Sport, sykkel og trening Doping i skiidretten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Så kom dagen.
    Dagen da også vi ble tatt i doping. Også i ski da gitt, der vi har vært så cocky.
    Men det er merkelig stille rundt dette. Det kan ha en sammenheng med at Sunby ikke ble tatt for doping, men misbruk av dopingreglene. M
    en er forskjellen stor?

    Er det et sykdomstegn?
    Toppidretten er alvorlig syk - Dagbladet

    Har han rett?
    Fransk stjerne ut mot Norge: - Det er utrolig hva det norske folk tror på - Dagbladet


    69 prosent av norske OL-medaljer er tatt av løpere med astma-medisin - Langrenn - VG
    Finsk kommentator: - Første spiker i kista for norsk langrenn - VG
    Dopingekspert skeptisk til norsk langrenn - Ski-VM 2013 - VG
    Finsk storavis fryder seg over høye norske dopingtall - Aftenposten

    Tar alle andre feil og vi har rett?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    At folk med astma tar astmamedisin bør være uproblematisk.
    At folk uten astma tar astmamedisin er svært problematisk.

    Men jeg er ikke enig i at vi nordmenn tar lett på dette. Det har skapt et ganske bra rabalder.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Men Magificat hudfletter altså norske skiløpere for å bruke astmamedisin, og så i neste setning forteller han at han selv også prøvde å få tillatelse til å bruke det. Snakk om å knuse glass.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.953
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Trondheim
    Alle leger som har uttalt seg (som jeg har sett i hvert fall - det gjelder også svenske og finske idrettsleger) sier at astmamedisinen i seg selv ikke er prestasjonsfremmende. Man går altså ikke raskere, musklene yter ikke mer, oksygenopptaket blir ikke bedre og man får ikke bedre utholdenhet. Så doping, i ordets vanlige forstand er det jo ikke (i følge disse legene).
    Men at man gir dette til friske mennesker er jo etisk sett litt underlig.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvis astmamedisin ikkje virker,så har det heller ingen hensikt å ta det,for friske folk?
    Ein eg snakka med,som bruker medisin,nevnte at blodårene blei langt meir synlege/større,da må det vel ha ein effekt på o2 opptak?

    Dette burde sundby mfl skjønt kom til å gå galt.Enormt mange langrennsutøvere som bruker,og har brukt astmamedisin i norge(norsk form for doping)
    Skammelig.
     

    samlanes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Innlegg
    2.463
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Alle leger som har uttalt seg (som jeg har sett i hvert fall - det gjelder også svenske og finske idrettsleger) sier at astmamedisinen i seg selv ikke er prestasjonsfremmende. Man går altså ikke raskere, musklene yter ikke mer, oksygenopptaket blir ikke bedre og man får ikke bedre utholdenhet. Så doping, i ordets vanlige forstand er det jo ikke (i følge disse legene).
    Men at man gir dette til friske mennesker er jo etisk sett litt underlig.
    Kanskje tanken(bortforklaringen) til legene,er att på ett gitt tidspunkt,er det ingen effekt,men over tid med trening,så vil utvida blodårer føre til bedre o2 opptak,og høgere terskel for laktat/melkesyre?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Det mest bemerkelsesverdige er at skiforbundet faktisk har gitt alle kritikere denne muligheten til å sverte norsk langrenn, når de mener det ikke er noen positiv effekt.

    Det er mange både i inn- og utland, som har ventet lenge på denne muligheten, som nå kaster seg begjærlig over den og blåser uante menger luft gjennom inhalatoren.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Det mest bemerkelsesverdige er at skiforbundet faktisk har gitt alle kritikere denne muligheten til å sverte norsk langrenn, når de mener det ikke er noen positiv effekt.

    Det er mange både i inn- og utland, som har ventet lenge på denne muligheten, som nå kaster seg begjærlig over den og blåser uante menger luft gjennom inhalatoren.
    Jeg opplever ikke det Sundby er tatt i på langt nær så ille som Russerenes og Finnenes systematiske doping. Men som du sier, dette har gitt næring til noe og nå kommer alle til å kritisere om/når en Nordmann vinner igjen. Jeg skjønner ikke at de tar så lett på dette og at de ikke er i gang med en massiv kampanje for å poengtere det mange idrettsleger sier. Eller, det virker ihvertfall som de tar lett på det utad.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.953
    Antall liker
    9.724
    Sted
    Trondheim
    Et kjapt søk på nettet sier følgende:

    "E.W. Derman and colleagues in Cape Town, South Africa report that nasal inflammation, rhinitis, and rhinoconjuctivitis (the medical terms for a stuffy and itchy nose) occur as a result of the body’s reaction to irritants like pollen, and result in the nose being clogged up with mucus and itchy from inflammation.Though airflow into the lungs is not usually a performance-limiting factor in runners, Derman et al. write that nasal congestion is problematic for endurance athletes because the nose functions to remove some allergens and irritants from the air, while warming and humidifying it as well. The cooler, drier, and more irritant-rich air can cause the airways in your throat to become inflamed, particularly if you have asthma.Additionally, the “post-nasal drip” of mucus down the back of your throat can irritate the airways as well. Peripheral factors, like poor sleep quality, anxiety, and increased fatigue are also cited as possible performance-affecting results of allergies."

    "The cooler, drier, and more irritant-rich air can cause the airways in your throat to become inflamed"

    og

    "Since runners (and other endurance athletes) inhale a significantly greater amount of air during exercise when compared to sedentary people or power athletes, they are exposed to greater amounts of pollen and other irritants like air pollution. This results in allergy and asthma rates being quite high among endurance athletes."

    Så effekten av astmamedisin for friske utøvere er altså åpnere luftveier, som hindrer at man blir tett i nesen og dermed puster lettere. Det har også en forebyggende effekt for utvikling av astma.

    Det jeg refererer til et studier på friidrettsutøvere, men det er vel liten grunn til å tro at det er forskjell på langrennsløpere her - det er snakk om utholdenhetsidretter.


     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.200
    Antall liker
    6.568
    Når man opererer så nære grensa er det fort gjort å trå over, som i Sundby-saken. De var vel omtrendt like langt over som gjerdet på Storskog, men dette burde vært ungått.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.094
    Antall liker
    27.742
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    M.Jonsrud abnorma overdosering av salbutamol er vel det som er mest oppsiktvekkende her! grensen er 1600mikrogram/døgn her blev det intatt 15000 mikrogram/døgn med hjelp av nebulisator som det ikke har søkt om att bruke i tllegg. Ikke så veldigt nære grensen som noen mener her!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har lett etter Classe Ekmanns (Åpen post) kommentarer om skumfråden rundt kjeften på norske langrennsløpere. Uten hell, dessverre. Den hadde vært morsom her, men noen av dere husker kanskje?
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    At folk med astma tar astmamedisin bør være uproblematisk.
    Rent prinsipielt, hvorfor er denne skavanken grei å medisinere seg bort fra og ikke andre områder man har mangler på?
    Bør feks bloddoping også være tillatt slik at utgangspunktet for kondisjon er mer likt?
    Og slik kan man forsette med ulike stoffer.

    Sier ikke alt blir akkurat det samme, men det er verdt å sammenligne og vurdere hva som egentlig er de prinsipielle forskjellene.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    788
    Torget vurderinger
    5
    Jeg har lett etter Classe Ekmanns (Åpen post) kommentarer om skumfråden rundt kjeften på norske langrennsløpere. Uten hell, dessverre. Den hadde vært morsom her, men noen av dere husker kanskje?
    Husker den, "Bjørndalen med sperma rundt munnen" ;)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Tror ikke vi er de eneste som bruker astmamedisin....
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Vi har jo hatt noen norske idrettsutøvere som har gjort det bemerkelsesverdig bra opp gjennom årene. Bjørn Dæhlie var jo uovervinnelig i mange år. Vet ikke om han hadde en "sykdom" som gjorde at han måtte gå på noen medikamenter. Hvis vi legger skiene på hyllen og går over til skøyter, så hadde vi en utøver med nakkemusklene helt ned i støvlene. Både Johan Olav Koss og konen var/er vel leger begge 2. De 2 må ha brygget noen morsomme medikamenter på roteloftet som ble benyttet i ymse sammenhenger. To utenlandske idrettsutøvere som gjorde det veldig bra i VM, og OL-sammenheng var svømmeren Mark Spitz og skøyteløperen Eric Heiden. De feide all motstand tilside og vant bortimot alt de deltok i, i en veldig kort periode. De må jo ha luktet på noen morsomme medikamenter. Det ble aldri helt klart om disse utøverne drev med fair play, men det hersker litt tvil om at de var "rene". Den største fuskeren av alle, Lance Armstrong, stod frem og innrømmet at han hadde fusket til seg en bråte med både seire og penger. Han er ikke alene, det er 100% sikkert.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.336
    Antall liker
    1.204
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Ikke det at jeg vil si at vi ikke har skyld, men man har og en kar som heter Usain Bolt og som drar så mange tilskuere at det vel ikke er noen som tør å ta ham i doping i frykt for at man ikke skal selge like mange seter rundt på friidretts arenaene lenger...
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    Er ikke far til Sundby også lege?

    Jeg vet/kan ikke mye om doping jeg heller men det jeg vet er at vi nordmenn ikke gjør slik for å forbedre ytelsen, det skulle tatt seg ut med den oppdragelsen i moral som vi får i oppveksten og som vi tar med oss videre i livet. Men vi er noen racere på gråsoner. Og så er vi noen racere på reglene når det gjelder "de andre".

    Men det som er viktig nå er at vi er like suverene til vinteren som ellers, hvis inntaket av astma medisin går ned sammen med resultatene så blir det bråk.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.249
    Antall liker
    105.619
    Torget vurderinger
    23
    Hva skjer hvis en av de virkelig får astma? Dobbel dose?

    Kanskje det bør innføres to klasser i langrenn - med og uten turbo. I bilsport finnes slikt ( normally aspirated engines)
     

    osc

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2004
    Innlegg
    718
    Antall liker
    396
    Nå er det vel snakk om betalte kroppsvevegelser og ikke idrett. Er forøvrig enig med Suket og er for fri trimming.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.094
    Antall liker
    27.742
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Justyna Kowalczyk som tvingades og be om unskyldning for kritiseringen av Norges bruk av astma medisin tidl. selv fikk hon to års avstengning for bruk av en inflamasjons dempende preparat som er tillat under trening, ikke konkurranse så kan det gå!
    Er selv veldigt intrs i langrenn og har absolutt ingen skadefry som Svensk over dette skall sies! bare trist.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.003
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Om det er prestasjonsfremmende eller ikke er nesten sekundært. At du hiver medisin i folk som ikke har lidelsen tyder vel på at den har blitt ansett å ha en positiv virkning for andre ting. Det er vel i seg selv forkastelig nok?
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    12.094
    Antall liker
    27.742
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Om det er prestasjonsfremmende eller ikke er nesten sekundært. At du hiver medisin i folk som ikke har lidelsen tyder vel på at den har blitt ansett å ha en positiv virkning for andre ting. Det er vel i seg selv forkastelig nok?
    Noen forskere/experter mener den har anabola effekter.
     

    totte

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Innlegg
    7.296
    Antall liker
    2.499
    Torget vurderinger
    0
    Mye for tråden om "turn off-ord" allerede i første del:

    -kommunikasjonslinje
    -sannhetssminket
    -faktuelt
    -autoritativ
    -pretenderte

    Men toppen nås mot slutten:
    -(...) om passasjen der dommen tar for seg forhold de titulerer for å tale "against the athlete".
    Denne skal jeg begynne å bruke selv. Som eksempel: Å komme for sent til middag er et forhold jeg titulerer for å være uhøflig. Å kunne gå fortere enn alle andre på ski er et forhold jeg titulerer for å være imponerende. Kun fantasien setter grenser. En språkets potet.
     
    T

    Tårnfalk

    Gjest
    :)

    Må si at jeg sånn umiddelbart fikk sansen for faktuelt...
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.338
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Liten by
    Han er jo helt på jordet. Astma medisin er ikke ulovlig i så måte, alle bruker det! Det er bruken som kun Martin er blitt tatt for, som er problematisk.
    Dette er en noen fjær som har blitt til en kjempesvær struts! Dersom alle norske utøver skulle vært borte fra idretten i 2 år, hvor mange år skulle da finner, russere, italienere og østrikere være borte da?
    "Samme professor Larsson uttalte allerede samme dag som Rise-utvalget ble nedsatt til den svenske avisen Expressen:
    – Det er ikke slik at man presterer bedre av astmamedisiner, det gjør man faktisk ikke.
    – Men ettersom nordmennene har enestående suksess i skisporet ... om det da kommer ut at alle får astmamedisiner, ville det være uheldig, fordi andre da tror at det er årsaken til at de er så gode. Og så ville de begynt også. Da ville det blitt en skikkelig suppe av det hele, la han til."

    Svensk professor erklært «habil» til å vurdere langrenns-astma - Langrenn - VG


    "Välbe mener astmamedisinen bidrar til å åpne luftveiene, og at det på den måten gir fordeler.
    Dette avviser den svenske legen Per «Pliggen» Andersson overfor Expressen:
    - Når vi gir medisiner til våre utøvere, så handler det om at de har en diagnose som lar seg behandle. Det her er ikke prestasjonsfremmende. Ikke i det hele tatt. Det handler om at man skal ha de samme forutsetningene, sier han.
    «Pliggen» fortsetter:
    - Dessuten finnes det studier som viser at friske som tar astmamedisin ikke får noen positiv effekt av det. Dette har også gjort at man i prinsippet har tatt vekk alle astmapreparater fra dopinglista."

    Svensk lege avfeier russisk sjokkangrep p? Sundby - sport - Dagbladet.no


    "Leif Bjermer, professor i lungemedisin og allergologi ved Lunds universitet i Sverige, ler litt for seg selv når vi konfronterer han med siste utvikling i saken.
    - Det er bare negativt å ta astmamedisin når du er frisk. Jeg kan ikke skjønne hvor de har det fra, sier Bjermer.
    - Løfshus kaller det forebyggende helsearbeid. Hva synes du om det?
    - Nei, det må være en vits. Jeg kan ikke skjønne det. Det har ingen preventiv effekt, snarere tvert imot. Luftveiene fungerer optimalt for å beskytte seg mot kald luft, sier Bjermer, som mener den eneste effekten man kan få er placeboeffekt."


    Dersom så mange mener at dette ikke virker på friske mennesker og at det nærmest bare har en placeboeffekt, hvordan er dette doping?
     
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    4.390
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Når russerne blir tatt for å bruke stoffer som er litt "på kanten", piper nordmenn dem ut over en lav sko. Nå er vår egen Martin Johnsrud Sundby tatt for å ha snust litt på hostesaften. Hvorfor han har snust ? For å gå fortere på ski, få flere seire og tjene mer penger. Det blir jo omtrent som å snyte på skatten. Sundby må ta konsekvensene. Han har gjort noe som ikke er lovlig , og det vet han utmerket godt.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    Egentlig har jeg aldri likt han Sundby, så jeg synes det er morsomt at han ble tatt i "regelbøying".

    Når det gjelder doping, så er jeg for. Så lenge damene ikke får skjegg er det greit.
     

    slowmotion

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    6.426
    Antall liker
    3.268
    Det er jo trist for Johaug, men et skuldertrekk for de fleste av oss.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Burde det ike nå være på tide med litt opprydding i toppen i Skiforbundet og Idrettsforbundet? Og det medisinske støtteapparatet burdet jo blitt kastet allerede etter astmaproblemene!

    Jeg trodde i min enfoldighet at høy lønn på grunn av "stort ansvar" gjorde at man satt "laglig til for hugg" hvis man dreit på draget? Man gjør visst ikke det ser dumme meg.......................
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    41.484
    Antall liker
    89.206
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Rart hvis noen er overrasket over at norske idrettsutøvere er noe bedre enn andre. Gjesp!
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.119
    Antall liker
    16.602
    Torget vurderinger
    2
    Syns litt synd på mediastaben til Skiforbundet. I ettermiddag skulle de lansere "årets vintersesong" -- stort pressemøte med over 60 vinteridrettsutøvere på plass. Avlyst, men pressen kommer nok likevel.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Norsk langrenn har blitt en kynisk storindustri med større budsjetter enn resten av verdens landslag til sammen, samtidig som de er helligere enn paven og tordner i selvrettferdig harme når noen (andre) tas for doping. Trekker egentlig på skuldrene av hele greia, men bitte liten skadefryd er nok der allikevel ja.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn