Forsterkere DSP automatisk romkorreksjon

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.189
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Finns det en "boks" som jeg kan koble mellom for- og effektforsterker eller via tape ut/tape inn som kan romkorrigere lyden automatisk? Ala Yamaha sitt YPAO-system?
Ønsker ikke tips om PC og software - kun en boks. Om det finns da...

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.348
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
MiniDSP Flex med mikrofon og Dirac Live.
Finnes sikkert andre og.

alfalfa

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.09.2005
Antall liker
185
Torget vurderinger
8
Accuphase Dg68.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.822
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
DBX driverack PA2

Billig

Null støy

HC

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
2.900
Torget vurderinger
16
DSP alternativene over kan også erstatte forforsterker.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.822
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Sier du det? Er sterkt uenig!
Javel. Den er iallefall helt tyst i det jeg har koblet opp.
Men det kan muligens variere i forskjellige setups.
Jeg hadde litt "brumme during" i starten, men satte en bryter bak på bassampen i en annen stilling,
og da ble det helt tyst (en type jord bryter var det vel)

Forøvrig er auto korreksjon på denne helt på bærtur.
Den må skrus manuelt.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
42.611
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Javel. Den er iallefall helt tyst i det jeg har koblet opp.
Men det kan muligens variere i forskjellige setups.
Jeg hadde litt "brumme during" i starten, men satte en bryter bak på bassampen i en annen stilling,
og da ble helt tyst (en type jord bryter var det vel)
Suset i sivet, til og med verre en den kjipe Behringer 2496. Observert at flere er immun mot slik støy, dessverre ikke jeg, så 3 mnd ble den i oppsettet.

Bare lese rundt på nettet, ikke bare jeg som synes den støyer uforholdsmessig

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
20.214
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Folk klager over støy på Minidsp også, personlig har jeg hatt to produkter fra dem med null støy. Tror jeg hadde kjøpt nytt, så en har mulighet til å bytte eller heve kjøpet ved eventuell støy.

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
13.822
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kan være at jeg har vært heldig, og fått en som er støyfri da.
Men da har også @Nikko03 vært heldig. Han sin er også helt tyst, mener jeg å huske.

Jeg er ikke immun mot støy (selv om øra snart passerer 60 år) og har opplevd mange variasjoner av støy/sus i Audiolense riggen (4-veis)
Dette er stort sett forårsaket av mismatch i amp/driver kombo, eller dårlig gain struktur...som har årna sæi..stort sett ved å bruke riktig amp/driver kombo.

Denne dbx saken er jo billig, så det kan muligens være variasjoner på det som renner ut av samlebåndet.

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Antall liker
2.313
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Om det er så store produktvariasjoner så kjøp i det minste på nett, så kan man bare returnere om man ikke er fornøyd.

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
42.611
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Holder en knapp på forventning og hørsel. Likte alt annet med PA2, men støyer gjør den.

H.Are.Felle

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2008
Antall liker
796
Sted
Porsgrunn
Det ligger en test av PA2 hos asr, men om man blir klokere kan diskuteres. My bra og mindre bra målinger som kan tolkes som man selv vil. Opplever noe støy/sus selv, men har ikke oppnådd helt optimal gain struktur selv.

Nikko03

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.11.2008
Antall liker
2.891
Torget vurderinger
3
Med riktig gain struktur støyer dbx pa2 absolutt ikke på horn oppsettet her hos meg,

MakkinTosken

Who, me?
Ble medlem
21.02.2020
Antall liker
42.611
Sted
og til
Torget vurderinger
6
Så hva er riktig gainstruktur med dette apparatet?

Uansett, vi kan konkludere med at PA2 åpenbart ikke uten videre kan kobles mellom hvilken som helst pre og amp. Vil legge til at ingen av de som besøkte meg i tiden med PA2 opplevde støyen som skjemmende eller merkbar, selv om jeg påpekte at den var der. Og det var faktisk en del innom i den perioden, ettersom jeg da akkurat hadde ferdigstillt bassveggen.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.417
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Ingen som benekter at du har hatt støy, men det kan jo være en uheldig sammenkobling av det fremfor og bak som har gjort det, siden andre ikke har støy.

Forøvrig tenker jeg trådstarter vil være mer tjent med andre produkter enn DBX siden det gjelder autokorreksjon.
DBX ville jeg ha brukt manuelt.

oks81

Æresmedlem
Ble medlem
29.10.2012
Antall liker
11.417
Sted
Hjemme
Torget vurderinger
3
Forøvrig..
Wiim amp har romkorreksjon.

1724222277340.png

Selv svigerfar på langt over 70 satte opp romkorreksjon på Wiim med Iphone som vekrtøy og måleapparat.
Det fikk han til uten videre assistanse, selv satt jeg bare og observerte.
I tillegg har en EQ så en kan justere lydbildet til preferanse.

Forsterkerdelen er basert på TPA 3255 chippen, og den er god!

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.189
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
DBX PA2 forutsetter vel at det er justering på inngangene til effektforsterkerne så man kan justere/tilpasse gainstruktur. Wiim amp er en integrert forsterker er det ikke...?

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.854
Sted
Horten
Den DBX PA2 enheten skal jo inn mellom forforsterker og effekt-forsterker.
Wiim amp er alt i ett boks, lignende en AV-receiver med romkorreksjon.

Deng1

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2024
Antall liker
1.372
Sted
VestBredden
Forøvrig..
Wiim amp har romkorreksjon.

Vis vedlegget 1049228

Selv svigerfar på langt over 70 satte opp romkorreksjon på Wiim med Iphone som vekrtøy og måleapparat.
Det fikk han til uten videre assistanse, selv satt jeg bare og observerte.
I tillegg har en EQ så en kan justere lydbildet til preferanse.

Forsterkerdelen er basert på TPA 3255 chippen, og den er god!
Har en her, selvom jeg ikke har kommet til DSP delen.... Funker fjell !!

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.318
Torget vurderinger
1
DBX PA2 forutsetter vel at det er justering på inngangene til effektforsterkerne så man kan justere/tilpasse gainstruktur. Wiim amp er en integrert forsterker er det ikke...?
Man kan tilpasse gain på DBX også. Som med de fleste DSPer, om effektforsterkeren ikke er justerbar på inngangen så kan man tilpasse gain med steget før.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.265
Torget vurderinger
2
Har du Roon så kan alt du strømmer fra tjenester og harddisk korrigeres med EQ i Roon appen , men krever at du måler og justerer med REW.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.189
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har nå lest en god del om DBX PA2. Liker først og fremst det at man kan sette opp til 3-veis stereo delefilter, gjøre automatiske romkorreksjoner og app-styring. MEN, jeg leser at den kan være ustabil og «fryser» osv. Er det kjente problemer som nå er løst? En annen ting som dukker opp i hodet mitt; er det tilstrekkelig hifi? Jeg bruker rør i både pre og effekt og lurer på om digitale filtre vil nedskalere lyden fra hifi til lowfi…? 😳

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.348
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Nå kjenner ikke jeg DBX, men lowfi har aldri noen ment at det totalt dsp-baserte fireveissystemet mitt er. Jeg tviler på at nCore-forsterkerne er skyldig i å maskere noe, og lyden fikk enda et løft (ha!) da jeg la på enda mer dsp i form av fasekorrigering i FIR.

Tillegg: Jeg bruker ikke automatisk romkorreksjon. Min er manuell.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.189
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
DA er avgjørelsen tatt og bestillingen gjort - det ble en DSP-408 fra Dayton Audio! Den er ikke direkte rigget for romkorreksjon, men kan gjøre det med litt triksing.
Hensikten nå er først og fremst endring fra passive filtre til aktive filtre for høyttalerne. En super-intuitivt softwareløsning for PC pluss app skal gjøre konverteringen enkel (tror jeg).
Enheten får gode tester unntatt fra de som opplever støy. Støyen er brumsløyfer og/eller feil innstilt gainstruktur. Det er håndterbart.
Spennende dette for en analog rør fantast som frivillig tar skrittet over i DSP-verdenen! Det er enkelt å konvertere tilbake… 😉

Sist redigert:

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.329
Torget vurderinger
10
Det blir bra.

Så bruker du denne appen og en laaaaaaaang ledning fra telefonen til analog in for å kjøre romkorreksjon ala Lyngdorf Roomperfect:

Topp Bunn