Draapens lille stue

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Hei,lite å finne på idag så jeg tenkte å lage en liten presentasjon av min stereo...

    Har siden liten vært veldig glad i musikk men pga andre intresser vært lite med hifi.
    Det startet vel først på videregående da vi bygde en effektforsterker som et skole prosjekt,den ble da av alle ting koblet mot et mini anlegg av tvilsom kvalitet men det ga et enormt løft i lydkvalitet...

    Sånn var det i et par år til en kompis solgte meg noen digre Audio pro høyttalere med doble 10" i hver,dette funket såvidt men måtte ha bedre elektronikk...
    Da jeg ikke var så voldsomt inn i dette med hifi gikk selvfølgelig turen innom HFK,derifrå vart det en Marantz forsterker og cdp...Husker ikke modell men budsjett ting var det...

    Nå begynte jeg å føle at det var dette som var gøy,musikk var jo ikke det samme som før og jeg kosa meg mye med musikken :D
    Nye høyttalere sto jo på handlelisten og fra nærmeste hifipusher vart et par Patos Lyric 401mkII med meg hjem og gjett om dette var gromt hehe

    Og så gikk jeg på en diger smell :-\ byttet ut Marantz komboen med en Marantz surrerundt reciver...
    Åhh...diger tabbe,drev på med tullete surround oppsett i noen år til jeg skjønte at jeg var på bærtur på feil jorde...
    Tenker tilbake nå og skjemst over alle de penga jeg har sløst bort på filmer,uendelig mange dvd spillere og den slags drit...Tenk så mye mer musikk jeg kunne ha hatt,og bedre anlegg...

    Vel,tok til fornuften og solgte hele rælet og begynte på skratsj,kilde var en billig dvdspiller og forsterker lånte jeg av svigerfar (en eldre modda Rotel med batteridrift ;D) og Patos lyric 401...
    Kom så over en eci-1 og slo til,denne begynte å brenne etter 5min bruk og tenkte jaja money well spent hehe...
    Leverte den da inn til electrocompaniet og fikk oppgradert den i samma slengen,fikk ikke sammenlignet gammel vs ny men den spilte musikk...

    Vel sånn var det i ca et halvt år før en økonomien tvinget meg til å selge forsterkeren og da var det slutt på musikk i heimen en liten stund...
    Da har vi kommet til hortenmessen 2006,jobbet der sammen med svigers og på inpuls kjøpte en jungson ja88c for billig penge og var faktisk veldig fornøyd med denne lenge...kjøpte så en Cambridge Azur 640c mkII og koset meg masse...
    På samme tiden begynte jeg med litt selvbygg av høyttalere og lagde en del forskjellige som det ble spilt på,patosene overtok en kompis...

    Hatt lyst på en platespiller lenge og tidlig i 2008 stod det en Pro-ject RPM 5 i racket,jeg tror aldri at jeg har hørt på så mye musikk men dette var gøy :D
    Et lite hopp og vi er i nåtid...
    Fikk tak i en Naim Nait 5i av en meget hyggelig kar her på sentralen,og dette merket har jeg alltid hatt lyst til å prøve...synest designet er utrolig elegant men det beste er lyden...Jeg har funnet min vei med dette merket,inntil videre hvertfall...
    Av samme hyggelige selger fikk jeg tak i en Exposure XXII cdspiller som overkjører alt jeg har hatt ihus ;)

    Så åssen spiller dette,vel jeg føler at musikken er nærmere nå en noen gang,bassen er dyp,stram og deilig...oppover er det bare fryd,masse dynamikk i mellomtonen og det er en slags deilig glød over den,tonalt helt nydelig og jeg savner egentlig ikkenoe her,lengre oppe er det masse luft og godsaker men kommer nok til å gå over delefilter her + kanskje nye elementer...
    Dette anlegget rocker hardt hehe,men som sagt trenger å jobbe litt mer med høyttalerene og plassering

    Mvh Albert

    P.S bilder på vei
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Og bilder må vi ha...

    Her er litt
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Beklager kvaliteten av bildene,har ikke stativ og kameraet har nok vært på en fest for mye ;)

    Ønsker meg et bedre et til jul...
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Draapens lille kosebu

    Flotte saker det her Draapen. Særlig likte jeg Naimen din ;)
    La merke til at du brukte ordet musikk gjentatte ganger i åpningsinnlegget. Man blir på en måte mer fenget av innholdet og budskapet med slik forsterker.

    Har forresten en Pro.ject spiller på vei selv.
    Flott bruk av slakterblokker.
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.910
    Antall liker
    38.853
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Draapens lille kosebu

    det var en fin kosebu Draapen :)

    mvh
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Jo takk,er veldig fornøyd med ampen,har ikke spilt så mye musikk etter den og cdp kom i hus :D

    Tok bildene idag og det var så mye solskinn ute at jeg var nødt til å dra igjen gardinene ;)
    Men neste gang med et bedre kamerea så blir det andre boller...

    Ja pro-ject et bra maskiner til lite penger og vinyl er veldig gøy...

    Mvh
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Takk motoren,begynner å komme seg her nå...

    Din er veldig koselig også ;)
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    Draapens lille kosebu

    Hvor er riiaen din?
    Eller har Naiten en innebygd?
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Riiaen er på en hylle under platespilleren under duken som dekker den fæle ikea benken,det er en Cambridge 640p en grei liten sak men har et grelt blått lys så derfor ble den parkert under der ;)
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    7.000
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Draapens lille kosebu

    Kult annlegg. Naim er alltid musikalsk
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Takk...det er sant det der med naim,føler det spiller mer musikk nå :)

    +at jeg kan spille en del lavere enn før med samme utbytte,blir aldri sliten så det er bare gøy med musikk nå :D

    Skal gjøre ferdig høyttalerene snart,bare jeg får bestemt meg åssen finish jeg skal ha på de side platene mine...satser på litt bedre bilder da...
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Draapens lille kosebu

    Fint bruk av stabilt trevirke/slakteblokker under komponentene! Jeg har ikke noen særlige erfaringer med de kompnentene du har, annet enn å ha hørt Naim noen ganger. Det har alltid vært en positiv opplevelse!
    Kjør på med flere bilder!
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Ja jeg liker de treplatene godt og de er helt nødvendige under platespilleren med det golvet jeg har her...

    Ja det er moro med naim og exposure spiller også på lag med den,så jeg er fornøyd...

    Flere bilder kommer etterhvert,får se om jeg får gjort høyttalerene ferdige i helgen og lånt meg et bedre kamera ;)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Da har jeg klart å finne litt mer bilder :)

    Både gammelt og nytt ;)
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Har jo også et diy prosjekt av en effekt forsterker som jeg aldri gidder å gjøre ferdig :-\

    Dette effektrinnet har noen år på baken men er godt...
     

    Vedlegg

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    ooppsss...de siste bildene var kanskje repost :p
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Som sagt er veldig fornøyd med dette oppsettet,det spiller mye musikk og føler egentlig ingen spesiel trang til å oppgradere :)

    Men noe blir det jo,har lyst på en ny PU og det blir mer jobb med høyttalerene...
    Det neste blir å gjøre ferdig effekt trinnet og få fatt i en bedre pre,og kjøpe masse musikk ;)

    Kanskje bare selge unna den ene bilen og ta den helt ut hehe...
    Det er en morsom hobby som man kan bedrive med hver dag hele året og det kan man ikke si om mange andre hobbyer...

    Mvh
     

    tomerik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.12.2006
    Innlegg
    798
    Antall liker
    253
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    1
    Draapens lille kosebu

    Spennede bilder. Har du prøvd å sette høyttalerene nærmere hverandre? Det ga meg en aha-opplevelse i forhold til å dybde og helhet i lydbilde, samtidig som du får de litt ut fra hjørnene.
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Ja driver og prøver en del om dagen,men det blir liksom alltid at jeg drar de ut til siden igjen...
    Har ingen problemer med noe hull i mellom de,bassen er ganske bra men savner det punshet jeg hadde på gamle leiligheten...

    Flytting av høyttalere er absolutt det billigste tweaket og jeg har ommøblert flere ganger med godt resultat ;)

    Skal se om jeg får tid til å prøve ut litt idag,så får vi se hva det blir til.

    Mvh
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.989
    Antall liker
    229
    Torget vurderinger
    4
    Draapens lille kosebu

    Flott å se at musikken har fokus, draapen :D

    Har du testet uten slakterblokker på cdp og forsterker? Hvis ikke, så er et tips å gjøre det noen dager, og se hva du synes. Kanskje du blir rasket over ;)
     

    draapen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.02.2007
    Innlegg
    419
    Antall liker
    9
    Draapens lille kosebu

    Hei MaHa,ja her er det musikken som bestemmer ;)

    Har tenkt på dette med de blokkene men den benken jeg har nå vibrerer en del så er litt redd at det vil slå opp i komponentene,spesielt spilleren siden den har harde føtter...men jeg skal prøve uten,i helgene har man god tid så det blir moro å prøve litt forskjellig :)

    Mvh
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn