DSD- symposium

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.501
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har NAS disken i en annen etasje enn lytterommet. Er det mulig å spille av DSD via en laptop trådløst eller blir filene for tunge?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.424
    DSD for the future, or mostly for the historian? De eldste hører best o.s.v.

Artig observasjon. Patentet for Sigma Delta konvertering som er grunnlaget for DSD er like gammel som implementering av RIAA kurven for våre elskede vinylplater? Begge deler er datert tilbake til 1954.

Jeg sitter på gjerdet og venter på at det kommer musikk som jeg har lyst å lytte til på DSD. Så langt er det gamle kataloger og stort sett det jeg mest definerer som demoer av teknologi som er tilgjengelig. Gamle kataloger blir for meg uinteressant både pga av tilgjengelig musikk som jeg allerede har spilt meg lei. Men etter hvert også spørsmålet om det er verd å investere i DSD hardware for å høre gammalt nytt.

Se resultatet av denne studio-sesjonen som Mark Waldrep her beskriver hvor også en hi-end analog master båndmaskin er med. Konklusjonen her er at det som skaper grunnlaget for mange DSD filene tilgjengelig i dag fra gamle analoge master er basert på materiale fra analog teknologi veldig få vil bry seg meg å benytte anno 2015.
    SnowGhost Sessions: Analog, DSD or PCM? | Real HD-Audio
    Man kan undre seg om det er vintage audio og nostalgi som er drivkraften bak DSD i dag?

I videoen som innleder denne tråden blir det gjentatt utallige ganger at det er meningsløst å gjøre DSD fra PCM programmateriale. For å kunne lykkes med DSD i forbrukermarkedet er det klart at man må kunne prosessere materialet slik industrien er blitt vant til med PCM. Derfor er det uklart for meg at det første forsøket kalt DXD er gjennomført slik det er ved å benytte PCM. Og med påvist støynivået opp til -70dB over 50kHz undrer man seg ytterligere over merverdi.

Men mitt største problem med DSD er at tilnærmet 100% av musikk jeg lytter til er helt avhengig av PCM. Og minst 95% benytter teknologi som vist i videoene her.
    https://vimeo.com/23984637
    https://www.youtube.com/watch?v=EpzNgP8uThs
    I glasskulen min er det mange år til vi ser DSD teknologi som kan gjøre dette. Og trolig en hel generasjon før den eventuelt finnes i de mange studioer og undervisningsinstitusjoner rundt i verden som produserer musikk til forbrukermarkedet.

Jeg funderer på resultatet man kan oppnå i dag om man tar fram og forfiner L-2L konvertere igjen? I dag er det ensidig fokus på rimelige multikanals 1-bit konvertere som ser ut til å ha sitt opprinnelige utspring fra den gang DSD ble benyttet som hjelpeprodukt i PCM ADC for å øke oppløsning.
    Mange lyttere har opp gjennom årene nettopp gitt L-2L konvertere den samme egenskapen som de nå sier DSD besitter. Evnen til å være ørevennlig og ikke stressende slik som 1-bit PCM konvertere.
    Tross alt finnes det musikk fra en hel generasjon basert på PCM teknologi som ikke tjener noe på hvordan DSD utvikler seg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn