Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • sjonkelrolf

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2007
    Innlegg
    5
    Antall liker
    0
    Synes Doxa også fortjener en tråd her. Det er vel flere en meg som har fått et forhold til disse boxene??
     

    Vedlegg

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Jeg slenger meg gjerne på her - har gjennom årene eid totalt fire ulike Signature MkII effekttrinn og en 012 forforsterker. Nå har jeg to Signaturer av nyere produksjonsår, som jeg neppe noensinne kvitter meg med...

    Lauvland kommer jo jevnlig med nye oppgraderingsforslag, så det er bare å henge med!

    Hilsen Egil
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg vil være med. ;D Har riktignok ikke Doxa nå, men har hatt 70Signature, og en moddet versjon av 72Signature. Man finner alltid utstyr som gjør enkelte ting bedre enkelte steder, men jeg synes Doxa byr på en veldig frisk og vital lyd som gjør at man trives forran anlegget. Er det bare meg, eller er det flere som opplever Doxa-lyden som litt vanedannende? Hender jeg lengter tilbake... Artig nok ble mitt innlegg nr. 3000 her på hfs viet til en liten Doxa-hyllest. :)

    Her er rørforsterkeren slått av en stund slik at jeg får spillt litt på Doxaen...

    Mvh. Johan
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vil også være med som "wannabe". Har ikke og har aldri hatt doxa selv, men det var faktisk ett oppsett bestående av doxa, patos 302 og audio analogue maestro cd som gjorde at jeg ble interessert i hifi for alvor.
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Er det andre her på forumet som har erfaringer med Doxa's 72 efektforsterer ?
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    ErikD har en 72 sammen med audio synthesis pre, bluenote koala dvd og patos symphonic III AMT.
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    thomand skrev:
    ErikD har en 72 sammen med audio synthesis pre, bluenote koala dvd og patos symphonic III AMT.
    OK! Dette med audio synhesis er spennende, vet at det skal være en god
    match, spesielt til de eldre 70 sigatur.
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Må bare henge meg på å si at Doxa produktene innehar svært gode kvaliteter og spiller usedvanlig godt i dens prisklasse. Jeg har selv hatt Doxa 70SE, 70 Signature, 07 Preamp, Doxa DAC og den "nye" 140 watts forsterkeren. Dette har spilt godt og gitt god lyd ut av Sonus Faber Amator og Cremona Auditor høytalere. Etter over 10 års hyggelig bekjentskap med Doxa produktene har jeg nå solgt alt for å ta steget inn i en ukjent, men sterkt vanedannende rør-verden...
     

    Vedlegg

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    tomerik skrev:
    Må bare henge meg på å si at Doxa produktene innehar svært gode kvaliteter og spiller usedvanlig godt i dens prisklasse. Jeg har selv hatt Doxa 70SE, 70 Signature, 07 Preamp, Doxa DAC og den "nye" 140 watts forsterkeren. Dette har spilt godt og gitt god lyd ut av Sonus Faber Amator og Cremona Auditor høytalere. Etter over 10 års hyggelig bekjentskap med Doxa produktene har jeg nå solgt alt for å ta steget inn i en ukjent, men sterkt vanedannende rør-verden...
    Personlig har ikke jeg hørt 70sig,(bare i butikk) men de som har, mener at 72sig er dramatisk mye bedre.
    Spesielt sammen med den nye 06 passive forrforsterkeren.
    Det kan jo være noe og tenke på før du køper ny rør forsteker :)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har en doxa 70b jeg er storfornøyd med, har hatt doxa i familien de siste 12-13 år, min har har 014 og 70se mener jeg, og onkel har samme kombo.
     

    StereoJoe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.11.2004
    Innlegg
    651
    Antall liker
    2
    Jeg er også en Doxa entusiast, var meget fornøyd med min Signature mkII de 2 årene den var i hus. Den matchet meget bra med Patos L301 (førsteutgaven), men da Euforia kom i hus ble det litt i overkant for den. På lave og normale lyttenivå spilte det fint, men ved pådrag stokket det seg litt til. Likevel; en meget god forsterker og i prisklassen opp til 8-10 tusen har den ikke mange utfordrere. Nå nytes Doxa hos LydKarl med jevne mellomrom!
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som kan fortelle meg hvordan Patos og Klipsch går i hop med 70b ? :)
     

    Knutn

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    303
    Antall liker
    23
    Hei !

    Mitt forhold til Doxa begynte med Doxas 30-watt forsterker fra ca. 1982. Der klarte jeg å kortslutte utgangene og dro bort til Lauvland for å få den fikset. På den tiden holdt han til i Michael Kronhsgate i Bergen. Jeg fikk med en 03 forforsterker hjem, som jeg kunne prøve. Da 30-watteren var ferdig ville jeg gjerne kjøpe 03'en, men da var det kommet en 04. Samtidig fikk jeg et tilbud på noen prototyper av noen transmisjonslinjehøyttalere som jeg ikke kunne si nei til. De hadde seas elementer og var store, tunge, og grusomt stygge. Dermed hadde jeg mitt første Doxa-anlegg.
    Etterhvert ble det klart at 30-watteren ikke klarte å drive høyttalerene så godt, så et Marantz effekttrinn fikk den oppgaven. 04 og 30-watter ble solgt, og jeg kjøpte en 07, men med 06 volumkontroll. Denne har nettopp vært inne til modding til passiv drift, for jeg tenkte at det er ikke så nøye med vinyl. Det er det likevel, så nå skal jeg ha en riaa, så derfor spør jeg og om noen har erfaring med doxas 010-riaa ?

    Mvh Knut
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    pahf skrev:
    Noen som kan fortelle meg hvordan Patos og Klipsch går i hop med 70b ? :)
    Du kan få til en god match med både Klipsch og Patos sammen med Doxa. Men husk: Doxa har en bittelitt slank lydkarakter, så jeg vil anbefale å være obs på det ved valg av signalkilde og preamp. Noen Klipschmodeller er også litt vel slanke i klangen, så jeg hadde nok siktet meg inn på RB-75 eller RF-5 modellene. De minste Patosene er vel heller ikke så varme og fyldige, så der bør man også velge signalkilde/preamp med litt omtanke.

    Dette med matching gjelder forsåvidt alt utstyr, så jeg mener at å få til en match med Doxa og Patos/Klipsch ikke er mer vrient enn å få annet utstyr til å spille bra.

    Mvh. Johan
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Har en Yamaha reciever som pre, den har vel en rimelig varm klang, ihvertfall ift til denon.

    Tenker på RF 62 el 82 fra Klipsch, og et eller annet fra Lyric serien til Patos.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Er også begeistra for Doxa. Mitt første møte med Doxa var eit oppsett beståande av Doxa dac/pre/effekt/ht på Hifiklubben i Stavanger i for åtte år sidan som imponerte stort. Eitt år seinare vart ein 70 SE MkII levert på døra mi, for så fem år seinare å bli bytta ut til fordel for 70 Signature MkII. Notatar gjort ved bytet; "Forbetringa frå SEen er formidabel, spesielt i nedre frekvensområde der kontrollen er langt betre. Samtidig er resten av frekvensområdet avlasta som ein følge av at forsterkaren no pustar lettare, og lydbildet er meir gjennomsiktig enn før". Har ellers tidlegare lytta mykje til gamle oppsettet til StereoJoe med same effekttrinn, hvilket kunne by på mange seine og trivelege kvalitetstimar.

    Etter to turar til konstruktøren tidlegare i år er Doxaen min havna eit lite stykke på veg mot Doxa 72. Den er no oppgradert til absolutt aller siste versjon av 70 Signature MkII med eit meget interessant resultat. Lauvland sjølv ville helst ha gitt den ein halvtimes tid til og oppgradert han til 72, hvilket ikkje var aktuelt for meg. Han var meget fornøyd og også tildels positivt overraska over resultatet etter å ha gått over min. Litt av dei tekniske resultata er at høgre kanal er i praksis meir eller mindre gjennomgåande ny. Kjøleplata bak er fjerna. Tidlegare hadde dei "større" Doxaene 8 kondensatorar, seinare 4 (som min vart levert med ny). No har den 2. Det er ellers gjort litt justeringar rundtom. Etter denne oppgraderinga har eg utsatt mine planar om bytte av effekttrinn på ubestemt tid. Oppgraderingskløa er lindra.

    Legg ved eit lite bilde av mine to små.





    Mvh. Karl
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Hva er forskjellen på 70 og 72 ? :) Aldri hørt om 72 før nå.

    (Ignorance is bliss ? ;D )
     
    J

    jjev

    Gjest
    Kjøpte min første 70SE og 012Line i 94, tror jeg det var. SE'n ble byttet mot en 70Signature i 97, sammen med en oppgradering av 012. Kjøpte også en 010RIAA og senere en 014DAC. Må si at de DOXA produktene jeg har hatt erfaring med har gitt mye for pengene. Og veldig driftssikre. Ikke noe problemer i de årene jeg har hatt de.

    70Signaturen spiller nå sammen med en Conrad Johnson PV10AL, og et par Magnepan MGSE. Fores med en Cayin CD og en Rega Planar3/DOXA 010 RIAA kombinasjon. På Regaen sitter en Ortofon Super 2 MC pickup. Hos meg er dette en god kombinasjon.....

    Kommer nok ikke til å bli solgt......
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Karl

    Er det noen grunn til at du ikke oppgraderte til 72?

    Jeg oppgraderte mine 72 til noe som nå heter 73 for noen uker siden siden,og det kan virkelig anbefales.
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Hei bwd


    I utg.pkt hadde eg ingen planar om å oppgradere. Forsterkaren min skulle kun inn for eit verkstedsbesøk etter havari i eine kanalen. Då eg svippa bortom Lauvland for å hente han, hadde han tatt seg den friheten og oppgradert den eit stykke på veg mot 72. Eg fekk så tilbud om å gå all the way.

    Derimot har eg aldri fått demonstrert ein 72 i mitt oppsett. Har høyrt frå andre Doxa-eigarar at lydbildet på nyare Doxaer langt på veg er mykje likt min, men at bassen er stramma litt opp. Eg føler imidlertid med min oppgraderte 70 sig MkII at det er eit par vesentlege ting som ikkje er heilt på plass.

    Så, etter å ha testa anna effekttrinn enn Doxa har eg så bestemt meg; Doxaen skal ut. Det er kun snakk om tid. Testa StereoJoe´s DP 6.4 med godt resultat. Fyrste reaksjon var noko slikt som; "her manglar det noko". DPen opplevast nemleg som ryddig og rein med veldig svart bakgrunn + at han sjølvsagt har betydeleg betre kontroll på tolvtommarane (ja, det er brutalt å gje ein 70-wattar denne oppgåva). Lydbildet på Doxaen er generelt meir uroleg hjå meg. Vil tippe at dette er mykje pga mangel på kontroll nedover. Doxaen er også noko laidback, men dette går nok like mykje på smak & behag. Mao er det nok i all hovudsak komponentane forøvrig, og ikkje Doxaen i seg sjølv, som ligg til grunn for ønsket om bytte.

    Forøvrig gjer Doxa ein strålande jobb hjå meg og byr på daglege dosar med nydelege musikalske stunder, om enn kun på nåde inntil vidare. Om arvtakaren nødvendigvis blir DP er ikkje sikkert, men eg ser ikkje bort i frå det. Vedrørande tidspunkt for bytte så har eg god tid. Eg har levd med Doxa i sju år og har ingen problem med å fortsette ei lita stund til.

    Skal eg derimot ein dag ha eit anlegg #2 med litt mindre effektkresne høgtalarar, er det slett ikkje utenkeleg at Doxa nok ein gang gjer sitt inntog i heimen. Trur det skal godt gjerast å finna bedre saker i dette prissegmentet.


    Mvh. Karl
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Hei Karl

    Ja det er jo en ganske god forsterker, men 70w er 70w og til enkelte høytalere så kan det bli litt lite, jeg kjender ikke til høytalerene dine, men det kan virke som om de er litt i største laget.

    Du har vel Dp pre, noe jeg også tenkte på en stund, men så kjøpte jeg den nye
    06 forforstereren Lauvland (passiv) har også en 012 men det er bare drit i forhold, for og si det rett ut.

    Har prøvd litt forskjelldige høytalere, men må si at Sonus Faber er absolutt den beste matchen jeg har prøvd, SF er noe også Lauvland er veldig fornøyd med.
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    873
    Antall liker
    127
    Sted
    Bergen
    Får vel melde meg inn i Doxa boksenes venner jeg også!

    Har hatt 70 Signature i noen år nå og er imponert over lyden denne lille forsterkeren lager,bruker Conrad Johonson PV11 som pre og det er en veldig god match.

    Fikk DOXA 8.1 Silver signature i hus i dag og de høyttalerene passer som hånd i hanske!
     

    LydKarl

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.11.2004
    Innlegg
    981
    Antall liker
    115
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med flotte høgtalarar, Vapor! Har fått desse demonstrert ved eit par anledningar, blant anna heime hjå KØL, og blei mektig imponert. Enig med deg; dei passar meget bra til Doxa elektronikk, neppe nokon tilfeldighet det der.

    Mvh. Karl
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    649
    Antall liker
    306
    Torget vurderinger
    11
    Vapor skrev:
    Får vel melde meg inn i Doxa boksenes venner jeg også!

    Har hatt 70 Signature i noen år nå og er imponert over lyden denne lille forsterkeren lager,bruker Conrad Johonson PV11 som pre og det er en veldig god match.

    Fikk DOXA 8.1 Silver signature i hus i dag og de høyttalerene passer som hånd i hanske!
    Kan vi få se noen bilder av silver Signaturene??
     

    Alas

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2004
    Innlegg
    209
    Antall liker
    2
    Jeg vil og være med. Doxa-boksene må jeg si forbløffet meg om ikke fra første gang de kom inn i systemet, men andre gang. Har to stk som jeg biamper med. En vanlig 70SE og en oppgradet 70B. Begge kjøpt brukt her på forumet for en slikk og ingenting. Veldig mye godlyd for pengene er alt jeg kan si. De driver Dali'ene mine på en helt aldeles fortreffelig måte. Jeg er nå ihvertfall veldig nøgd.

    Mvh
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    For mange mange år siden hadde jeg Doxa Dac, Audiolab 8000Q (Før dette stod en nakamichi CA5E MK2), Doxa 70 Signature, og Doxa 8.1 Signature. (Sannsynligvis noe av det beste man kan få til en slikk og ingenting idag, dvs bruktmarkedet ) Det låt suverent, forvillet meg bort i alskens ting og tang etter det. Uheldigvis, på en måte, og grunnen var vel at 70'en en dag brant opp helt plutselig. Det var jo et fyrverkeri innvendig i forsterkeren, MENS det spilte musikk, før det etter 10sekunder døde helt.
    Var ikkeno alvorlig ifølge Lauvland men torde nesten ikke å skru på forsterkeren etter dette, og derfor ble den solgt, og sakte men sikkert forsvant resten av DOXA-komponentene.
    Fikk vel en Holfi Pre NB1 SE en stund etter dette og er vel til dags dato fortsatt det største løftet en enkeltkomponent har gitt meg, men det er nå en annen sak.

    Det eneste jeg ikker liker med single ended komponenter er hvor lite stabile de er/kan være.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Jeg pakker mine to Signaturer i kveld for transport til Kristiansand og overhaling/oppgradering til Sig 72.

    Ifølge Lauvland har han med denne forsterkeren endelig fått til like god lyd som i de ustabile 70-modellene fra noen tiår tilbake, men med den forskjell at forsterkeren nå er stabil. Varm, rund mellomtone, skikkelig basstrøkk og en lett og luftig topp, sier han. Altså et skikkelig kinderegg. Dessuten er det fjernet noen kodensatorer i inngangen, noe som gjør forsterkeren ideel til passiv pre.

    Jeg vet at noen av dere Doxa-venner har erfaring med ombyggingen. Hva sier dere - holder reklamen mål???

    Hilsen Egil
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    erlandsen skrev:
    Jeg pakker mine to Signaturer i kveld for transport til Kristiansand og overhaling/oppgradering til Sig 72.

    Ifølge Lauvland har han med denne forsterkeren endelig fått til like god lyd som i de ustabile 70-modellene fra noen tiår tilbake, men med den forskjell at forsterkeren nå er stabil. Varm, rund mellomtone, skikkelig basstrøkk og en lett og luftig topp, sier han. Altså et skikkelig kinderegg. Dessuten er det fjernet noen kodensatorer i inngangen, noe som gjør forsterkeren ideel til passiv pre.

    Jeg vet at noen av dere Doxa-venner har erfaring med ombyggingen. Hva sier dere - holder reklamen mål???

    Hilsen Egil
    Jeg ble veldig posetivt overrasket første gang jeg hørte 72s. :D
    Kan desverre ikke si noe om hvor bra den er i forhold til 70s, da jeg aldri har prøvd den i eget anlegg.

    Men vet det er andre som har prøvd begge, og den skal vist være dramatisk mye bedre en 70s, men...

    Jeg køpte mine 72s ny fra Lauvland, og har senere oppgradert de til noe som kalles 73s.
    73s er ekstremt oppløst, men kan fort virke litt viril, mindre tilgivende, og mer avslørende,
    den er kansje litt vanskelig og matche resten av utsyret, men klarer du det sitter det skikkelig, og kan ansees som en meget habil forsterker(!)

    Men snakk med Lauvland om denne oppgraderingen, for den kan være litt risikabel.
    72s er lettere og få til, men låter også veldig bra, Gled deg ;)
     

    ØivindS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.10.2005
    Innlegg
    448
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fikk oppgradert min 70 Signatur hos Lauvland for et drøyt år siden, noe som resulterte i en betydelig forskjell til det bedre. En påtagelig dypere og bedre definert bass, bedre dynamikk og oppløsning uten at jeg opplevde at det gikk på bekostning av noe.

    Men hva Doxaen min er blitt nå etter oppdateringen, annet enn bedre,vet jeg ikke. Har det blitt en 72s, eller kanskje en 73s? Dette sa godeste Lauvland intet om. ???

    Bortsett fra dette så forer jeg Doxaen med signaler fra en Rogue 99 Magnum. Jeg (og flere med meg) synes dette låter veldig bra. Noen vil kanskje tenke at denne preampen fortjener noe bedre, men det er nesten utrolig hvordan Doxaen følger opp og klarer å formidle både oppgraderingen i form av ny pre og andre oppdateringer.

    mvh :)
     

    skudem

    Medlem
    Ble medlem
    09.01.2006
    Innlegg
    28
    Antall liker
    0
    Jeg er en Doxa venn. Har hatt en 70SE i mange år nå, og vært storfornøyd. Har gått med en dynge med transistorer og en likeretter, men pytt....
    Nå med større høyttalere på trappene, så trengs nok mere effekt. Doxa blir nok kanskje noe snaut desverre.
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Bortsett fra dette så forer jeg Doxaen med signaler fra en Rogue 99 Magnum. Jeg (og flere med meg) synes dette låter veldig bra. Noen vil kanskje tenke at denne preampen fortjener noe bedre, men det er nesten utrolig hvordan Doxaen følger opp og klarer å formidle både oppgraderingen i form av ny pre og andre oppdateringer.

    mvh :)
    Lauvland har jo en ganske grei pre nå fortiden, en 06 ombygget til passiv,
     

    Vedlegg

    R

    Rojoh

    Gjest
    Artig gjensyn med 06 preampen. Jeg hadde faktisk den for rundt 10-12, eller så mye som 15 år siden? (Tiden flyr, gitt). Orginalt var den jo aktiv med separat trafo og greier. Mener å huske at det var en riktig fin preamp, og hadde mange fine stunder med den og LC-Audios The End. Jeg har også hatt Lauvlands passive patent med NLE-attenuator montert direkte mellom inngangsplugg og print på 70 Signaturen. Denne passive varianten var virkelig bra, men likevel litt dumt at 06en ikke ble videreført og tweaket som aktiv pre. (Kanskje det var R.M. som var involvert i 06en?).

    Mvh. Johan
     

    Mindstream

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.07.2007
    Innlegg
    266
    Antall liker
    1
    Ja det er noen år siden denne var på markedet :)

    Jeg kjender ikke til 06en som den var, og har heller aldri hørt den.

    Men denne, passive varianten er en riktig god forforsterker, som jeg må si er vesentlig mye bedre en 012en feks, og ett lite stalltips til dere med Doxa forsterker.
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    erlandsen skrev:
    Jeg pakker mine to Signaturer i kveld for transport til Kristiansand og overhaling/oppgradering til Sig 72.

    Ifølge Lauvland har han med denne forsterkeren endelig fått til like god lyd som i de ustabile 70-modellene fra noen tiår tilbake, men med den forskjell at forsterkeren nå er stabil. Varm, rund mellomtone, skikkelig basstrøkk og en lett og luftig topp, sier han. Altså et skikkelig kinderegg. Dessuten er det fjernet noen kodensatorer i inngangen, noe som gjør forsterkeren ideel til passiv pre.

    Jeg vet at noen av dere Doxa-venner har erfaring med ombyggingen. Hva sier dere - holder reklamen mål???

    Hilsen Egil

    Oppgradering til 72 er utført, forsterkerne er vel tilbake i anlegget - og dermed er det tid for en oppsummering.

    Førsteinntrykket var en nesten sjokkartet opplevelse - i positiv forstand. Her var det et stort og flott rom i alle retninger (høyde, bredde, dybde) med en utrolig presis instrumentplassering. Man kan nesten "se" rundt saksofonisten til trommeslageren litt lenger bak. Flygelet står fram i rommet i riktig størrelse, mens resten av musikerne befinner seg bak og på siden i ulike plan. Du får et klart inntrykk av om gitaristen sitter eller står. De ulike seksjonene i symfoniorkesteret står tydelig fram i bredde og dybde.
    Selv om jeg har lang erfaring med lydbildet fra rørforsterkere og presise stativhøyttalere var dette oppsiktsvekkende bra.

    Hva så med tonen, klangen?
    Her var det en "riktig" mellomtone, med en stor del av rørenes klangkvalitet - men uten overdreven varme. Rett og slett en nydelig klang. Flott overtonestruktur i for eksempel piano, et instrument som egner seg meget godt til testing av utstyr. Luftig, lett og silkemyk topp, og en bass til å fryde seg over. Tett og kjapp som den skal være. Men i tillegg uhyre detaljert. Her får du rett og slett mye mer informasjon om smådetaljene i spillet, anslaget, plukkingen... Veldig gøy!

    Et skifte tilbake til rørsettet (Cary) gir en noe fyldigere klang med kanskje enda behageligere mellomtone, men også slappere bass. Dessuten er Doxa-settet mye kjappere på transienter og dynamikk. Rørsettet hamler ikke opp med Doxa-enes holografiske gjengivelse, viser det seg. Det går fint an å fryde seg over begge disse lydsignaturene. Men skal det vært fart og spenning med masse detaljer, må det bli Doxa!


    Takk for hyggelig mottakelse og spennende hifi-prat den helgen i september, Øystein! Dette var rett og slett meget bra, og vel verd Kristiansand-turen.
    Til andre som vurderer å gjøre det samme, kan jeg bare si: Kjør i vei!

    Hilsen Egil E

    PS. Mine to Signaturer er koblet kvasiabalansert, noe som trolig bidrar til det gode resultatet. Jeg har ikke prøvd forsterkerne hver for seg.

    PPS. Er det så ingen minustegn? Ikke lydmessig. Men jeg kan dessverre ikke koble min REL-sub fra høyttalerutgangene når jeg spiller kvasibalansert - signalet må tas fra preampen. Dumt, siden Doxa-enes bass er så utrolig presis. Løsningen blir vel nye høyttalere...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn