Hei igjen alle sammen, lenge siden sist :
! Jeg får prøve å finère litt for dere
!
Her er litt av utstyret jeg skal bruke og finèren.
Finèrremsene er ikke rette så dette må skjæres til og høvles rett så det passer sammen uten for store glipper. Da er det "kjekt å ha" en liten høvel
Det må også tas hensyn til mønsteret. Prøver å få det sånn nogenlunde likt på alle fire sidene. Jeg syntes nå det kan bli det fineste. Og det samme gjelder for toppene (der som det ofte blåser ;D ).
Dette er nøyaktighets arbeid. Men her er det viktig å bruke litt tid for å få så fint sluttresultat som mulig. Den lille høvelen var veldig fin til dette arbeidet, bare stilte den til å ta veldig lite. Til slutt brukte jeg et pussebrett med fint sandpappir. Den første remsa la jeg inntil en rettholt for å være sikker på at den ble så rett som mulig. Da var resten bare plankekjøring
! Disse remsene må lages med godt overmål for da bruker jeg fresen til slutt rundt kanten.
Som dere ser har jeg maskert rundt høyttaleren for ikke å få lim der det ikke skal være lim :
. Også et par "kikkerter", for da er det ikke min feil at det går skeis ??? ;D!
Da er det liming som står for tur. Limet er et komponent epoxylim, West System, som møbelsnekkeren anbefalte meg å bruke. Lukter som araldit. Det er veldig viktig med rett dosering så jeg måtte ha et pumpesystem. Veldig greit og enkelt, ikke minst reinslig å bruke. Blandes 1:1
Jeg fikk med en Filler,
brukes ved laminering, dette er fiber som skal blandes i limet for å gjøre det sterkere. Ble anbefalt å bruke hansker da mange får en reaksjon ved hudkontakt.
Blander først limet uten filler som jeg ruller på med malinsrull. Blander så i filler til det blir tilnærmet majones i konsistens. Dette drar jeg utover med en tannsparkel og da blir det så her:
Tid for å legge ut finèren. Den er litt bua så den er ikke så lett å legge utover når en er alene. Brukte tvinger og la på et par pakker med fliser (kjekt å ha
) på den ytterste remsa og da var det bare å legge på neste å trykke intil, legge på noe tungt. Den samme prosedyre med den neste osv, osv. Hos meg ble det seende ut så her:
Dette må tørke under press i ca 9 timer eller til dagen etter som jeg praktiserte, like greit med en liten pause
The day after!
MVH
Jon Øystein