Noen som kan kommentere 6.5/6.52 lyden ift A1 ?
Backstory, for de som ikke kjenner den... i korte trekk
Starta med DP 600, før jeg bikka myndig alder... ca 1998
Hadde denne først sammen med NLE passiv preamp, så dp passive preamp.
I ca 2003 bytta jeg dp 600 til 6.5.
Denne fylte oppgaven frem til ca 2012, kjøpte så en A1s, og senere en til.
DP 600 er en av få DP med MOSFET, og er kjent som "varmtlydende"... Den er nok mindre presis og punchy som sine brødre. Det var merkbart differanse på 600 og 6.5... 6.5 slår som ei slegge.. for å si det på en måte. 6.5 er noe av det mest energirike som finnes.. punktum. Har i mange år kikket etter andre premium/feinsmecker forsterkere som er kapabel til å levere 240A pr kanal... Vet om de som skriver det i flyebladene sine, men som garantert ikke kan levere det. Hadde mange ganger tenkt det hadde vært morro å test gamle B&W 801S3 på den.. og dra på...
Men rundt 2010, etter både samtaler pr tlf og over en kaffekopp med Mr Erntsen himself, ble jeg overtalt til å prøve A1s.. Min opprinnelige plan var aktiv deling med 2 stk 6.5, men fikk aldri tak i en til... og når Leif anbefalte kraftig å heller gå for 2 stk A1s... ble det til at jeg kjøpe 1stk A1s for å sammenlikne. Og det Leif hadde sagt.. stemte. A1s spiller bedre, på mine høyttalere(!), bedre, fra topp til tå. Selv i bassen.. noe jeg IKKE hadde forventet. 6.5 har kanskje mer output <20 Hz, men i midbass'n var A1s klart bedre. Toppen var langt mer raffinert og detalijert. Etter en stund, tok jeg et tungt valg.. å selge 6.5.. noe jeg ikke trodde jeg skulle gjøre. Og for de pengene kjøpte jeg en A1s til.
I ettertid har jeg dradd strikken så langt den går, etter min mening. Bytta ut Dp sitt stereo delefilter, til monofilterene fra DP, og begge har fått "s-strømforsyninger". Leif mente at rent lydmessig, vil aktivt delte A1s spille bedre enn A5 med passiv delt HT. Jeg har ikke prøvd A5, og kommer nok aldri til å gjøre det heller..
Jeg har som bare noen få vet, lagt inn hifi-årene.
Jeg kom i 2020 til den konklusjon, at lyden jeg har nå er så bra, at jeg føler null behov for å jakte på flere komponenter.
Jeg er i mål.
Jeg koser meg med det jeg har.
mvh Kai