DPA - rørforsterkere for viderekomne

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Gunzi og dere andre DPA fans,

    Jeg har DPA A5 pre, og den har også disse to små rørene som er loddet på slik som det viser på din pre.
    Det ene røret mitt er gåent ved et uhell og jeg lurer på hvor man kan få tak i et nytt evt om det har noe å si da jeg bare bruker riaa delen i preen? Jeg ser at det går ledninger fra hvor smårørene sitter til record inngangsvelgeren og tanken er om disse rørene kun er i 'bruk' når denne funksjonen er det. Vet du noe om dette?



    edit: bildene fra innlegg #28 ble ikke med her. Bildene nederst er fra min pre.

    Jeg tror det er noe slikt jeg nå har i bestilling der nede...vanskelig å si, er ikke helt stø i ungarsk.
    Ihvertfall en preamp med balansert drift, i tillegg til trafobasert attenuator. Samme riaa som i preamp vist tidligere.
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Har spilt litt på forsterkeren nå og det virker til å fungere som normalt i første omgang.

    her er et bilde av innmaten mens det spiller, det ødelagte røret gløder såvidt blått.
     

    Vedlegg

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Bare som en oppfølgning til innlegget over. Leverandøren, tubeguru sendte meg nytt rør kostfritt og raskt, meget god service der:)
    Disse smårørene har bare med tape loop å gjøre og affekterer ikke normal avspilling som sådan.

    Jeg har en annen case på gang med samme forforsterker dog:
    Det er mere nivå i høyre kanal enn i venstre.
    rett ved linjerøret i hver kanal er det en blå liten trimmer som vist i vedlegget som er lånt fra tidligere i tråden. Dette ser identisk ut med min pre hva riaa og linjedel angår.
    Kan dette være for å justere gain i hver kanal eller bare bias på linjerøret?
     

    Vedlegg

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Hei Ogla - hadde gått glipp av de foregående innleggene dine, men det er kanskje like greit det du har gjort, nemlig å ta direkte kontakt med Tube Guru som er leverandøren din. Det morsomme med DPA er at konstruksjonene ofte er basert på samme enkle plattform, men er likevel i kontinuerlig utvikling.
    Dette er jo typiske friheter en liten produsent kan tillate seg. Dermed kan det oppstå problemer som kan gjelde ett eller et fåtall eksemplar av arten.
    Hvordan spiller det??

    Vi er forresten to stk her inne som nå har enda ett sett pre i bestilling fra DPA, basert på kobberchassis, noe han egentlig hadde sluttet å levere. Vi har tillatt oss å la prosjektet ta den tid som trengs for å få akkurat de løsningene vi ønsker oss.
    Dpa.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.604
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jøss, lekkert mr H.. Hva skal du ha oppi disse boksene ?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Gunzi,

    Det spiller veldig bra, jeg er godt fornøyd med både prestanda og pris, knøpte den nesten ny.. Jeg er litt usikker på hvor lenge det har vært slik med litt mere nivå i høyre kanal.. Det var da det ene lille røret røk at jeg lyttet ekstra nøye etter og ble klar over det.
    Noen formening om de små blå pottene?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Ser spennende ut med kobberpreene, wow:p
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    HC - det blir et helt nytt kretsløp for pre. DP er veldig begeistret selv, og vi er spent kan du si. Kanskje jeg får hjem en av de to til jul...

    Ogla, nivåforskjellen kan jo skyldes at et av rørene begynnner på nedtur, og det er mulig du kan kompensere ved hjelp av den lille blå pot'en.
    Spør TubeGuru, det ville jeg gjort. Jeg har fått instrukser fra DP ved avhenting av alle amper jeg har hatt, men jeg husker ikke hva som gjelder i alle sammenhenger.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Jeg har sjekket at rørene er ok, Jeg har spurt leverandøren og men vet at i noen tilfeller må han spørre konstruktøren før han kommer tilbake med 100% info og som vanlig når det er helg så har jeg det travelt med å få ting i orden for å komme igang å spille:)
     

    emotikon

    Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Innlegg
    12.520
    Antall liker
    2.971
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    G; Slike kobberchassis skulle bare fått lov å være - kobberfarget. Men grønbrunt er ikke så fint det heller.....
    Spennende å høre etterhvert. Godt vinteren er på gang.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Litt uoversiktlig synes jeg. Min erfaring:
    Skulle hjelpe en kompis med en pre/riaa som ikketm var slik selgeren lovte. DPA er det vel få som kan kommunisere med? Derfor tok jeg kontakt med Tubeguru. Han svarte: "I'm not DPA". Så da ble det litt tungvindt.
    Senere har jeg hatt grei kontakt med TG ifm GM70.
    Et råd enten en kjøper fra vest eller øst: Forlang teknisk dokumentasjon. Før eller siden blir det behov. Ingen konstruktør eller produsent kan påberope seg å funnet opp noe nytt som må beskyttes. Ikke i forhold til rør i hvert fall.
     

    Blodstrupmoen

    Fersking
    Ble medlem
    30.12.2007
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Hei Ogla! Det er bare å justere på den blå potten. På min pre må jeg justere mot klokka for å få mer gain. Vær obs på at det skal lite til for å endre.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Takk for det:) Som sagt så gjort og balansen er tilbake, mot klokka gav mere gain ja. Greit å være helt sikker på at det var gain tenkte jeg og ikke bias da det ikke følger med manual som sier evt hvor man skal måle for å ratte den inn igjen.

    Da er det duket for musikk, nå med like mye krutt i begge kamre oh joy:D
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Da er et par Triode Classic 300B koblet opp på mellomtonehorna. Lovende lyd men syntes de har overraskende mye gain. Inngangsrør er 6072
    Finnes noen enkle åtgjerder for å redusere gain på disse?
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Enkleste er kanskje en volumkontroll på inngangen.Viss man finner en volumposisjon man trives godt med kan man måle verdiene over potmeteret og erstatte det med faste gode motstander.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Takk Rune. Koblet en passiv resistorbasert attenuator på inngangen. Funker fint. Låter betydelig bedre enn demping i dsp.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Bare som en oppfølgning til innlegget over. Leverandøren, tubeguru sendte meg nytt rør kostfritt og raskt, meget god service der:)
    Disse smårørene har bare med tape loop å gjøre og affekterer ikke normal avspilling som sådan.

    Jeg har en annen case på gang med samme forforsterker dog:
    Det er mere nivå i høyre kanal enn i venstre.
    rett ved linjerøret i hver kanal er det en blå liten trimmer som vist i vedlegget som er lånt fra tidligere i tråden. Dette ser identisk ut med min pre hva riaa og linjedel angår.
    Kan dette være for å justere gain i hver kanal eller bare bias på linjerøret?

    Passer med en liten videreutvikling?
    En kompis med maken forforsterker og RIAA ønsket å kunne benytte en low output MC.
    Det ble plass til 2 x Lundahl step up trafoer og en DIP switch for valg av lastimpedans.
    Fungerer utmerket :)

    IMG_0624[1].jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Har nå lyttet til DPA SE 300B i snart en uke, og jeg liker de veldig godt. Overrasket over hvor mye lyden forbedres med oppvarming, og syntes de trenger minst en time påslått for å låte på sitt beste.

    Da jeg overtok blokkene satt det 12ax7 i som inngangsrør. Som jeg kan lese av skjema, så er den konstruert for 6072A/12AY7. Er det flere som har brukt 12AX7 og 6072A om hverandre?
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Hei Hans,

    Dette var oppløftende lesning:D
    Det hadde vært noe for meg og! Er det mulig å bruke en av de eksisterende inngangene til MC i tillegg til den MM som er, slik at man kan ha to armer tilkoblet og så bare switche over?



    Bare som en oppfølgning til innlegget over. Leverandøren, tubeguru sendte meg nytt rør kostfritt og raskt, meget god service der:)
    Disse smårørene har bare med tape loop å gjøre og affekterer ikke normal avspilling som sådan.

    Jeg har en annen case på gang med samme forforsterker dog:
    Det er mere nivå i høyre kanal enn i venstre.
    rett ved linjerøret i hver kanal er det en blå liten trimmer som vist i vedlegget som er lånt fra tidligere i tråden. Dette ser identisk ut med min pre hva riaa og linjedel angår.
    Kan dette være for å justere gain i hver kanal eller bare bias på linjerøret?

    Passer med en liten videreutvikling?
    En kompis med maken forforsterker og RIAA ønsket å kunne benytte en low output MC.
    Det ble plass til 2 x Lundahl step up trafoer og en DIP switch for valg av lastimpedans.
    Fungerer utmerket :)

    Vis vedlegget 289523
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det ble en inngang til MC og en til MM.
    I tillegg ble det en switch for å velge. Den eksiterende inngangsvelgeren taklet ikke dette.
    En annen inn- eller utgang måtte ofres. Var ikke noe problem for eieren.
     

    ogla

    Prepare to be baffeled!
    Ble medlem
    18.08.2010
    Innlegg
    1.137
    Antall liker
    741
    Sted
    Sola
    Torget vurderinger
    18
    Helmax:)
    Så litt mørkt på å ha en extra riaa, liker denne i DPA'en godt så dette var en god løsning!
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Et grønnskollingspørsmål: Jeg vil måle bias på DPA triode classic 300B.
    Har jeg forstått det riktig at det måles på hver side av den grønne motstanden?

    DPA.jpg
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jepp står 1R på den grønne som skimtes ved sokkelen til 300b. Ingen fare for grillet nærsnesing? Bruker krokodilleklemmer.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg leste tydeligvis ikke trådtittelen før jeg plukka opp en DPA. Men bra låter den. Sjokkerende bra i grunn.
    har til og med lyst til å forstå hva alt rælet inni er til
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Er det noen som sitter på kontaktinformasjon til Denes Peter?
    Lurer på om min DPA triode classic vil over tid sette pris på en last på 32 ohm
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Du skal justere til ca 70mV over motstanden. Krokodilleklemmer bør du finne en erstatning for. Alt for store og kortslutter lett mot en nabokomponent.
    Tipper justeringen for bias er potmeteret mellom rørene. Til høyre for 300B på bildet.
    Ikke mye ræl i SE forsterkere. Bare noen ganske få komponenter pluss de som inngår i strømforsyningen.
    Kommunikasjon med DPA er ekstremt vanskelig..........hvis du ikke behersker ungarsk.
    32 ohm?
    Bruker du hodetelefoner:confused:
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Takk for svar Hans. dårlig stelt med ungarskferdighet desverre.

    Biasjustering gikk greit. Jeg fant prober med krok hos Claes. Funker fint.
    Det er en kompresjonsdriver beregnet for line array med 3 drivere pr. enhet. Men den kan kobles om til 8 ohm også da den har to membraner.
    Er det generelt problematisk for en SET forsterker med så voldsomt høye impedanser?

    Forsterkeren har i overkant mye gain for mitt oppsett, og en fin mulighet hvis jeg kan dempe nivå med å koble driveren til en høyere impedanse.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    Det ser ikke ut til at din forsterker har mer enn en utgangsvikling.
    Det er bare å prøve. Det går ikke galt med forsterkeren om impadansen ikke er helt ideell.
    Jeg trodde ikke denne hadde så høyt gain. Mulig du har mer enn du trenger ut fra forforsterkeren?
    DPA og Tubegure er ofte to sider av samme sak. Tubeguru går det an å snakke med. Enten kan han engelsk eller er ganske god med et oversetterprogram.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    inngangsfølsomheten er 0.4v. Ganske ekstremt. 6072 - 5687 - 300B
    Demper med en attenuator for å nivåmatche.
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Dropper man første trinn blir der sannsynligvis for lite gain igjen.... eller kanskje ikke.Kommer alltid ann på hva man har tilgjengelig av gain i trinnet før.
    Mulig forsterkeren har global feedback også,det har alle DPA jeg har sett skjema over hatt.Helt unødvendig med lineære trioder og direkte skadelig med tanke på det sårbare musikksignalet,og fjerner man den får man høyere gain.

    Men uansett med 5687 på rundt 15-20 i gain,300B med 4,så har man under 80 i gain,delt på en trafo som sannsynligvis har omsetning ca 5k/8 = 625. Har ikke helt oversikt over hvordan man regner på det,men tror man da må ha ganske mange volt inn på inngang for å få ut 8w.
     
    Sist redigert:

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.984
    Antall liker
    13.403
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    3,5 -4v sa Gary.....
    da er det bare å finne en annen driver og bygge om eller ditche de....
    mvh
    Leif
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Ok,hadde trodd man trengte mye mer enn 4v inn,men det der kan nok Gary mye mer om enn meg:)
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    Jeg skal til Ungarn i romjula, og skal hente en pre hos DP. Hvis du formulerer noen konkrete spørsmål, skal jeg ta de med. Bruker eldste sønnen som tolk når jeg er der etter avtale.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Leif: Sitter langt inne å ditche da DPA låter fortryllende. Står ikke tilbake for BP. Det lille som er av sus med hornet var ikke plagsomt, men selvfølgelig føles det kleint å måtte dempe signal før inngangen.

    Gunzi: Jeg sender deg noen konkrete spørsmål på E-post ok?
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.145
    Antall liker
    5.055
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    29
    inngangsfølsomheten er 0.4v. Ganske ekstremt. 6072 - 5687 - 300B
    Demper med en attenuator for å nivåmatche.
    0.4V er ikke ekstremt.
    La oss si at 1V er vanlig eller i det minste ønskelig.
    Forskjellen er så liten at den ikke bør være noe problem.
    Jeg tror heller at det er nivået før din DPA som er for høyt.
     

    JoHoo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Innlegg
    4.278
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Jeg har triamper med dedikerte forsterkere for bass, mellomtone og diskant. For toppene er DPA 0.4V og den andre (borderpatrol) er 1.5V. Der ligger utfordringen. Maks signal ut av forforsterker er 2.3V. Bassen matcher BP i nivå uten demping eller heving.

    Som nevnt så har jeg nå en attenuator før DPA for å nivåmatche, da mellomtone og diskant (som riktignok er work in progress) vil ha nogenlunde samme følsomhet. Opplever ingen stor degradering av signalet med attenuatoren, men ideelt hadde forsterkerne samme følsomhet.
     

    Gunzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.08.2003
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    898
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    5
    P1080411.jpg
    P1080412.jpg
    P1080415.jpg

    Har vært hos DPA for å hente ny preamp som skal til et av medlemmene her inne. Ren bistand siden jeg er her i romjula. Denne er basert på et nytt kretsløp av Peter, ingen kondensatorer i signalveien, 6NP1 rør, Furutech og Neutrik kontakter, fjernkontroll kun for volum og kobber chassis.
    Dette er skreddersøm, så lakken er SONY Black, etter bestillers ønske.
    Kobberkassen på bildet er til min egen, som skal hentes til våren en gang.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn