Drivverk til Audio Note DAC 1.1 Signature plus

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Man skal ikke bare klage på posten.
Idag tikket det inn en mail fra de, jeg får erstatning for spilleren de ødelagde. Det var ikke noen synlige skader på den, men den tok ikke cd'ene.

Derfor starter jakten på nytt drivverk.
Har fått anbefalt spillere med driverk fra Sony til denne dac'en, men er åpten for gode forlag. Kunne tenke meg en smal modell, men er fullstendig klar over at det ikke er det helt store utvalget i den sizen. Budsjett er 4-5000 kroner. Følgende spillere har jeg hatt i tankene i tidligere:

Rega Planet
Farjouda dv 1000 (Gammel dvd spiller fra ca 1996, men veldig bra drivverk sies det)
Sony XA (et eller annet)
Audio Note ( de har noen spillere fra 90 tallet, men er usikker på kvalitet, de nyere drivverkene blir for dyre)
Mhzs spillere(66 eller 88, men litt over mitt budsjett)
Marantz Ex high end marantz kan være billig, spesielt dvd spillere.

På forhånd takk.

Håvard
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Meridian lager fine drivverk, men låter helt krise på AN- Dac...
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
De eldre spillerne til AN sies å  ha problemer med reservedeler, på linje med Micromega, Sonic Frontiers og andre. De nye er den mest optimale matchen, men som du sier, de er dyre, og de er ikke lette å oppdrive brukt. Derimot er det to alternativer jeg ville kikket på, nemlig Pioneers elegante PDS 06 (som "Rudi" her på sentralen akkurat har lagt ut!) og Teacs VRDS-drivverk (Som Audio Note selv brukte sammen med sine konvertere før de begynte å produsere drivverk)
Hyggelig å høre at alt løser seg, og at Posten tar konsekvensen av sin vettløse behandling av gods.
Lykke til!

Edit; Ingen av disse to kan sies å være smale, akkurat....men de funker! :)
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
En kompis fikk tak i en VRDS10 for litt siden,utrolig bra driverk.
Ser det ligger en VRDS8 på børsen,kanskje noe å tenke på selv om den ikke er "smal" akkurat som impulse sier ;)

/jan
 
H

hordasped

Gjest
Skal ikke glemme Sony,men får du fatt i et drivverk fra Teac,så vil jeg anbefale dette.

OBS-OBS. Ikke bruk Posten som transportør :D
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
VRDS 10 er jo på størrelse med en liten container, så den finner kanskje ikke nåde hos frua, Haavard? :) VRDS 8, derimot, er jo ganske smal. Prisen er det jo ikke noe å si på, heller...
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.530
Sted
Sarpsborg
Sony er absolutt noe som må/bør være med når driverk skal vurderes :)

Sony hadde vel noen "half size" komponenter ? 5000serien eller er det jeg som surrer ?

/jan
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
VRDS 10 er jo på størrelse med en liten container, så den finner kanskje ikke nåde hos frua, Haavard? :) VRDS 8, derimot, er jo ganske smal. Prisen er det jo ikke noe å si på, heller...

Frua er veldig samarbeidsvillig :D
Kjøper jeg smalt slipper jeg ny benk. Men har lyst på ny benk også. Har hat Teac før, skoeska deres. Den hadde jeg store problemer med.

Håvard
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Du surrer slett ikke, Jan. Sonys utrolig lekre "halvstørrelse"-spillere het henholdsvis 3000 / 5000-et-eller -annet. De ser ut som om de koster en million, er i praksis identiske med sine ES-søsken fra samme periode (95-96), men ble kun markedsført som ES-modeller i Europa. De ble aldri noen suksess, merkelig nok. Så vel ikke macho nok ut, antakeligvis. Nå har derimot folk fått både øyne og ører opp for disse. Ti år for sent, men likevel.... :) Tror forresten Haavard har et sånt i nærmeste omgangskrets, om jeg ikke husker feil.
Det er ikke så mange av disse rundtomkring, men særlig 5000-spilleren har et utrolig sobert drivverk.
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Sony er absolutt noe som må/bør være med når driverk skal vurderes :)

Sony hadde vel noen "half size" komponenter ? 5000serien eller er det jeg som surrer ?

/jan
Du har rett og de er veldig gode.
Problemet er å få tak i de.
Japanerne er villige til å selge unga sine for disse ;D

Håvard
 

Oystein1960

Medlem
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
46
Antall liker
5
Veldig vanskelig det med dac / drivverk , ikke lett å få de to "klokkene" til å spille sammen .
Har eksperimenter en del med slikt, men endte opp med å kjøpe meg en skikkelig Cd spiller.
EMC1 er forresten veldig bra på AudioNote DAC, men så er det økonomien i det da.
For meg er en DAC nå kun aktuell hvis jeg skal spille av musikk fra noe annet enn en CD spiller.
Sony er som flere nevner, ok som drivverk, men du MÅ prøve deg frem.
Lykke til.
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.427
Antall liker
1.142
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Rega sin Planet funker bra sammen med Dac.1.1 så den burde du vurdere. :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Det har du helt rett i, Continuo. Rega Planet funker veldig bra på AN-dac.

Hvordan Audio Analogue funker er vanskelig å si, Haavard. Da ville jeg myyyye heller ha kjøpt en Pioneer PS-S06. Under halvparten av prisen, tilogmed....

Husk på at du sitter på en dac som er kresen (med stor K!) på drivverk, så åta en råtjangs er ikke å anbefale. Gå for noe som det påviselig funker, ellers er du ute på drivverkkjøret igjen om en uke eller to. Både Sony, Pioneer, Teac og Rega er i stand til å yte AN 1.1x sig rettferdighet. Meridian dermot, er dødfødt, IMHO.
 

Rockefoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2003
Innlegg
721
Antall liker
31
Torget vurderinger
2
nå skal jeg være skikkelig dust. hva med en pc?
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
nå skal jeg være skikkelig dust. hva med en pc?
Det sier kompisen min på Lillehamer også, han sitter med et x5000 fra Sony. I tillleggg har han slik "skvisboks". Det kommer sikkert hos meg også, men for meg blir det å bruke pc løsning det samme som å lese bøker fra A4 ark. Det står det samme der, men noe mangler allikevel.

Håvard
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.860
Antall liker
786
Torget vurderinger
4
Meridian lager fine drivverk, men låter helt krise på AN- Dac...
hmmm...... hva består krisen i ? Har nemlig denne kombinasjonen ???
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Vel, mulig jeg var litt generell her, for i rettferdighetens navn er ditt drivverk nyere enn det jeg hadde i hus, så det kan jo låte langt bedre enn det gjorde hos meg. Når det er sagt har jeg både hørt og lest flere steder at Meridian /Audio Note ikke er optimalt. Beklager at jeg slang med leppa her, skulle nok ha undersøkt nærmere. Mea Culpa.
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.860
Antall liker
786
Torget vurderinger
4
Helt greit det impulse :)
Skulle gjerne prøvd et Audio Note drivverk for å sammenligne. Men det låter iallefall langt bedre med AN som DAC enn den innebygde i 506'n så noe riktig må det iallefall være ;)
Hva må man gi for AN CDT One brukt tro?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
De er omtrent like skjeldne brukt som bringebær på ripsbusker, men finner du et, ligger det fort på 7000,-
Og jeg kan bare bekrefte at det er verd pengene! ;-)
Samboeren min hørte forskjell fra andre siden av leieligheten da jeg byttet til CDT One fra Sony XA50ES m. XO-clock....
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.607
Antall liker
154
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
hmmm...... hva består krisen i ? Har nemlig denne kombinasjonen ???
Har brukt Meridian CD-spillere som drivverk mot DP-DAC, der kommer de helt klart til kort mot SONY. Har ingen erfaring med Meridian + AN.........

Testet en AN kombinnasjon (driv + DAC) for ikke lenge siden, og ble veldig forbauset da SONY DVP-S9000ES holdt følge nesten til døra med AN-drevet til langt opp mot 100 000 kr.
Tror det stod en 9000ES-spiller på bruktbørsen for ca 3000 kr for ikke lenge siden. Knallkjøp!!
Men bytt gjerne til XO3-klokke (med ny PS) hos NAT (ca 2000 kr). Da får du ytterligere løft i bassgjengivelse (dypere og strammere), og den spiller med mer luft/større rom.

DVP-9000ES spiller jo SACD også (men da må du benytte den innebygde DAC'en).

Mvh
 

Liotheles

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2002
Innlegg
2.860
Antall liker
786
Torget vurderinger
4
Har brukt Meridian CD-spillere som drivverk mot DP-DAC, der kommer de helt klart til kort mot SONY. Har ingen erfaring med Meridian + AN.........

Testet en AN kombinnasjon (driv + DAC) for ikke lenge siden, og ble veldig forbauset da SONY DVP-S9000ES holdt følge nesten til døra med AN-drevet til langt opp mot 100 000 kr.
Tror det stod en 9000ES-spiller på bruktbørsen for ca 3000 kr for ikke lenge siden. Knallkjøp!!
Men bytt gjerne til XO3-klokke (med ny PS) hos NAT (ca 2000 kr). Da får du ytterligere løft i bassgjengivelse (dypere og strammere), og den spiller med mer luft/større rom.

DVP-9000ES spiller jo SACD også (men da må du benytte den innebygde DAC'en).

Mvh
Takk for gode tips! Kunne vært morro om du tok en tur innom en dag Ola Petter, så kunne vi kanskje finne ut hvilke oppgraderinger som hadde vært smart å prioritere :)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Har nå fått tak i drivverk, midlertidig.
Gammel Denon DCD 1290 cd spiller. Funker.

Siden jeg bruker tiden tilo hjelp så leter jeg fremdels.

På den "smale" fronten er
Audio Note drivverk
Musical Fidelity x-ray
Aktuelle kanditater, har hatt P500 fra TEAC. Mye kluss. Teac har vel ikke så mange andre skoeskestørrelse drivverk.

På den "normale" fronten er
Sony XA/X ett eller annet
Aktuelle kanditater.

Denne virker også interessant. Forholdsvis nytt drivverk fra Philips i den som skal være ok.
http://www.ornec.com/product/NO/Original_2008F/

Ellers så lukter jeg ennå litt på Mhzs

Håvard

PS Fikk brev i posten i dag fra Posten. De beklaget at de hadde vraket cd spilleren min. 4500 kroner blir overført til min konto. Har aldri vært igjennom så lett saksbehandling.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Om du har tid til å vente, let etter et AN-drivverk. Bedre match finnes ikke, og selv om finish ikke matcher prisen,låter det som en kule. Gratulerer med overstått, forresten! ;-)
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.041
Antall liker
2.139
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Om du har tid til å vente, let etter et AN-drivverk. Bedre match finnes ikke, og selv om finish ikke matcher prisen,låter det som en kule. Gratulerer med overstått, forresten! ;-)
Vel, lever i 30 åra enda, noen dager.
Københavnturen tok jeg på forskudd ;D
Skal vente å se etter dette drivverket, tror det er det riktige. Den Original spilleren ser jo ut som en tanks, men det kan jo være et feilkjøp.

Du tilbringer ikke tiden på påskefjellet du heller, Impulse?

Håvard
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Hehe..Asfaltpåske på meg.ja. Født i storbyen, vet du.....:)
 
Topp Bunn