Og du oppdager at det var du som startet den....når du oppdager at denne tråden er 12 år gammel.
Ikke enig. Neste år er det som kommer etter det vi er i nå. Hvis det er mandag, hvilken dag er "neste dag" for deg?Nå sist desember ble det i Nrk Dagsrevyen meldt om flere nyheter som skulle skje «til neste år». Når du er i 2022 og snakker om «til neste år», ja da snakker du 2024. Hvis du mente 2023, ja snakker vi kommende år. Er det så vanskelig?
Men hvis det er mandag, hvilken dag er da neste tirsdag?Ikke enig. Neste år er det som kommer etter det vi er i nå. Hvis det er mandag, hvilken dag er "neste dag" for deg?
"Kommende år" er et år (eller flere) som kommer, men ikke spesifisert om hvor lenge.
Så, det er sikkert vanskelig.
«Neste» betyr jo det som kommer etter det som kommer først Og husker språkprofessoren i Eides Språksjov var klinkende klar på hva som er riktig. Vi er nå i uke 4, neste uke er uke 6, kommende uke er uke 5. Og seff gjelder samme regler for dag, uke, måned og årIkke enig. Neste år er det som kommer etter det vi er i nå. Hvis det er mandag, hvilken dag er "neste dag" for deg?
"Kommende år" er et år (eller flere) som kommer, men ikke spesifisert om hvor lenge.
Så, det er sikkert vanskelig.
Forrvirringen oppstår gjerne hvis du på en lørdag eller søndag sier til familien din: «husk at svigermor kommer i neste uke, da må huset være perfekt».Men hvis det er mandag, hvilken dag er da neste tirsdag?
Jo, det er tirsdag om åtte dager.
Tja, jeg er ikke helt enig.«Neste» betyr jo det som kommer etter det som kommer først Og husker språkprofessoren i Eides Språksjov var klinkende klar på hva som er riktig. Vi er nå i uke 4, neste uke er uke 6, kommende uke er uke 5. Og seff gjelder samme regler for dag, uke, måned og år
Sikreste er da å reise bort i to ukerForrvirringen oppstår gjerne hvis du på en lørdag eller søndag sier til familien din: «husk at svigermor kommer i neste uke, da må huset være perfekt».
Da vil noen i familien lure på om du mente at svigermor kommer i kommende uke, eller uken deretter.
Men hvis du hadde sagt det samme om svigermors ankomst på en mandag eller tirsdag, da ville de fleste tolket «neste uke» som den uken som først kommer, etter den uken vi er i nå.
Fordelen med et presist språk er at ting ikke skal kunne misforståes.
Ja, ikke komme hjem neste uke.Sikreste er da å reise bort i to uker
Noen typiske feil er uten betydning fJeg bryr meg ikke om språkrådet, og jeg kjenner ingen andre som gjør det heller. Så her her er det ingen som lurer på når noen skal komme på besøk. Eides Språksjov forbigås i stillhet her i huset.
Poenget mitt er at jeg skulle ønske vi kunne få en mer felles forståelse av bruken av ordet «neste».Tja, jeg er ikke helt enig.
Det er ikke språkrådet heller, og jeg tenker som beskrevet i linken. At neste måned er mars, sier du virkelig det? Og det er OL neste år siden det er i 2024?
Neste helg - Språkrådet
SPØRSMÅL: Hva betyr egentlig neste, for eksempel neste helg eller sommer?www.sprakradet.no
Edit; ser samme link er lagt inn over.
Hva med den førstkommende?Du er ikke snill med din nåværende kone, men med din neste.
Det er for viderekommende.Hva med den førstkommende?
Litt frekt å sitere ett innlegg jeg skrev i går, og slettet like etterpå, for så å bruke det i en post i dag. Jeg var ikke forvirret angående bruken av neste før du begynte å vase om det.Noen typiske feil er uten betydning f
Poenget mitt er at jeg skulle ønske vi kunne få en mer felles forståelse av bruken av ordet «neste».
Nå i januar overhørte jeg følgende samtale:
«Jeg hører du har bestilt deg ny el-bil» «Ja, men får den ikke levert før til neste høst» «Ok, så da får du levert bilen før i 2024?» «Jo, får den til høsten».
Dessverre, så blir bruken av ordet «neste» brukt på en stadig mer forvirrende måte, Imo. Men dette føyer seg inn i en trend hvor språket med tiden blir mer upresist og med fattigere ordforråd med det som konsekvens at vi kommuniserer og blir fortsått mindre presist.
Så om du spiller kubbespill med gode venner så sier du «kommende gang skal jeg slå dere», eller sier du «neste gang skal jeg slå dere»? Om damen i billettluken sier «neste!», trer du til side og slipper fram han bak deg? Tipper du sier neste. Så får språkprofessorer surre med sitt. Neste år er 2024. Mitt neste måltid er middag. Mine neste høyttalere blir dyrere enn de jeg har nå. Osv.«Neste» betyr jo det som kommer etter det som kommer først Og husker språkprofessoren i Eides Språksjov var klinkende klar på hva som er riktig. Vi er nå i uke 4, neste uke er uke 6, kommende uke er uke 5. Og seff gjelder samme regler for dag, uke, måned og år
...når du ikke er klar over at TV-program nå til dags ikke må ses på linær-TV?.....når du glemmer å se det nye programmet på TV som er så populært om det koret som jeg ikke husker navnet på..
At du ikke trenger å se programmet på det tidspunktet det vises på linær-TV. Så hvis du glemmer å se et program, kan du se det i ettertid .