DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    All mulig honnør til Armand som stiller velvillig opp, bidrar til å gi oss innsikt og formidle sine bunnsolide forsterkerkunnskaper. Han utsatte middagen i 2,5 t for å gjennomføre målingen! Min eldre DP ble friskmeldt og vil trolig fungere slik den ble laget i sin tid i flere år framover.
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    654
    Antall liker
    310
    Torget vurderinger
    11
    All mulig honnør til Armand som stiller velvillig opp, bidrar til å gi oss innsikt og formidle sine bunnsolide forsterkerkunnskaper. Han utsatte middagen i 2,5 t for å gjennomføre målingen! Min eldre DP ble friskmeldt og vil trolig fungere slik den ble laget i sin tid i flere år framover.
    Har denne fått noen form for service opp gjennom tiden? Imponerende målinger:)
     

    NebuNebu

    Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Innlegg
    12
    Antall liker
    12
    Sted
    Sandnes
    Imponerende! Kudos til dere som tok dere bryet!
    Ingen tvil om DP sine egenskaper stemmer både i hjertet og teoretisk :love:
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.967
    Antall liker
    7.020
    Sted
    Kongsberg
    Kunne vært interessant å måle PA402, jeg har for tiden to stykk som er skvær originale. Hvorfor jeg mener det kunne være interessant er at dette er en PA-forsterker med på papiret lav forvrengning, relativt høy dempningsfaktor og høye strømreserver.
    Min mening er at det er habile Hi-Fi forsterkere med et litt robust utseende.
    Jeg har brukt de til å drive IRS Epsilon(som trenger bi-amp), som etter min mening står seg godt enda. Ingen støy, masse kraft og godlyd.

    I tillegg er de aldri justert eller vært tatt service på. De er som de var da de forlot bordet til Leif og levde sitt liv i et teater i Stockholms utkant sammen med seks andre søsken(+ de to jeg har igjen) i rack med ekstern kjøling. Rattet av teknikere med høy teknisk lydkompetanse med DIY linjekilder og aktive delefiltre.

    Er det foretrukket med besøk midt i uka, eller er en helgedag mulig?
    Med det samme jeg kunne reise innom så er det jo artig å prøvd seg litt på en A1s EBW som skal være i toppform også.
    Både ukedag og helg går fint siden jeg stort sett er hjemme. Vi avtaler nærmere. Men vi må vente et par uker siden jeg har en del prosjekter som venter på å bli ferdige. Selve målingen tar bare en times tid, men du vet hvordan det er, -det blir mye prat også :LOL:
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.501
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    1
    Jeg husker den gang Stereophile erklærte Halcro monoblokker til en kvart million, som "verdens beste" med forvrengning målt til 3 nuller bak komma.
    Leif trakk på skulderne og kommenterte tørt at slike data hadde Dynamic Precision hatt i mange år. Til en brøkdel av prisen.

    Halcro.png
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Flott at Armand tar seg tid til å måle på disse Dp forsterkerne. Jeg har hatt DP 6.4P som jeg byttet inn ved kjøp av en ny A1 sånn rundt 2005, som senere ble oppgradert til A1 EBW av Leif. Den er betydlig ''ryddigere'' enn hva 6.4P er. Har sikkert bedre målinger på intermodulasjon, som det heter på norsk. Men jeg liker bedre logo'n, å den sorte frontplaten på DP 6.4P
     
    Sist redigert:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Har denne fått noen form for service opp gjennom tiden? Imponerende målinger:)
    Jeg er tredje eier så det er noe usikkert, etter en kjapp titt oppi tidligere så det ut til at slow start komponentene var byttet, men etter en nærmere sjekk i dag er jeg jammen ikke sikker. Normalt byttes slow start og de små kondisene på eldre DP, prøver å finne det ut.

    Edit: Slow start er byttet, ikke med de aller nyeste type reléer riktignok. Ellers ser det ut til at resten er originalt.
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Både ukedag og helg går fint siden jeg stort sett er hjemme. Vi avtaler nærmere. Men vi må vente et par uker siden jeg har en del prosjekter som venter på å bli ferdige. Selve målingen tar bare en times tid, men du vet hvordan det er, -det blir mye prat også :LOL:
    Bare gi beskjed når du har tid til å gjøre det, så ser vi på det :)
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.232
    Antall liker
    4.649
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Noen som har oversikt over hva PA forsterkerene selges for? Har to romlig strøkne PA 250 P stående serie nr150 og 151
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    Markedet bestemmer, ikke så veldig ofte man finner slikt på brukten for tiden, men etterspørselen er nok på det laveste på lenge.
    For et par år siden var en pris for PA402 typisk 12-14 000kr(etter å ha kjøpt og solgt mange av de), men dette er også en nyere, kraftigere og bedre konstruksjon.
    PA250H/PA250P begynner å dra på årene. DP no.1 går for alt mellom 3000-6000kr avhengig av tilstand.
    Kanskje er en pris på 8kkr et sted å begynne?
     
    Sist redigert:

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    726
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Fått lånt meg en til Dp a1s (den til høyre er bygd om til a1s) og tester bi-amping, veldig spennende å teste ut, ikke fått spilt så mye enda så det er for tidlig å konkludere, men det høres lovende ut, umiddelbart er det mere ro i lydbilde, spørs om det ikke må skaffes en til a1s, får bruke helga å spille musikk for å gjøre meg opp en mening.

    IMG_9113.jpeg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    2 stk. A1(S) som biamping med Dp elektronisk delefilter lyder helt fantastisk. Veit om en kjenning som har DpA1 stuet vekk. Men om han vil selge den er jeg ikke sikker på.
    Når det gjelder det elektroniske Dp filteret så deler jeg ved ca100 hz som er highpass flat. Så det passer for fullrange høyttalere( innebyggd delefilter). Leif brukte noen Respons Baby tror jeg de het, og Respons sub m 10'' scanspeak som han var veldig fornøyd med.
    Jeg har noe jeg har bygget selv. Så jeg har koblet fra den passive høypassdelen som er noen større kondiser for 100Hz(høypass) for mellombasen og har kun de små spolene som deler ved 2000Hz og bånd diskantene. Det var en betydelig lydforbedring :) Det er som sagt viktig og holde seg til Dp elektronikken, da vet man at det passer sammen og har lav støy (y)
     
    Sist redigert:

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    785
    Antall liker
    952
    A1p er jo en sjelden sak, vet man hvor mange det ble laget av arten? Passiv kjøling?
    Er den bygget opp annerledes enn A1b? Mitt inntrykk fra PA402 er at de er bygget for å tåle store mengder juling både fysisk og med tanke på bruk.
     

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Dynamic Precision forforsterker

    Har kikket etter CA1 som et rimelig alternativ bare for å teste.
    Trodde den eldste het CA1 (som beskrevet i DP guiden), men har fått meldinger om et par Model One.
    Det er kanskje det samme som CA1 (ser like ut)?
    Den ene er standard, den andre har ekstern strømforsyning, samt balanserte utganger (RCA) og Ris trinn.
    Hva går disse for idag, spesielt evt forskjell i pris mellom de to "typene".
    Det lille jeg klarte å finne, ofte mellom 3 og 4000kr.
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Dynamic Precision forforsterker

    Har kikket etter CA1 som et rimelig alternativ bare for å teste.
    Trodde den eldste het CA1 (som beskrevet i DP guiden), men har fått meldinger om et par Model One.
    Det er kanskje det samme som CA1 (ser like ut)?
    Den ene er standard, den andre har ekstern strømforsyning, samt balanserte utganger (RCA) og Ris trinn.
    Hva går disse for idag, spesielt evt forskjell i pris mellom de to "typene".
    Det lille jeg klarte å finne, ofte mellom 3 og 4000kr.
    Hei. Model one finnes i flere utgaver. MKI finnes med og uten ekstern strømforsyning. MK II mener jeg kun har eksternt power. Selv har jeg en MKI med ekstern strømforsyning som jeg kjøpte ny. Et år senere ble moddet den av Leif Ernstsen til balansert utgave.

    Det er stor variasjon i pris for disse, avhengig av hvor godt de er tatt vare på. Rundt 4000 for rufsete eksemplarer uten utvendig power har jeg sett de lagt ut for på FINN. Pene eksemplarer er det få av og de koster til dels betydelig mer.
     
    • Liker
    Reaksjoner: mwt

    teafortwo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.10.2008
    Innlegg
    175
    Antall liker
    65
    Torget vurderinger
    4
    Tydeligvis en del ulike varianter ja. Sikkert en del modifisert i ettertid. Så på bilder ubalansert og balansert både med RCA og XLR.
     

    rotecop

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2006
    Innlegg
    1.157
    Antall liker
    986
    Torget vurderinger
    2
    I tillegg en meget god RIAA:) Brukte RIAA forterkningen på denne lenge etter at jeg sutte benytte CA1 som forforsterker.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.523
    Antall liker
    6.941
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    CA1 har svitsjbar gain og belastningsmotstand. Har en slik nede i kjelleren…

    Johan-Kr
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.501
    Antall liker
    3.334
    Torget vurderinger
    1
    Er gainet switchbart kan det vel settes ned til å passe en MM?
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.142
    Antall liker
    5.144
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Gainet har to innstillinger: 53 og 61 db. Normalt MM gain er vel rundt 43db.
     

    Disco84

    Fersking
    Ble medlem
    13.11.2023
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Sted
    Kungälv
    Hej ! Har kommit över 2 stycken dp 1000h nyligen och undrar om någon gär inne vet om de går att uppgradera dessa, tex med bättre OP-amps ?
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    10 poeng til Ru-arnt.
    Nu skal det lages 5 stk. A5 fra bunnen av med det nye designet.
    Blir masse forbedringer innvendig også, så vurderer å kalle den A10.
    Blir antagelig den gamle "macho" DP logoen på fronten. Og den skal selvfølgelig elokseres i sort.......
     

    Ru-arnt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Innlegg
    574
    Antall liker
    726
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    10 poeng til Ru-arnt.
    Nu skal det lages 5 stk. A5 fra bunnen av med det nye designet.
    Blir masse forbedringer innvendig også, så vurderer å kalle den A10.
    Blir antagelig den gamle "macho" DP logoen på fronten. Og den skal selvfølgelig elokseres i sort.......
    Åjåj det blir spennende 👍🏻
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Virker jo fornuftig kontra kaste 90% av 5.52HP for å bygge om til A5.

    Foreslår du kaller den A2 heller; jeg kjører bilen som også var langt forut sin tid.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    A2 eller A6 er jo også meget gode kandidater. Merkelig hvor vanskelig det skal være å gi et navn.....
    Men A2 ER det jo noe som heter, som aldri ble produsert.

    Jeg har så lyst å gjøre ampen fullbalansert hele veien til utgang. TO push pull trinn, 60 utgangstransistorer, det hadde vært konge. Men det blir dyrt :-(
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Ingenting spesielt med A6.

    Balansert, 2 pushpull sier du…? Høres ut som A2.
     

    RJEL

    Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Innlegg
    2.131
    Antall liker
    1.417
    Torget vurderinger
    4
    Bare så det er sagt, det er INGEN dp amper som er fullbalansert tvers igjenom. Pluss og minus blir mixet sammen i VAS.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn