med.

Mvh Vidar P
Se der var den på plass :).

Vet ikke helt hva det kan være med disse "pc-gutta" ;), men jeg tror kanskje at vi som er oppvokst med LP`en har ett annet syn på helheten av en plate; coveret, hefter etc. OG musikken, det å sitte med ett nydelig cover eller hefte i fanget mens en spiller musikken fra samme plate er ihvertfall for meg en flott opplevelse som ikke kan erstattes med noen pc.

T

Thomas1

Gjest
Takker for svaret Rico.
Hadde en følelse at det var grunnen. Kanskje like greit for oss som tenker mer på eiergleden enn en mulig verdistigning.
Disse skivene skal bli de første jeg spiller når lytterommet mitt står klart.
The Doors på vinyl er et av mine klareste minner fra mine barndomsår i platebutikken... Jeg var rundt 11 år da jeg holdt min første vinyl fra The Doors i mine hender.

ch

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2007
Antall liker
1.459
Pakket nr 6344 i dag.
Har hørt på side 2 av "Waiting for the Sun"; meget lovende.
Bytte ut en slik boks for filer på en PC?
He, he, de (vinyl-) gale har det godt. ;D

D

dtddiver

Gjest
Å eie denne boksen på vinyl skjønner jeg er kult, men jeg kan ikke helt se sjarmen med å ha den på DVD-A. Bare en haug unyttig plastikk. Det er musikken som er viktigst, og fysiske digitale kopier er helt meningsløst i mine øyne.
(Har Perceptions-boksen på DVD-A som selvrippede .iso-filer. Boksen gav jeg bort).

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Ja ja, så røyk jeg også på denne boksen da. Virker bare som det er noen få igjen, but what the heck. Må unne seg litt i ungdommen :) Kommer vel i posten om en stund. Har flere av disse på DCC utgivelse, men denne måtte jeg ha;)

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Jepp. Har jeg noe ikke du har? De ble gitt ut for en del år siden på DCC 180 gr press. LA Woman(LPZ-2050), Strange Days(LPZ-2045), Waiting For The Sun(LPZ-2049) og The Doors(LPZ-2046). Alle er mastret av Steve Hoffman tror jeg. Morrison Hotel er også gitt ut på DCC. Kjøpte disse i samme slengen sammen med DCC Nick Of Time og Luck Of The Draw med Bonnie Raitt. Mener å huske at jeg kjøpte de på Elusivedisc.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Bartesam skrev:
Jepp. Har jeg noe ikke du har? De ble gitt ut for en del år siden på DCC 180 gr press. LA Woman(LPZ-2050), Strange Days(LPZ-2045), Waiting For The Sun(LPZ-2049) og The Doors(LPZ-2046). Alle er mastret av Steve Hoffman tror jeg. Morrison Hotel er også gitt ut på DCC. Kjøpte disse i samme slengen sammen med DCC Nick Of Time og Luck Of The Draw med Bonnie Raitt. Mener å huske at jeg kjøpte de på Elusivedisc.
Jeg har ingen av disse.. kan ha noe å gjøre med at jeg ikke var særlig begeistret for The Doors, og de gikk OOP før jeg rakk å skjønne at de var verdt å ha læll :)

Kunne vært interessant med en lydmessig sammenlikning av DCC (som såvidt jeg vil tro sikkert er masteret fra analog mastertape) og Rhino som er masteret fra 192/24 digital master. Om jeg ikke har misforstått.

Mvh Vidar P

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Synd de ikke bruker de analoge mastertapene, men det koster vel en del dollar å få låne de tenker jeg ??? Er ikke Rhino et underselskap av Time-Warner på sammen linje som Elektra er det? Burde ikke koste all verden å få låne de da vel? DCC er mastret fra originale mastertaper, og det er meget god lyd i LA Woman og The Doors. Har sammeliknet de med mine UK og US førstepresser av de samme utgivelsene. Vil vel si at US vinylen er av dårligere kvalitet enn den fra UK. Mere bakgrunnsstøy. Gleder meg uansett til å få boksen i hus og lytte og sammenlikne. Får chøppa inn en treliter med god australsk rødvin til det formålet :D

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg uttrykte meg klønete; de bruker de originale analoge mastertapene, men de overfører til digital 192/24 og restaurerer/remastrer i digitaldomenet, istedet for analogt.

Mvh Vidar P

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Antall liker
12.648
Sted
Hus
Er nok mye lettere å restaurere digitalt i forhold til analogt. Må vel lage en 2 generasjonsmaster hvis de skal gjøre det analogt vel? Er på ukjent grunn på det domenet :)

Topp Bunn