Bil, båt og motorsykkel Drømmeveier i Norge?

T

TT.

Gjest
Det britiske programmet "Top Gear" har i alle år vært på leting etter de heftigste kjøreveiene i verden, men finnes slike i Norge? Kunne tenkt meg å tatt en høsttur nå i september og trenger tips og innspill. Trollstigen, Ørneveien, veien over Ringebufjellet og Strynefjellsvegen utgår, da disse allerede er gjennomført. Veien bør helst være sør for Trondheim. Vurderer Atlanterhavsveien, men er det bare broen som er heftig? Takker for alle tips!

IMG_8524.jpg

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.300
Norangsdalen på Sunnmøre. Kan kombineres med Geiranger, Trollstigen osv.

Eller kjør sørover langs Vestlandet med Sognefjorden (Norges flotteste fjord med mye muligheter for avstikkere) og over Hardangervidda tilbake.

Sognefjellet like etter at veien har åpent etter vinteren er magisk, men den er fin ellers også.

Valdresflye.

Masse muligheter.

• Liker
Reaksjoner: TT.
T

TT.

Gjest
Så bra. Valdresflya er allerede kjørt, men kanskje ta den motsatt vei. Sogn og Fjordane er lite utforsket. Var der på ferie som barn, men det kan være et godt alternativ. Tusen takk!

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.300
Overraskende mange østlendinger lever i den villfarelse at Hardangerfjorden er Norges flotteste fjord. Den når Sognefjorden ca til lilletåa på en god dag.

(For the record er jeg ikke fra Sogn og fjordane så dette er ikke lokalpatriotisme)

Om du tar turn kan jeg anbefale via ferrata i Loen (krever grei form og lite høydeskrekk) en god lunch i restauranten på toppen og gondolen ned. Det finnes flotte hoteller å bo på nedover i området.

Sognefjellet er nasjonal turistveg og absolutt verdt turen. I overkant av 5 mil lang. Om du er i område kan du også kjøre opp til juvasshytta ved foten av Galdhøpiggen. Da kommer du til ca 2000 meter over havet på vei. Kjører su Sognefjellet er er stopp på turtagrø absolutt verdt å få med seg.

• Liker

kvasi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.09.2007
Antall liker
1.121
Husker ikke vei og stedsnavn lengre, men bodde i Drammen a long time ago og fra Lier går det en vei ned og langs havet som jeg har kjørt, fort, maange ganger på natta når det er lite trafikk. Ikke så fryktelig lang glede men "TopGearFeeling" så det holder.
Ellers vil jeg si at mye/nesten alt nord for Trondheim er goveier for oss som liker å kjøre bil, hvis vi ser bort fra varierende vedlikehold og flaskehalser.
Kystriksveien er kjent laangt utenfor Norges grense og minnekortet i kamera bør være stort om man tar turen.

• Liker

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.300
Med fare for å påpeke selvfølgeligheter: dette er er område du drar til i godt vær. Dvs minimum høyt skydekke og helst strålende sol fra blå himmel.

• Liker
T

TT.

Gjest
Med fare for å påpeke selvfølgeligheter: dette er er område du drar til i godt vær. Dvs minimum høyt skydekke og helst strålende sol fra blå himmel.
kjører IKKE med skiboks eller stasjonsvogn, men en gammel Audi A4 cab.

T

TT.

Gjest
Husker ikke vei og stedsnavn lengre, men bodde i Drammen a long time ago og fra Lier går det en vei ned og langs havet som jeg har kjørt, fort, maange ganger på natta når det er lite trafikk. Ikke så fryktelig lang glede men "TopGearFeeling" så det holder.
Ellers vil jeg si at mye/nesten alt nord for Trondheim er goveier for oss som liker å kjøre bil, hvis vi ser bort fra varierende vedlikehold og flaskehalser.
Kystriksveien er kjent laangt utenfor Norges grense og minnekortet i kamera bør være stort om man tar turen.
veier i Lier kan tas enhver kveld. Bare en tunnel i mellom, men takk for tips.

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
407
Torget vurderinger
7
Jeg synes Suleskarveien fra Telemark til Sandnes var fin å kjøre (for 20 år siden), vet ikke hvordan den er nå.

• Liker

Svein Arne

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.07.2013
Antall liker
8.383
Sted
På kanten.
Det er veiarbeid i ved Byrkjedalstunet med omkjøring via Vikeså og det må påregnes ventetid - om du skal kjøre Suleskar fra Sandnes til Setesdalen og videre til Dalen i Telemark. Litt kjedelig vei inni mellom.

Odda - Voss - Sogndal - Skei er en fin tur der du får sett både Hardanger, Sogn og Jølster. Fjord, fjell og bre.

• Liker
T

TT.

Gjest
Takker for tips folkens. Ser ut til at SF og Nordfjord via Stryn blir deler av ruten, deretter mot Volda, Ørsta, men så stopper det litt opp? Har ikke vært i Ålesund, så den kan tenkes lagt inn hvis været er på min side. Kanskje ikke nevnt det, men start/stopp spydeberg sørøst for Oslo. Prøver å unngå E6, så det blir over Feiring, Toten, men tar motsatt vei over Mjøsbrua, tar av v Moelv og kjører "gamleveien" over Brøttum til Lillehammer, deretter "Baksidevegen" oppover mot Otta. Det blir mye på måfå, men jeg skal ikke rekke noen ting. Må vel innom E6 for rast/tanking. Gøy å få sett noe annet.

Sist redigert av en moderator:

KjellR

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.07.2008
Antall liker
3.555
Sted
Moss (eller enda bedre - Rygge!)
Takker for tips folkens. Ser ut til at SF og Nordfjord via Stryn blir deler av ruten, deretter mot Volda, Ørsta, men så stopper det litt opp? Har ikke vært i Ålesund, så den kan tenkes lagt inn hvis været er på min side. Kanskje ikke nevnt det, men start/stopp spydeberg sørøst for Oslo. Prøver å unngå E6, så det blir over Feiring, Toten, men tar motsatt vei over Mjøsbrua, tar av v Moelv og kjører "gamleveien" over Brøttum til Lillehammer, deretter "Baksidevegen" oppover mot Otta. Det blir mye på måfå, men jeg skal ikke rekke noen ting. Må vel innom E6 for rast/tanking. Gøy å få sett noe annet.
Gøy - kona & undertegnede tar kanskje en tur sent i september. Av en eller annen grunn havner jeg i Ørneveien / Trollstigen nesten hver gang jeg triller avgårde. Atlanterhavsveien har blitt besøkt noen ganger...

Masse fine plasser å besøke. God tur!

• Liker

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.771
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Du kunne jo kjøre Kongsberg- Numedalen- Geilo, og så sveipe innom Bergen på tur vestover. :) Synes at turen fra Kongsberg til Geilo er flott.

Mvh

• Liker

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Antall liker
15.308
Sted
Sørlandet
Trollstigen er, eller var, på topp 10 listen til Top Gear. Ryktet sier også at Atlanterhavsveien kommer på lista deres til tross for fotobokshendelsen.

Flere av mine favorittveier er allerede nevnt her men det store problemet vi "stuntpiloter" har er alle turistene og spesielt dem med bobil. Nei! Jeg oppfordrer IKKE til grisekjøring da det på flere av veiene nevnt her er mer en nok å holde fartsgrensen :)

Indre Agder har noen utrolige veier, relativt lite trafikk, nydelig natur, relativt stabilt vær og ingen fotobokser.

Mvh
BB

• Liker

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
11.530
Sted
Trondheim
Ja, jeg ville se den som klarer å kjøre over fartsgrensen i oppkjøringen fra Øvre Årdal på Tindeveien. Det er vel formelt sett 80 km/t (eller er det 50 km/t) der, men hvis du klarer å kjøre fortere enn 30 km/t er du en usedvanlig dyktig sjåfør. Ikke tror jeg Top Gear hadde kommet opp der i det hele tatt i sine superbiler. Etter at du har kommet opp på fjellet imidlertid...

• Liker

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.259
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Rast der med MC noen ganger. Kommer faktisk opp i litt fart før vi må henge over styrene med låst for - og bakhjul for å rekke neste hårnål :)

Ellers mange fine tips her i tråden. Telemark har også endel fine veier. Å kombinere flotte fergestrekninger med kjøring i fin natur er en flott opplevelse.

• Liker

Valentino

Lustig im Tempo und keck im Ausdruck
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
28.607
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Fv44 mellom Flekkefjord og Hauge i Dalane, og videre på Fv 1 over Mydland til Moi. Kjapt innom E39 og over Tronåsen.

Sikkert nesten like kul i åpen bil som på landeveissykkel.

• Liker
T

TT.

Gjest
Du kunne jo kjøre Kongsberg- Numedalen- Geilo, og så sveipe innom Bergen på tur vestover. :) Synes at turen fra Kongsberg til Geilo er flott.

Mvh
Den er kjørt opptil flere ganger, da jeg har innehatt ei Hallingdalshulder, men takker for tips :cool:. Flott og ganske urørt oppover Numedalen og flere flotte stavkirker.

T

TT.

Gjest
Jeg har nevnt Ringebufjellet og veien heter Friisvegen. Flott natur og veien går nesten i ett med omgivelsene. Kjører man litt friskt, så lurer man av og til om man er på veien eller ikke, men selvfølgelig etter gjeldene fartsgrenser :cool:

En annen etappe man kan kjøre litt friskt på er over Golsfjellet mot Fagernes, men ikke så flotte omgivelser imo

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
9.539
Sted
Holmestrand
Da kjører du fra Ålesund til Åndalsnes, Geiranger og over fjellet til Lom. Derfra over Valdresflya til Beitostølen.

Hadde egentlig lagt opp denn efor deg:
Kjenner ikke utgangspunktet ditt.
Det hadde hjulpet

Her er et forslag: (Det er en link)

Skjermbilde 2017-09-02 kl. 12.35.35.jpg

weld77

Æresmedlem
Ble medlem
19.09.2014
Antall liker
15.300
E39 fra Molde til Orkanger er stort sett ganske døll. Blir mye kjøring for å få med seg Atlanterhavsveien.

hel-elt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2009
Antall liker
101
God tur!
Kommer gjerne med tips til neste tur, Setesdal-Sirdal-Gjesdal.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.882
E39 fra Molde til Orkanger er stort sett ganske døll. Blir mye kjøring for å få med seg Atlanterhavsveien.
Enig, jeg ville heller kjørt gjennom Eikesdalen hvis jeg var i det området. Eikesdalen er utrolig flott.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.447
Torget vurderinger
0
Rv17, også kalt "Kystriksveien".
E6 fra Trondheim og nordover. Ta av til Namsos og kjør, avbrutt av ferje med kaffe og vaffler, til Bodø!
Har kjørt Namsos - Kolvereid mange ganger. Men en dag skal jeg kjøre denne strekka med Cabriolet eller MC!

Topp Bunn