DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Todani

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.05.2009
    Antall liker
    2.373
    Da blir det vel å selge det som deler. Best å bli kvitt det. Man blir påminnet bommerten hver gang man ser på kabinettet...

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Skal man bygge A1s oppi den, så blir det å betale for en (svært god) helt ny forsterker. Det er bare chassi som kan brukes antar jeg.

Synd med slike bomkjøp, men du tok en sjans.

RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.510
    Torget vurderinger
    4
    -Det er en på FINN som annonserer etter “ønsker kjøpe defekt DP forsterker”. Selg den til han for et par-tre lapper, og legg dette bak deg.
    Det er jo han som har hatt den......
    Chassiet er ikke brukanes heller spør du meg.
    Knekte M5 bolter i kjøleribba. Så er det borra nye hull og der er gjengetapper knekt. Knekte tapper står i ribba.
    Du skal trekke til veldig hardt for å bryte av hodet på en M5 :cool:

Og hovedkortet er rett å slett tragisk.
    Montert på timmepots der man kan justere drivspenning. Hvorfor det ?
    Å lasking og løse printbaner over alt. Ser ikke ut.....

Vedlegg

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Ærede menighet....

Hei og vær hilset denne lørdagen :)

Jeg vil idag dele min siste erfaring på bruktmarkedet. I vår ble en 6.12 lagt ut for HBO. på Finn.no. Den så ikke så vært ut på bildene, og høyeste bud var 4000,-. MEN det sto i annonsen at den hadde en ulyd i høyre mellomtone. Jeg bydde han 5.000 for morro skyld... Regna med jeg villi bli overbydd. Men nei.. eg fikk tilslaget.

Mottok så amp'n, kobla den opp og kunne bekrefte at den hadde skurr i høyre kanal i "gitarregisteret"..

Sendte den til RJEL i håp om en quickfix, så kunne sjekke ut 6.12 fra bucketlista (er litt svak for lillebror dp, og har alltid lyst på en).

Etter en stund kom beskjeden jeg ikke hadde forventa... Amp'n er fullstendig "forderva lodda", det er blitt brukt uorginale/feil deler. Den er faktisk så maltraktert av ukyndig "reperatør" en gang i tiden, at den ikke kan berges (første i RJEL's historie.... ).

Del 1 av dette innlegg er til advarsel, at VÆR FORSIKTIG på Finn.
    Jeg har nå tapt de 5.000 jeg betalte for amp, + kostnader for RJEL sin tid.

Det kunne ikke ha skjedd på et mer ubeleilig tidspunkt.. men sånn er livet.

Del 2 er en oppfordring/forespørsel til menigheten.. Hva kan jeg gjøre med 6.12?

Selge den som deler? (frontplate, trafo, kondensatorer..)
    Bruke den som blomsterpotte?
    Rive ut alt og sette inn et par ICE moduler?
    Bruke den som anker på båten?

Fotnote;
    * Ja jeg har vært i kontakt med selger. Han solgte en forsterker med kjent feil, så der kommer eg ingen vei.
    * Forrige eier kjøpte den av Niklas Trenneus (Nicotronics), som verken klarte å høre eller måle feilen........(!!?)

Vis vedlegget 1070757

Vis vedlegget 1070759

mvh Kai
    Nesj, du kan jo prøve å legge den ut på Finn uten å skrive hvor ille det står til i annonsen?

hånstaur

Medlem
    Ble medlem
    30.07.2018
    Antall liker
    16
    Sted
    Trondheim
    Kjøpte en "fullt fungerende" Nakamichi 420 "uten noen problemer" på Finn for et års tid siden. Lå på hylla i noen måneder før jeg så på den. Skrudde seg ikke på. Åpner opp og ser at seks av transistorene er lodda ut av venstre kanal, fem av de gikk ut av produksjon på 80-tallet... Printbaner revet opp og andre tydelige spor etter inkompetente som har vært på ferde var det og. Nei, det hadde ikke selger hørt noe om, den fungerte sist han brukte den :rolleyes:

Verste er jo at jeg kunne gjerne kjøpt den som reparasjonsobjekt til ca. samme prisen hvis jeg hadde fått opplyst tilstanden, men det var visst vanskelig for selgeren...

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Nesj, du kan jo prøve å legge den ut på Finn uten å skrive hvor ille det står til i annonsen?
    Ikke stjerneaktuelt å drive på sånn.
    Amp’n er lagt ut til lav pris, hbo. Og med tydelig info at det er en del jobb å få denne opp å gå.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Ikke stjerneaktuelt å drive på sånn.
    Amp’n er lagt ut til lav pris, hbo. Og med tydelig info at det er en del jobb å få denne opp å gå.
    Ganske stor forskjell på "en del jobb" og at en av landets beste på slike forsterkere kaller den et håpløst tilfelle.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Ganske stor forskjell på "en del jobb" og at en av landets beste på slike forsterkere kaller den et håpløst tilfelle.
    Nja, husk at for et verksted med timesatser og MVA, så blir en slik reparasjon fort ulønnsom. Noe verkstedet her har opplyst om, på korrekt vis.
    En kyndig privatperson kan allikevel finne glede og lønnsomhet i å mekke slike apparater på hobbybasis. Hvilket vi har mange eksempler på her inne på HFS.

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.986
    Sted
    Langesund
    Er det ikke bare bite i seg det kjøpet og levere den på el-avfall, og så går en videre i livet?

Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.185
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Antakeligvis greiest å resirkulere kabinettet til et nytt forsterkerbygg.
    Da kan en kanskje realisere 1000-1500kr.

Johan-Kr

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.795
    Sted
    Sunndalsøra
    Finner nok av ''krufser'' som tror de kan det meste. De kan ødelegger mere enn de kan fikse. Da jeg arbeidet som elektrikker i mange år, så var jeg hos en kunde som hadde koblet opp alt selv. Han sa han var over 40 og kunne klare dette. Jeg koblet opp innstallasjons testeren, og fandt fort ut at det var jordfeil. Jeg sa til ham at jeg kan ikke sette på spenning hær :) Måtte gå over allt for å finne jordfeilen. Man må prøve å være ydmyk ovenfor kunder, men måtte bare si at det er ikke bare å tro men å vite.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    ^Som sagt så gjort. Lagt ut på FINN forleden dag som defekt for 1500,- og solgt i går for 4000,- etter en liten budrunde. Ryddig og greit.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.561
    Torget vurderinger
    13
    Får håpe en viss ukyndig reperatør ikke får kloa i det eksemplaret igjen. "Fikse" den for videre salg 🤔.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Kan være greit å notere seg serienummer.

Jeg synes det er greit å se, åpne og ev. lytte til produktet før kjøp. Av alle DPene jeg har kjøpt, har det kun vært én sikringsholder som har vært defekt.

Ellers holder A1s-ene stand i heimen. Fantastiske forsterkere. Har prøvd litt ulike preamper den siste tiden. Kan bare si at C1s står fjellstøtt i anlegget. Med tanke på at det nesten virker umulig å få tak i disse klenodiene for tiden, så føler man seg privilegert.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Nja, husk at for et verksted med timesatser og MVA, så blir en slik reparasjon fort ulønnsom. Noe verkstedet her har opplyst om, på korrekt vis.
    En kyndig privatperson kan allikevel finne glede og lønnsomhet i å mekke slike apparater på hobbybasis. Hvilket vi har mange eksempler på her inne på HFS.
    Absolutt, de fleste har nok lagt alt for mange timer i et "ulønnsomt" prosjekt kun for gleden ved hobbyen. Jeg mener likevel at det hadde vært mest redelig om all informasjonen om forsterkeren også hadde vært tilgjengelig i Finn-annonsen også.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Hva er det egentlig å forbedre på en C1s? Bare spør.

Når reiser du oppover? Du har ikke plass til to PA402er og en PA6000H? :LOL:

kaap

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Antall liker
    2.683
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Hva er det egentlig å forbedre på en C1s? Bare spør.

Når reiser du oppover? Du har ikke plass til to PA402er og en PA6000H? :LOL:
    … og blir det for trangt underveis, kan 6000H trygt settes av her :D:ROFLMAO:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Den står faktisk bare i trekassen sin her hjemme på hjemmekontoret. Den er så tung at parketten synker der den står :ROFLMAO:
    Jeg får en varme inni meg når jeg tenker på den, så jeg klarer liksom ikke å kvitte meg med den.

Gleder meg til å ha et anlegg nummer to som jeg kan bruke den på.
    IMG_7187.jpeg

IMG_0717.jpg

IMG_0715.jpg

IMG_0713.jpg

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    Ikke mye som jeg har forstått. Kanskje nyere og enda bedre volumkontroll? Oppgradering av strømforsyning?

Tror kanskje det blir litt utfordrende som håndbagasje med SAS 😅
    Riktig, så det er endring av frekvensene på "Bass mode", nye OPAMPer(om jeg ikke husker feil) og C1s-trafoen?

Jeg tok det for gitt at alle DPer fraktes med bil :ROFLMAO:

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.082
    For et beist! Var det denne som lå ute på Finn for en stund siden?
    Det må isåfall være en god stund siden.
    Denne kjøpte jeg av en pertentlig kar i Flekkefjord som kjøpte den ny.

Så skal det sies at jeg har luftet den for salg(til en høy pris) ved et par anledninger og trukket meg begge ganger.

Etter hva jeg vet er det fire stykk i denne finishen og strømforsyning.
    Det ble laget noen med svart front, messingfarget midtplate og håndtak vet jeg.

Det er fin lyd i den synes jeg, og trakk Infinity Kappa 9.2i til ekstreme lydtrykk uten å knele.
    Jeg føler nok at PA402 kom litt til kort når man dro det til samme nivå. PA402 klippet faktisk.

Sammenlignet med sine yngre søsken utstyrt med bipolare transistorer, er nok denne MOSFET-saken mer lik PA5000H, DPA5.5, DPA5.52 og DPA600.
    Låter lekent og flott, men A1s har nok litt mer "finesse". Tror dagsformen må bestemme hva jeg liker best:) Husker jeg ble blåst av banen fra første tone den gav hvertfall.

Sist redigert:

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.228
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde 2 slike 6000, nøyaktig lik finish. Brokoblet på Sonus Faber Extrema.
    Byttet etter hvert til 1 stk 5000, som spilte med mer autoritet og ro.
    De gamle MosFet modellene er litt feitere i klangen. De nyere Bipolare er tightere og mer oppløste.

afen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    724
    Det må isåfall være en god stund siden.
    Denne kjøpte jeg av en pertentlig kar i Flekkefjord som kjøpte den ny.

Så skal det sies at jeg har luftet den for salg(til en høy pris) ved et par anledninger og trukket meg begge ganger.

Etter hva jeg vet er det fire stykk i denne finishen og strømforsyning.
    Det ble laget noen med svart front, messingfarget midtplate og håndtak vet jeg.

Det er fin lyd i den synes jeg, og trakk Infinity Kappa 9.2i til ekstreme lydtrykk uten å knele.
    Jeg føler nok at PA402 kom litt til kort når man dro det til samme nivå. PA402 klippet faktisk.

Sammenlignet med sine yngre søsken utstyrt med bipolare transistorer, er nok denne MOSFET-saken mer lik PA5000H, DPA5.5, DPA5.52 og DPA600.
    Låter lekent og flott, men A1s har nok litt mer "finesse". Tror dagsformen må bestemme hva jeg liker best:) Husker jeg ble blåst av banen fra første tone den gav hvertfall.
    Ja, det så ikke ut til at den ble satt som solgt, bare deaktivert. Sikla litt på den, men så var det lommeboka da. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=226601800

rellingsen

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.02.2014
    Antall liker
    252
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Var med en kompis til rett utenfor Oslo og henta en PA6000H, tror det må ha vært i '18, eller kanskje '19.
    Den hadde ifølge selger vært Leif's egen, og kjøpt brukt direkte av han. Klarer ikke ta igjen prisen nå, men mener å huske jeg fant den på Finn, og ikke her..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn