Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Helt rå test av Doxa 8.2 høyttalerene i siste Fidelity. noen som kan svare på om disse fungerer utmerket i vanlige rom, eller krever dem mye plass og er utfordrende i bassen? Har selv et normalt krevende rom på 18 kvm.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    11.482
    Torget vurderinger
    2
    Helt rå test av Doxa 8.2 høyttalerene i siste Fidelity. noen som kan svare på om disse fungerer utmerket i vanlige rom, eller krever dem mye plass og er utfordrende i bassen? Har selv et normalt krevende rom på 18 kvm.
    Kan selvsagt ikke gi noen garantier, men de oppleves som svært romvennlige, de har et fornuftig spredningsmønster som ikke belaster rommet for mye. Jo, de har solide mengder bass å øse av, men det er kontrollert og detaljert, så det vil mest sannsynlig kunne fungere også i rom ned mot den størrelsen du nevner. Hos meg står de ca. 70 cm fra bakvegg, noe toe in ikke så langt fra sidevegg.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.987
    Antall liker
    1.239
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    Takk for svar Håkon. Blir de permanent værende hos deg?
    Det finnes en j utgave av disse høyttalerene, som er 40% rimligere.
    Hvis de holder mål, så håper jeg du får testet dem også :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    11.482
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar Håkon. Blir de permanent værende hos deg?
    Det finnes en j utgave av disse høyttalerene, som er 40% rimligere.
    Hvis de holder mål, så håper jeg du får testet dem også :)
    J-utgaven holder så absolutt mål. Det er jo selvsagt der det beste kjøpet ligger! :)
    Forskjellene ligger i hovedsak på komponentkvalitet, dermed forsvinner litt av "high-end-roen", men prinsippet er i utgangspunktet genialt, og fungerer som ei kule.

    Og ja, det blir stående et par Doxa høyttalere her på permanent basis, ingen tvil om det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    675
    Antall liker
    871
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    Flott test av 8.2!! Lysten til å prøve disse ble ikke mindre:) J utgaven er vel nærmest prismessig for meg. Passer vel greit til 61J også...
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    627
    Antall liker
    546
    Sted
    Longnose
    Er nok mine neste de, helst signatur:) Gøy at du beholder de, der har du masse spilleglede:)




    Takk for svar Håkon. Blir de permanent værende hos deg?
    Det finnes en j utgave av disse høyttalerene, som er 40% rimligere.
    Hvis de holder mål, så håper jeg du får testet dem også :)
    J-utgaven holder så absolutt mål. Det er jo selvsagt der det beste kjøpet ligger! :)
    Forskjellene ligger i hovedsak på komponentkvalitet, dermed forsvinner litt av "high-end-roen", men prinsippet er i utgangspunktet genialt, og fungerer som ei kule.

    Og ja, det blir stående et par Doxa høyttalere her på permanent basis, ingen tvil om det.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Høyttalerledninger.

    Hvis jeg skal kjøre bi-wire.. fra 70SE

    Det går fint med (to par) et par banan bakpå forsterkeren og et par spade bakpå?
    Hvis ikke det går kan par nr 2 være uten kontakt og bare skru den til på forsterkeren?


    Grunnen til at jeg spør er at jeg las tidligere noe synsing, om at spader var fy?

    Må ha noen som er ca meteren splitt på i høyttalersiden.
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kommer ann på spadene.

    Jeg kjøpte noen fra Monster som jeg bruker på sign. 8.1. De er litt grove, men noen små riller gjorde at de kunne strammes med terminalene. Og de sitter godt fast på terminaler.


    Ellers så er det trikset med og tvinne to ledere sammen i enden på forsterkeren og stramme de sammen i noen Banan koblinger. Da har en bi-wire på høytaler enden :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kommer ann på spadene.

    Jeg kjøpte noen fra Monster som jeg bruker på sign. 8.1. De er litt grove, men noen små riller gjorde at de kunne strammes med terminalene. Og de sitter godt fast på terminaler.


    Ellers så er det trikset med og tvinne to ledere sammen i enden på forsterkeren og stramme de sammen i noen Banan koblinger. Da har en bi-wire på høytaler enden :)
    Åja, det går bare i det at spader er generelt dårlig egnet for god kontakt ?
    Flott og takk for svar. :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Kommer ann på spadene.

    Jeg kjøpte noen fra Monster som jeg bruker på sign. 8.1. De er litt grove, men noen små riller gjorde at de kunne strammes med terminalene. Og de sitter godt fast på terminaler.


    Ellers så er det trikset med og tvinne to ledere sammen i enden på forsterkeren og stramme de sammen i noen Banan koblinger. Da har en bi-wire på høytaler enden :)
    Åja, det går bare i det at spader er generelt dårlig egnet for god kontakt ?
    Flott og takk for svar. :)
    Skal sies jeg liker banan kontaktene best.
    Måtte ofre noen kr da høytalerkablene har banan i begge ender og jeg fikset jumpere til doxa høytalerne hehe.
     

    blastbeat

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    5
    Se der ja :) Den har vært avbildet her før altså.

    Som jeg forstår det ut i fra det som står bak er den oppgradert til 72? Med 61 tilpasning (hva betyr det?) og mal av strøm?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.787
    Antall liker
    11.482
    Torget vurderinger
    2
    Se der ja :) Den har vært avbildet her før altså.

    Som jeg forstår det ut i fra det som står bak er den oppgradert til 72? Med 61 tilpasning (hva betyr det?) og mal av strøm?
    Foreslår at du spør Trond Seland hos Doxa, så får du nøyaktige opplysninger. Mulig du kan sende ham pm, han benytter nicket "kapellmester" her på HFS, alternativt sender du via link på Doxa hjemmesider.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Se der ja :) Den har vært avbildet her før altså.

    Som jeg forstår det ut i fra det som står bak er den oppgradert til 72? Med 61 tilpasning (hva betyr det?) og mal av strøm?
    Med 61 tilpassning er det nok hentet noen små erfaringer fra 61.
    Men det er så mange oppgraderinger som er gjort at en må ha nøyakting beskrivelse fra Doxa.

    Selv med bare litt fra 61 så er det nok en vellydene forsterker :D
    Og den kan jo fult ut oppgraders til 61 Light...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva er normal priser på de forskjellige brukte Doxa effektene mener dere?

    Ser på finn det ligg ute 70 signatur til 8500,- og en defekt 70 (som er selvmoddet høyttalerkontakter?) til 3500,- som må vere litt drøyt
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja..
    Nei, tror jeg går for en oppgradering til 61 light av min, til sommeren igjen :)
     

    blastbeat

    Fersking
    Ble medlem
    29.11.2016
    Innlegg
    3
    Antall liker
    5
    Doxa = doping av lyden her :)

    Først litt bakgrunn.... Hadde noen år hvor studielånet gikk til HiFi, som tilfellet var for alle jeg kjente på den tida:) Jeg styrte unna Cerwin Vega og Nad som kompisene sikla på og endte opp med AW250 og B&W Matrix 805 på studenthybelen. Husker jo ikke lenger hvordan det låt, men husker enda hakeslippet det var å gå fra en liten forsterker og til 250 watteren.... Den høyttaleren skulle jeg aldri solgt, har jeg tenkt mange ganger.

    Med barn etc så er anlegget for tiden B&W CM1 og Rotel RA-11 - med sonos..... Helt greit til bakgrunnsmusikk, men boomy midtbass og behov for å trekke de litt ut for å kontrollere den.

    Sitter nå og lytter til samme høyttalere, samme Rotel, men nå som pre for min lille Doxa. Kan ikke sammenligne det jeg hører nå med for 20 år siden, men hakeslippet er det samme:) 5 tommers basselement rapper til så det kjennes i brystet.... fast og fin bass som er helt tørr. Og her er det enda mer og hente.... CD via en 500kr DVD spiller, inn i dac'en på en billig integrert forsterker. Ikke all verden kjære Doxaboksen får å jobbe med. Men hadde aldri trodd at en komponent skulle utgjøre så stor forskjell på lyden!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Først litt bakgrunn.... Hadde noen år hvor studielånet gikk til HiFi, som tilfellet var for alle jeg kjente på den tida:) Jeg styrte unna Cerwin Vega og Nad som kompisene sikla på og endte opp med AW250 og B&W Matrix 805 på studenthybelen. Husker jo ikke lenger hvordan det låt, men husker enda hakeslippet det var å gå fra en liten forsterker og til 250 watteren.... Den høyttaleren skulle jeg aldri solgt, har jeg tenkt mange ganger.

    Med barn etc så er anlegget for tiden B&W CM1 og Rotel RA-11 - med sonos..... Helt greit til bakgrunnsmusikk, men boomy midtbass og behov for å trekke de litt ut for å kontrollere den.

    Sitter nå og lytter til samme høyttalere, samme Rotel, men nå som pre for min lille Doxa. Kan ikke sammenligne det jeg hører nå med for 20 år siden, men hakeslippet er det samme:) 5 tommers basselement rapper til så det kjennes i brystet.... fast og fin bass som er helt tørr. Og her er det enda mer og hente.... CD via en 500kr DVD spiller, inn i dac'en på en billig integrert forsterker. Ikke all verden kjære Doxaboksen får å jobbe med. Men hadde aldri trodd at en komponent skulle utgjøre så stor forskjell på lyden!
    Mange som får hakeslipp første gang de hører Doxa :)
    Meg selv f.eks da jeg brukte testvinner Hegel og fikk inn en gammel billig Doxa som spilte ringer rundt Hegel.
    Artig :)
    Har den samme forsatt.

    Kos deg med Doxa. :)
     

    Ålgård

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2015
    Innlegg
    23
    Antall liker
    20
    Sted
    Oslo
    Har Doxa 8.2 og elsker disse høyttalerene. Hatt Proac før som er det nærmeste. Doxa bare ruler!
    Hadde en 61 light med gml kasse og den spilte bedre enn Pathos Logos til over 30k. Nå har jeg 61 Signature, WOW er det beste ordet. Musikalitet og alt som følger. Digger Doxa 😊
     
    Sist redigert:

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    713
    Antall liker
    253
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Kan noen sjekke ut denne her 70 SE?

    Den er helt vanlig eller hva? Og den er privat oppgradert høyttaler tilkoplinger og nettbrønn?


    http://www.hifisentralen.no/forumet...er/51480-lovemusikks-hule-44.html#post2415891
    Hei noe sånn inv ,,flere utgaver av denne ,,,,i utgangs punktet 1 trafo og 2 lyttere og forskjellig print ,,,alt etter alder
    Mvh Roy




    Takk for svar..
    Skal få tatt bilde av min egen (ikke vert inni å sett) pluss den som er kommet på posten nå.
    Så får vi se om dere har noen teorier og de er tuklet med :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Den jeg fikk tak i nå:
    Denne ser ut som den er tuklet med..?!
    Bryter av/på er fjernet og erstattet med Nettbrønn.
    Forsterkeren er ca 5 cm kortere enn den andre/mindre dyp.

    Men forsterkeren virker - Testet litt i går.


    28.12.16 016.jpg


    28.12.16 017.jpg


    28.12.16 018.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei
    Ja har noen opgraderings tips t deg ,,,,alt etter print og utgave ,,,,du får legge ut bilder så tar m det derfra.
    Mvh
    .
    Så lenge en oppgradering gir bedre lyd, uten å miste musikaliteten :)

    Den ene skal jeg sende til Doxa for oppgradering til 61 Light...til sommeren igjen. Hvis ikke begge å så få to strømforsyninger i den.



    De to transistorene som står i min, montert på ei stål/alu plate, er fjernet her og hva sier det?
    De to svarte kondensatorene på min er her erstattet med 4 andre og hva har det å si?
    Jordingen mangler her, skal jeg få montert en?

    Kan en si noe om lyd forskjellen også?
     
    Sist redigert:

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    122
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Godt Nyttår kjære Doxa-venner.

    Legger ut noen bilder: 8.2 Signature, 61 Signature og siste tilskudd, oppgradert passiv 012 som heter Signature 1. Lakkert med gummilakk og påsatt dekorskiver av meg...

    mvh. Lars
     

    Vedlegg

    Larsgan

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    22.04.2012
    Innlegg
    81
    Antall liker
    122
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Har Doxa begynt og produsere den nye 012P ? eller ligger de i bakleksa med andre produkter enda ?
    Den er vel ikke satt i produksjon enda såvidt jeg vet. Jeg "rota" meg bort en stund og trodde passiv låt tynnere enn vanlige forforsterkere. Årsaken var at jeg satte den oppå effekttrinnet, det førte til tynnere lyd. Med den siste oppgraderingen er jeg mest overrasket over stillhet og detaljrikdom ved lavt volum.
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @lovemusikk:
    Den forsterkeren du har i dag: Er heeelt lik min Doxa 70 SE som er fra 95 caish.

    Den du fikk tak i nå: Samme print, men er tydelig oppgradert ser det ut for meg, den har færre utgangstransistorer og større lyttekapasitet av det jeg ser på bildene.

    Min ser du på midterste bilde i innlegg #1538
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Godt Nyttår kjære Doxa-venner.

    Legger ut noen bilder: 8.2 Signature, 61 Signature og siste tilskudd, oppgradert passiv 012 som heter Signature 1. Lakkert med gummilakk og påsatt dekorskiver av meg...

    mvh. Lars
    Drøm:)

    Grattis :)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    @lovemusikk:
    Den forsterkeren du har i dag: Er heeelt lik min Doxa 70 SE som er fra 95 caish.

    Den du fikk tak i nå: Samme print, men er tydelig oppgradert ser det ut for meg, den har færre utgangstransistorer og større lyttekapasitet av det jeg ser på bildene.

    Min ser du på midterste bilde i innlegg #1538

    Stilig.
    Vet du hvilke som skal være best lyd i?
    Min rør-pre er på rep så får ikke testet de mot hverandre.
    Testet litt på den jeg skaffet nå med en passiv 012..men lure på om ikke min og din låter bedre?.. Feitere og rundere bass kanskje i denne nyanskaffelsen?
    Må teste skikkelig en gang når jeg er alene hjemme så det er ro og få :p
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.825
    Antall liker
    11.375
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    @lovemusikk:
    Den forsterkeren du har i dag: Er heeelt lik min Doxa 70 SE som er fra 95 caish.

    Den du fikk tak i nå: Samme print, men er tydelig oppgradert ser det ut for meg, den har færre utgangstransistorer og større lyttekapasitet av det jeg ser på bildene.

    Min ser du på midterste bilde i innlegg #1538

    Stilig.
    Vet du hvilke som skal være best lyd i?
    Min rør-pre er på rep så får ikke testet de mot hverandre.
    Testet litt på den jeg skaffet nå med en passiv 012..men lure på om ikke min og din låter bedre?.. Feitere og rundere bass kanskje i denne nyanskaffelsen?
    Må teste skikkelig en gang når jeg er alene hjemme så det er ro og få :p
    Har desverre ikke mer kjennskap lydmessig til Doxa enn min egen standard 70SE.
    Ellers bare kjennskap til det jeg har lest, og at din nyanskaffelse ser for meg ut som en oppgradert.
    De oppgraderte skal vistnok ha færre utgangstransistorer, noe din ser ut til å ha :)

    At den er feitere og rundere i bassen kan kanskje stemme med mindre antall utg.transistorer da jeg vil tro dempefaktor muligens vil gå litt ned.
    Gevinsten med oppgraderingen vil jeg tro ligger mer oppe i frekvens, mellomtone-diskant.
    Men nå er jeg langt ute på viddene og synser ;) Andre har gjerne bedre svar på dette. :)
    Det beste er at du tester selv med en god pre og bruker øra.
    Sett alle forventninger til side og ha et åpent sinn når du lytter :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har Doxa begynt og produsere den nye 012P ? eller ligger de i bakleksa med andre produkter enda ?
    Den er vel ikke satt i produksjon enda såvidt jeg vet. Jeg "rota" meg bort en stund og trodde passiv låt tynnere enn vanlige forforsterkere. Årsaken var at jeg satte den oppå effekttrinnet, det førte til tynnere lyd. Med den siste oppgraderingen er jeg mest overrasket over stillhet og detaljrikdom ved lavt volum.

    Har en 012 passiv stage2 oppgradert.
    Med min light oppgraderte model 74 vil den nye 012P passe den forsterkeren litt bedre en den gamlere oppgraderte 012.

    Prøvde bestille for lenge siden, men de hadde ikke tid til og sette sammen noen 012P.



    012 som er oppgradert stage 1 eller stage 2 er veldig nøytrale og legger ikke til noe, eller fjerner ikke noe fra signalet.
    Så de er mere avhengi av hva som står tilfører signalet og hvilken effektforsterker det er for sluttresultat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn