Sport, sykkel og trening Du er litt av en dame du Brækhus!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    BERGENHUS (NRK): Cecilia Brækhus møter argentinske Erica Farias til dyst på Koengen i Bergen, 9. juni, i det som kan bli den største boksekampen for kvinner noensinne.

http://www.nrk.no/hordaland/cecilia-braekhus-skal-bokse-utendors-i-bergen-1.13401843
    På selveste Koengen! Er jo både en nasjonal begivenhet og en kulturopplevelse i historiske omgivelser. Synes alle æresmedlemmer på HFS burde få gratisbilletter til Koengen den dagen. Rubinmedlemmer følger jo med på det lasset med litt ekstra monn.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja det er dyre billetter. Minimum 2500 kr for en sitteplass, og enda mer om man vil sitte langt fremme. Man slipper litt rimeligere unna om man nøyer seg med å stå i kø i utkanten av området, men hva slags opplevelse er det. Da kan man bare se se det hele på fjernsynsskjerm likevel, noe som er greit nok på en konsert. Da er det tross alt lyden som er det viktigste å få med seg. Her får man bare litt hoiing for pengene. Da kan man heller de se det hele fra en barkrakk en plass vil jeg tro.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.795
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, synd at når en bergenser endelig presterer noe i idrett så er det i en såpass etisk og medisinsk tvilsom aktivitet.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det mest positive er vel at denne Brækhus-kampen vel var kveldens hovedkamp. Det viser i det minste at likestillingen har kommet ganske langt også innen boksing.
    - her på berget vel å merke. :)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.377
    Torget vurderinger
    4
    På tide at førstedamen finner litt kvalifisert motstand snart.

brækhus-laurent.jpg

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Strengt tatt bør hun være fornøyd med motstanderne. Jeg antar det er morsommere å vinne enn å tape på k.o...

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.648
    Sted
    Holmestrand
    Ser overhodet ikke sjarmen med denne "sporten".

Å prøve å denge hjernerystelse eller verre på hverandre burde ikke kvalifisere som underholdning for noen.

Det er vel også et av områdene dopingarbeidet har kommet absolutt kortest - om det i det hele tatt er i gang.
    Proff-boksing har tradisjonelt også vært tett knyttet til organisert gambling som vel bare er et annet annet ord for mafia og dess like.
    Kampfiksing er vel heller ikke ukjent for noen.

Sist redigert:

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99

Å prøve å denge hjernerystelse eller verre på hverandre burde ikke kvalifisere som underholdning for noen.
    Fint, men la oss som liker slikt få snakke om det.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.648
    Sted
    Holmestrand

Fint, men la oss som liker slikt få snakke om det.
    Det er vel ingen som nekter deg å snakke om det?

Støttet av leger som forsker på slikt sier jeg bare at dette er en barbarisk aktivitet.
    :)

TT.

The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Dette er en tråd om Brækhus. Skal du diskutere boksesporten på generelt grunnlag, står du fritt til det, men start da gjerne en egen tråd enn å besudle denne. Ok?

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.648
    Sted
    Holmestrand
    Dette er en tråd om Brækhus. Skal du diskutere boksesporten på generelt grunnlag, står du fritt til det, men start da gjerne en egen tråd enn å besudle denne. Ok?
    Brækhus er en del av proff-boksingen.
    Hun lever av å klinke motstanderne i hodet, i håp om at det skal ringe såpass at de svimer av, hvis ikke får vi bare fortsette å denge løs.
    Kan ikke se hvordan jeg kan "besudle" en tråd om henne.

Men jeg skal la dere ha dette for dere selv.
    Avslutter med et bilde av Frida Wallberg som berget livet, men 5 år etter dette bildet fortsatt sliter med sterke ettervirkninger etter nedslagningen, og vil antagelig fortsette å gjøre det resten av livet.

Men det er selvsagt opp til den enkelte å vurdere om dette er kunst eller bare rett og slett vold.

Frida_Wallberg.jpg

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Brækhus er en del av proff-boksingen.
    Hun lever av å klinke motstanderne i hodet, i håp om at det skal ringe såpass at de svimer av, hvis ikke får vi bare fortsette å denge løs.
    Kan ikke se hvordan jeg kan "besudle" en tråd om henne.

Men jeg skal la dere ha dette for dere selv.
    Avslutter med et bilde av Frida Wallberg som berget livet, men 5 år etter dette bildet fortsatt sliter med sterke ettervirkninger etter nedslagningen, og vil antagelig fortsette å gjøre det resten av livet.

Men det er selvsagt opp til den enkelte å vurdere om dette er kunst eller bare rett og slett vold.
    Yep, akkurat som det var opp til Frida Wallberg å bestemme om hun skulle gå i ringen eller ikke. Ønsker du å bestemme for henne?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Brækhus har på mange måter vært en nyttig idiot for å få innført proffboksing i Norge.

Hun er sikkert en dyktig idrettsutøver men det er sannsynligvis flere folk som fortsatt spiller Giana Sisters (C64) enn kvinnelige proffbokseren i hennes vektklasse.

Prestasjonene hennes blir omtrent som den i Jackass med Knoxville vs Butterbean.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Det sier vel langt mer om hvor vanskelig det er å få en proffkontrakt enn hvor populært boksing er.

Vi burde kanskje forby sjakk, langrenn, fotball, hopp, ishockey, rally, sykling osv, der er det også jo kun et fåtall som får proffkontrakt.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Jeg er helt for å forby idretter der hensikten er å skade motstanderen. Uhell skjer i alle idretter, men kampsporter er de eneste der dette er hensikten. Kampsporter har som utgangspunkt å uskadeliggjøre motstanderen. Det skjer med slag mot hodet (og andre steder på kroppen der det finnes vitale organer), og ingen kan da si at dette ikke er idretter der hensikten er å skade motstanderen.

Kane69

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2009
    Antall liker
    314
    Sted
    Arendal
    Kampsporter er de eneste sporter jeg følger med på. Det aller meste annet er fryktelig kjedelig i mine øyne.

Moro at Brækhus gjør det bra, men som man så på lørdag er nivået til kvinnene LANGT under mennene. Man ser lett det samme når det gjelder MMA også.

slowmotion

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2009
    Antall liker
    3.517
    Vi burde i hvert fall forby foppall. Statistisk sett er visst foppall veldig farlig. Masse skader. Se bare på hvordan foppallspillerne vrir seg i smerte på gresset bare de har vært i nærheten av andre spillere. Best å forby, ja. Skihopping også. De må jo være gale de som kaster seg utfor hoppkanten på den måten. De vet ikke sitt eget beste. Så det er best vi som ikke driver med slikt forbyr det for dem. Vi vet jo bedre.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er helt for å forby idretter der hensikten er å skade motstanderen. Uhell skjer i alle idretter, men kampsporter er de eneste der dette er hensikten. Kampsporter har som utgangspunkt å uskadeliggjøre motstanderen. Det skjer med slag mot hodet (og andre steder på kroppen der det finnes vitale organer), og ingen kan da si at dette ikke er idretter der hensikten er å skade motstanderen.
    Mener du boksing bør forbys på grunn av skader eller fordi hensikten er å slå ut motstanderen?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Skader skjer i alle idretter. Man kan ikke forby alt som er farlig. Vi kan ikke forby bilkjøring fordi det skjer skader i trafikken, men hvis hensikten med bilkjøring hadde vært å skade de du ser langs veien burde det definitivt vært forbudt. Det er "idretter" der hensikten er å skade motstanderen jeg er imot. "Å slå ut" betyr i kampsporter å påføre motstanderen så mye skade at han/hun ikke kan fortsette. Det er ikke idrett.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Skader skjer i alle idretter. Man kan ikke forby alt som er farlig. Vi kan ikke forby bilkjøring fordi det skjer skader i trafikken, men hvis hensikten med bilkjøring hadde vært å skade de du ser langs veien burde det definitivt vært forbudt. Det er "idretter" der hensikten er å skade motstanderen jeg er imot. "Å slå ut" betyr i kampsporter å påføre motstanderen så mye skade at han/hun ikke kan fortsette. Det er ikke idrett.
    Den bilkjøring analogien din holder ikke helt vann med mindre vi snakker om en lukket bane hvor alle er med på leken.

Boksing er jo en frivillig sport og de involverte er klar over risikoene. Siden det ikke er skader du prinsipielt er opptatt av, men heller det at målet i boksing er å påføre skade så vil det vel være korrekt å si at du har en moralsk innvending mot boksing?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har en moralsk innvending mot de fleste typer kampsport. Jeg synes ikke det er forsvarlig å drive med noe der hensikten er å skade noen. Ikke klarer jeg å forstå hvordan det å se noen bli tildelt slag mot hodet kan være fascinerende. Når vi i tillegg vet at ca 90% av alle som driver med profesjonell boksing får hjerneskader (en nevrolog som forsker på dette skrev om det for en stund siden, men finner ikke referansen nå) kan jeg ikke skjønne at noen kan forsvare det.

HC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Ja, jeg har en moralsk innvending mot de fleste typer kampsport. Jeg synes ikke det er forsvarlig å drive med noe der hensikten er å skade noen. Ikke klarer jeg å forstå hvordan det å se noen bli tildelt slag mot hodet kan være fascinerende. Når vi i tillegg vet at ca 90% av alle som driver med profesjonell boksing får hjerneskader (en nevrolog som forsker på dette skrev om det for en stund siden, men finner ikke referansen nå) kan jeg ikke skjønne at noen kan forsvare det.
    Jeg er generelt skeptisk til forbud og påbud basert på moralske vurderinger, spesielt når det gjelder aktiviteter som ikke går ut over andre enn den samtykkende utøveren. Når det er sagt så er jo alt en balansegang, man ville neppe sagt at pistol-duellering eller russisk rulett var ok selvom deltakerne var med frivillig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pusefrøkner og femitasser som ikke tåler å se litt kamp får holde seg til barneTV og værmeldingen. Selv synes jeg boksing blir litt kjedelig og primitivt. Foretrekker MMA og K1. Men det er jo litt moro at Brækhus gjør det bra da.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.785
    Sted
    Østfold
    Hva med frivillighetselementet?

kjellbjarne

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2008
    Antall liker
    3.649
    Torget vurderinger
    4
    Man velger det helt klart, men fattige svarte slår seg fram da. Vet ikke om det er det de virkelig vil...noen unntak, men les

Mvh

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.816
    Sted
    Trondheim
    Noen ganger må folk berskyttes mot seg selv. Men først og fremst synes jeg det er uetisk å gjøre noe som har som hensikt å skade noen andre, uansett om de andre velger å delta frivillig.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn