DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Ru-arnt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    763
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Hos meg opplevde jeg lyden som en tanke mer avslappet når jeg brukte filteret med en 6.1. På min A1 S EBW er det ingen merkbar forskjell. Skyldes antagelig at det allerede sitter et nettfilter i ampen.
    Takk for svar, får låne ett filter av kaap neste uke så da får jeg teste om det har noe for seg her hos meg, har og en A1 S EBW så om den har innebygd filter har det sikkert lite for seg.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    EC har jo så mye loddepasta som må renses vekk.
    Har selvfølgelig ikke noe å si, men jeg er ikke som andre servicfolk.
    Vil at det skal se ordntlig ut.......

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    På tide med et bilde av hele apparater i tråden:). Mine to DP’er brukes brokoblet, men jeg mangler lang nok interconnect mellom Accuphase pre (RCA ut) og DP XLR inn i DP.

Har brukt en Silk som fungerte supert, men som er for kort i forhold til møblering. Trenger 5 meters lengde. Prøvde forøvrig å sammenligne de to DP’ene mot effektdelen i i Accuphase E-370. En morsom øvelse som jeg skrev om i annen tråd. Nå går det mot en god DP høst for alle DP venner.

74928024-92A1-4685-9201-1695C615AD70.jpg

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.425
    Stilig! Men er det ikke en liten skjønnhetsfeil på gullplata på den venstre forsterkeren?

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    He he.. noe må ha gått galt i forbindelse med inngraveringen:p.

AudioP

Medlem
    Ble medlem
    02.08.2012
    Antall liker
    23
    Sted
    Buskerud
    På tide med et bilde av hele apparater i tråden:). Mine to DP’er brukes brokoblet, men jeg mangler lang nok interconnect mellom Accuphase pre (RCA ut) og DP XLR inn i DP.

Har brukt en Silk som fungerte supert, men som er for kort i forhold til møblering. Trenger 5 meters lengde. Prøvde forøvrig å sammenligne de to DP’ene mot effektdelen i i Accuphase E-370. En morsom øvelse som jeg skrev om i annen tråd. Nå går det mot en god DP høst for alle DP venner.

Vis vedlegget 505338
    Du inviterer til å spise kirsebær med de store også ser jeg🙂

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er det dette kortet som trengs for å fikse forsterkere som er drept av defekte soft start-dioder?

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    Soft start dioder? Nu vet jeg helt hva du prater om så svaret må være nei.
    Dette er nytt kort som skal oppi en dp monoblokk som aldri har vært produsert.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    Disse dp monoblokkene er en nedskalert A1, en 135watter, når de en gang blir ferdig.
    Har som mål å få de ferdig før jul.
    Du skal ha maksimalt uflaks om relene svir seg og brenner sund kortet på dp amper, selv om det vistnok skal ha skjedd.
    Som regel går bare sikringene i huset ved påslag hvis soft start kretsløpet slutter å fungere.
    Ingenting er uerstattelig :) Alt lar seg bygge opp igjen etter havari.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hypotese:

Romtemperaturen påvirker arbeidstemperaturen på ampene - og dermed lydkvaliteten.
    Grunnlag:

Lytterommet mitt har vært ganske så kjørling siden jeg flyttet inn der, og har merket at kjøleribbene på A1s'ene har vært kaldere enn hva jeg anser som normalt. Rommet har rett og slett kjølt ned forsterkerne. Nå som jeg har fått gulvvarmen igang, er kjøleribbene tilbake til "normalen".... OG jeg syns lydkvaliteten har gjort et kvantesprang, i rett tegning. I tiden frem til gulvvarmen kom, har jeg ikke vært helt fornøyd med slik det har spilt. Mange gode kvaliteter ja, med et stort rom.. men følte det var mye potensiale igjen å hente. Nå som ampene har fått opp arbeidstemperaturen, har det løsna voldsomt. Nå storkoser jeg meg hver anledning jeg får til på kveldene.. og hører ofte hele album fra start til slutt.
    Noen tanker?

Ref. lydkvalitet rett etter påslag VS ferdig oppvarmet amp.

Fotnote:

Jeg har tenkt en del på om at dette er ren innbilning, men siden jeg åpenbart foretrekker lyden ETTER gulvvarmen kom på ift FØR, så derav overstående hypotese
    mvh Kai

Final

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Antall liker
    5.439
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Tror det er vel så sannsynlig at høyttalerene låter litt forskjellig når det er kaldt versus varmt i rommet. Ved lave temperaturer 15 grader eksv synes jeg at det subjektivt kan låte litt mer klemt og innestengt av HT enn når det er varmt. Dette uavhengig av hvilke forsterkere som er benyttet.

Vil kanskje tro at gummioppheng i HT oppfører seg litt annerledes ved lave temperaturer og at det kan forklare forholdet. Uansett. Låter det bra så låter det bra.8)

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.425
    Det er nok som Final sier. Dette er en kjent sak at romtemperatur påvirker høyttalerne. Forsterkerne har bare godt av å jobbe i svale omgivelser. Det bør faktisk etterstrebes. De vil uunngåelig bli en del varmere enn omgivelsene. Jeg befinner meg nå i Algarve med 30 grader. Glad jeg har parkert tanken om å installere DP her nede, selv om det frister. Den lille Pioneer-forsterkeren jeg bruker har høy tomgangstrøm den også, og den blir skikkelig varm når innetemperaturen ligger på 28-29.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    Denne tåler vi et gjensyn med. Skikkelig vakkert og et utrulig løft i lyden.
    Mellomtonen blir så "crispi" med en loop av en inputkabel inni ampen.
    Og en fet nettkabel, utenom av/på bryteren, fordi den kan jo ødelegge lyden.
    Pent tvinna, det skal de ha.
    Nu skal greian tilbake til sin originale stand og oppgraderes til siste versjon A1s.

20180930_181354.jpg

20180930_184239.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Noen som vet hvem som står bak helligbrøden? Har et navn på tunga, men tenker det er riktig å holde kjeft i tilfelle det er feil....

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Denne vadalismen sto vel (un)Intelligent Sound for ... men som foregående taler sier, man kan jo ta feil

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    Noe i samme stil.
    dac-henrik-3.jpg

Men nu skal jeg slutte før jeg blir saksøkt....

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jeg tenkte noe i retning av siste forslag, ja. Distributør for Furutech i Sverige, forhandler for Silk (som jeg mener å kjenne igjen), og i det hele tatt. Mener å ha sett denne forsterkeren (og en C1) til salgs fra Sverige tidligere.

Men så er det dette med å gjette, og tanken om at man kanskje burde la være til man vet.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.935
    Sted
    Sunndalsøra
    De som produserte Silk, driver forsatt å produsere under samme navn. LE fortalte selv at han ikke hadde noe utbytte av dette og følte seg på en måte lurt. Jeg synes dette er drøyt sammen med at Dp produktene ikke fikk utvikle seg videre når virksomheten ble overtatt. Eneste han oppnådde, var at han ble permitert. Jeg synes dette er leit og irriterende. Veldig glad for at vi har en servicemann som forsatt kan holde liv i disse fantastiske produktene og at interessen for disse er fortsatt god.

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    De som produserte Silk, driver forsatt å produsere under samme navn. LE fortalte selv at han ikke hadde noe utbytte av dette og følte seg på en måte lurt. Jeg synes dette er drøyt sammen med at Dp produktene ikke fikk utvikle seg videre når virksomheten ble overtatt. Eneste han oppnådde, var at han ble permitert. Jeg synes dette er leit og irriterende. Veldig glad for at vi har en servicemann som forsatt kan holde liv i disse fantastiske produktene og at interessen for disse er fortsatt god.
    Det selges mye rart over landegrensen skal jeg fortelle deg... SilSpeak Master Reference (bare google..), som kommer et sett fletta SilSpeak med furutech på 20høvdinger. Just saying

Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.425
    Det selges mye rart over landegrensen skal jeg fortelle deg... SilSpeak Master Reference (bare google..), som kommer et sett fletta SilSpeak med furutech på 20høvdinger. Just saying
    Joda, men 20 lapper for et slikt sett er da et kanonkjøp i forhold til noen andre omtalte kabler her. Jeg mener i likhet med disse andre er Silspeak metervare. I motsetning til så mye annet er Silspeak velegnet for høykvalitets hi-fi. Kabelen var beregnet for store maskiner i industrien. Diigert tverrsnitt og silikonisolasjon. LE la aldri skjul på dette. Dette med flettingen er vel ikke bare heldig selv om Kimber sverget til det, mener jeg å huske?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.509
    Sted
    Langesund
    Har hatt problemer med at viftene på min Dynamic Precision PA 402 støyet ganske mye. Mye mer en tidligere. Tok av topplokket i dag og ser at det er på tide for en rengjøring. fryktelig mye lo på viftebladene og generelt mye støv inne i ampen. Her hadde RJEL fått grøssninger på ryggen tror jeg. Burde denne vært sendt til kyndig personell eller er dette noe jeg kan blåse ren selv?

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    17.509
    Sted
    Langesund
    Hvis en skal ta hele steget med å bytte vifte så passer denne rett i på størrelse, men på volt siden mister jeg kontrollen.
    Skilleveggen i ampen som viftene er presset ned på har også mange åpne felter der det kanskje kunne vært limt på bitumen uten at det stjeler kjøling?
    Ribbene bakover står vel for 99% av kjølingen.https://www.conrad.com/ce/en/product/975296/PC-fan-BeQuiet-W-x-H-x-D-90-x-90-x-25-mm

vifte 9x9.jpg

aiso

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2010
    Antall liker
    7.509
    Sted
    Eidskog
    Torget vurderinger
    16
    Denne tåler vi et gjensyn med. Skikkelig vakkert og et utrulig løft i lyden.
    Og en fet nettkabel, utenom av/på bryteren, fordi den kan jo ødelegge lyden.
    Pent tvinna, det skal de ha.
    Nu skal greian tilbake til sin originale stand og oppgraderes til siste versjon A1s.

Vis vedlegget 511049

Vis vedlegget 511051
    Det blir spennende å se den etter oppgradering og hva du gjør med den da.

M

MusicBear

Gjest
    75 Ohm antennekabel, brukt som FM-kabel, den gir jå dårligere signal dersom den bøyes for brått - kom jeg til å tenke på når jeg så teksten din med bilder av ditt "sikle-monster" :)

Hvor mange watt gir denne i 2 og 4 Ohm, forresten?

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hehe, er det så rart at man bygger seg nye lytterom, men saker som dette i stereobenken. Dvs. jeg antar du har denne selv, velger samtidig å tro at DP logoen er sydd inn i lytte-stolene ddine, hvis du da har kommet så langt i byggingen :)

DP DAC'en, forresten, er den bortimot like god som dagens beste?
    Hva er god?........................................ Hvor stor er en fisk?..... Hvor høyt er et hus?....
    -Det finnes ikke ET svar.

JEG valgte å gå tilbake til dp dac'n fordi jeg kjente denne godt + jeg vet hva den er god for + at låne-testen jeg gjorde med nåtidens "vidunderbarn" satte meg i sjokktilstand. DSD... MQA osv osv er moderne og flotte greier... for all del. Men pr dd trenger jeg ikke støtte for dette. Jeg spiller av lossless filer fra en mb pro, via en DDC (digital to digital converter) fra Singxer. Denne gav nytt liv til min dp dac ved å håndtere usb, og sende det videre til dp dac'n på en måte som den skjønner :)

Men dette er MITT syn på saken. Andre kan ha en helt annen oppfatning.

IMG_8748.jpg

montesi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Antall liker
    969
    Torget vurderinger
    7
    Hehe, er det så rart at man bygger seg nye lytterom, men saker som dette i stereobenken. Dvs. jeg antar du har denne selv, velger samtidig å tro at DP logoen er sydd inn i lytte-stolene ddine, hvis du da har kommet så langt i byggingen :)

DP DAC'en, forresten, er den bortimot like god som dagens beste?
    Hva er god?........................................ Hvor stor er en fisk?..... Hvor høyt er et hus?....
    -Det finnes ikke ET svar.

JEG valgte å gå tilbake til dp dac'n fordi jeg kjente denne godt + jeg vet hva den er god for + at låne-testen jeg gjorde med nåtidens "vidunderbarn" satte meg i sjokktilstand. DSD... MQA osv osv er moderne og flotte greier... for all del. Men pr dd trenger jeg ikke støtte for dette. Jeg spiller av lossless filer fra en mb pro, via en DDC (digital to digital converter) fra Singxer. Denne gav nytt liv til min dp dac ved å håndtere usb, og sende det videre til dp dac'n på en måte som den skjønner :)

Men dette er MITT syn på saken. Andre kan ha en helt annen oppfatning.

Vis vedlegget 512670
    Kult oppsett!

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.534
    Torget vurderinger
    4
    Hvis en skal ta hele steget med å bytte vifte så passer denne rett i på størrelse, men på volt siden mister jeg kontrollen.
    Skilleveggen i ampen som viftene er presset ned på har også mange åpne felter der det kanskje kunne vært limt på bitumen uten at det stjeler kjøling?
    Ribbene bakover står vel for 99% av kjølingen.https://www.conrad.com/ce/en/product/975296/PC-fan-BeQuiet-W-x-H-x-D-90-x-90-x-25-mm

Vis vedlegget 512378
    Tja..………….
    Det er mulig jeg bare har vært uheldig.
    Men jeg har kjøpt MANGE forskjellige type vifter til PA ampene til Dynamic Precsison opp i gjenom årene.
    Mange forskjellige merker og modeller, i håp om at det skulle bli stillere når de startet opp.Noen skikkelige typer "silent" og svindyre.
    Ble det stillere? Nja.....jeg syntes vel ikke det.
    Årsaken er nok at viftene presses ned i "metall spor" uten noen som helst mekanisk avkobling. Motorlyden forplanter seg i chassiet. Husk det var jo meninga at disse ampene skulle pøse ut 500watt konstant. Hva gjør litt forplanta viftestøy i kabinettet da? Ingenting, høres ikke.
    Så istedenfor å skifte vifter trur jeg nok at du lykkes bedre med å få viftene frakobla chassi, foreks. med noen gummioppheng.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn