DRITTSPILLER

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.954
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
Kom til å tenke på en kompis som har saga to store firkantede hull i stugolvet. Der har han støpt  to pilarer i fast grunn, for å "isolere" sin Linn fra omverdnen:)
det hjelper ingenting mot akustisk feedback!
ellers anbefales LP 12 å stå på et lett underlag ala LACK fra IKEA
mvh
Leif

R

Roar

Gjest
det hjelper ingenting mot akustisk feedback!
ellers anbefales LP 12 å stå på et lett underlag ala LACK fra IKEA
mvh
Leif
:)
Ja det er sant,men han hadde sikkert et syngende gulv,og da hjelper det. Sikkert et gammelt gulv med en meter mellom hvert spikerslag.

Mvh Roar

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
23
Er det bedre enn platestrammer?
Nokon som har sett forsøk på platestrammer i ytterkant? Når tallerken er viktig må jo kobling plate/tallerken vere viktig. Vakuum er ei løysing. Ringmat får kontakt i alle fall ved ringane. Platestrammar gir kontakt kanskje berre inst. Kva med ein passeleg tung ring som akkurat gjekk på utsida av plate og tallerken og med ein kant som gjekk akkurat nok innpå til å trekke plata ned utan å skape problem for PU.
Pat.pend?
Ser at plater til tider ligg an mot tallerken kanskje berre to eller tre stader. Ikkje rart at plata sine eigne eigenskapar er viktige (180gr). Kunne ein ytre platestrammar gjere noko?

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Ja det er sant,men han hadde sikkert et syngende gulv,og da hjelper det. Sikkert et gammelt gulv med en meter mellom hvert spikerslag.
Neida. Han har bygd eget frittstående hus til stereoen. Med isolerte dører:)

Sist jeg prata med Tor Aamodt var han den beste enkeltkunden:)

R

Roar

Gjest
Neida. Han har bygd eget frittstående hus til stereoen. Med isolerte dører:)

Sist jeg prata med Tor Aamodt var han den beste enkeltkunden:)
Kan hende at han har fusket litt med gulvet. ;)
Fikk du en tilbakemelding om det ble bedre?

Mvh Roar

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Platestrammar gir kontakt kanskje berre inst.
På en VPI jeg hadde var platestrammer/talerken utformet slik at plata ble presset til hele talerkenen. (Elipseform)

Mulig jeg ordlegger meg feil, men håper at dere forstår hva jeg mener

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.954
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
quote:
Ser at plater til tider ligg an mot tallerken kanskje berre to eller tre stader. Ikkje rart at plata sine eigne eigenskapar er viktige (180gr). Kunne ein ytre platestrammar gjere noko?

og da er vi tilbake til tallerkenen på bl.a. transcriptor ;D

og trådens navn :eek:

mvh

Johnny_Rivers

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.02.2005
Antall liker
0
Sted
Mo i Rana
Fikk du en tilbakemelding om det ble bedre?
Jeg er flyttet til andre kanter, så jeg klarer ikke å følge med på alt han foretar seg.

Men sist jeg prata med han gadde han stuet vekk sine Apogee full range og 2 stk. Krell KA250.

Jeg husker ikke alt han hadde henta hos TAa. men deriblandt var de største Avantgarde.

joetorp

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.07.2004
Antall liker
0
Nokon som har sett forsøk på platestrammer i ytterkant? Når tallerken er viktig må jo kobling plate/tallerken vere viktig. Vakuum er ei løysing. Ringmat får kontakt i alle fall ved ringane. Platestrammar gir kontakt kanskje berre inst. Kva med ein passeleg tung ring som akkurat gjekk på utsida av plate og tallerken og med ein kant som gjekk akkurat nok innpå til å trekke plata ned utan å skape problem for PU.
Pat.pend?
Rundt den tiden (1982?) da Kenwood kom ut med sin L-07D 'super' platespiller, tilbød de også en kombinasjon av platestrammer og en tynn, men relativt rigid/tung, ring til å legge over LP-platens kant under avspilliing. Materialet var en slags keramikk om jeg husker rett og settet ble solgt for ca. 3000 kroner! Jeg fikk tilbud om kjøp, men takket nei - 3k var MANGE penger den gang.

Mvh
joetorp

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.954
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
den hadde en sentreringsplate i glass.
tilsvarende annonseres igjen på SP 10 siden
clearaudio hadde en liknende også

mvh
Leif

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
23
Rundt den tiden (1982?) da Kenwood kom ut med sin L-07D 'super' platespiller, tilbød de også en kombinasjon av platestrammer og en tynn, men relativt rigid/tung, ring til å legge over LP-platens kant under avspilliing. Materialet var en slags keramikk om jeg husker rett og settet ble solgt for ca. 3000 kroner! Jeg fikk tilbud om kjøp, men takket nei - 3k var MANGE penger den gang.

Mvh
joetorp
Må vere noko for DIY.

Mvh

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.201
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Var det et "klenodium" som gikk i dørken i siste "Borettslaget"?
Eller bare en vanlig "drittspiller"?

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
Så flere spillere med platestrammer som ring rundt ytterkant av platen, på Bristol HiFi show. Kan sende bilder som jeg tok der av disse om ønskelig.

Samleren

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.425
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
L07D (var ikkje platekransen av støypegods?), VPI og Clearaudio har slike ordningar med platekransar. Av desse tykkjer eg VPI er mest praktisk i bruk, men dei andre er like gode, dei treng berre meir tid og finmysing før dei ligg rett.
Til dels STOR forbetring av lyden (kjem an på kor god vinylen er i seg sjølv. Gode vinylplater kan tilogmed låte godt på desse platemattene som nesten ikkje har kontakt med plata - dersom dei ikkje er skeive)

Pixy

Hi-Fi interessert
Ble medlem
17.07.2003
Antall liker
12
Der blei det liv i tråden igjen, ja...
Hmm, føler meg litt rådvill jeg nå. Jeg har kost meg med en Luxman PD-350 med fullt fungerende vakum i mange år og aldri hatt problemer. At skivene skulle bli fulle av møkk??? Hvorfor det? Jeg har heller vært bekymra for at det skal komme støv ned i vakum dysene og tette igjen.

Det hører med til historien at jeg aldri har vaska ei plate. En støvkost i mellom sjølsagt, men vasking har jeg aldri følt behov for. Ikke er jeg noen rønner med støvkluten heller...

Da spillere kom i hus, hadde jeg Michell Gyrodec (med platestrammer) fra før. Valget var ikke enkelt, men jeg har ikke angra på salget av Gyrodec'en. Luxmanen er noe av det mest vellydende og brukervennlige jeg har satt mine bein i på vinylfronten. Og støy fra "støvsugeren" har jeg aldri opplevd. Den fantastisk sexy lyden i det plata suges fast, bringer jo bare lytteopplevelsen til nye sensuelle høyder  ;). Vi snakker tross alt om en blow-job, her...  ;D Deretter er den tyst.

Det er i midlertid en del lp'er som vakumet ikke fungerer på. Er de for vindskeive eller warpa, går det ikke. Den er heller ikke spesielt villig overfor 180g vinyl og over.
Men man er overhodet ikke avhengig av at plata må sitte fast for å få god lyd.

Dette til forsvar for Luxman vaccum stabelizing system.

Noen som veit hvor jeg kan få tak i ny strikk til den forresten?

mvh Pixy

Topp Bunn