DSD/DSF/DSDIFF via PC/MAC [SACD Ripping]

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Egentlig flere men er det i tillegg en spesifikk betegnelse vi ser etter ?
    Jeg tror modellbetegnelsen er "de som spiller SACD". Altså generasjon 1 og 2.
    En forståsegpåer har angitt modell "CECHAxx, CECHBxx, CECHCxx eller CECHExx".

På FINN.no fant jeg denne Tromsø-kandidaten med betegnelsen "CACHC04". Jeg tipper at den 2. bokstaven angir "America" eller "Europa" hvilket skulle være et fett i denne SACD sammenheng.
    Da gjenstår det å spørre eieren om han har oppgradert firmware det siste året...

Hvem skal ringe'n og sjekke ut firmware? -Best at bare en gjør det, eller så skrur han opp prisen, he-he.

Vedlegg

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Jeg sjekker nå også en spiller på Lillestrøm (selger Chan Le Nygaard).
    Ikke ring til han før jeg får svar. Ellers risikerer vi bare å overby hverandre.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    pedal skrev:
    Jeg sjekker nå også en spiller på Lillestrøm (selger Chan Le Nygaard).
    Ikke ring til han før jeg får svar. Ellers risikerer vi bare å overby hverandre.
    Ok

Avventer.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Her er mer info til hjelp i jakten på gamle PS3 spillere:

DO ALL PS3s PLAY SA-CD?
    Not anymore, unfortunately. The third generation, introduced worldwide in October/November 2007, is the first model that is not SACD-compatible.
    Probably all future models aren’t either. All models are compatible with DSD Disc.

Apart from finishing and bundled accessories, the differences between the models are as follows:
    (CECHD01 is the type number of the 20GB unit for Europe that was never released)
    The 250GB model has type numer CECH-2001B and apart from the HDD has the same specs as the 120GB model (CECH-2001A)
    All models feature: BD/DVD/CD drive, HDMI 1.3a, Bluetooth 2.0, Gigabit Ethernet, and PlayStation1 backward compatibility.

HOW DO I TELL IF MY PS3 PLAYS SA-CD?
    Either check the type number against the above table or see if the SA-CD logo is printed on the side of the unit, in between the DVD and Compact Disc logos.

kILDE: http://ps3sacd.com/faq.html#_Toc180147566

Vedlegg

N

nb

Gjest
    En helt ny PS3 i slimutgave koster rundt 2k nå om dagen. Hadde min gamle PS3 hatt gammel nok firmware til å funke på dette stuntet hadde jeg gjerne byttet min gamle mot en ny versjon, jeg er neppe alene om å være interessert i en slik handel for å si det slik;)

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Tror sjansene for å finne riktig modell er liten da alle med Firmware 3.55 er stort sett ubrukelige til å spille med sies det her. Og hva er sjansene for å finne en PS3 med riktig firmware som ikke er brukt til å spille med de siste 15-16 månedene eller hva det nå blir...-
    Ikke rart de Ebay konsollene var dyre...- Tydeligvis noen som lukter penger på en uforsvarlig stygg måte mot oss Audiophile rakkere.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:
    Tror sjansene for å finne riktig modell er liten da alle med Firmware 3.55 er stort sett ubrukelige til å spille med sies det her. Og hva er sjansene for å finne en PS3 med riktig firmware som ikke er brukt til å spille med de siste 15-16 månedene eller hva det nå blir...-
    Ikke rart de Ebay konsollene var dyre...- Tydeligvis noen som lukter penger på en uforsvarlig stygg måte mot oss Audiophile rakkere.
    Jeg er mer optimist enn deg!

PS3 var den store greia for noen år siden. Alle hustander kjøpte en. Så ble ungene store, fikk andre interesser eller flytta hjemmefra.
    Jeg tipper det ligger mange 1. og 2. gen PS3 og samler støv i de tusen hjem og hytter.
    Har de ikke vært brukt siste året så er de heller ikke oppgradert! :)

------

1. og 2. generasjon PS3 har den fordel at de kan spille PS1 og PS2 spill. Derfor en viss annenhåndsverdi. og så er det noen som selges i ny/mint tilstand til samlere.
    At vi er noen få audiofile som skal rippe SACD tror jeg ikke vil påvirke prisene nevneverdig.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Neida gir ikke opp men jeg tror nok sjansene er mindre enn jeg håpet.

Åssen gikk Lillestrøm ?

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    johnnygrandis skrev:

Åssen gikk Lillestrøm ?
    Sendte mail til han på lillestrøm + 1 på Oslo 6. Venter på svar.

Du kan prøve han i Tromsø.

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    pedal skrev:
    johnnygrandis skrev:

Åssen gikk Lillestrøm ?
    Sendte mail til han på lillestrøm + 1 på Oslo 6. Venter på svar.

Du kan prøve han i Tromsø.
    Will do.

N

nb

Gjest
    Følg med videre i dramet der Sherlock & Watson prøver å finne en PS3 med riktig firmware;)

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Så det etter jeg hadde postet, du kan nedgradere fra 3.7 til 3.55 custom firmware, vet ikke om det hjelper i dette tilfelle.

Jeg kan være villig til å bytte min 1.gen 60GB modell i en ny PS3 Slim 320 så lenge den ikke er over FW 3.55. Den er ikke mye brukt for å si det mildt, ungene spiller litt Band Hero, skulle jeg tippe så er den brukt 50-100 timer med spilling og 20-30 filmer.
    Den er for tiden flashet med custom firmware så den er ikke over 3.55. DVS at en kan legge inn 3.55 offisiell FW. Den ble kjøpt ny når PS3 ble lansert i norge og har stått i en kjellerstuen siden.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    stejorge skrev:
    Jeg kan være villig til å bytte min 1.gen 60GB modell i en ny PS3 Slim 320 så lenge den ikke er over FW 3.55.
    U got PM!

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    mteinum skrev:
    Har du oppgradert fra 3.55 så kommer du ikke ned igjen. ... ikke enda. (uten hw-modding)
    Hvor vil PS3 eiere nedgradere til 3.55? (Utenom denne nerdegreia vår med ripping av SACD).

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Morsomt med slike ting, men er det noen vits? Ref. WiKi:

Hørbar forskjeller sammenlignet med PCM / CD
    I den audiofile samfunnet, er lyden fra SACD format antas å være vesentlig bedre sammenlignet med eldre format Red Book CD-innspillinger. [37] Men i september 2007, Audio Engineering Society publiserte resultatene av et år lang rettssak som en rekke emner, inkludert profesjonelle innspilling ingeniører ble bedt om å skjelne forskjellen på SACD og CD -lyd (44,1 kHz/16 bit) under dobbel blind test forhold. Ut av 554 forsøk var det 276 riktige svar, en 49,8% suksessrate som tilsvarer nesten nøyaktig til de 50% som ville vært forventet av sjansen til å gjette alene.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    pedal skrev:
    mteinum skrev:
    Har du oppgradert fra 3.55 så kommer du ikke ned igjen. ... ikke enda. (uten hw-modding)
    Hvor vil PS3 eiere nedgradere til 3.55? (Utenom denne nerdegreia vår med ripping av SACD).
    For å legge inn Linux, for å ta backup av spill+++

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Loevhagen skrev:
    Morsomt med slike ting, men er det noen vits? Ref. WiKi:

Hørbar forskjeller sammenlignet med PCM / CD
    I den audiofile samfunnet, er lyden fra SACD format antas å være vesentlig bedre sammenlignet med eldre format Red Book CD-innspillinger. [37] Men i september 2007, Audio Engineering Society publiserte resultatene av et år lang rettssak som en rekke emner, inkludert profesjonelle innspilling ingeniører ble bedt om å skjelne forskjellen på SACD og CD -lyd (44,1 kHz/16 bit) under dobbel blind test forhold. Ut av 554 forsøk var det 276 riktige svar, en 49,8% suksessrate som tilsvarer nesten nøyaktig til de 50% som ville vært forventet av sjansen til å gjette alene.
    Den evige lange diskusjonen, vel det gjelder å prøve selv og gjøre seg opp en mening men det låter innih..$#%% bra her med Krauss & Co med 176khz.
    Skal se om om jeg gidder å rippe den ned i 16/44 med Audiogate en dag for å gjør en sammenligning.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Hoppet rent umiddelbart i stolen av ren glede når jeg så denne tråden. Trodde min urgamle PS2 kunne spille SACD og brukes til formålet, men falt fort ned på stolen igjen.

Så nå er jeg bare sur og leker målemafia... ;D

Følger spent med på dere mentorer i denne tråden og hvilken dreining tråden tar. Spennende.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Skannet alle ca 600 PS3 oppføringene på FINN.no. Sendte ut 24 e-poster. Fikk deal nå på en spiller som fyller kriteriene.
    Kan hende det tikker inn flere positive svar på mine forespørsler. Noen flere som vil ha?

SPØRSMÅL: Hvordan kan jeg enkelt kontrollere firmware versjonen hjemme i stua hos selgeren?

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    SPØRSMÅL: Hvordan kan jeg enkelt kontrollere firmware versjonen hjemme i stua hos selgeren?
    0) Pass på at den ikke er tilkoblet nettverk
    1) Logg på PS3en
    2) Naviger til Settings -> System Settings -> System Information. Der står det.

Grunnen til punkt 0) er at den gir melding om at det er nødvendig å oppdgradere dersom den er på nett, da kan du risikere å starte oppdateringen i vanvare, så bare for å være helt sikker.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    Takk.

nb skrev:
    1) Logg på PS3en
    2) Naviger til Settings -> System Settings -> System Information. Der står det.
    Kan man avlese dette på spillerens display, eller må den tilsluttes en PC (som må ha installert en PS3 software)?

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    Kan man avlese dette på spillerens display, eller må den tilsluttes en PC (som må ha installert en PS3 software)?
    Det er ikke noe display på PS3, den må kobles til en TV eller dataskjerm for å lese av firmwaren.

PS3 tilknyttes ikke PC under noen omstendighet som er meg bekjent...

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.811
    Torget vurderinger
    1
    nb skrev:
    pedal skrev:
    Det er ikke noe display på PS3, den må kobles til en TV eller dataskjerm for å lese av firmwaren.

PS3 tilknyttes ikke PC under noen omstendighet som er meg bekjent...
    OK. Mine erfaringer med spillkonsoller stopper med TV-tennis. Så da er det bare å koble opp til en TV, evnt at jeg har med en dataskjerm i bilen. Trenger man tastatur eller er det trykknapper på PS3?

N

nb

Gjest
    pedal skrev:
    OK. Mine erfaringer med spillkonsoller stopper med TV-tennis. Så da er det bare å koble opp til en TV, evnt at jeg har med en dataskjerm i bilen. Trenger man tastatur eller er det trykknapper på PS3?
    Jepp.

Det holder med håndkontrollen man spiller med.
    PS3 har HDMI ut, så ta med kabel/skjerm med utgangspunkt i det.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    HowTo http://www.ps3hax.net/2011/07/updated-sacd-ripping-tool-for-ps3-version-0-03-svn-251/ for de som har lyst å prøve seg.
    Forutsettninger:
    * A PlayStation 3 model CECHAxx, CECHBxx, CECHCxx or CECHExx, released in 2006 or 2007
    * Said PlayStation must be running firmware version 3.55 or 3.41 – which means that you won’t be able to use it on Sony’s PlayStation Network. Unfortunately, downgrading the firmware is not currently possible.

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Tok under 5 min.
    ...nå mangler jeg bare SACD plater....

Vedlegg

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    Nå fikk jeg plutselig veldig lyst på en slik ;D :eek:

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Send meg en PM, stejorge, med adresse og slikt så kommer det noen i posten. ;)

Just4Fun

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2005
    Antall liker
    29
    Sted
    Sauda
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket på den lokale COOP butikken og de hadde PS3 Slim til 2600.- denne hadde de hatt siden før jul så den er pre 3.55.
    Så hvis noen er interessert så kan de få overta min PS3 for denne summen.

@Roda: reiser offshore på Torsdag så jeg får ikke gjort noen ripping på en stund...

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    johnnygrandis skrev:
    Den evige lange diskusjonen, vel det gjelder å prøve selv og gjøre seg opp en mening men det låter innih..$#%% bra her med Krauss & Co med 176khz.
    I'll say!!! Satan og!! :eek:

8) 8) 8) 8) Bare 96kHz her, men likevel :D

authentic

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Antall liker
    2.487
    Torget vurderinger
    13
    I fare for at jeg forsøker å skaffe meg en slik, hvor er det beste utvalget med SACD plater for øyeblikket ?

_RoDa_

Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.151
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning