Du skjønner du er gammel...............

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Trist fjes fordi det nok er mye i det! Ikke spesiellt greit å se fram mot den dagen vi er der!

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.343
    ….når du irriterer deg over språk/skriftspråk i forfall blant journalister i media.

Nrk skriver nå om det ustabile været: «De siste dagene har det vært iskaldt vintervær i store deler av Sør-Norge. Mange steder med over 20 minusgrader.»
    Det skrives «over 20 minus», men det menes nok under 20 minusgrader, tenker jeg.

Nå sist desember ble det i Nrk Dagsrevyen meldt om flere nyheter som skulle skje «til neste år». Når du er i 2022 og snakker om «til neste år», ja da snakker du 2024. Hvis du mente 2023, ja snakker vi kommende år. Er det så vanskelig?😣

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.628
    Torget vurderinger
    1
    Nå sist desember ble det i Nrk Dagsrevyen meldt om flere nyheter som skulle skje «til neste år». Når du er i 2022 og snakker om «til neste år», ja da snakker du 2024. Hvis du mente 2023, ja snakker vi kommende år. Er det så vanskelig?😣
    Ikke enig. Neste år er det som kommer etter det vi er i nå. Hvis det er mandag, hvilken dag er "neste dag" for deg?
    "Kommende år" er et år (eller flere) som kommer, men ikke spesifisert om hvor lenge.

Så, det er sikkert vanskelig. :)

Poirot

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Antall liker
    2.103
    Ikke enig. Neste år er det som kommer etter det vi er i nå. Hvis det er mandag, hvilken dag er "neste dag" for deg?
    "Kommende år" er et år (eller flere) som kommer, men ikke spesifisert om hvor lenge.

Men hvis det er mandag, hvilken dag er da neste tirsdag?
    Jo, det er tirsdag om åtte dager. :unsure:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.343

«Neste» betyr jo det som kommer etter det som kommer først😀 Og husker språkprofessoren i Eides Språksjov var klinkende klar på hva som er riktig. Vi er nå i uke 4, neste uke er uke 6, kommende uke er uke 5. Og seff gjelder samme regler for dag, uke, måned og år :)

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    834
    Så da burde deLillos egentlig ha synget "når du en gang kommer kommende sommer..." Jo, jeg forstår at en kan føle seg gammel hvis man irriterer seg over slikt :).

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Hvis det er mandag er dagen i morgen "førstkommende tirsdag", mens neste tirsdag er tirsdag i neste uke. Det er vel definisjonen, men de fleste vil vel si at neste tirsdag da er i morgen (selv om det formelt sett er feil).

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.343
    Men hvis det er mandag, hvilken dag er da neste tirsdag?
    Jo, det er tirsdag om åtte dager. :unsure:
    Forrvirringen oppstår gjerne hvis du på en lørdag eller søndag sier til familien din: «husk at svigermor kommer i neste uke, da må huset være perfekt».
    Da vil noen i familien lure på om du mente at svigermor kommer i kommende uke, eller uken deretter.
    Men hvis du hadde sagt det samme om svigermors ankomst på en mandag eller tirsdag, da ville de fleste tolket «neste uke» som den uken som først kommer, etter den uken vi er i nå.

Fordelen med et presist språk er at ting ikke skal kunne misforståes.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    «Neste» betyr jo det som kommer etter det som kommer først😀 Og husker språkprofessoren i Eides Språksjov var klinkende klar på hva som er riktig. Vi er nå i uke 4, neste uke er uke 6, kommende uke er uke 5. Og seff gjelder samme regler for dag, uke, måned og år :)
    Tja, jeg er ikke helt enig.
    Det er ikke språkrådet heller, og jeg tenker som beskrevet i linken. At neste måned er mars, sier du virkelig det? Og det er OL neste år siden det er i 2024?

Edit; ser samme link er lagt inn over.

Holmium

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Forrvirringen oppstår gjerne hvis du på en lørdag eller søndag sier til familien din: «husk at svigermor kommer i neste uke, da må huset være perfekt».
    Da vil noen i familien lure på om du mente at svigermor kommer i kommende uke, eller uken deretter.
    Men hvis du hadde sagt det samme om svigermors ankomst på en mandag eller tirsdag, da ville de fleste tolket «neste uke» som den uken som først kommer, etter den uken vi er i nå.

Fordelen med et presist språk er at ting ikke skal kunne misforståes.
    Sikreste er da å reise bort i to uker 😁

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.343
    Jeg bryr meg ikke om språkrådet, og jeg kjenner ingen andre som gjør det heller. Så her her er det ingen som lurer på når noen skal komme på besøk. ;) Eides Språksjov forbigås i stillhet her i huset.
    Noen typiske feil er uten betydning f
    Tja, jeg er ikke helt enig.
    Det er ikke språkrådet heller, og jeg tenker som beskrevet i linken. At neste måned er mars, sier du virkelig det? Og det er OL neste år siden det er i 2024?

Edit; ser samme link er lagt inn over.
    Poenget mitt er at jeg skulle ønske vi kunne få en mer felles forståelse av bruken av ordet «neste».
    Nå i januar overhørte jeg følgende samtale:
    «Jeg hører du har bestilt deg ny el-bil» «Ja, men får den ikke levert før til neste høst» «Ok, så da får du levert bilen før i 2024?» «Jo, får den til høsten».

Dessverre, så blir bruken av ordet «neste» brukt på en stadig mer forvirrende måte, Imo. Men dette føyer seg inn i en trend hvor språket med tiden blir mer upresist og med fattigere ordforråd med det som konsekvens at vi kommuniserer og blir fortsått mindre presist.

Heimdall

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Er det helg og jeg sier "neste helg" så betyr det første etter denne. Men er det mandag og jeg sier "neste helg" så er det snakk om helgen etter førstkommende.
    Er det mandag og jeg sier "neste mandag" snakker jeg om 1 uke frem i tid. Er det mandag og jeg sier "neste tirsdag" mener jeg om 8 dager (ikke i morgen)
    Men sier jeg "neste år" mener jeg kommende år, siden jeg er i et år (som i eksempelet med helg).
    Jeg også lar meg irritere av folk som i uken før helg sier "neste helg" om kommende helg. Som oftest bruker jeg begrepet "til helga" om kommende helg, og dersom det er viktig at det ikke misforståes påpeker jeg at det er neste og ikke førstkommende. Eventuelt dato.
    Neste måned er februar og neste år er 2024. Neste helg er 4-5. feb siden vi ikke er i helg nå.

Hvis dere nå alle gjør som meg så blir alt enkelere😬

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er tydeligvis et tidsaspekt i dette. Hvis du på mandag sier "neste tirsdag" menes tirsdag i neste uke og ikke i morgen, men hvis du på onsdag sier "neste tirsdag" så er det førstkommende tirsdag (altså om 6 dager) det menes. Jo nærmere i tid du kommer det du omtaler så skifter betydningen fra å bety førstkommende til å bety den neste etter førstkommende. Det kan føre til forvirring ja.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Vi har ikke polkø i dette landet lenger ;)
    Forvirringen oppstår i forbindelse med tid, og ikke fysisk posisjon.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    ....når du kan å danse polka.

Multikanal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    994
    Sted
    Nordfjordeid
    Torget vurderinger
    1
    Noen typiske feil er uten betydning f

Poenget mitt er at jeg skulle ønske vi kunne få en mer felles forståelse av bruken av ordet «neste».
    Nå i januar overhørte jeg følgende samtale:
    «Jeg hører du har bestilt deg ny el-bil» «Ja, men får den ikke levert før til neste høst» «Ok, så da får du levert bilen før i 2024?» «Jo, får den til høsten».

Dessverre, så blir bruken av ordet «neste» brukt på en stadig mer forvirrende måte, Imo. Men dette føyer seg inn i en trend hvor språket med tiden blir mer upresist og med fattigere ordforråd med det som konsekvens at vi kommuniserer og blir fortsått mindre presist.
    Litt frekt å sitere ett innlegg jeg skrev i går, og slettet like etterpå, for så å bruke det i en post i dag. :devilish: Jeg var ikke forvirret angående bruken av neste før du begynte å vase om det.;)

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.209
    Torget vurderinger
    96
    Så om du spiller kubbespill med gode venner så sier du «kommende gang skal jeg slå dere», eller sier du «neste gang skal jeg slå dere»? Om damen i billettluken sier «neste!», trer du til side og slipper fram han bak deg? Tipper du sier neste. Så får språkprofessorer surre med sitt. Neste år er 2024. Mitt neste måltid er middag. Mine neste høyttalere blir dyrere enn de jeg har nå. Osv.

• Liker
    Reaksjoner: SAL

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Som sagt - problemet oppstår når det er tid det er snakk om - ikke posisjon i en kø eller lignende. Neste år er 2024 fordi det er lenge til årstallet skifter. Problemet oppstår når det man henspeiler til er nære i tid - når det er mandag og du sier neste tirsdag er det ikke i morgen du mener, men tirsdagen om 8 dager.

Ble medlem
    06.04.2019
    Antall liker
    11.619
    ...når du glemmer å se det nye programmet på TV som er så populært om det koret som jeg ikke husker navnet på..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn