Og så uten ventil . . .wotg skrev:To siders diskusjon om en voksen mann som leker med dokker - ikke si at det ikke er takhøyde på hifisentralen ;D
Uten kabel også. Og dermed uten mulighet for tweaking. Men hadde den gått på strøm, DA hadde det blitt mye mer enn to sider.Trondmeg skrev:Og så uten ventil . . .wotg skrev:To siders diskusjon om en voksen mann som leker med dokker - ikke si at det ikke er takhøyde på hifisentralen ;D
Vel, vel, vel. Hvis du regner Vebjørn Sands produkter som kunst, så er jeg naturligvis enig i at slike dukker er et mer ærlig produkt.Spiralis skrev:Filister!!BBking skrev:Hva i alle dager bruker man en slik en til?
Det er KUNST! Og kunst behøver ikke brukes til noe bortsett fra å skape glede / etteranke ol. hos beskueren! 8)
Edit:
Hva pokker bruker jeg bildene av Vebjørn Sand, Karl Erik Harr eller Andy Warhol til? Ser på dem! Gledes ved dem! Akkurat det samme som når jeg hører på en Archiv innspilling av Brandenburgerkonsertene!
Du forstår det BB, der finnes folk som legger mer i kulturbegrepet enn at det skal ligge en videobutikk på hvert gatehjørne! Noen av oss finner ikke lykken i livet ved å spise Grandiosa samtidig som vi ser på Hollywoodprodusert "gladvold" på DVD!![]()
Må ting se unaturlig og jævlig ut for å kunne kalles kunst?BBking skrev:Vel, vel, vel. Hvis du regner Vebjørn Sands produkter som kunst, så er jeg naturligvis enig i at slike dukker er et mer ærlig produkt.
Fra Wikipedia:Birdman skrev:Må ting se unaturlig å jævlig ut for å kunne kalles kunst?BBking skrev:Vel, vel, vel. Hvis du regner Vebjørn Sands produkter som kunst, så er jeg naturligvis enig i at slike dukker er et mer ærlig produkt.
Birdman
Den er snarere det stikk motsatte. "Hvor likt et ekte barn klarer jeg å lage en dukke" ser ut til å være utgangspunktet for arbeidet her. Uten at jeg er kunsthistoriker så er vel å prøve å etterligne virkeligheten så godt som mulig noe man sluttet med for et par hundre år siden eller deromkring, og noe som også ble relativt uinteressant når man fikk foto.Trondmeg skrev:... men jeg kan ikke se at utførelsen virker spesielt fantasifull eller nyskapende.
Nei. Men det bør vel prøve å fortolke noe, og dermed ikke primært satse på fotografisk (eller tilsvarende) likhet.Birdman skrev:Må ting se unaturlig å jævlig ut for å kunne kalles kunst?BBking skrev:Vel, vel, vel. Hvis du regner Vebjørn Sands produkter som kunst, så er jeg naturligvis enig i at slike dukker er et mer ærlig produkt.
Birdman
På ingen måte. Som sagt: Det var noe man drev med for lenge siden.Pink_Panther skrev:Glemt renesansekunsnerene og våre egne nasjonalromantiske malere?
Er det de lagde kunst? Hvis denne skulpturen hadde blitt laget idag så hadde den ikke vært kunst, men kitch, er det det du mener?nb skrev:På ingen måte. Som sagt: Det var noe man drev med for lenge siden.Pink_Panther skrev:Glemt renesansekunsnerene og våre egne nasjonalromantiske malere?
Tja - si det. Hva som er "kunst" eller ikke er tungt avhengig av konteksten det lages i og vises i.Pink_Panther skrev:Er det de lagde kunst? Hvis denne skulpturen hadde blitt laget idag så hadde den ikke vært kunst, men kitch, er det det du mener?
Fadesens opphav takker for at fadesen ble oppdaget og bemerket. Man skulle skrevet 9. november for å være konsekvent.nb skrev:...
Fadesen oppdaget av fadesens opphav
Kanskje, kanskje ikke. Leser du det som en henrettelse på linje med hine harde dagers torgforlystelse, så gjenstår vel bare hæseligheten. Men selv hæseligheter kan leses på andre måter, og to hæseligheter (som du sammenlikner) trenger da ikke å ha noe med hverandre å gjøre (f.eks. at de er henrettelser i en viss forstand).Valentino skrev:Jeg synes nok det er å dra kunstbegrepet vel langt, Parelius. Her gjøres ingen forskjell på 11. september og hine dagers offentlige henrettelser. Var de også kunst?
Stakkars Nerdrum. Det er dette han kunne ønske han fikk til, men som han aldri kommer i nærheten av. Snakk om feil selvbilde i feil tid. Rembrandt kunne virkelig skape liv på lerret. Portrettet nedenfor av sønnen Titus så jeg på en utstilling i Amsterdam for noen år siden. Det er tett på magi. Synes forøvrig dette bildet av Elisabeth DeLunde er kult. Hun er tidligere elev av Nerdrum.erato skrev:Fra Wikipedia (uten at det beviser noe som helst):
"Kunst (tysk for «kunnen») kan defineres som et fantasifullt og nyskapende, estetisk kulturuttrykk for indre eller ytre opplevelser. Betydningen av og hensikten med kunst har variert gjennom tidene og definisjoner og begreper har vært, og er, tilsvarende omdiskutert.
Kunstuttrykket er alltid kulturelt bestemt av samfunnet og samtida rundt verket, kunstneren og mottakeren, og av enkeltindividets personlighet og sanseopplevelser. Enkelte mener at kunst ikke har verdi utover seg selv, andre mener utførelsen krever spesiell kunnskap og ønske om å bruke denne og individuelt tilpasse den til en situasjon og hensikt."
Jeg tror nok at den slags fotografisk realisme som man tilstrebet FØR fotografiet ikke lenger er relevant på samme måte som den gang.
Men selv den gang inneholdt de beste bildene elementer (tolkning) som gikk LANGT ut over det de fleste fotografiske gjengivelser noen ganger kan oppnå.
Feks dette:
![]()
Dette er kunst. De fleste portretter som ble malt og tilstreber likhet med originalen, og henger rundt omkring, er håndverk.
Dersom den hadde blitt laget med de samme intensjoner i dag, - så ja.Pink_Panther skrev:Er det de lagde kunst? Hvis denne skulpturen hadde blitt laget idag så hadde den ikke vært kunst, men kitch, er det det du mener?nb skrev:På ingen måte. Som sagt: Det var noe man drev med for lenge siden.Pink_Panther skrev:Glemt renesansekunsnerene og våre egne nasjonalromantiske malere?
![]()
Jeg var på en utstilling i Madrid av noen greier som var avant-garde på 1920-tallet eller deromkring. På den tiden var det en kunstner som stillte ut ordinære kjøkkenrekvisita på galleri. Det var da kunst fordi han sa at det var det. Men det blir kanskje kunst fordi man kan se det som en kommentar på kunsten selv??Valentino skrev:Så distribusjonsformen avgjør om det er et kunstverk.
Var innom Tate Modern for et par år siden. Der var det blandt annet installasjoner som for meg var rutsjebaner og intet annet, og de ville vært intet annet enn det om man hadde plassert dem i en bygning som ikke hadde til formål å vise fram kunstverk.
Man kjøpte rutsjebanebillett for å oppleve kunstverket til fulle om jeg forsto intensjonen riktig.
Kan være enig der. En svakt relevant assosiasjon: Uncanny valley.noruego skrev:spooky...
Marcel Duchamps? Og det var vel poenget ja.nb skrev:Jeg var på en utstilling i Madrid av noen greier som var avant-garde på 1920-tallet eller deromkring. På den tiden var det en kunstner som stillte ut ordinære kjøkkenrekvisita på galleri. Det var da kunst fordi han sa at det var det. Men det blir kanskje kunst fordi man kan se det som en kommentar på kunsten selv??Valentino skrev:Så distribusjonsformen avgjør om det er et kunstverk.
Var innom Tate Modern for et par år siden. Der var det blandt annet installasjoner som for meg var rutsjebaner og intet annet, og de ville vært intet annet enn det om man hadde plassert dem i en bygning som ikke hadde til formål å vise fram kunstverk.
Man kjøpte rutsjebanebillett for å oppleve kunstverket til fulle om jeg forsto intensjonen riktig.
Husker ikke hva vedkommende het - det var en temautstilling med verker av flere kunstnere.erato skrev:Marcel Duchamps? Og det var vel poenget ja.
Det at pølsevev benyttes er en indikator på at det er snakk om kunst. Det som kan beskrives/diskuteres uten bruk av pølsevev er ikke kunst. Dersom noen skal kunne leve av og for begrepsutvikling til bruk i kunstkritikk etc. må man opp på et visst abstraksjonsnivå vet du, ellers kunne jo svigemor gjort samme jobben under oppvasken. Det blir heller ikke noe damer/herrer å hente på å si: "Her har vi et oljemaleri av Nerdrum. Det er jo ikke noe for øyet, og jeg synes det er litt barnslig jeg." - Det må større intelektuelle fallossymboler til.jowil skrev:Her var det mye pølsevev. Ingen tidsregning eller menneskelig opptegnede retningslinjer kan definere begrepet kunst. Det er personlig.
DET er jaffal pølsevev!jowil skrev:Her var det mye pølsevev. Ingen tidsregning eller menneskelig opptegnede retningslinjer kan definere begrepet kunst. Det er personlig.
Selvsagt er oppfattelse av hva som oppleves som kunst eller evt. ikke høyst personlig. Jeg er håndtverker og er av den formening at f.eks eksepsjonelt godt håndtverk er kunst fordi det kjennes slik. Come to think of it kan dårlig, ulekkert, skakt og ustrukturert håndtverk også gi inntrykk av kunst. For meg handler det om de menneskelige ferdigheter, følelser og kunnskaper i "verket" og ikke om det er hipt nå eller for fire hundre år siden. Beklager pølsevevet, det var svært klumpete sagt.Trane skrev:DET er jaffal pølsevev!jowil skrev:Her var det mye pølsevev. Ingen tidsregning eller menneskelig opptegnede retningslinjer kan definere begrepet kunst. Det er personlig.
Et begrep som er opp til hver personlig å gi innhold er ikke et begrep lenger.
Du skriver som om kunst er et adjektiv på linje med pent, vakkert, bra etc.
Jeg tror du forveksler med pølsevevbegrepet "high end".....