Dual 1019 som "sporer" (?)

PanzerLord

Medlem
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg har nettopp kommet over en Dual 1019 fra slutten av 1960 tallet. Det virker som alle funksjoner er ok, men stiften vil ikke ligge ordentlig i sporet (armen vandrer plutselig) etter tonearmen er satt opp (i.h.h til brukermanual). Regner med det er stiften som er slitt ut.

-Kan noen anbefale hva slags stift jeg bør anskaffe, helst ikke alt for dyr?

-Er det noen modifikasjoner jeg kan/bør utføre?

Jeg er rimelig fersk på vinyl så om noen har erfaringer med disse, så er jeg veldig glad for å få tilbakemelding på det. ::)
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.958
Antall liker
29.644
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Høres litt pussig ut at det skal være en slitt nål på puen som får armen til å vandre. Ville nå først sjekket ut at du har riktig nåletrykk og evt. antiskating.
mvh
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
PanzerLord skrev:
Jeg har nettopp kommet over en Dual 1019 fra slutten av 1960 tallet. Det virker som alle funksjoner er ok, men stiften vil ikke ligge ordentlig i sporet (armen vandrer plutselig) etter tonearmen er satt opp (i.h.h til brukermanual). Regner med det er stiften som er slitt ut.

-Kan noen anbefale hva slags stift jeg bør anskaffe, helst ikke alt for dyr?

-Er det noen modifikasjoner jeg kan/bør utføre?

Jeg er rimelig fersk på vinyl så om noen har erfaringer med disse, så er jeg veldig glad for å få tilbakemelding på det. ::)
1019 er jo en automatisk plateskifter, så det er mer manik og duppeditter/ dilledingser som kan skjære seg. Her har du servicemanualen: http://www.vinylengine.com/download_centre/index.php?dual_1019_service.pdf

Blant Dual-hodene på Alternativaudio.no er det Shure som gjelder for Dual.

EDIT: Monteringsplata for PU skal være en TK 25, med vender for plateskift/ manuell; det kan være noe her?
Bernt K
 

PanzerLord

Medlem
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
9
Antall liker
0
Jeg har prøvd å justert vekt og antiskating, enten så ligger armen i en posisjon (uten å følge sporet), eller så vandrer den. Stiften er forresten veldig slitt.

-Jeg får kikke litt i manualen.... ;)
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.852
Antall liker
4.162
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Du sier at stiften er slitt. Hvilken PU er det som står i? Er det sikkert at det er diamant i gjen, eller kanskje den prøver å spore på den gjenstående nålefanen? Går arma helt fritt over plata og går nedpå matta når du trekker ut kontakten og senker den over tom tallerken (ta ut PUen først, kanskje..). Dersom den ikke gjør det er det ofte armkablene som står i spenn. Bor du i Trondheim kan du gjerne få låne en gammel PU et par kvelder. Er du sikker på at PUen faktisk kan senkes helt ned på plata; det er jo en plateveksler du har, og VTA er innstilt til å være noenlunde riktig i midten på en haug plater, så du kan faktisk prøve med en 3-4 plater oppå hverandre. I såfall kan det være noe gæernt med liften.

Velvel. Du finner sikkert ut av det.

Bernt K
 
Topp Bunn